Spis treści
- • Od czego zależą opłaty za rejestrację znaku towarowego?
- • 1# – Koszt rejestracji znaku towarowego na POLSKĘ
- • Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego w Polsce
- • 2# – Koszt rejestracji znaku towarowego na UNIĘ EUROPEJSKĄ
- • Przykład opłat za ochronę znaku towarowego UE
- • 3# – Koszt rejestracji znaku towarowego NA ŚWIAT
- • Pomoc rzecznika patentowego przy zastrzeżeniu nazwy
- • Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?
- • Czy niezarejestrowana nazwa firmy podlega jakiejś ochronie?
Koszt rejestracji znaku towarowego – od czego zależy?
W 2016 r. miały miejsce ważne nowelizacje w zakresie znaków towarowych w Polsce. Zmianie uległ m.in. sposób ich zastrzegania (weszła tzw. procedura sprzeciwowa), oraz opłaty urzędowe za ich rejestrację (na Polskę i UE).
Koszt rejestracji znaku towarowego zależy aktualnie od trzech czynników:
- zakresu terytorialnego ochrony (Polska, Unia Europejska lub wiązka krajów świata);
- ilości klas wskazanych w zgłoszeniu (w klasach zgrupowane są towary i usługi – można to porównać do klasyfikacji PKD);
- czasami od formy znaku (tj. czy chcesz chronić nazwę czy logo).
Poniżej szczegółowe wyliczenia dla zgłoszenia (1) na Polskę, (2) na Unię Europejską i (3) na świat.
Koszt rejestracji znaku towarowego na Polskę
Wniosek o przyznanie ochrony Twojej marki należy złożyć w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie. Jeżeli nie pojawią się żadne przeszkody, procedura powinna potrwać około 6-ciu miesięcy. Co jednak ważne, prawo ochronne obowiązuje od daty zgłoszenia.
a) Zgłoszenie:
- Opłata za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie – 450 PLN (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną 400 PLN)
- Opłata za zgłoszenie znaku towarowego za każdą kolejną klasę – 120 PLN.
b) Ochrona:
- Opłata za 10-cio letni okres ochronny za każdą klasę- 400 PLN.
- Opłata za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym – 90 PLN.
Przykładowe opłaty za rejestrację znaku towarowego w Polsce
Taki oto sympatyczny znak towarowy został zarejestrowany w Polsce.
Zgłaszający wskazał klasę 43. Gdyby zgłoszenia dokonał w ramach aktualnych przepisów, koszt rejestracji znaku towarowego wyniósłby 940 zł (450 zł za zgłoszenie + 400 zł za 10-cio letnia ochronę + 90 zł za publikację).
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego aż o 75%. Program dotacji skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę w tym również Tobie. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Koszt rejestracji znaku towarowego na Unię Europejską
Formalnie zgłoszenia należy dokonać w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante w Hiszpanii. Jeżeli nie pojawią się żadne przeszkody, procedura powinna potrwać około 5-ciu miesięcy. Oczywiście taka ochrona automatycznie obejmuje również terytorium Polski.
a) Zgłoszenie i ochrona:
- Opłata za zgłoszenie znaku towarowego unijnego w 1 klasie – 1000 EUR.
- Opłata za zgłoszenie znaku towarowego w 1 klasie, gdy zrobisz je drogą elektroniczną – 850 EUR.
- Opłata za drugą klasę – 50 EUR.
- Opłata za każdą następną wskazaną klasę – 150 EUR.
Przykład opłat za ochronę znaku towarowego UE
W EUIPO zarejestrowany jest taki oto ciekawy unijny znak towarowy. Chroniony jest w klasie 3 (kremy) oraz 5 (kosmetyki do celów leczniczych).
Gdyby zgłoszenia dokonano dzisiaj, koszt rejestracji znaku towarowego wyniósłby 900 EUR (850 EUR za pierwszą klasę + 50 EUR za drugą).
Koszt rejestracji znaku towarowego na wiązkę krajów
Istnieje możliwość uzyskania ochrony w wielu krajach jednocześnie. W tym przypadku nie robi się jednak nowego zgłoszenia, a niejako rozszerza się ochronę znaku już zarejestrowanego. Musisz więc w pierwszej kolejności swój znak zastrzec na Polskę lub UE aby skorzystać z procedury międzynarodowej.
Zgłoszenia dokonuje się do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie w Szwajcarii.
