Spis treści
- • Koszt zastrzeżenia nazwy firmy na terenie POLSKI
- • Przykładowe opłaty za zastrzeżenie logo w Polsce
- • Cena zastrzeżenia nazwy firmy na UNIĘ EUROPEJSKĄ
- • Przykładowe opłaty za zastrzeżenie logo w UE
- • Opłaty za zgłoszenie nazwy firmy NA ŚWIAT
- • Przykładowa opłata za rejestrację nazwy firmy na świat
- • Rejestracja nazwy firmy z pomocą rzecznika patentowego
- • Czy prawo chroni nazwę firmy bez rejestracji? [PODCAST]
- • Lepiej zastrzec nazwę firmy czy logo?
- • Co zyskujesz przez zastrzeżenie znaku towarowego?
Zastrzeżenie nazwy firmy na terenie Polski
Ochrona znaku towarowego zawsze jest ograniczona do określonego terytorium. Z tym, że chodzi o terytorium konkretnego państwa a nie województwa czy miasta. Rejestracji znaku towarowego w Polsce dokonuje się w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie.

Procedura trwa około 6-ciu miesięcy.
Opłaty urzędowe podzielone są na te za zgłoszenie i ochronę.
a) Za zgłoszenie:
- Opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie – 450 PLN (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną 400 PLN)
- Opłata za każdą kolejną klasę – 120 PLN.
b) Za ochronę:
- Opłata za 10-cio letni okres ochronny za każdą klasę- 400 PLN.
- Opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym – 90 PLN.
Przykładowe opłaty za zastrzeżenie logo w Polsce

Taki oto znak towarowy TYMBARK został zgłoszony do ochrony w klasach 30 i 32. Opłaty urzędowe jakie należałoby dzisiaj uiścić to 1460 zł (570 zł za zgłoszenie, 800 zł za 10-cio letnią ochronę oraz 90 zł za publikację).
UWAGA!

Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego aż o 75%. Program dotacji skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę w tym również Tobie. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Zastrzeżenie nazwy firmy na terenie Unii Europejskiej
Jeżeli twoimi klientami są osoby z „bliższej zagranicy”, powinieneś rozważyć zastrzeżenie nazwy firmy na całą Unię Europejską. Formalnie zgłoszenia dokonuje się do EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) w Alicante w Hiszpanii.

Cała procedura trwa około 4-5 miesięcy.
Poniższe opłaty obejmują od razu zgłoszenie i 10-cio letnią ochroną.
a) Zgłoszenie i ochrona:
- Opłata za zgłoszenie znaku unijnego w 1 klasie – 1000 EUR
- Opłata za zgłoszenie (gdy dokonane drogą elektroniczną) w 1 klasie – 850 EUR
- Opłata za drugą klasę – 50 EUR
- Opłata za każdą następną wskazaną klasę – 150 EUR

Przykładowe opłaty za zastrzeżenie logo w UE
Polska firma VIFON zastrzegła taki oto znak towarowy jednej ze swoich zupek chińskich. Dostał on ochronę w dwóch klasach tak więc koszty urzędowe (przy zgłoszeniu on line) zamknęły się w kwocie 900 EUR.
Zastrzeżenie nazwy firmy na wybraną wiązkę krajów
Mając zastrzeżoną nazwę firmy jako znak towarowy na Polskę lub Unię Europejską możesz ochronę rozszerzyć na wybrane kraje świata. W tej procedurze znajduje się ich około 100, choć nie ma tu wielu państw z Ameryki Południowej. Ta procedura może być atrakcyjna dla producentów, którzy eksportują swoje towary na odległe rynki.
Wniosek o przyznanie ochrony należy złożyć do WIPO (Światowa Organizacja Własności Intelektualnej) w Genewie w Szwajcarii.

a) Zgłoszenie i ochrona:
- Opłata podstawowa za zgłoszenie i ochronę do trzech klas towarowych:
- jeżeli znak nie jest przedstawiony w kolorach – 653 CHF *franków szwajcarskich
- jeżeli znak jest przedstawiony w kolorach – 903 CHF
- Opłata za każdą klasę powyżej trzeciej – 100 CHF
- Opłata za każde wskazane państwo członka porozumienia – 100 CHF
- niektóre kraje ustanowiły własne opłaty indywidualne
Przykładowa opłata za rejestrację nazwy na świat

Ten znak zastrzeżono w Polsce w 4 klasach, a później rozszerzono na 8 krajów (w tym Chiny). Opłaty za międzynarodową rejestrację wyniosły 1803 CHF (903 CHF opłaty podstawowej, 100 CHF za 4 klasę i 800 CHF za wyznaczone kraje).
