Spis treści
- • Zgłaszanych znaków towarowych jest coraz więcej
- • Defensywne znaki towarowe
- • Kiedy zastrzec znak towarowy?
- • Badanie zdolności rejestrowej znaku przed zgłoszeniem
- • Strategie, kiedy najlepiej rejestrować znak towarowy
- • 1. Planujesz rozpocząć działalność gospodarczą
- • 2. Prowadzisz mikroprzedsiębiorstwo o zasięgu lokalnym
- • 3. Działasz na rynku i radzisz sobie całkiem dobrze
- • 4. Jesteś dużą firmą i posiadasz wiele marek
- • Kiedy najlepiej zarejestrować znak towarowy? Podsumowanie
Na rynku znaków towarowych robi się coraz ciaśniej
Bardzo często mam okazję rozmawiać z przedsiębiorcami, którzy są przekonani o tym, że rejestracja znaku towarowego to zwykła formalność. W końcu działają na rynku od kilku, kilkunastu lat i nigdy nie mieli problemów ze swoją nazwą. Dlaczego więc ktokolwiek miałby blokować im uzyskanie ochrony.
Musisz jednak pamiętać, że używanie danej marki na rynku nie oznacza automatycznie, że uda Ci się ją zastrzec w Urzędzie Patentowym. Kolizją dla takiego zgłoszenia mogą być podobne znaki towarowe z wcześniejszą datą rejestracji. A jako, że każdego dnia zgłaszane są nowe, to liczba tych wolnych nazw systematycznie się kurczy.
Wymowne powinny być dla Ciebie poniższe dane.
W 1996 r. do EUIPO, czyli urzędu rejestrującego unijne znaki towarowe, wpłynęło 43 676 wniosków o ochronę. W samym tylko 2018 r. było ich 152 494! A pamiętaj, że takie prawo ochronne trwa 10 lat z możliwością jego przedłużenia na kolejny okres. Polska znajduje się zresztą w śród 10 krajów, które dokonują najwięcej takich zgłoszeń.

Defensywne znaki towarowe
Duże firmy do obrony swoich interesów wykorzystują tzw. defensywne znaki towarowe. To moim zdaniem zachowanie, które może być uznane za czyn nieuczciwej konkurencji, bo nadmiernie blokuje rynek. Chodzi o to, że przedsiębiorca, który ma popularną markę najpierw chroni ją w sposób klasyczny – rejestruje jej nazwę, logo i sygnet.
Jako, że znaki chronione są przed ryzykiem pomyłki, to zmiana jednej literki nie będzie obejściem prawa. Tylko, że aby jeszcze bardziej odepchnąć konkurencję od siebie, duże firmy rejestrują znaki podobne do swoich wiodących marek. Defensywne znaki towarowe nigdy nie są używane na rynku. To jedynie broń do walki z konkurencją.
Taka strategia wielu firm jeszcze bardziej utrudnia rejestrowanie nowych znaków.
Pytanie nie kiedy rejestrować znak towarowy, ale czy to jest jeszcze możliwe…
Znaki towarowe rejestrowane są również w procedurach krajowych. Na koniec 2018 r. w Polsce w mocy było 233 118 znaków przy 13 667 nowych zgłoszeniach. Te liczby mają znaczenie kiedy myślisz o ochronie swojej marki. Przy rejestracji na całą Unię Europejską kolizją mogą być znaki z każdego z tworzących ją 27 krajów.
Przykład 1
Od 10 lat działasz w Polsce i Niemczech. Teraz postanowiłeś zarejestrować unijny znak towarowy. Jeżeli jednak Twój konkurent ma już chroniony podobny znak do Twojego w Portugalii, to może złożyć sprzeciw do zgłoszenia. Ewentualnie po latach unieważnić Twój znak towarowy.
Przykład 2
Analogiczna sytuacja. Prowadzisz w Polsce biznes od 10 lat. Podejmujesz decyzję, o rejestracji znaku towarowego krajowego. Jeżeli konkurent z Portugalii zastrzegł podobny znak unijny, to również może albo złożyć sprzeciw do zgłoszenia albo po latach wnieść o jego unieważnienie.