Zgłoszenie i ochrona:
- Opłata podstawowa za zgłoszenie i ochronę do trzech klas towarowych:
- jeżeli znak nie jest przedstawiony w kolorach – 653 CHF *franków szwajcarskich
- jeżeli znak jest przedstawiony w kolorach – 903 CHF
- Opłata za zgłoszenie znaku towarowego za każdą klasę powyżej trzeciej – 100 CHF
- Opłata za każde wskazane państwo członka porozumienia – 100 CHF
- niektóre kraje ustanowiły własne opłaty indywidualne
Przykładowe opłaty za ochronę znaku towarowego na świat
Ten znak najpierw zastrzeżono w UE, a później na kolejnych 7 krajów świata. Opłaty za rejestrację znaku towarowego wyniosły 1730 CHF. Wyższa kwota, niż wynikałoby to z wyliczeń, jest spowodowana tym, że Izrael oraz Turcja żądają podwyższonych opłat.
Rejestracja znaku towarowego przez rzecznika patentowego
Mogę Ci pomóc zastrzec znak towarowy w odpowiednim urzędzie. Zarówno w Polsce jak i za granicą. Jako rzecznik patentowy zawodowo zajmuję się prawną ochronią marki. Pracuję w naszej rodzinnej kancelarii patentowej LECH.
Od 1990 roku zgłosiliśmy dla naszych Klientów już ponad 3500 znaków towarowych.
Będę zaszczycony jeżeli również Ty dołączysz do grona moich Klienów. Po prostu:
- napisz do mnie: mikolaj@kancelarialech.pl;
- lub zadzwoń: +48 575 999 710.
Działamy całkowicie on-line.
Pamiętaj, że niekiedy rejestracja znaku może być w ogóle niemożliwa. Tak się stanie jeżeli wystąpią bezwzględne lub względne przeszkody. Oznacza to, że formalnie ochrony może Ci odmówić ekspert z Urzędu Patentowego. Ewentualnie konkurent złoży sprzeciw do zgłoszenia lub po latach wniosek o unieważnienie znaku.
Chcę przez to powiedzieć, że jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja nazwa lub logo nie narusza prawa to skorzystaj z pomocy rzecznika patentowego. Jeżeli w trakcie badania znajdę kolizje to pokażę Ci jak możesz je obejść.
Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?
O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w moim podcaście. Jeżeli nie wiesz, podcast to audycja dźwiękowa, którą możesz odsłuchać np. na telefonie.
Ten odcinek podsumowuje moje 10-cio letnie doświadczenia zawodowe. Jeżeli zastanawiasz się czy taka podwyższona ochrona jest Ci potrzebna, posłuchaj historii firm, które o swoje marki musiały walczyć w sądzie.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Tak w telegraficznym skrócie…
1 – Stajesz się realnym właścicielem swojej marki
Takiej gwarancji nie daje Ci samo założenie firmy. Zauważ, że w rejestrach CEIDG i KRS jest masa firm o identycznych nazwach. Przykładowo ART-BUD-ów jest prawie 800!. Urzędnicy zajmujący się formalnościami nie weryfikują nazw, które wybierają sobie przedsiębiorcy. Opłata za rejestrację znaku towarowego to więc inwestycja w pewność prawną.
Zobacz również kiedy dwie firmy mogą używać takiej samej nazwy.
2 – Uniemożliwiasz kradzież swojej nazwy firmy
Choć wydaje się to absurdalne, to tak, nazwę firmy można ukraść. Jak to się robi? Wystarczy zgłosić taki znak towarowy do Urzędu Patentowego. Ochronę uzyskuje ten, kto jako pierwszy o nią wystąpi. Z mojego doświadczenia wynika, że markę firmy najczęściej stara się przejąć były wspólnik, pracownik lub partner biznesowy.
3 – Zastrzegając znak towarowy, kontrolujesz zagranicznych dystrybutorów
Znasz powiedzenie: „Sukces ma wielu ojców a porażka jest sierotą”? Zagraniczny partner biznesowy może czuć, że to dzięki niemu odniosłeś sukces. Jeżeli nie zastrzegłeś swojego znaku towarowego, dystrybutor może to zrobić na siebie. Dzięki temu będzie Cię mógł szantażować, żądając większego udziału w zyskach.
Opłata za rejestrację znaku towarowego statystycznie jest kilkanaście razy niższa niż koszt prowadzenia sporu sądowego!