Zastrzeżenie nazwy firmy z pomocą rzecznika patentowego
Ze statystyku Urzędu Patentowego RP z lat 2015-2020 wynika, że rejestracja nie udaje w przypadku aż 28% wniosków. Powody są dwa. Ekspert rozpatrujący zgłoszenie może uznać, że znak jest opisowy. Ewentualnie konkurencja złoży sprzeciw do zgłoszenia.
Szanse na uzyskanie ochrony możesz zwiększyć nawet o 50% korzystając z pomocy rzecznika patentowego. Jako Twój pełnomocnik zacznę od analizy prawnej marki. Jeżeli znajdę przeszkody rejestracji to poinstruuję Cię jak możesz obejść prawo.

Jestem świadomy tego, że celem nie jest sama rejestracja, a bardziej bezpieczeństwo. Chodzi o to abyś używał takiej nazwy firmy, która nie łamie prawa. Wiele osób błędnie myśli, że skuteczna rejestracja legalizuje markę. To nie jest żadna okoliczność łagodząca w sądzie.
Jako rzecznik patentowy specjalizuję się właśnie w prawnej ochronie marki. Na co dzień pracuję w rodzinnej kancelarii patentowej LECH. Mamy spore doświadczenie. Przez 30 lat zgłosiliśmy dla naszych klientów już ponad 3500 znaków towarowych.
Jeżeli chciałbyś skorzystać z mojej pomocy to:
- napisz do mnie: mikolaj@kancelarialech.pl;
- lub zadzwoń: +48 575 999 710.
Czy prawo chroni jakoś nazwę firmy bez rejestracji?
Nawet jeżeli nie zastrzegłeś jeszcze swojej marki, prawo w minimalnym stopniu ją chroni. Zakres tej ochrony obejmie najpewniej tylko miasto, w którym działasz lub jego dzielnicę. Różnice w ochronie znaku niezarejestrowanego i zarejestrowanego omówiłem poniżej.
Słuchając tego podcastu zrozumiesz jak ogromną przewagę zyskujesz dzięki rejestracji.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy?
Jeżeli planujesz rejestrację znaku towarowego to najpewniej zastanawiasz się czy lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy. To pytanie słyszę niemal zawsze od moich klientów.
Niestety nie ma na nie prostej odpowiedzi.
Wynika to z tego, że zarówno rejestracja znaku słownego (nazwy) oraz znaku słowno-graficznego (logo) ma swoje plusy i minusy. Innymi słowy każda z tych form ochrony sprawdza się lepiej w innych okolicznościach. Nigdy bowiem nie możesz mieć pewności czy konkurent będzie chciał się podszyć pod Twoją nazwę czy logo.
Z tego powodu najlepiej abyś chronił markę w obu tych formach. W taką pełną ochronę będziesz musiał jednak więcej zainwestować. Dokonanie dwóch zgłoszeń wymaga poniesienia z tego tytułu podwójnych opłat urzędowych.
Alternatywnie możesz samodzielnie ocenić, która odmiana znaku towarowego lepiej odpowiada Twoim potrzebom. Poniżej wypunktowałem argumenty za i przeciw.
Słowny znak towarowy
Zastrzegając słowny znak towarowy chronisz płaszczyznę fonetyczną. Oznacza to, że nie ma kompletnie znaczenia czy znak zapiszemy dużymi czy małymi literami. Można powiedzieć, że ochronie podlega to co można usłyszeć w reklamie radiowej.
Zalety zastrzeżenia nazwy firmy:
- Otrzymujesz urzędowe poświadczenie, że nazwa Twojej firmy nie jest określeniem opisowym. Przedsiębiorcy często popełniają błąd wybierając nazwy, których nie mogą zmonopolizować. Przykładowo jeżeli pod domeną rowery.pl prowadzisz sklep z rowerami nie możesz konkurentowi zakazać działania pod domeną rowery.com. Z tym, że czasami opisowość znaku nie jest oczywista. W takich przypadkach decyzja Urzędu Patentowego przesądza sprawę.
