24 grudnia 2015 r. został opublikowany komunikat prasowy dotyczących kilku istotnych zmian związanych z rejestracją znaków towarowych na terenie Unii Europejskiej. Wejdą one w życie po 90 dniach od opublikowania nowych przepisów.
1 – Unijny znak towarowy – zmiana jedynie nazwy
Od 23 marca „wspólnotowe znaki towarowe” automatycznie przekształcą się w „znaki towarowe unii europejskiej”. W skrócie – unijne znaki towarowe. To samo tyczy się znaków zgłoszonych, ale jeszcze nie zarejestrowanych.
Unijny znak towarowy będzie miał taki sam zakres ochrony. Zmianie ulega jedynie jego nazwa. Stare nazewnictwo odwoływało się do Wspólnoty Europejskiej, która formalnie istniała do 30 listopada 2009 r. Jej kompetencje przejęła Unia Europejska. Można więc powiedzieć, że zmiana nazewnictwa dostosowuje znaki do obecnych czasów.
2 – Nowe opłaty za unijny znak towarowy
Dotychczas opłata podstawowa obejmowała zgłoszenie mieszczące się w 3 klasach towarowych. Za zgłoszenie w formie „papierowej” płaciło się 1050 EUR a drogą elektroniczną 900 EUR.
Po zmianach:
- Opłata za unijny znak towarowy zgłoszony w formie „papierowej” – 1000 EUR.
- Opłata za unijny znak towarowy zgłoszony drogą elektroniczną – 850 EUR.
- Opłata za drugą klasę unijnego znaku towarowego – 50 EUR.
- Opłata za każdą następną klasę unijnego znaku towarowego – 150 EUR.
Wyraźnie obniżono opłaty za przedłużenie ochrony na kolejne 10 lat. Dotychczas należało zapłacić 1500 EUR przy formie „papierowej” a 1350 EUR drogą elektroniczną.
Po zmianach:
- Opłata za przedłużenie w formie „papierowej” – 1000 EUR.
- Opłata za przedłużenie drogą elektroniczną – 850 EUR.
- Opłata za przedłużenie drugiej klasy unijnego znaku towarowego – 50 EUR.
- Opłata za przedłużenie każdej następnej klasy – 150 EUR.
3 – Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej
Formalnie również Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OHIM) zmienia nazwę. Od marca będzie to Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). To zmiana dość znaczna, bo OHIM jest największą zdecentralizowaną agencją UE. Dzięki licznie zgłaszanym (i opłacanym) znakom towarowym i wzorom wspólnotowym Urząd ten jest całkowicie samowystarczalny finansowo.
Osobiście średnio cieszę się z tej zmiany nazwy.
Łatwo wymówić skrót „OHIM” ale przy „EUIPO” można sobie język połamać 🙂
Na koniec zachęcam Cię do obejrzenia mojego filmu o dawnych już znakach wspólnotowych. Poza zmianami, które opisałem powyżej wszystko jest nadal aktualne. W kontekście egzekwowania prawa, unijny znak towarowy może być lepszym rozwiązaniem niż znak krajowy.
Tą myśl rozwijam w poniższym nagraniu.
Zobacz również:
- Kim są trolle od znaków towarowych (trademark trolls)? Jak z nimi walczyć?
- Jak zarejestrować markę na Amazon?
- Naruszyłeś znak towarowy? Dowiedz się co może Ci za to grozić
- Kradzież nazwy firmy poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym
- 33 powody dlaczego warto chronić markę firmy jako znak towarowy
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego?
- Jak zgłosić na Allegro nieuczciwego sprzedawcę?
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej?
Dzień dobry,
Panie Mikołaju, czy zmiany w zakresie opłaty podstawowej i opłaty za przedłużenie ochrony unijnego znaku towarowego, standardowo dotyczyć teraz będą tylko jednej klasy towarowej?
świetny blog, pozdrawiam
Zawsze miło słyszeć takie słowa.
Dziękuję.
A co do Pana pytania. Z cennika jasno wynika, że opłaty będą pobierane od klasy. Zmiana będzie korzystna dla osób rejestrujących znak w jednej klasie. Jeżeli ktoś będzie miał ich 3 zapłaci więcej. Niemniej opłaty za przedłużenie ochrony są wyraźnie niższe.
Pozdrawiam