4 – Otrzymujesz silne narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją
Tylko zarejestrowany znak towarowy chroni Twoją markę na terenie całego kraju. Konkurent używający podobnej nazwy naruszy prawo nawet wtedy, kiedy będzie działał w odległym mieście. W oparciu o ten argument może się zresztą skutecznie bronić, jeżeli swojej nazwy firmy nie chronisz w Urzędzie Patentowym.
Pamiętaj, że pewnych sytuacjach można używać cudzego znaku towarowego.
Ciekawostka:
Choć firmy najczęściej zgłaszają do rejestracji swoje nazwy i logo, to w tej formie da się chronić niemal wszystko. Przykładowo komuś udało się zastrzec taki gest ręką:
Szaleństwo prawda 🙂
Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach nietradycyjnych znajdziesz listę ponad 100 takich zaskakujących rejestracji.
5 – Zwiększasz swoje szanse na wygraną w sądzie
Chodzi o to, że bardzo łatwo wykażesz prawa do marki, jeżeli swój znak towarowy zastrzegłeś. Wystarczy, że przedłożysz świadectwo rejestracji. Będziesz tam wymieniony jako właściciel. Prawa do znaku niezarejestrowanego wyjątkowo trudno udowodnić, przez co takie spory są bardziej nieprzewidywalne a ich prowadzenie drogie.
Sytuacja się zmienia jeżeli aplikujesz o formalną ochronę w Urzędzie Patentowym. Zobacz, wnosisz opłatę za rejestrację znaku towarowego i otrzymujesz świadectwo ochronne. I to jest dowód na przysługujące ci prawa. Nie potrzebujesz w sporze nic więcej.
6 – Za naruszenie znaku zarejestrowanego możesz żądać odszkodowania
W ramach odszkodowania możesz oczekiwać wydania przez naruszyciela bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Tylko jak obliczyć ich wysokość? To dość skomplikowane. Dużo prostsze jest żądanie zapłaty kwoty, która odpowiadałaby wysokości opłaty licencyjnej za korzystanie z Twojego znaku. I to działa rewelacyjnie.
7 – Możesz sprzeciwić się rejestracji znaku towarowego konkurenta
Obecnie szansę na ochronę ma każdy znak, nawet identyczny jak Twój. Właściciel wcześniejszego znaku musi obserwować co jest zgłaszane do ochrony i reagować. Jeżeli zauważysz takie zgłoszenie, możesz, powołując się na przysługujące Ci prawa, sprzeciwić się rejestracji takiemu znakowi.
8 – Jesteś w stanie unieważnić znak towarowy konkurenta
Decyzja Urzędu Patentowego o rejestracji znaku towarowego jest wzruszalna. W ściśle określonych przypadkach taki znak towarowy można unieważnić. Np. z powodu jego podobieństwa do chronionego na Twoją rzecz znaku towarowego. Aby to wykazać, trzeba posiadać świadectwo rejestracji.
9 – Możesz bezpiecznie skalować biznes w oparciu o franczyzę
Jeżeli najpierw sprawdziłeś czy Twoja marka nie łamie prawa, a później ją zarejestrowałeś, to zyskujesz poczucie bezpieczeństwa. Eliminujesz tym samym niebezpieczeństwo, że po otworzeniu kilku punktów franczyzowych ktoś zarzuci Ci naruszenie prawa do znaku już zastrzeżonego.
10 – Zastrzeżony znak towarowy możesz licencjonować
Jeżeli Twoja marka cieszy się zaufaniem klientów, możesz zacząć zarabiać na jej licencjonowaniu. To popularne szczególnie w branży gastronomicznej. Wiele punktów znanych marek prowadzą niezależni przedsiębiorcy, którzy płacą właścicielowi praw do znaku za możliwość jego używania.
11 – Możesz skorzystać z optymalizacji podatkowej
Jeżeli prowadzisz spółkę z o.o. to na pewno spotkałeś się z problemem podwójnego opodatkowania. Przedsiębiorcy starają się to obejść wynajmując firmie lokal, maszyny czy samochody. Tak samo można zrobić z zarejestrowanym znakiem towarowym. Spółka ma wtedy koszt, a Ty przychód.
12 – Jesteś w stanie przenieść na osobę trzecią prawa do marki
To jeden z mniej znanych powodów, dla których warto zastrzec znak towarowy. Samej nazwy przedsiębiorstwa nie można sprzedać. Podobnie sprawa wygląda z nazwą produktu lub usługi. Jeżeli jednak swoją markę zarejestrujesz jako znak towarowy, to możesz później przenieść do niego prawa.
