Slider
15 Cze

Koszt rejestracji znaku towarowego. Poznaj aktualne na 2018 rok opłaty.

Jeżeli chciałbyś chronić markę firmy, to robi się to poprzez rejestrację znaku towarowego np. w polskim Urzędzie Patentowym. Napisałem na przykład, gdyż wszystko zależy od tego, jakie terytorium ma objąć taka ochrona. Poniżej aktualny na 2018 r. koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce i za granicą.

 

Koszt rejestracji znaku towarowego – duże zmiany w 2016 r.

W 2016 r. miały miejsce ważne nowelizacje w zakresie znaków towarowych. Zmianie uległ m.in. sposób zastrzegania znaków w Polsce (weszła tzw. procedura sprzeciwowa), oraz opłaty urzędowe za ich rejestrację (na Polskę i UE).

 

Oznacza to, że:

większość informacji w internecie o opłatach jest już nieaktualnych.

 

Nowe opłaty urzędowe w zakresie unijnych znaków towarowych obowiązują od 23 marca 2016 r. W Polsce rozporządzenie zmieniające opłaty za ochronę znaków towarowych, skierowano właśnie do podpisu przez premier Beatę Szydło.

Nowe stawki mają obowiązywać już po 7 dniach od jego ogłoszenia.

 

Pamiętaj, że:

  • Możesz zlecić rejestrację znaku towar. rzecznikowi patentowemu.

Co do zasady, koszt rejestracji znaku towarowego zależy od:

  • zakresu terytorialnego ochrony;
  • ilości wskazanych w zgłoszeniu klas (w klasach zgrupowane są towary i usługi – można to porównać do klasyfikacji PKD);
  • czasami od formy znaku (tj. czy chcesz chronić nazwę czy logo).

Poniżej szczegółowe wyliczenia.

 

Koszt rejestracji znaku towarowego na Polskę.

Koszt rejestracji znaku towarowego na Polskę.

Formalnie obowiązują jeszcze dotychczasowe opłaty.  Lada dzień zastąpią je jednak nowe, które przedstawiam poniżej.

Pamiętaj, że wniosek o przyznanie ochrony należy złożyć w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie. Jeżeli nie pojawią się żadne przeszkody, procedura powinna potrwać około 6-ciu miesięcy. Co jednak ważne, prawo ochronne obowiązuje od daty zgłoszenia.

 

a) Zgłoszenie:

  • Opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie – 450 PLN (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną 400 PLN)
  • Opłata za każdą kolejną klasę – 120 PLN.

 

b) Ochrona:

  • Opłata za 10-cio letni okres ochronny za każdą klasę- 400 PLN.
  • Opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym – 90 PLN.

 

Przykład:

Koszt rejestracji znaku towarowegoTaki oto sympatyczny znak towarowy został niedawno zarejestrowany w Polsce.

Zgłaszający wskazał klasę 43. Gdyby zgłoszenia dokonał w ramach nowych przepisów, koszt rejestracji znaku towarowego wyniósłby 940 zł (450 zł za zgłoszenie + 400 zł za 10-cio letnia ochronę + 90 zł za publikację).

 

Koszt rejestracji znaku towarowego na Unię Europejską.

Koszt rejestracji znaku towarowego na Unię Europejską.

Formalnie zgłoszenia należy dokonać w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante w Hiszpanii. Jeżeli nie pojawią się żadne przeszkody, procedura powinna potrwać około 5-ciu miesięcy. Oczywiście taka ochrona automatycznie obejmuje również terytorium Polski.

 

a) Zgłoszenie i ochrona:

  • Opłata za zgłoszenie znaku unijnego w 1 klasie – 1000 EUR.
  • Opłata za zgłoszenie w 1 klasie, gdy dokonane drogą elektroniczną  – 850 EUR.
  • Opłata za drugą klasę – 50 EUR.
  • Opłata za każdą następną wskazaną klasę – 150 EUR.

