fbpx
Blog nagrodzony przez
Urząd Patentowy RP
Urząd Patentowy RP

Wszystkie artykuły

Licencja na komercyjne wykorzystanie postaci z bajek. Gdzie szukać kontaktu do licencjodawców?

Jeden z klientów zapytał mnie, czy jest mu potrzebna licencja na wykorzystanie postaci z bajek Disneya. Chyba odruchowo czuł, że tak, więc od razu dodał: Do kogo powinienem zwrócić się z pytaniem o warunki współpracy? Zgłębiłem więc dla niego ten temat, a wnioskami dzielę się z Tobą poniżej. Znajdziesz tutaj również listę firm, które udzielają takich licencji wraz z danymi kontaktowymi.

Czy można zastrzec nazwę bloga, podcastu, kanału YouTube i fanpage na FB w Urzędzie Patentowym?

Popularny blog ma ogromny potencjał ekonomiczny. To wszystko rezultat tysięcy godzin pracy jego autora. Kiedy Kamil Stoch zdobył dwa złote medale w Sochi, gazety rozpisywały się ile zarobił w weekend. Tylko, że nikt nie wspomniał, że to efekt 20 lat treningów. Skoro więc na blogu można zarabiać, to jego marka staje się cenna. Pytanie więc czy można zastrzec nazwę bloga i co to w ogóle daje?

Parodiowanie znaków towarowych. Czy parodia logo znanych marek łamie prawo? Czym jest joke-logo?

Dziś odpowiadam na pytanie czy parodiowanie znanych marek jest legalne. A mówiąc precyzyjniej, czy można zarabiać na żartobliwych przeróbkach takich marek. Jestem pewien, że już zetknąłeś się z tego rodzaju kreatywną twórczością. W wielu sklepach możesz kupić koszulkę z logo Cocaine stylizowaną na logo Coca-Coli. Są też przeróbki logo PUMY jak PUDEL, LAMA czy rewelacyjny PUMBA. 🙂

Ile różnic wystarczy, aby obejść plagiat? Czy 20-30% zmian w grafice logo jest już legalne?

Jest kilka wersji takich miejskich legend. Jedna mówi, że 30% różnic wystarczy, aby nie narazić się na zarzut plagiatu cudzej pracy. Inna, że dla bezpieczeństwa w przypadku logo należy zrobić 6 zmian. Orędownicy najbardziej liberalnego stanowiska głoszą, że wszystko będzie legalne, o ile nie stworzysz kopii 1 do 1. Ponoć dzięki temu na straganach można kupić buty Adidres. Jaka jest prawda?

Bezpłatna weryfikacja nazwy i logo firmy przed zgłoszeniem znaku towarowego. Czy można jej ufać?

W internecie coraz agresywniej reklamują się firmy pomagające w rejestracji znaków towarowych. Część z nich oferuje bezpłatną weryfikację możliwości zastrzeżenia logo i nazwy firmy w Urzędzie Patentowym. Jak to możliwe, że usługa która mi zajmuje kilka godzin, tutaj dawana jest gratis? Jaki jest poziom takiego darmowego badania? Tego dowiedziałem się od Klienta, którego próbowano wprowadzić na minę!

Koszt rejestracji znaku towarowego

Koszt rejestracji znaku towarowego. Poznaj aktualne na 2023 rok opłaty

Jeżeli chciałbyś chronić markę firmy, to robi się to poprzez rejestrację znaku towarowego np. w polskim Urzędzie Patentowym. Napisałem na przykład, bo wszystko zależy od tego, jakie terytorium ma objąć taka ochrona. Poniżej aktualny na 2023 r. koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie. Jest i wisienka na torcie. Możesz uzyskać na to aż 1000 EUR dofinansowania!

Wzór użytkowy czy wzór przemysłowy – różnice w ochronie. Co zastrzec w Urzędzie Patentowym? Przykłady

Systematycznie dostaję prośby o pomoc przy zastrzeżeniu wzoru użytkowego. Zawsze wtedy dopytuję jakie rozwiązanie mamy chronić. Najczęściej finalnie okazuje się, że wzór przemysłowy. Mało kto rozumie, czym te dwie formy wzorów się różnią dlatego zrobiłem ich porównanie. Po lekturze tego artykułu, będziesz więc wiedzieć co powinieneś wybrać: wzór użytkowy czy wzór przemysłowy.

Patent a znak towarowy. Czy można opatentować markę?

Patent a znak towarowy. Czy można opatentować markę w Urzędzie Patentowym?

Często dostaję pytania typu: “Ile kosztuje opatentowanie logo?” oraz “Czy pomogę w uzyskaniu patentu na nazwę firmy?”. Wiele osób używa tego słowa w znaczeniu potocznym. Czyli jako synonim ochrony prawnej. Poniżej przeczytasz czy można opatentować markę oraz co patenty mają wspólnego ze znakami towarowymi. A okazuje się, że więcej niż Ci się wydaje. A jeżeli myślisz o ochronie logo to mam dla Ciebie rewelacyjną wiadomość. Możesz dostać aż 1000 EUR dotacji na zgłoszenie!

Czy nazwę i logo trzeba rejestrować?

Czy nazwę i logo firmy trzeba rejestrować? Co daje zastrzeżenie ich jako znaków towarowych?

Nazwę oraz logo firmy zastrzega się w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy. Być może czytałeś już o korzyściach, jakie to daje. Najważniejsze wydaje się to, że stajesz się formalnym właścicielem swojej marki. Pojawia się jednak pytanie, czy nazwę oraz logo trzeba obowiązkowo rejestrować? Czy bez takiego zgłoszenia jesteś całkowicie bezbronny? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 575 999 410