fbpx
Blog nagrodzony przez
Urząd Patentowy RP
Urząd Patentowy RP

Obserwując Hongkong nocą pomyślałem, że przybliżę Ci funkcje znaków towarowych. Wiele osób mówi o „patentowaniu” nazwy. Nie wszyscy jednak dostrzegają jaką rolę pełnią oznaczenia w obrocie gospodarczym. Ilustracją niech będą rozświetlone neony za moimi plecami 🙂

Co egzotycznego można zjeść w Hongkongu?

Zanim przejdę do sedna pozwól, że opowiem Ci kilka ciekawostek o Hongkongu 🙂

Jadąc w tę część świata miałem w głowie pewne stereotypy.

Chciałem spróbować psa oraz zobaczyć toaletę z masą przycisków, o której słyszałem. Znajomi, którzy tu mieszkają powiedzieli jednak, że psy je się w Chinach centralnych (podobno mniej cywilizowane miejsce). Z kolei toalety o których słyszałem są w Japonii.

Gulasz z węża

Zabrali nas jednak do pewnej lokalnej knajpki gdzie serwowano węże.

Nie wszyscy z nas odważyli się na kulinarne eksperymenty. Dostaliśmy na stół coś co wyglądało jak gulasz.  Mięso węża smakowało jak kurczak. Zupa z kolei jak połączenie rosołu z grzybową. Czyli całkiem dobra kompozycja. Podobno węże, które trafiają pod nóż są na bieżąco łapane w lasach porastających okoliczne wzgórza.

To jednak jeszcze nic.

Nalewka z embrionów myszy.

Właścicielka lokalu wprawiła nas w prawdziwe osłupienie.

Postawiła na stole napój alkoholowy z płodów myszy. Autentycznie pływały na dnie butelki. Od tej chwili nie miałem wątpliwości, że jest to jest całkowicie inny świat.

Gdzieś w czeluściach internetu o takich rzeczach czytałem. Nigdy bym się jednak nie spodziewał będę miał możliwość tego spróbować.

Tutaj jednak moja chęć eksperymentowania się skończyła.

Nikt z nas nie ruszył tego paskudztwa.

Nasza reakcja za to nieźle rozbawiła właścicielkę lokalu 🙂

Japończycy podobno mówią, że:

Chińczycy z czworonogów nie jedzą tylko stołów.

Może to i złośliwość, ale coś w tym jest.

Jakie są funkcje znaków towarowych?

Wracając nocą z kulinarnych eksperymentów zwróciłem uwagę na to, że w Hongkongu jest masa neonów. Jeżeli ktoś uważa, że w Polsce jest za dużo reklam to powinien udać się w to miejsce 🙂 To wszystko zainspirowało mnie do stworzenia dzisiejszego wpisu i opisania jakie są funkcje znaków towarowych.

1) Funkcja oznaczenia pochodzenia (inaczej funkcja odróżniająca).

Na rynku zazwyczaj działa wiele firm w konkretnej branży.

Konkurencja pomiędzy nimi odbywa się najczęściej:

– w zakresie cen oferowanych towarów lub usług;
– na płaszczyźnie jakościowej;
– poprzez intensywną reklamę.

Cel jest jeden. Konsument ma zauważyć naszą markę.

Podstawową funkcją znaku towarowego jest więc odróżnianie się od znaków konkurencji. A jest to szczególnie istotne w Hongkongu gdzie ulice dosłownie skąpane są w blasku neonów.

Mając zarejestrowany znak towarowy eliminujemy niebezpieczeństwo pomyłki u konsumentów. Jeżeli bowiem konkurent zacznie się posługiwać oznaczeniem podobnym do naszego znaku towarowego – złamie prawo.

A to wiąże się z określonymi konsekwencjami.

Funkcje znaków towarowych - oznaczenie pochodzenia

W kontekście funkcji oznaczenia pochodzenia kontrowersje budzi zastrzeganie znaków niekonwencjonalnych. W urzędach patentowych najczęściej przedsiębiorcy rejestrują nazwę lub logo firmy. Co bardziej kreatywni wnoszą o rejestrację koloru, dźwięku smaku oraz zapachu.

Przykładem znaku ruchowego może być zgłoszenie HBO:

EUTM-016147837



Tylko czy smak lub zapach może pełnić funkcję znaku towarowego?
 
Ponad 100 takich ciekawostek znajdziesz w artykule o znakach niekonwencjonalnych.

2) Funkcja jakościowa znaków towarowych.

Funkcji jakościowej znaków towarowych doświadczyliśmy na własnej skórze. Chodzi tutaj o to, że dany znak towarowy przekazuje nam informację o jakości/ poziomie oferowanych towarów bądź usług.

Funkcje znaków towarowych - informacja o jakości

W Hongkongu jest ponad 8 tys. restauracji. Lepszych i gorszych. Witryny wielu z nich nas nie zachęcały. Wisiały tam kaczki upieczone razem z głowami, kałamarnice i specyfiki, których nie byliśmy w stanie nazwać.

Decyzja była więc jasna.

Stołujemy się w restauracjach które znamy.

Jedzenie tam może nie jest najzdrowsze, ale nie będzie niemiłych niespodzianek.

W gąszczu neonów naszą uwagę przykuło KFC (spełniona funkcja odróżniająca). Skojarzyliśmy tą markę z jedzeniem na określonym poziomie (funkcja jakościowa). Tym samym będąc „na końcu świata” wybraliśmy tą a nie inną restaurację.

A przynajmniej tamtego dnia.

3) Funkcja reklamowa znaków towarowych

Znaki towarowe są nośnikami pewnych informacji.

Konsumenci kojarzą je z szeregiem elementów:

– statusem;
– renomą;
– pewnym stylem życia.

Funkcje znaków towarowych - reklama.

Niektóre znaki towarowe wykraczają daleko poza towary, na których zbudowano ich rozpoznawalność. Przykładem niech będzie marka Ferrari. Nie ma chyba osoby, która nie słyszała by o kultowych już czerwonych samochodach tej marki.

Oczywiście stać na nie nielicznych.

Przeciętny człowiek może sobie za to kupić okulary, t-shirt czy fotelik samochodowy tej marki. Tym samym renoma znaku towarowego z czarnym koniem promienieje niejako na inne oferowane towary.

Podsumowując.

Przedsiębiorcy często nie wiedzą jakie są funkcje znaków towarowych.

Wspominają o tym, że chcą „opatentować” nazwę swojej firmy, aby walczyć z nieuczciwą konkurencją. Niestety często posługują się określeniami, których w ogóle nie można rejestriować. Nie spełniają bowiem podstawowej funkcji znaku towarowego (odróżnianie towarów/ usług). Tak się niestety dzieje, jeżeli przedsiębiorca posługuje się określeniem ogólnoinformacyjnym.

Przykładowo prowadzi sklep internetowy”rowery24″ pod taką domeną.

Mamy więc jednoznaczną informację co jest sprzedawane i w jakich godzinach (całą dobę). Z takimi przypadkami spotykam się stosunkowo często.

Warto poznać funkcje znaków towarowych już na etapie wyboru nazwy.

Zobacz moje poprzednie nagrania:

  1. Jak chronić znak towarowy w Hongkongu.
  2. Jak chronić wzór przemysłowy z Hongkongu.
  3. Chińskie podróbki. Uważaj co sprowadzasz do UE.

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych dla przedsiębiorców.

ml-form-1-mobile
ebook

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 1800 osób!

Tworzę także

Włącz się do dyskusji

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 796 694 315