 
Przykład:

Koszt rejestracji znaku towarowego na UEW EUIPO zarejestrowany jest taki oto ciekawy unijny znak towarowy. Chroniony jest w klasie 3 (kremy) oraz 5 (kosmetyki do celów leczniczych). Gdyby zgłoszenia dokonano dzisiaj, koszt rejestracji znaku towarowego wyniósłby 900 EUR (850 EUR za pierwszą klasę + 50 EUR za drugą).

 

Koszt rejestracji znaku towarowego na wiązkę krajów.

WIPOIstnieje możliwość uzyskania ochrony w kilku krajach jednocześnie. W tym przypadku nie robi się jednak nowego zgłoszenia, a niejako rozszerza się ochronę znaku już zarejestrowanego. Musisz więc w pierwszej kolejności swój znak zastrzec na Polskę lub UE aby skorzystać z procedury międzynarodowej.

Zgłoszenia dokonuje się do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie w Szwajcarii.
 
 
Zgłoszenie i ochrona:

  • Opłata podstawowa za zgłoszenie i ochronę do trzech klas towarowych:
    • jeżeli znak nie jest przedstawiony w kolorach – 653 CHF *franków szwajcarskich
    • jeżeli znak jest przedstawiony w kolorach – 903 CHF
  • Opłata za każdą klasę powyżej trzeciej – 100 CHF
  • Opłata za każde wskazane państwo członka porozumienia – 100 CHF
    • niektóre kraje ustanowiły własne opłaty indywidualne

 
Przykład:

Koszt rejestracji znaku towarowego na światTen znak najpierw zarejestrowano w UE, a później na kolejnych 7 krajów świata. Opłaty za międzynarodową rejestrację wyniosły 1730 CHF. Wyższa kwota, niż wynikałoby to z wyliczeń, jest spowodowana tym, że Izrael oraz Turcja żądają podwyższonych opłat.

 

Rejestracja znaku towarowego przez rzecznika patentowego.

 

Zapytaj mnie o wycenę

Imię i nazwisko

Adres email

Treść wiadomości

+48 575 999 710

mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

Mogę Ci pomóc zastrzec znak towarowy w odpowiednim urzędzie. Zarówno w Polsce jak i za granicą.

Jako rzecznik patentowy zawodowo zajmuję się prawną ochronią marki. Pracuję w rodzinnej kancelarii patentowej, gdzie mamy w tym zakresie duże doświadczenie

Przez 25 lat zarejestrowaliśmy dla naszych klientów już ponad 1000 znaków towarowych.

Jeżeli również ty chciałbyś skorzystać z moich usług, po prostu do mnie napisz lub zadzwoń. Możesz to zrobić poprzez formularz który widzisz.

Odległość nie stanowi problemu.

Działam całkowicie on-line.

To pozwala mi na współpracę z firmami nie tylko z Polski, ale i całego świata.

Pamiętaj, że niekiedy rejestracja znaku może być w ogóle niemożliwa. Jeżeli zechcesz zajmę się formalnościami.


Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w moim podcaście. Jeżeli nie wiesz, podcast to audycja dźwiękowa, którą możesz odsłuchać np. na telefonie.

Ten odcinek podsumowuje moje 10-cio letnie doświadczenia w kancelarii patentowej. Jeżeli zastanawiasz się czy taka podwyższona ochrona jest Ci potrzebna, posłuchaj historii firm, które o swoje marki musiały walczyć w sądzie.
 

>> Pobierz odcinek

>> Odsłuchaj na Androidzie

>> Odsłuchaj na iPhone

>> Zobacz poprzednie odcinki


Tak w telegraficznym skrócie…


1 – Stajesz się realnym właścicielem swojej marki.