- Silna ochrona prawna marki. Jeżeli konkurent użyje nazwy, którą pisze się inaczej, ale wymawia podobnie do Twojej – naruszy prawo. Nie ma przy tym znaczenia czy użyje innego logo. Porównujemy tylko płaszczyznę fonetyczną.
- Rejestracja znaku słownego automatycznie zabezpiecza domenę internetową. Jeżeli konkurent użyje domeny zawierającej Twoją nazwę firmy, możesz mu ją siłą odebrać. Zyskujesz na tym, że nie musisz prewencyjnie wykupywać kilkunastu czy kilkudziesięciu domen zawierających w sobie Twój znak towarowy.
- Na temat sporów o domeny internetowe rozmawiałem w 21 odcinku mojego podcastu z dr Ireneuszem Matusiak, który jest prezesem Sądu Polubownego ds Domen Internetowych przy PIIT.
- Możesz zablokować reklamy Google AdWords z wykorzystaniem twojego znaku towarowego. Robi się to przez specjalny formularz, gdzie wysyłasz numer rejestracji znaku. Szczegółowe informacje jak to zrobić znajdziesz w tym artykule. Na tej samej zasadzie możesz zablokować ofertę konkurenta na Allegro czy Olx.
Wady:

- Słowny znak towarowy zapewnia ochronę głównie na płaszczyźnie fonetycznej. Może się jednak okazać, że konkurent przybliży się graficznie do Twojego logo ale wykorzysta do tego inne słowo (przykład na zdjęciu).
W takich okolicznościach zastrzeżenie nazwy firmy nie pomoże Ci w walce z naruszycielem.
- Zastrzeżenie nazwy firmy jest trudniejsze niż uzyskanie ochrony na firmowe logo. Jeżeli Urząd Patentowy uzna przykładowo, że Twój znak jest opisowy – odmówi Ci rejestracji. Informacja o tym znajdzie się w rejestrze i każdy będzie się mógł z nią zapoznać. Również Twoja konkurencja. To może być dla niej sygnał, że wybierając tę samą nazwę nie naruszy prawa.
Ciekawostka:
Choć firmy najczęściej zgłaszają do ochrony nazwę i logo, to definicja znaku towarowego jest dużo szersza. Teoretycznie w tej formie da się zastrzec kolor, wyglądu budynków (Pałac Kultury), nagranie wideo a nawet zapachy czy smaki.
Przykładowo (i nie żartuję) udało się zastrzec taki gest ręką:

Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
Słowno-graficzny znak towarowy
Zastrzegając znak słowno-grafczny zabezpieczasz firmowe logo. Innymi słowy ochronie podlega słowo ubrane w fantazyjną szatę graficzną.
To czy konkurent ze swoim znakiem naruszył Twoje prawa ocenia się całościowo. Oba znaki porównuje się na płaszczyźnie:
– graficznej,
– fonetycznej i
– znaczeniowej.
Na końcu należy odpowiedzieć na pytanie czy potencjalny konsument widząc znak konkurenta może być wprowadzony w błąd czy nie.
Zalety zastrzeżenia logo firmy:
- Firmowe logo zawsze łatwiej zarejestrować niż nazwę. Wynika to z tego, że jeżeli nawet w logo znajduje się określenie opisowe, to fantazji całemu oznaczeniu nadaje grafika. No pod warunkiem, że nie jest to zwykły czarny napis na białym tle.
- Jeżeli znak słowno-graficzny zawiera w sobie słowo, które nie jest opisowe – ochrona obejmuje dodatkowo płaszczyznę fonetyczną.
Wady:
- Znak słowno-graficzny obejmuje ochroną tylko logo załączone do wniosku. Jeżeli masz ich kilka wariantów kolorystycznych powinieneś każde z nich zgłosić osobno. Ciekawą alternatywą może być też rejestracja logo jako wzoru wspólnotowego.
- Jeżeli po kilku latach dokonasz rebrandingu stary znak nie będzie chronił nowego. Co więcej, po 5-ciu latach nieużywania znaku towarowego, konkurencja może Ci wygasić jego ochronę.
