Co egzotycznego można zjeść w Hongkongu?
Zanim przejdę do sedna pozwól, że opowiem Ci kilka ciekawostek o Hongkongu 🙂
Jadąc w tę część świata miałem w głowie pewne stereotypy.
Chciałem spróbować psa oraz zobaczyć toaletę z masą przycisków, o której słyszałem. Znajomi, którzy tu mieszkają powiedzieli jednak, że psy je się w Chinach centralnych (podobno mniej cywilizowane miejsce). Z kolei toalety o których słyszałem są w Japonii.
Zabrali nas jednak do pewnej lokalnej knajpki gdzie serwowano węże.
Nie wszyscy z nas odważyli się na kulinarne eksperymenty. Dostaliśmy na stół coś co wyglądało jak gulasz. Mięso węża smakowało jak kurczak. Zupa z kolei jak połączenie rosołu z grzybową. Czyli całkiem dobra kompozycja. Podobno węże, które trafiają pod nóż są na bieżąco łapane w lasach porastających okoliczne wzgórza.
To jednak jeszcze nic.
Właścicielka lokalu wprawiła nas w prawdziwe osłupienie.
Postawiła na stole napój alkoholowy z płodów myszy. Autentycznie pływały na dnie butelki. Od tej chwili nie miałem wątpliwości, że jest to jest całkowicie inny świat.
Gdzieś w czeluściach internetu o takich rzeczach czytałem. Nigdy bym się jednak nie spodziewał będę miał możliwość tego spróbować.
Tutaj jednak moja chęć eksperymentowania się skończyła.
Nikt z nas nie ruszył tego paskudztwa.
Nasza reakcja za to nieźle rozbawiła właścicielkę lokalu 🙂
Japończycy podobno mówią, że:
Chińczycy z czworonogów nie jedzą tylko stołów.
Może to i złośliwość, ale coś w tym jest.
Jakie są funkcje znaków towarowych?
Wracając nocą z kulinarnych eksperymentów zwróciłem uwagę na to, że w Hongkongu jest masa neonów. Jeżeli ktoś uważa, że w Polsce jest za dużo reklam to powinien udać się w to miejsce 🙂 To wszystko zainspirowało mnie do stworzenia dzisiejszego wpisu i opisania jakie są funkcje znaków towarowych.
1) Funkcja oznaczenia pochodzenia (inaczej funkcja odróżniająca)
Na rynku zazwyczaj działa wiele firm w konkretnej branży.
Konkurencja pomiędzy nimi odbywa się najczęściej:
– w zakresie cen oferowanych towarów lub usług;
– na płaszczyźnie jakościowej;
– poprzez intensywną reklamę.
Cel jest jeden. Konsument ma zauważyć naszą markę.
Podstawową funkcją znaku towarowego jest więc odróżnianie się od znaków konkurencji. A jest to szczególnie istotne w Hongkongu, gdzie ulice dosłownie skąpane są w blasku neonów.
Mając zarejestrowany znak towarowy eliminujemy niebezpieczeństwo pomyłki u konsumentów. Jeżeli bowiem konkurent zacznie się posługiwać oznaczeniem podobnym do naszego znaku towarowego – złamie prawo.
A to wiąże się z określonymi konsekwencjami.

W kontekście funkcji oznaczenia pochodzenia kontrowersje budzi zastrzeganie znaków niekonwencjonalnych. W urzędach patentowych najczęściej przedsiębiorcy rejestrują nazwę lub logo firmy. Co bardziej kreatywni wnoszą o rejestrację koloru, dźwięku smaku oraz zapachu.
Przykładem znaku ruchowego może być zgłoszenie HBO:

EUTM-016147837
Tylko czy smak lub zapach może pełnić funkcję znaku towarowego?
Ponad 100 takich ciekawostek znajdziesz w artykule o znakach niekonwencjonalnych.
2) Funkcja jakościowa znaków towarowych
Funkcji jakościowej znaków towarowych doświadczyliśmy na własnej skórze. Chodzi tutaj o to, że dany znak towarowy przekazuje nam informację o jakości/poziomie oferowanych towarów bądź usług.

W Hongkongu jest ponad 8 tys. restauracji. Lepszych i gorszych. Witryny wielu z nich nas nie zachęcały. Wisiały tam kaczki upieczone razem z głowami, kałamarnice i specyfiki, których nie byliśmy w stanie nazwać.
Decyzja była więc jasna.
Stołujemy się w restauracjach, które znamy.
Jedzenie tam może nie jest najzdrowsze, ale nie będzie niemiłych niespodzianek.
W gąszczu neonów naszą uwagę przykuło KFC (spełniona funkcja odróżniająca). Skojarzyliśmy tą markę z jedzeniem na określonym poziomie (funkcja jakościowa). Tym samym będąc „na końcu świata” wybraliśmy tę a nie inną restaurację.
A przynajmniej tamtego dnia.
3) Funkcja reklamowa znaków towarowych
Znaki towarowe są nośnikami pewnych informacji.
Konsumenci kojarzą je z szeregiem elementów:
– statusem;
– renomą;
– pewnym stylem życia.

Niektóre znaki towarowe wykraczają daleko poza towary, na których zbudowano ich rozpoznawalność. Przykładem niech będzie marka Ferrari. Nie ma chyba osoby, która nie słyszała by o kultowych już czerwonych samochodach tej marki.
Oczywiście stać na nie nielicznych.
Przeciętny człowiek może sobie za to kupić okulary, T-shirt czy fotelik samochodowy tej marki. Tym samym renoma znaku towarowego z czarnym koniem promienieje niejako na inne oferowane towary.
Funkcje znaków towarowych. Podsumowanie.
Przedsiębiorcy często nie wiedzą jakie są funkcje znaków towarowych.
Wspominają o tym, że chcą „opatentować” nazwę swojej firmy, aby walczyć z nieuczciwą konkurencją. Niestety często posługują się określeniami, których w ogóle nie można rejestrować. Nie spełniają bowiem podstawowej funkcji znaku towarowego (odróżnianie towarów/usług). Tak się niestety dzieje, jeżeli przedsiębiorca posługuje się określeniem ogólnoinformacyjnym.
Przykładowo prowadzi sklep internetowy „rowery24” pod taką domeną.
Mamy więc jednoznaczną informację co jest sprzedawane i w jakich godzinach (całą dobę). Z takimi przypadkami spotykam się stosunkowo często.
Warto poznać funkcje znaków towarowych już na etapie wyboru nazwy.
Zobacz moje poprzednie nagrania:
- Jak chronić znak towarowy w Hongkongu
- Jak chronić wzór przemysłowy z Hongkongu
- Chińskie podróbki. Uważaj co sprowadzasz do UE
Zobacz również:
- Naruszenie znaku towarowego na Facebooku
- Znak towarowy czy wzór przemysłowy? Co wybrać?
- Allegro usunęło moją ofertę. Co mogę zrobić?
- Jakie są opłaty za zastrzeżenie znaku towarowego?
- Czy 30% różnic pozwala obejść plagiat?
- Co daje rejestracja marki na Amazon? Korzyści o których nie wiedziałeś
- Jak fantazyjna powinna być grafika opisowego znaku towarowego?
- Jak wygląda zastrzeżenie nazwy firmy w Polsce?
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.