Takiej gwarancji nie daje Ci samo założenie firmy. Zauważ, że w rejestrach CEIDG i KRS jest masa firm o identycznych nazwach. Urzędnicy zajmujący się formalnościami nie weryfikują nazw, które wybierają sobie przedsiębiorcy. Tylko rejestracja znaku towarowego daje Ci monopol prawny na dane oznaczenie.

2 – Uniemożliwiasz kradzież swojej nazwy firmy.

Choć wydaje się to absurdalne to tak, nazwę firmy można ukraść. Jak to się robi? Wystarczy zgłosić taki znak towarowy do Urzędu Patentowego. Ochronę uzyskuje ten, kto jako pierwszy o nią wystąpi. Z mojego doświadczenia wynika, że markę firmy najczęściej stara się przejąć były wspólnik, pracownik lub partner biznesowy.

3 – Zastrzegając znak towarowy kontrolujesz zagranicznych dystrybutorów.

Znasz powiedzenie: Sukces ma wielu ojców a porażka jest sierotą? Zagraniczny partner biznesowy może czuć, że to dzięki niemu odniosłeś sukces. Jeżeli nie zastrzegłeś swojego znaku towarowego, dystrybutor może to zrobić na siebie. Dzięki temu będzie Cię mógł szantażować żądając większego udziału w zyskach.

4 – Otrzymujesz silne narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją.

Tylko zarejestrowany znak towarowy chroni Twoją markę na terenie całego kraju. Konkurent używający podobnej nazwy naruszy prawo nawet wtedy, kiedy będzie działał w odległym mieście. W oparciu o ten argument może się zresztą skutecznie bronić, jeżeli swojej nazwy firmy nie chronisz w Urzędzie Patentowym.

5 – Zwiększasz swoje szanse na wygraną w sądzie.

Chodzi o to, że bardzo łatwo wykażesz prawa do marki jeżeli swój znak towarowy zastrzegłeś. Wystarczy, że przedłożysz świadectwo rejestracji. Będziesz tam wymieniony jako właściciel. Prawa do znaku niezarejestrowanego wyjątkowo trudno udowodnić przez co takie spory są bardziej nieprzewidywalne.

6 – Za naruszenie znaku zarejestrowanego możesz żądać odszkodowania.

W ramach odszkodowania możesz oczekiwać wydania przez naruszyciela bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Tylko jak obliczyć ich wysokość? To dość skomplikowane. Dużo prostsze jest żądanie zapłaty kwoty, która odpowiadałaby wysokości opłaty licencyjnej za korzystanie z Twojego znaku. I to działa rewelacyjnie.

7 – Możesz sprzeciwić się rejestracji znaku towarowego konkurenta.

Obecnie szansę na ochronę ma każdy znak, nawet identyczny jak Twój. Właściciel wcześniejszego znaku musi obserwować co jest zgłaszane do ochrony i reagować. Jeżeli zauważysz takie zgłoszenie, możesz powołując się na przysługujące Ci prawa sprzeciwić się rejestracji takiemu znakowi.

8 – Jesteś w stanie unieważnić znak towarowy konkurenta.

Decyzja Urzędu Patentowego o rejestracji znaku towarowego jest wzruszalna. W ściśle określonych przypadkach taki znak towarowy można unieważnić. Np. z powodu jego podobieństwa do chronionego na Twoją rzecz znaku towarowego. Aby to wykazać trzeba posiadać świadectwo rejestracji.

9 – Możesz bezpiecznie skalować biznes w oparciu o franczyzę.

Jeżeli najpierw sprawdziłeś czy Twoja marka nie łamie prawa a później ją zarejestrowałeś to zyskujesz poczucie bezpieczeństwa. Eliminujesz tym samym niebezpieczeństwo, że po otworzeniu kilku punktów franczyzowych ktoś zarzuci Ci złamanie prawa do znaku już zastrzeżonego.

10 – Zastrzeżony znak towarowy możesz licencjonować.