- Zastrzegając logo firmy czasami nie można mieć pewności, czy ochroną objęta jest również płaszczyzna słowna. I to może być linia obrony Twojej konkurencji, kiedy zażądasz od niej zmiany nazwy. W oparciu o ten zarzut udało mi się obronić klienta w walce o domenę Okazje.pl.
Na temat tego czy zastrzegając logo firmy chronisz jej nazwę więcej mówiłem tutaj:
Co zyskujesz przez zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
Istnieją przepisy, które zapewniają minimalny poziom ochrony Twojej marki.
Możesz się na nie powoływać w najbardziej oczywistych przypadkach nieuczciwej konkurencji. Doświadczenie pokazuje mi, że częściej będziesz miał do czynienia z „odcieniami szarości”. Konkurent może posługiwać się podobną nazwą, ale na innym terytorium. Ewentualnie będzie oferował podobnego rodzaju towary.
W takich przypadkach ratunkiem będą dla Ciebie przepisy gwarantujące podwyższony poziom ochrony marki. Tylko, że aby z nich skorzystać konieczne jest zastrzeżenie nazwy firmy. Poniżej przedstawiam najważniejsze korzyści jakie płyną z takiej rejestracji.
Pełną listę 22 argumentów za rejestracją omawiam z kolei w podcaście:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
– 1 –
Uniemożliwiasz kradzież firmowej marki
Dlaczego ktoś chciałby ukraść twoją markę?
Ponieważ jest najcenniejszym aktywem Twojej firmy. Nie samochody, komputery czy nieruchomości. Zauważ, że jeżeli latami inwestowałeś w promocję i wysoki poziom usług, to Twoja marka budzi zaufanie i przyciąga klientów.
Mówi się, że zadowolony klient poleci Cię 10 osobom. Niezadowolony zniechęci 100.
Zauważyłem, że spory o markę firmy toczą się najczęściej z byłym wspólnikiem bądź kluczowym pracownikiem, kiedy ten „odchodzi na swoje”. Znam również przypadek, kiedy rozpoznawalną markę obiektu hotelowego starł się przejąć lokalny konkurent.
A robi się to zawsze w ten sam sposób.
Wiedząc, że dany przedsiębiorca nie chroni swojej marki w Urzędzie Patentowym jego konkurent dokonuje zgłoszenia na siebie. Jeżeli taka rejestracja mu się uda, otrzymuje urzędowe poświadczenie, że tylko on może się taką nazwą posługiwać.
Konkurent może zablokować Ci sprzedaż
To szalenie niebezpieczna sytuacja.
Konkurent może Cię pozwać, wcześniej wnosząc o zabezpieczenie towaru oznaczonego spornym znakiem. Jeżeli sąd na to przystanie, do czasu zakończenia procesu nie będziesz się mógł posługiwać swoją nazwą. A to może oznaczać problemy z płynnością finansową.
Tymczasem stosunkowo łatwo się przed tym bronić. Wystarczy, że jako pierwszy zastrzeżesz nazwę i logo firmy. Po przejściu całej procedury Urząd Patentowy wyda Ci świadectwo ochronne. Znajdą się tam informacje:
- jaki znak został zarejestrowany (nazwa czy logo);
- do oznaczania czego jest przeznaczony;
- na jakim terytorium obowiązuje ochrona;
- od jakiej daty liczona jest 10-cio letnia ochrona, oraz
- że to Ty jesteś właścicielem praw.
Dysponując świadectwem ochronnym jesteś w stanie spacyfikować każdą próbę przejęcia Twojej marki. Pamiętaj też, że na rynku są firmy, których model działania polega na przejmowaniu cudzych marek w celu szantażu. Trolle od znaków towarowych stanowiły w latach 90-tych ogromny problem w Stanach Zjednoczonych.
Posłuchaj czym grozi wejście na rynek bez zastrzeżonego znaku towarowego.
– 2 –
Zdecydowanie łatwiejsza walka z naruszycielami
Ochrona marki firmy bez zarejestrowanego znaku towarowego jest bardzo skomplikowana. W pierwszej kolejności musisz bowiem wykazać przed sądem, że te prawa w ogóle do Ci przysługują. Powinieneś więc przedłożyć liczne dowody, z których będzie wynikało:
- jaka marka jest przez Ciebie używana;
- do oznaczania jakich towarów lub usług;
- na jakim terytorium, oraz
- od jakiej daty.