W tym kontekście odpowiedź na pytanie o to kiedy rejestrować znak towarowy powinna brzmieć – jak najszybciej. W obu przykładach polski przedsiębiorca uniknąłby kolizji, gdyby nie zwlekał ze zgłoszeniem. Zresztą mam wrażenie, że do 95% sporów o marki w ogóle by nie doszło, gdyby przedsiębiorcy od razu uregulowali do nich prawa.
Chodzi o to, że zarejestrowany znak można sprzedać, dziedziczyć bądź licencjonować.
UWAGA!

Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego aż o 75%. Program dotacji skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę w tym również Tobie. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Zrób badanie zdolności rejestrowej znaku przed zgłoszeniem
Zanim zdecydujesz się na zgłoszenie powinieneś wiedzieć czy nie wpakujesz się tym na minę. Przykładowo EUIPO powiadomi o Twoim zgłoszeniu właścicieli podobnych znaków. Składając taki wniosek możesz de facto… donieść na siebie swojej konkurencji.
Analogia do miny jest tutaj dobra.
Badanie jest niczym sonar na statku, który wpływa na pole minowe. Kapitan, który wie gdzie jest zagrożenie, może statkiem tak pokierować, aby je ominąć. I taką rolę na etapie badania pełni rzecznik patentowy.
Kiedy robię takie analizy dla klientów bardzo często znajduję znaki podobne.
Nie oznacza to automatycznie, że znaku klienta nie da się zarejestrować. Istnieje jednak wtedy większe bądź mniejsze ryzyko, że całe postępowanie się nie powiedzie. Aby je zminimalizować klient według moich wskazówek musi tak dostosować znak do rejestracji, aby te kolizje obejść. Nie w każdym przypadku jest to jednak możliwe.
W kontekście tego, kiedy rejestrować znak towarowy, sam już rozumiesz, że im dłużej czekasz tym bazy zgłoszonych i zarejestrowanych znaków pęcznieją. To, że masz szansę na ochronę dzisiaj nie oznacza, że taka sama sytuacja będzie za rok.
4 strategie, kiedy najlepiej rejestrować znak towarowy
Wcale nie uważam, że zawsze trzeba zastrzegać znak towarowy. Wszystko zależy od tego jaki masz zasięg działalności, ambicje biznesowe oraz na czym zarabiasz. Strategia działania w każdym z tych przypadków powinna się różnić. Zawsze powinieneś jednak zacząć od badania. Nieznajomość prawa nikogo nie usprawiedliwia.
Poza tym sądy uznają przedsiębiorców za profesjonalistów, którzy powinni cechować się podwyższoną starannością i wiedzą. Bez względu na to na jakim jesteś etapie biznesowym, wejście w nazwę, którą ktoś już zastrzegł, to najgorsze co może Cię spotkać.
1) Jeżeli planujesz dopiero rozpocząć działalność gospodarczą
To idealny moment na konsultację z rzecznikiem patentowym. Pewnie emocjonalnie już związałeś się ze swoją przyszłą marką, ale w razie potrzeby nadal możesz ją zmodyfikować. Chodzi mi o to, że powinieneś wejść w nazwę silną od strony prawnej. Za taką będzie uznana nazwa całkowicie fantazyjna. Spójrz na poniższe przykłady.

W sklepie „Żabka” nie sprzedaje się żab, więc nazwa „jest z kosmosu”. I bardzo dobrze. Dzięki temu ta marka łatwo wyróżni się na tle konkurencji. Tego samego nie można powiedzieć o marce „sklepbiegacza”. Tak łopatologiczna nazwa sprawia, że w Urzędzie Patentowym RP udało im się chronić tylko wygląd logo, a nie zawarte w nim słowo.
Kiedy zgłaszać znak towarowy?
Połowa nowych firm upada w przeciągu pierwszych 2 lat. Z tego powodu uważam, że powinieneś chwile poczekać z rejestracją. Przetestuj po prostu, czy Twój model biznesowy działa. Jeżeli tak, to nie czekaj zbyt długo ze zgłoszeniem.