13 – Łatwiej otrzymasz kredyt w banku
Zastrzeżony znak towarowy może stanowić zabezpieczenie kredytu. Oznacza to, że takie prawo ochronne może Ci pomóc na równi z nieruchomościami. Bank pożyczając Ci pieniądze chce mieć pewność, że jeżeli ich nie oddasz, to będzie się mógł zaspokoić zajmując prawa do Twojej marki.
14 – Ratunek w przypadku bankructwa firmy
Jeżeli Twoja firma wpadnie w problemy finansowe, możesz być zmuszony do ogłoszenia bankructwa. Zanim to nastąpi, likwidator będzie się starał spieniężyć jej majątek. Kwota, którą uda się uzyskać ze sprzedaży znaku towarowego pomniejszy długi spółki. I tak się właśnie stało ostatnio z marką Atlantic. Może się zdarzyć, że opłata za rejestrację znaku towarowego wyniesie 2-3 tys. zł, ale już ich sprzedaż będzie na poziomie kilku set tysięcy.
15 – Zyskujesz prawo do umieszczania symbolu ® przy logo
Charakterystyczna R-ka budzi pozytywne skojarzenia. Część osób utożsamia ją z informacją o „oryginalności produktu”. To mit, ponieważ odnosi się ona do prawnej ochrony marki w Urzędzie Patentowym. Niemniej, ten symbol umieszczony na produkcie wyraźnie poprawia sprzedaż.
16 – Chronisz firmową domenę internetową
Znak towarowy zabezpiecza również domenę internetową. Po jego rejestracji uzyskujesz monopol prawny na daną nazwę. Dotyczy to również domeny. Konkurent naruszy prawo, jeżeli w swoim adresie www użyje identycznego lub podobnego określenia.
17 – Jesteś w stanie zablokować reklamy Google Ads konkurenta
Powołując się na swój zastrzeżony znak towarowy możesz zablokować użycie Twojej marki w widzialnych elementach reklam Google Ads. Poprzez specjalny formularz wysyłasz do Google skan świadectwa rejestracji co uniemożliwi konkurentowi ustawienia reklamy na Twoją markę.
18 – Możesz usuwać oferty konkurencji na Allegro, Olx czy Facebooku
Powołując się na otrzymane świadectwo ochronne możesz zażądać usunięcia ofert konkurenta wykorzystującego Twój znak towarowy. Allegro, Olx czy Facebook mają specjalną procedurę, z której skorzystać mogą jedynie osoby mające prawa do zarejestrowanych znaków towarowych.
Czyli ponosząc jedynie koszt rejestracji znaku towarowego możesz za darmo blokować konkurentów (tj. nie wchodząc z nimi w spór sądowy).
19 – Jednoznacznie ustalasz czy Twoja marka jest opisowa
Od strony prawnej nazwy opisowe są złe. Chodzi o to, że nie można ich zastrzec w wersji słownej. Tylko, że ta opisowość (typu chleb do oznaczania pieczywa) nie zawsze jest oczywista. Jeżeli jednak ekspert przyzna Ci ochronę na samo słowo, masz gwarancję, że Twoja marka nie jest opisowa.
20 – Możesz zarezerwować nazwę w branżach, w które dopiero chcesz wejść
Jeżeli wymyśliłeś chwytliwą nazwę firmy, produktu lub usługi, to możesz ją zgłosić do ochrony nawet jeżeli nie prowadzisz jeszcze działalności gospodarczej. Dzięki temu bez obaw będziesz się mógł dzielić pomysłem z otoczeniem, bez stresu, że ktoś Twoją markę ukradnie (patrz punkt 2).
21 – Zabezpieczasz slogan reklamowy, którego nie chroni prawo autorskie
Sądy wskazują, że pojedyncze słowo czy proste ich zestawienia (slogany) w większości są za mało oryginalne, aby chroniło je prawo autorskie. Mogą jednak zostać zarejestrowane jako znaki towarowe. W takim przypadku tylko Ty będziesz mógł na nich zarabiać.
Ciekawostka: czasami również logo nie jest chronione prawem autorskim.