Efekt tych zabiegów może być taki, że faktycznie wykażesz, że masz prawa do marki, ale tylko na niektóre towary. Co więcej sąd może uznać, że zakres tej ochrony obejmuje jedynie twoje miasto.
Tym samym działania konkurenta z drugiego końca Polski były legalne ponieważ nie istniało ryzyko wprowadzenia konsumentów w błąd.
I teraz zobacz jak diametralnie zmieni się Twoja sytuacja, kiedy dysponujesz zarejestrowanym znakiem towarowym. Udowodnienie przysługujących Ci praw jest proste. Ogranicza się do przedłożenia świadectwa ochronnego. Zakres ochrony obejmuje całą Polskę i wszystkie wskazane w zgłoszeniu towary lub usługi. A mogą one obejmować to, co planujesz oferować dopiero dopiero za kilka lat.
Zastrzeżenie nazwy firmy sprawia, że sąd nie będzie kwestionował praw, które Ci przysługują. Sam spór ograniczy się do odpowiedzi na pytanie czy działania konkurenta naruszyły Twoje prawa czy też nie.
– 3 –
Możliwość umieszczenia symbolu ® przy logo firmy
Wiele osób nie wie co oznacza symbol R w kółku. Ludzie błędnie kojarzą go z informacją, że dany produkt jest oryginalny albo, że jest wysokiej jakości. Tak na prawdę charakterystyczna R-ka to skrót od angielskiego słowa „registered” i oznacza, że dany znak towarowy został zarejestrowany w Urzędzie Patentowym.
Przedsiębiorcy eksponują ten symbol aby ostrzec konkurencję, że korzystają z podwyższonej ochrony prawnej swojej marki.
W praktyce ten symbol bardzo pozytywnie kojarzy się również konsumentom. Działa to na tyle dbrze, że zdarzają się firmy, które posługują się R-ką bezprawnie byle tylko podnieść sprzedaż swoich towarów. Tymczasem takie działanie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji za co grozi grzywna.
Zresztą całkiem niedawno sam przekonałem się o pozytywnym oddziaływaniu symbolu ®.
Będąc w sklepie miałem kupić sos sojowy. Znalazłem dwa. Żadnej marki nie kojarzyłem. Zauważyłem jednak, że przy jednej jest R-ka. Pomyślałem sobie, że skoro producent zadbał o prawną ochronę marki to na pewno dba również o jakość swoich produktów. I faktycznie sprawdziłem później, że ta marka posiada świetne opinie w internecie.
– 4 –
Liczne możliwości zarabiania na marce
Zastrzeżenie nazwy firmy sprawia, że możesz się czuć właścicielem swojej marki.
Zarabiać możesz na niej w klasyczny sposób, czyli samodzielnie oferując towary bądź usługi. Ciekawym sposobem jest jednak licencjonowanie znaku towarowego. Jeżeli zarejestrujesz go na siebie jako osobę fizyczną, możesz udzielić licencji na jego używanie np. spółce z o.o.. Otwiera to możliwości do optymalizacji podatkowej.
Czasami jednak marka jest na tyle silna, że znajdą się osoby skłonne zapłacić Ci za możliwość jej używania. Dobrze widać to na przykładzie zespołów muzycznych. Muzycy, którzy zastrzegą nazwę zespołu zarabiają później na udzielaniu licencji na produkcję odzieży, gadżetów reklamowych czy zabawek ze swoim logo.
Jeżeli prowadzisz np. restaurację to możesz stworzyć sieć franczyzową. W takim przypadku franczyzobiorca będzie Ci płacił za możliwość posługiwania Twoją marką. Dla niego jest to również korzystna sytuacja bo ma pewność, że sam nie narusza prawa.
Możesz również postąpić w iście amerykańskim stylu. Latami będziesz rozwijał swój biznes aby w którymś momencie sprzedać go inwestorowi. Jeżeli zechcesz, sprzedać możesz sam znak towarowy.
– 5 –
Znak towarowy pomaga w przypadku bankructwa
Firmy bankrutują z różnych powodów.
Łączy je jednak to, że w którymś momencie nie są w stanie płacić swoich zobowiązań. W takim przypadku majątkiem firmy zaczyna zarządzać likwidator. Jego zadaniem jest go spieniężyć aby zaspokoić wierzycieli. Sprzedaje więc nieruchomości, samochody i maszyny. Niezależnie od tego sprzedać może sam znak towarowy.