2) Jeżeli prowadzisz mikroprzedsiębiorstwo o zasięgu lokalnym
Nie musisz mieć od razu ambicji działania na skalę ogólnopolską. Jeżeli prowadzisz zakład fryzjerski, kawiarnię czy stragan z warzywami, to masz klientów z jednej dzielnicy. Rejestracja znaku towarowego daje Ci z kolei monopol prawny od razu na całą Polskę.
Jeżeli chcesz kilka plasterków sera, to nie kupujesz od razu 3 kilogramowego bloku 🙂
Kiedy zgłaszać znak towarowy?
Wcale. Powinna Ci wystarczyć ochrona z tytułu znaku niezarejestrowanego. A co z ryzykiem, że ktoś zastrzeże nazwę, której już używasz? Tutaj możesz się skutecznie bronić w oparciu o prawa używacza uprzedniego i działać jak dotychczas.
3) Jeżeli działasz na rynku i radzisz sobie całkiem dobrze
Dlaczego ludzie chętniej kupią telewizor SONY niż tańszy model „no name”? Ponieważ ufają tej marce i wierzą, że poniżej pewnego poziomu nie zejdzie. Jeżeli Twoja firma zapracowała na pozytywny wizerunek w oczach klientów, to jej marka jest cenna.
To z kolei może być pokusą dla osób, które podejmą kroki, aby ją przejąć.
Historia mojego klienta:
Przedsiębiorca prowadził od 10 lat obiekt hotelowy na Podhalu pod pewną fantazyjną nazwą. Jako, że w rozwój tego miejsca wkładał całe serce, to zaczęli doceniać to jego klienci. Obiekt zaczął cieszyć się dużą popularnością, a goście przyjeżdżali z całej Polski.
Któregoś dnia klient otrzymał jednak pismo z sądu. Okazało się, że został pozwany przez konkurenta. Z treści pozwu wynikało, że ten zarejestrował na siebie jego znak towarowy i teraz żąda od niego zmiany nazwy.
W ramach obrony unieważniłem ten znak towarowy, ale decyzja nie jest prawomocna. Prawnicy konkurenta odwołali się od decyzji Kolegium Orzekającego przy UPRP do wyższych instancji. Choć jestem dużym optymistą co do finału, to sprawa ciągnie się już 5 rok.
Kiedy zgłaszać znak towarowy?
Jak najszybciej.
4) Jeżeli jesteś dużą firmą i posiadasz wiele marek
Firmy o dużych obrotach nie mogą sobie pozwolić na najmniejsze błędy z markami. Te bowiem mogą je kosztować miliony. Standardem jest, że nowa nazwa telefonu, gry, batonika czy soczku jest przez takie firmy zastrzegana. Koszt rejestracji w kontekście bezpieczeństwa jakie to daje jest żaden.
Zresztą naprawdę duże przedsiębiorstwa rejestrują jako znaki towarowe kolory (Milka), kształty produktów (kostka Rubika), dźwięki (Nokia), a nawet gesty.
Przykład:

(motyw z reklamy batoników TWIX)
Ponad 100 takich przykładów znajdziesz w artykule o znakach niekonwencjonalnych.
Historia walki o wódkę SASKA
Nawet ogromnym firmom zdarzają się katastrofalne błędy.
W 2015 r. Stock Polska postanowiła wprowadzić na rynek nową markę wódki: SASKA. Rozpoczęła więc akcję promocyjną ognistego trunku. Kiedy wódka trafiła do sklepów, do sądu wpłynął pozew od firmy CEDC.
Okazało się, że CEDC chwilę przed ogłoszeniem informacji o planach konkurenta, zgłosiła słowny znak towarowy SASKA na siebie. Czy to przypadek?
Cóż, bardziej prawdopodobne jest to, że nieoficjalnymi kanałami dowiedziała się o planach Stock Polska.
W trakcie sporu sąd zakazał sprzedaży spornej wódki, co generowało jej producentowi ogromne straty. Finalnie strony zawarły ugodę, w wyniku której CEDC przeniosła prawa do swojego znaku na Stock Polska. Możemy się tylko domyślać co dostała od niej w zamian.
Kiedy zgłaszać znak towarowy?