Jeżeli Twoja marka cieszy się zaufaniem klientów możesz zacząć zarabiać na jej licencjonowaniu. To popularne szczególnie w branży gastronomicznej. Wiele punktów znanych marek prowadzą niezależni przedsiębiorcy, którzy płacą właścicielowi praw do znaku za możliwość jego używania.

11 – Możesz skorzystać z optymalizacji podatkowej.

Jeżeli prowadzisz spółkę z o.o. to na pewno spotkałeś się z problemem podwójnego opodatkowania. Przedsiębiorcy starają się to obejść wynajmując firmie lokal, maszyny czy samochody. Tak samo można zrobić z zarejestrowanym znakiem towarowym. Spółka ma wtedy koszt a Ty przychód.

12 – Jesteś w stanie przenieść na osobę trzecią prawa do marki.

To jeden z mniej znanych powodów dlaczego warto zastrzec znak towarowy. Samej nazwy przedsiębiorstwa nie można sprzedać. Podobnie sprawa wygląda z nazwą produktu lub usługi. Jeżeli jednak swoją markę zarejestrujesz jako znak towarowy to możesz później przenieść do niego prawa.

13 – Łatwiej otrzymasz kredyt w banku.

Zastrzeżony znak towarowy może stanowić zabezpieczenie kredytu. Oznacza to, że takie prawo ochronne może Ci pomóc na równi z nieruchomościami. Bank pożyczając Ci pieniądze chce mieć pewność, że jeżeli ich nie oddasz to będzie się mógł zaspokoić zajmując prawa do Twojej marki.

14 – Ratunek w przypadku bankructwa firmy.

Jeżeli Twoja firma wpadnie w problemy finansowe, możesz być zmuszony do ogłoszenia bankructwa. Zanim to nastąpi likwidator będzie się starał spieniężyć jej majątek. Kwota, którą uda się uzyskać ze sprzedaży znaku towarowego pomniejszy długi spółki. I tak się właśnie stało ostatnio z marką Atlantic.

15 – Zyskujesz prawo do umieszczania symbolu ® przy logo.

Charakterystyczna R-ka ma powszechni pozytywne skojarzenia. Część osób utożsamia ją z informacją o “oryginalności produktu”. To mit, ponieważ odnosi się ona do prawnej ochrony marki w Urzędzie Patentowym. Niemniej ten symbol umieszczony na produkcie wyraźnie poprawia sprzedaż.

16 – Chronisz firmową domenę internetową.

Jeżeli zastanawiasz się dlaczego warto zastrzec znak towarowy to pomyśl o domenie internetowej. Po rejestracji znaku uzyskujesz monopol prawny na daną nazwę. Dotyczy to również domeny. Konkurent naruszy prawo jeżeli w swoim adresie www użyje identycznego lub podobnego określenia.

17 – Jesteś w stanie zablokować reklamy Google AdWords konkurenta.

Powołując się na swój zastrzeżony znak towarowy możesz zablokować użycie Twojej marki w widzialnych elementach reklam Google AdWords. Poprzez specjalny formularz wysyłasz do Google skan świadectwa rejestracji co uniemożliwi konkurentowi ustawienia reklamy na Twoją markę.

18 – Możesz usuwać oferty konkurencji na Allegro, Olx czy Facebooku.

Powołując się na otrzymane świadectwo ochronne możesz zażądać usunięcia ofert konkurenta wykorzystującego Twój znak towarowy. Allegro, Olx czy Facebook mają specjalną procedurę z której skorzystać mogą jedynie osoby mające prawa do zarejestrowanych znaków towarowych.

19 – Jednoznacznie ustalasz czy Twoja marka jest opisowa.

Od strony prawnej nazwy opisowe są złe. Chodzi o to, że nie można ich zastrzec w wersji słownej. Tylko, że ta opisowość (typu chleb do oznaczania pieczywa) nie zawsze jest oczywista. Jeżeli jednak ekspert przyzna Ci ochronę na samo słowo, masz gwarancję, że Twoja marka nie jest opisowa.