Jego wartość da się dokładnie oszacować.
W przypadku dużych obrotów, jego cena może wynieść kilkaset tysięcy lub nawet kilka milionów złotych. To może być ciekawa alternatywa dla potencjalnych nabywców. Mogą oni albo wydać pieniądze na promocję od zera nowej marki albo kupić tą, która ma już ugruntowana pozycję na rynku.
Dokładnie tak stało się ze znakiem towarowym ATLANTIC.
W następstwie wojny na Ukrainie firma wpadła w tarapaty finansowe. Nadal jednak sama marka pozytywnie kojarzyła się konsumentom. Finalnie komornik sprzedał ten znak towarowy za prawie 1 mln zł. O tę kwotę zmniejszyły się więc zobowiązania spółki. Nabywca uzyskał dzięki temu prawa do dobrze rozpoznawalnej marki.
Ciekawie wygląda sytuacja, kiedy znak towarowy należy do osoby fizycznej, która licencjonuje go spółce. Jeżeli spółka ma problemy finansowe, likwidator nie może zająć prawa do znaku towarowego. Formalnie bowiem spółka nie jest jego właścicielem.
Taka taktyka jest więc sposobem na ograniczenie ryzyka biznesowego.
Zobacz również:
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
- Dostosowanie znaku towarowego do rejestracji
- Allegro usunęło moją ofertę. Co mogę zrobić?
- Jak zastrzec domenę internetową w Urzędzie Patentowym?
- Opisowa nazwa firmy. Najczęstszy powód odmowy rejestracji
- Jakie są opłaty za zastrzeżenie znaku towarowego?
- Pomysł na biznes. 9 skutecznych sposobów na jego ochronę prawną
- Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza znak towarowy?
FAQ
Czy rejestracja marki na UE daje lepszą ochronę niż na Polskę?
Od strony prawnej, unijne znaki towarowe i te zastrzeżone tylko na Polskę 🇵🇱 mają taką samą siłę. Różni je jedynie urząd, do którego należy zrobić zgłoszenie oraz opłaty za ochronę.
Ogromną zaletą znaków unijnych jest to, że zapewniają monopol prawny na 27 krajów. Niestety dużo trudniej je zarejestrować. Kolizją mogą być dla nich znaki chronione tylko w jednym kraju wspólnoty. Możesz to sprawdzić, robiąc analizę prawną swojej marki przed zgłoszeniem.
Jeżeli zlokalizujesz podobne znaki towarowe, to możesz obejść prawo, rezygnując ze zgłoszenia na rzecz krajowego. Uważaj przy tej okazji na popularny mit, że ❌ wystarczy różnica jednej literki, aby nie łamać prawa. Sądy wielokrotnie uznawały, że taka drobna różnica nie eliminuje ryzyka pomyłki. Wchodząc w taką nazwę ryzykujesz 🔴 spór, który może kosztować 30 tys. złotych.
Ile czasu trwa procedura rejestracji znaku towarowego?
Procedura zastrzeżenia znaku towarowego w Polsce i UE zazwyczaj trwa około 6️⃣ miesięcy, o ile nie zrobisz żadnych błędów. Czas ten liczony jest od momentu, w którym urząd otrzymuje wniosek o rejestrację, aż do wydania decyzji o rejestracji.
Jeśli zostaną zgłoszone uwagi lub zastrzeżenia dotyczące wniosku, to czas trwania procedury rejestracji może zostać wydłużony. Nawet do kilku lat. Przeczytaj o 👉 3 sposobach na szybsze zastrzeżenie nazwy firmy.
Problemy najczęściej dotyczą:
🔴 opisowości nazwy – ekspert może nie dać Ci ochrony, jeżeli Twoja nazwa wprost wskazuje na czym zarabiasz;
🔴 błędów w wykazie towarów i usług – nie można posługiwać się nazwami potocznymi, jak np. branża beauty;
🔴 sprzeciwu do rejestracji – konkurencja może próbować zablokować Ci rejestrację, o ile dysponują podobnym znakiem towarowym.
Krótko i przejrzyście,
Zapewne dla wielu osób wpis okaże się użyteczny.
pozdrawiam