Bezwzględnie zanim informacja o nowej marce trafi do mediów.
– Podsumowanie –
Kiedy najlepiej zarejestrować znak towarowy?
- Pewne nazwy nie są w stanie pełnić funkcji znaków towarowych przez co Urząd Patentowy ich nie zarejestruje (np. nazwy opisowe).
- Nawet, jeżeli Twoja marka jest fantazyjna, może istnieć już podobny zarejestrowany znak towarowy. Powinieneś to sprawdzić przed zgłoszeniem.
- Niektóre kolizje można obejść. Rzecznik patentowy powie Ci jak to zrobić.
- Zarejestrowanych znaków towarowych przybywa więc o taką ochronę z biegiem lat jest jest coraz trudniej. Jeżeli myślisz o zgłoszeniu – nie zwlekaj zbyt długo.
To kiedy zastrzec znak towarowy zależy od skali Twojej działalności:
- jeżeli masz biznes lokalny, możesz sobie odpuścić rejestrację;
- jeżeli dopiero zaczynasz, poczekaj z tym aż zaczniesz zarabiać;
- rozwinięte firmy powinny jak najszybciej zarejestrować swoje znaki;
- duże firmy powinny chronić swoje marki zanim zaczną ich promocję.
Zobacz również:
- Wsparcie finansowe z UE na ochronę znaków towarowych. Jak je otrzymać?
- Jak dostosować znak towarowy do rejestracji?
- Ile czasu potrzebuje Urząd Patentowy na rejestrację znaku?
- Prawo własności intelektualnej a prawo własności przemysłowej
- Czy można zastrzec logo firmy na os. fizyczną?
- Procedura rejestracji nazwy firmy w Polsce
- Chcę zastrzec nazwę firmy. Ile to będzie kosztować?
- Czy do Urzędu Patentowego można zgłosić pomysł na biznes?
FAQ
Czy niezastrzeżona nazwa firmy jest jakoś chroniona przez prawo?
Jeśli masz swoją firmę i nie zarejestrowałeś jeszcze jej nazwy, to nie jest ona zbyt dobrze chroniona. Tak naprawdę, możesz powoływać się na swoje prawa do marki tylko w minimalnym stopniu. Przepisy, które to umożliwiają są jedyną i ostatnią deską ratunku.
🔴 W przypadku sporu, musisz przedstawić setki dowodów na zasięg swojej działalności. Co gorsza, sędzia może uznać, że Twoje prawa do marki chronią Cię tylko na ulicy, gdzie masz siedzibę firmy.
🔴 To oznacza, że powoływanie się na prawa do marki bez rejestracji rodzi ogromną niepewność, czy to wystarczy. Zazwyczaj nie uda Ci się tak zablokować konkurencji z drugiego końca Polski.
🟢 Te problemy znikają, jeżeli swoją nazwę 👉 zarejestrujesz w Urzędzie Patentowym. Dzięki temu uzyskasz silny monopol prawny do marki na terenie całej Polski. Potwierdzeniem tego będzie świadectwo ochronne, które jest jak akt notarialny.
Jak sprawdzić czy ktoś nie zastrzegł mojej nazwy firmy?
Proceder kradzieży nazw firm to dziś prawdziwa plaga. 🔴 Trolle patentowe czy też byli wspólnicy mogą zastrzec Twoją markę na siebie. Urząd Patentowy nie weryfikuje czy zgłaszający ma do tego prawo.
Najprostszym sposobem, aby się przed tym zabezpieczyć to szybka rejestracja znaku towarowego ✅. Nie możesz doprowadzić do tego, że ktoś Cię wyprzedzi.
Zanim to jednak zrobisz przeprowadź pogłębioną analizę prawną marki. Polega to na przeszukaniu baz zgłoszonych i zastrzeżonych znaków. Kluczowe będą dla Ciebie trzy:
- baza Urzędu Patentowego RP (UPRP);
- baza Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO);
- baza Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO).
Pamiętaj, że nie da się zastrzec nazw:
❌ opisowych (np. Dentysta VIP);
❌ rodzajowych (np. krówki dla cukierków);
❌ niedystynktywnych (np. słowa super).
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.