22 – Blokujesz rozwój biznesu konkurenta
Jeżeli konkurent użyje nazwy, zastrzeżonej przez Ciebie w Urzędzie Patentowym – złamie prawo. Jeżeli jednak zgłoszenia dokonałeś po zauważeniu firmy konkurenta, możesz zablokować jego rozwój. Będzie on mógł używać nadal tej nazwy, ale tylko w lokalnym wymiarze. Można więc powiedzieć, że zamykasz tym jego biznes w słoiku.
Czy niezarejestrowana nazwa firmy podlega jakiejś ochronie?
Koszt rejestracji znaku towarowego małe firmy może odstraszać. Okazuje się jednak, że nawet bez takiego zgłoszenia Twoja marka będzie do pewnego stopnia chroniona przez prawo. Zakres tej ochrony obejmie najpewniej tylko miasto, w którym działasz.
Jeśli nie zastrzegłeś nazwy firmy, prawo chroni ja tylko lokalnie.
Po zastrzeżeniu nazwy firmy zyskujesz monopol na całą Polskę.
Różnice w ochronie znaku niezarejestrowanego i zarejestrowanego omówiłem poniżej. Słuchając tego podcastu zrozumiesz jak ogromną przewagę zyskujesz dzięki rejestracji.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Zobacz również:
- Czy 30% różnic pozwala obejść plagiat?
- Co należy wiedzieć o prawnej ochronie wzorów przemysłowych?
- Czy do Urzędu Patentowego można zgłosić pomysł na biznes?
- Jak zgłosić naruszenie prawa na Allegro? Usuń ofertę konkurenta!
- Co daje rejestracja marki na Amazon? Korzyści o których nie wiedziałeś
- Jak odzyskać domenę internetową? Szantaż domenowy
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
FAQ
Co gwarantuje lepszą ochronę ®️ – rejestracja nazwy czy logo?
Zarówno rejestracja nazwy, jak i logo ma swoje 🟢 plusy i 🔴 minusy. Nie można powiedzieć, że któraś jest zdecydowanie lepsza. Więcej, one fantastycznie się uzupełniają. Aby w pełni chronić swoją markę, zrób dwa oddzielne zgłoszenia.
W dłuższej perspektywie bardziej praktyczna jest ochrona nazwy. Zapewni Ci to:
✅ Absolutną pewność, że chronisz samą nazwę. Konkurent nie może Ci zarzucić, że to określenie opisowe. Gdyby tak było Urząd Patentowy ochrony by Ci nie przyznał. Zanim zrobisz takie zgłoszenie, zrób 👉 pełną analizę swojej marki.
✅ Ochronę domeny internetowej w każdej odmianie. Konkurent naruszy Twoje prawa, jeżeli jego domena będzie choć częściowo podobna. To sprawia, że nie musisz kupować 20 czy 30 domen.
✅ Banalnie proste usuwanie ofert naruszycieli z platform sprzedażowych. Skoro chronisz samą nazwę, to konkurent nie może się bronić, że używa innego logo.
Jak sprawdzić czy moją nazwę da się zastrzec w Urzędzie Patentowym?
Prawidłowa analiza prawna marki jest szalenie ważna z dwóch powodów:
1️⃣ Jeżeli Urząd Patentowy odmówi Ci ochrony, stracisz opłaty, które wniosłeś za zgłoszenie. Te mogą wynieść i 1000 EUR!
2️⃣ Wybierając nazwę podobną do tego co chroni konkurencja, możesz zostać przez nią pozwany.
Przedsiębiorcy często robią tylko pobieżne poszukiwania w Google. Zapominają zweryfikować 👉 wyszukiwarki znaków towarowych. Poza tym robią to tak, jakby szukali wolnej domeny internetowej, czyli na identyczność. Okazuje się jednak, że znaki różniące się jedną dwoma literami nadal będą kolizją.
Przeczytaj artykuł o 🔴6 błędach przy analizie prawnej marki.
Dzień dobry,
Chcielibyśmy zastrzec nasz znak towarowy (logo i napis obido)
interesuje nas osobno na terenie RP i unii europejskiej. Bardzo proszę o informację jaka jest u pana aktualna opłata za zgłoszenie znaku towarowego oraz ile będzie trwał cały proces.
Dziękuję,
Pozdrawiam,
Joanna Piotrowska
Dzień dobry Pani Joanno.
Opłata za rejestrację znaku towarowego uzależniona jest od terytorium ochrony oraz tego ile klas towarowych wskażemy w zgłoszeniu. Naszą pełną ofertę właśnie wysłałem Pani na adres mailowy.
Pozdrawiam.