Spis treści
- • Najczęstsze mity na temat znaczenia symbolu R w kółku
- • Mit 1. R w kółku to informacja o oryginalności produktu
- • Mit 2. R w kółku to informacja o prawach autorskich
- • Co oznacza R w kółku?
- • Dlaczego warto uzyskać prawa do używania symbolu ®?
- • Trzy najważniejsze korzyści płynące ochrony marki
- • Co oznacza TM?
- • Co oznaczają pozostałe symbole własności intelektualnej?
Najczęstsze mity na temat znaczenia symbolu R w kółku
Wiele osób nie wie co oznacza symbol R w kółku. Nie powstrzymuje to ich oczywiście przed doradzaniem innym na forach czy grupach na Facebooku. Poniżej przedstawiam dwa błędne tłumaczenia, które pojawiają się najczęściej.
– Mit 1 –
R w kółku to informacja o oryginalności produktu
Nadzwyczaj mocno przyjęło się, że R w kółku oznacza „oryginalny”.
Stąd podobno tylko oryginalne produkty są opatrzone tym symbolem. Nie spotkałem się jednak z sytuacją, aby oszust, który podrabia dany produkt pomijał symbol ®. To nie jest hologram jak w przypadku płyt CD, który ciężko skopiować!
![Co oznacza R w kółku?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2018/04/Co-oznacza-r-w-kółku.jpg)
I może byłoby to nawet śmieszne, gdyby nie generowało problemów sprzedawcom. Niedawno na portalu Wykop.pl jeden z użytkowników zaatakował sklep, w którym kupił buty znanej marki. Był przekonany, że to podróbki, bo przy logo nie było R-ki.
Tylko, że występowanie R-ki czy jej brak nie ma żadnego związku z oryginalnością.
Program „Tylko Oryginalne Produkty”
![Symbol R w kółku błędnie kojarzony jest z określeniem "oryginalny"](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2013/01/indeks-300x132.jpg)
Co ciekawe błędne tłumaczenie utrwalają oznaczenia, które spotkać można w internecie. Najciekawszym według mnie jest znaczek „TYLKO ORYGINALNE PRODUKTY”. Tam symbol R w kółku pojawia się wyraźnie w kontekście oryginalności towaru.
Tak naprawdę nie ma jednak nic wspólnego z ochroną w Urzędzie Patentowym.
Pomysłodawcy programu przyznają certyfikat świadczący o rzetelności danego sklepu.
Idea na pewno dobra, ale po co tam ta R-ka?
Osobiście domyślam się, że ich logo wygląda tak a nie inaczej, ponieważ świadomie wykorzystali te błędne skojarzenia wśród odbiorców.
– Mit 2 –
R w kółku to informacja o prawach autorskich
Symbol R w kółku błędnie tłumaczy się również jako oznaczenie praw autorskich.
Miałem styczność z kilkoma przedsiębiorcami, którzy właśnie w tym kontekście dodali ® przy swoim firmowym logo.
To duży błąd, bo jak za chwilę przeczytasz grozi za to kara.
Co oznacza R w kółku?
![Co oznacza R w kółku?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2013/01/co-oznacz-R-w-kółku-4.jpg)
To skrót od słowa „registered”, co oznacza, że dany znak towarowy (czyli nazwa lub logo firmy) został zarejestrowany w odpowiednim Urzędzie Patentowym. Firma, która przeszła skutecznie całą procedurę, może (ale nie musi) umieszczać w sąsiedztwie swojego znaku – symbol R w kółku.
Zabronione jest oznaczanie tym symbolem znaku towarowego, który nie został zarejestrowany. Grozi za to grzywna 5 tys. zł!
Przykłady ciekawego użycia R-ki przy zarejestrowanych znakach
![Co oznacza R w kółku przy logo firmy?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2018/04/Co-oznacza-r-w-kółku-1.jpg)
![Co oznacza R w kółku przy logo firmy?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2019/03/Co-oznacza-R-w-kółku-az2.jpg)
Ciekawostka:
Przedsiębiorcy rejestrują nie tylko nazwy i logo. Okazuje się, że w tej formie można chronić również kolor, dźwięk, wygląd budynku, a nawet zapach czy smak.
Przykładowo HBO zastrzegło taki oto znak ruchowy:
![](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2019/04/niekonwencjonalne-znaki-towarowe-niewidzialne-hbo-1.gif)
Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
Dlaczego warto uzyskać prawa do używania symbolu ®?
O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w moim podcaście. Argumentów za rejestracją naliczyłem ponad 20. Słuchając mojej audycji będziesz w stanie podjąć decyzję czy taka podwyższona ochrona marki jest Ci potrzebna.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | YouTube
UWAGA!
![Dofinansowanie na znak towarowy](https://znakitowarowe-blog.pl/app/uploads/2019/03/dofinansowanie-na-znak-towarowy-sme-fund.png)
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Trzy najważniejsze korzyści płynące z takiej ochrony
– 1 –
Poprawiasz sprzedaż swoich towarów i usług
Choć ludzie błędnie tłumaczą znaczenie R-ki przy logo, to kojarzą ją z prestiżem.
Mając do wyboru dwa produkty, klient chętniej wybierze ten, przy którym jest symbol ®. Ludzie uznają takie produkty za wyższej jakości. Są też w stanie zapłacić za nie więcej. Finalnie więc inwestycja w rejestrację znaku towarowego poprawi Twoją sprzedaż.
– 2 –
Stajesz się właścicielem swojej marki
Zastrzegając nazwę i logo zabezpieczasz się przed kradzieżą marki. W Urzędzie Patentowym panuje zasada „kto pierwszy ten lepszy” (z łaciny Prior tempore potior iure). Ochronę otrzyma ten, który jako pierwszy o to wystąpi. Może się więc zdarzyć, że ktoś zastrzeże Twój znak towarowy i zabroni Ci posługiwania się nim.
– 3 –
Ochrona przed naruszycielami
Firmy kopiują cudze pomysły. To samo może dotyczyć nazwy, która cieszy się zaufaniem klientów. Konkurenci, aby obejść prawo zmieniają w nazwie jedną czy dwie literki. Zastrzegając markę firmy możesz z tym skutecznie walczyć.
Od strony procesowej odwracasz wtedy ciężar dowodowy. Ty wykazujesz swoje prawa do marki pokazując świadectwo rejestracji. Świadczy ono o tym, że masz monopol na używanie danej nazwy. Co do tego sąd nie będzie miał wątpliwości. Teraz to konkurent musi udowadniać, że Twoją marką mógł się posługiwać. Ewentualnie może podjąć próbę unieważnienia Ci rejestracji ale… musi zgromadzić na to przekonujące dowody.
Co oznacza TM?
![TM - Trademark - Co oznacza R w kółku](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2013/01/TM-Trademark-Co-oznacz-aR-w-kółku.jpg)
TM to skrót od „trademark”, co oznacza znak towarowy. Prawo nie wiąże z tym symbolem jakichkolwiek uprawnień. Każda firma, która używa oryginalnej nazwy bądź logo – posługuje się znakiem towarowym. Nie każda jednak chroni go w Urzędzie Patentowym.
W takim przypadku część z nich posługuje się symbolem TM
![Co oznacza TM?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2018/04/Co-oznacza-TM.jpg)
…który czasami wpisywany jest w okrąg.
![Co oznacza TM?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2019/03/Znaczek-TM-co-oznacza-i-czym-różni-się-od-R-w-kółku-11c.png)
Tutaj z kolei przykład połączenia obu symboli:
![](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2019/10/co-oznacza-tm-i-r-w-kolku.jpg)
Co oznaczają pozostałe symbole własności intelektualnej?
![C w kółku - copywrite - co oznacza R w kółku?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2013/01/C-w-kółku-copywrite-co-oznacza-R-w-kółku.jpg)
To skrót od „copyright” co oznacza prawo autorskie. Symbol ten można czasami spotkać na: batonikach, płatkach, a także na mapach.
W szerszym znaczeniu są to prawa przysługujące autorowi z tytułu stworzenia dzieła. Chodzi np. o prawo do uzyskiwania korzyści finansowych. Fantazyjna szata graficzna logo firmy jest z mocy prawa chroniona właśnie prawem autorskim.
Ciekawostka:
Do II połowy XX wieku w Stanach Zjednoczonych uzależniano ochronę prawnoautorską utworu od umieszczeniu na nim noty „copyright”, czyli symbolu ©. Brak tego oznaczenia komunikował, że utwór jest w domenie publicznej. Z kolei, aby mieć możliwość dochodzenia roszczeń cywilnoprawnych, utwór należało zarejestrować w Copyright Office.
![](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2013/01/SM-Service-mark-Co-oznacza-R-w-kółku.jpg)
To skrót od „service mark” co oznacza znak usługowy. W Polsce pojęcie znaków towarowych zawiera w sobie również znaki usługowe. Jeżeli chodzi o znaczenie tego symbolu, to zachodzi tutaj analogiczna sytuacja jak przy TM. Przedsiębiorca, który chroni swój znak towarowy może posługiwać się poza symbolem ® również TM lub SM. Występowanie jednak tych ostatnich samotnie nie mówi, że nastąpiła rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.
![Co oznacza SM?](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2018/04/Co-oznacza-SM.jpg)
![G - oznaczenie geograficne - Co oznacza R w kółku](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2013/01/G-oznaczenie-geograficne-Co-oznacza-R-w-kółku.jpg)
To symbol oznaczający zarejestrowane w odpowiednim Urzędzie Patentowym oznaczenie geograficzne. W tym przypadku możemy mówić jedynie o towarach pochodzących z danego terenu pod warunkiem, że ich specyficzne cechy wynikają właśnie z miejsca ich pochodzenia (np. szampan). Podobnie jak w przypadku ® osoby uprawnione mogą, ale nie muszą posługiwać się przy danym oznaczeniu tym symbolem.
![T - topografia układów scalonych - co oznacza R w kółku](https://znakitowarowe-blog.pl/old-uploads/2013/01/T-topografia-układów-scalonych-co-oznacza-R-w-kółku.jpg)
To symbol topografii układów scalonych. Niestety w Polsce zgłaszana jest ich śladowa ilość.
Rozszyfrujesz znaczenie tych symboli?
![](https://znakitowarowe-blog.pl/app/uploads/2020/04/Logo-Mistrzostw-Świata-Brazylia.jpg)
Jeżeli dotarłeś do tego miejsca, to z pewnością rozumiesz już znaczenie symboli widniejących przy logo Mistrzostw Świata z Brazylii z 2014 roku.
Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi udało mi się nie tylko rozwiać kilka mitów na temat tego, co oznacza R w kółku, ale również przybliżyć Ci znaczenie innych symboli z zakresu własności intelektualnej.
Zobacz również:
- Dofinansowanie na zgłoszenie znaku towarowego. Jak je uzyskać?
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
- Zastrzeżenie wzoru przemysłowego – ile to kosztuje?
- Licencja na wykorzystanie postaci z bajek. Gdzie szukać kontaktu?
- Jak dostosować znak towarowy do rejestracji?
- Ile czasu potrzebuje Urząd Patentowy na rejestrację znaku?
- Czy można zastrzec logo firmy na os. fizyczną?
- Procedura rejestracji nazwy firmy w Polsce
FAQ
Jak sprawdzić czy mogę jeszcze zastrzec nazwę firmy?
Tzw. weryfikacja zdolności rejestrowej znaku towarowego jest trudniejsza niż się wielu osobom wydaje. To mit❌, że wygląda to tak samo jak szukanie wolnej domeny internetowej. Czyli, że jest błyskawiczne.
? Przykład: Sąd uznał, że znak towarowy COSIMO jest kolizyjnie podobny do COSIFLOOR. Podobieństwo już w 50% literek może wprowadzać klientów w błąd. Czyli prawidłowa analiza na podobieństwo dałaby zupełnie inne wnioski niż poszukiwania na identyczność.
Poszukiwania powinieneś zrobić w bazie:
? Urzędu Patentowego RP;
? Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej;
? Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.
Na szczęście te wszystkie wyszukiwarki są darmowe i dostępne online. Trzeba jednak umieć się w nich poruszać i interpretować znalezione dane. Aby uniknąć błędu, zleć weryfikację marki rzecznikowi patentowemu ✅.
7 korzyści jakie daje rejestracja znaku towarowego
Za zastrzeżenie nazwy i logo trzeba uiścić opłaty urzędowe ?. W zamian jednak otrzymujesz genialne narzędzie prawne do ochrony swoich interesów. Finalnie taka inwestycja wielokrotnie się zwraca.
Dzięki temu:
✅ Zyskujesz formalne prawa do marki. Na potwierdzenie tego otrzymasz świadectwo ochronne, które jest niczym akt notarialny.
✅ Blokujesz możliwość kradzieży nazwy firmy ❌. Konkurent mógłby inaczej zastrzec Twoją markę na siebie.
✅ Działasz prewencyjnie. Konkurencja będzie się bała wejść w podobną nazwę widząc symbol ®️.
✅ Podniesiesz zaufanie do marki. To zadanie spełnia właśnie R-ka w kółeczku, którą możesz się legalnie posługiwać.
✅ Bez udziały sądu usuniesz naruszyciela z Allegro. Wystarczy jeden mail.
✅ Możesz sprzedać markę niezależnie od firmy.
✅ Zyskujesz dodatkowe źródło zarobku dzięki licencjonowaniu znaku towarowego.
Mam pytanie czy można używać nazwy produktu oznaczonego „R” w kółeczku w takim kontekście np. podczas wystawiania aukcji:
„Buty nie nike sportowe (tu nazwa innego producenta np. jong jang)”
Można sprzedawać bądź reklamować produkty, które legalnie kupiło się od producenta np. NIKE. Następuje tu wyczerpanie prawa do znaku towarowego. Producent nie ma już władzy nad tym co z jego produktem się dzieje. Należy jednak pamiętać, że nie można z reklamą przesadzać. Jeżeli bowiem zaczniemy na stronie www umieszczać wielkie banery NIKE, i podobnie zrobimy w reklamie, ktoś może uznać, że istnieje związek danej firmy z NIKE. A to jest już przekroczenie prawa. Sugeruję więc wykorzystywać na aukcji oznaczenie NIKE jedynie w celu informacyjnym. Czyli właśnie: „Buty sportowe NIKE rozmiar 43-45, cena: 199 zł” Itp.
Pozdrawiam serdecznie
Tu kolega miał coś innego na myśli. Widzisz….wielu sprzedających na allegro aby natrafić na ich ogłoszenie wpisują słowo kluczowe poprzedzone zaprzeczeniem
czyli „Buty NIE Nike, NIE Puma, NIE Adidas ale firmy Kowalski” na tej zasadzie
pytanie – czy to przekracza granicę? Czy to jest wykorzystywanie chronionego znaku? I czy w takim przypadku ktoś będzie rościł prawo do odszkodowania za używanie ich marki w celu zarobkowym?
Moim zdaniem taka oferta może naruszać znak towarowy.