20 – Możesz zarezerwować nazwę w branżach, w które dopiero chcesz wejść.

Jeżeli wymyśliłeś chwytliwą nazwę firmy, produktu lub usługi to możesz ją zgłosić do ochrony nawet jeżeli nie prowadzisz jeszcze działalności gospodarczej. Dzięki temu bez obaw będziesz się mógł dzielić pomysłem z otoczeniem bez stresu, że ktoś Twoją markę ukradnie. Patrz punkt 2.

21 – Zabezpieczasz slogan reklamowy, którego nie chroni prawo autorskie.

Sądy wskazują, że pojedyncze słowo czy proste ich zestawienia (slogany) w przeważającej większości są za mało oryginalne aby chroniło je prawo autorskie. Mogą jednak zostać zarejestrowane jako znaki towarowe. W takim przypadku tylko Ty będziesz mógł na nich zarabiać.

22 – Blokujesz rozwój biznesu konkurenta.

Jeżeli konkurent użyje nazwy zastrzeżonej przez Ciebie w Urzędzie Patentowym – złamie prawo. Jeżeli jednak zgłoszenia dokonałeś po zauważeniu firmy konkurenta, możesz zablokować jego rozwój. Będzie on mógł używać nadal tej nazwy, ale tylko w lokalnym wymiarze. Można więc powiedzieć, że zamykasz tym jego biznes w słoiku.


Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Joanna Marzec 19, 2018 o 10:26

Dzień dobry,
Chcielibyśmy zastrzec nasz znak towarowy (logo i napis obido)
interesuje nas osobno na terenie RP i unii europejskiej. Bardzo proszę o informację o aktualnym koszcie, niezbędnych dokumentach i czasie trwania całego procesu.
Dziękuję,
Pozdrawiam,
Joanna Piotrowska

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 20, 2018 o 23:10

Dzień dobry Pani Joanno.
Wszystkie informacje wysłałem Pani na adres mailowy.
Pozdrawiam.

Odpowiedz

Unikat Marzec 24, 2018 o 17:19

Czyli tylko w Polsce ochorona obejmuje 10 lat a w innych krajach nie? Publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym czyli tłumacząc dla kogoś nie w temacie to po co to? W klasach są zgrupowane towary więc jak firma zajmuje się sprzedażą ubrań to jeśli będzie chciała sprzedawać także kurtki i buty to oznacza wyższą klasę? To międzynarodowe biuro należy do Szwajcarii czy nie jest instytucją państwową? Trochę to dla mnie dziwne…czy w przypadku jak się jest artystą i stworzy się cytat a także rysunek to w tych przypadkach także są takie formalności?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 4, 2018 o 22:31

W 98% państw ochrona znaku towarowego jest przyznawana na 10 lat.
Informacje o udzielonym prawie ochronnym dokonuje się w Wiadomościach Urzędu Patentowego. Chodzi o to aby każdy zainteresowany mógł się dowiedzieć jakie znaki towarowe zostały zarejestrowane (i np. wybrać inną niekolizyjną nazwę).
Więcej o klasach towarowych pisałem w tym artykule. Akurat klasa 25 dotyczy odzieży, obuwia i nakryć głowy. Tym samym czy użyjemy nazwy ogólnej (odzież) czy szczegółowej (kurtka) wszystko zamknie się w jednej klasie i kosztach dla jednej klasy.
WIPO jest organizacją międzynarodową zajmującą się ochroną własności intelektualnej.
Co do ostatniego pytania to odeślę do mojego artykułu tłumaczącego różnicę pomiędzy własnością intelektualną a przemysłową. Znaki towarowe (ochrona marki) należy do własności przemysłowej. Prawa te przyznawane są na wniosek. Natomiast to co jest utworem w myśl prawa autorskiego chronione jest z mocy ustawy bez konieczności rejestrowania.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

{ 1 trackback }

Poprzedni wpis:

Następny wpis: