Spis treści
- • Czym różni się znaczek TM od R w kółku? PODCAST
- • Co oznacza znaczek TM?
- • Czy znaczek TM informuje, że logo zgłoszono do rejestracji?
- • Czy warto umieszczać znaczek TM przy logo firmy?
- • Czy dodając znaczek TM do logo staję się właścicielem marki?
- • Co oznacza znaczek R w kółku (®)?
- • Czy coś grozi za używanie R-ki bez rejestracji?
- • Czy po zgłoszeniu znaku do ochrony można używać R-ki?
- • Czy R-ka w kółeczku świadczy o oryginalności produktu?
- • Czy właściciel zarejestrowanego znaku musi umieszczać przy nim symbol ®?
- • Czy brak R-ki przy logo oznacza, że znak jest niezarejestrowany?
- • Gdzie umieszczać znaczek TM lub ® przy logo?
- • Co daje rejestracja znaku towarowego?
Czym różni się znaczek TM od R w kółku?
– Podcast –
Dla Twojej wygody ten artykuł przygotowałem również w wersji audio.
Jeżeli nie wiesz, podcast to taka audycja dźwiękowa, którą możesz słuchać na swoim telefonie np. jadąc samochodem czy sprzątając mieszkanie. Dzięki temu, że robisz dwie rzeczy jednocześnie oszczędzasz wiele czasu.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Co oznacza znaczek TM?
Znaczek TM oznacza skrót od słowa „trademark”, czyli w języku angielskim znak towarowy.
Maksymalnie wszystko upraszczając, znak towarowy to każde oznaczenie, które jest komercyjnie używane na rynku. Najczęściej chodzi o nazwę i logo firmy. Znaczek TM nie świadczy o tym, że takie logo zostało zarejestrowane w Urzędzie Patentowym.
Co ważne – znaczek TM może być używany przez każdego.
Prawo zupełnie tej kwestii nie reguluje. Zwyczajowo przyjęło się jednak, że przedsiębiorcy używają tego symbolu przy swojej marce. Znaczek TM dobrze wygląda przy logo i sprawia, że wygląda ono bardziej profesjonalnie.
Czy znaczek TM informuje, że logo zgłoszono do rejestracji?
Nie. To, że ktoś umieścił znaczek TM przy swoim logo nie oznacza automatycznie, że zgłosił je do Urzędu Patentowego. Oczywiście mógł to zrobić, ale to należałoby sprawdzić w odpowiednich bazach.
Ciekawostka:
Niektóre firmy używają przy swoim logo na zmianę znaczka TM i R w kółku:
Czy, aby używać znaczka TM muszę swoje logo gdzieś zgłosić?
Nie. Znaków towarowych niezarejestrowanych, jak sama nazwa wskazuje, nigdzie się nie zastrzega. Nie są również prowadzone żadne rejestry takich oznaczeń.
Czy warto umieszczać znaczek TM przy logo firmy?
Tak. Jest to bowiem informacja, że daną nazwę lub logo uważasz za swoją markę. Czyli używasz jej do komercyjnego oznaczania towarów bądź usług.
Znaczek TM jest więc informacją dla Twojej konkurencji, że dane oznaczenie jest niezarejestrowanym znakiem towarowym.
Jest to o tyle ważne, że nawet nie zastrzegając swojej marki w Urzędzie Patentowym, jest ona w minimalnym stopniu chroniona przez prawo. W ewentualnym sporze będziesz musiał jednak udowodnić, że daną nazwą posługiwałeś się komercyjnie jako pierwszy. I tutaj umieszczenie symbolu TM może Ci pomóc.
Po drugie znaczek TM może być pomocny przy wykazywaniu, że znak towarowy (jeszcze niezarejestrowany) nabył tzw. wtórnej zdolności odróżniającej.
Chodzi tutaj o taką wyjątkową sytuację, kiedy nazwa opisowa, która w normalnych warunkach nie ma szans na ochronę, w następstwie ogromnej popularności zaczyna kojarzyć się ludziom z określonym przedsiębiorcą.
Przykład:
Jak myślisz, które oznaczenie nabyło wtórną zdolność odróżniającą:
epapierosy czy eObuwie
Jeżeli choć trochę oglądasz telewizji (i niestety reklamy), to od razu skojarzysz markę eObuwie. Dzięki dużym nakładom na promocję i znajomości wśród klientów markę, eObuwie udało się ją zarejestrować w wersji słownej jako unijny znak towarowy.
Czy dodając znaczek TM do logo staję się właścicielem marki?
Znaczek TM to nie flaga, którą odkrywca wbija w ziemię, oznajmiając światu, że od teraz należy do niego 🙂
O uzyskanie praw do marki jest trudniej.
Samo wymyślenie nazwy, czy użycie symbolu TM przy logo, nie daje Ci praw do marki.
Te pojawiają się niejako w następstwie jej komercyjnej obecności na rynku. No i co najważniejsze, to czy one Ci przysługują, ustala w trakcie sporu sąd.
To niestety konsekwencja braku formalizmu. Skoro takie oznaczenia nie widnieją w żadnym rejestrze, to jakoś trzeba ustalić, komu przysługują do niego prawa. I wykorzystuje się do tego sąd.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak wygląda ochrona nazwy firmy bez rejestracji w porównaniu ze znakami zarejestrowanymi, to posłuchaj również tego podcastu:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Co oznacza znaczek R w kółku (®)?
Jest to skrót od angielskiego słowa „registered” i oznacza, że dana nazwa lub logo jest zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym znakiem towarowym.
Znaczkiem R w kółku (®) mogą posługiwać się jedynie te osoby, które swój znak towarowy zastrzegły.
Ciekawostka:
Przedsiębiorcy rejestrują nie tylko nazwy i logo swoich firm. Okazuje się, że w tej formie można chronić również kolor, dźwięk, ruch a nawet zapach czy smak.
Przykładowo (i to nie żart) udało się zastrzec taki gest ręką:
Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
Czy coś grozi za używanie R-ki bez rejestracji?
Tak. Przepisy ustawy Prawo własności przemysłowej wskazują, że za coś takiego grozi grzywna.
Art. 308
Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.
Co więcej, takie zachowanie może być potraktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji. Przedsiębiorca, który dodaje znak R w kółku do swojego logo, może być pozwany przez swoją konkurencję. Chodzi o to, że przez takie zachowanie wprowadza w błąd potencjalnych klientów.
Do czasu rejestracji swojego znaku lepiej używać znaczka TM.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Czy po zgłoszeniu znaku do ochrony można używać R-ki?
Nie, ponieważ aż do wydania decyzji przez eksperta nie możesz mieć pewności, że całe postępowania zakończy się sukcesem.
Dowodem na zarejestrowanie znaku towarowego jest wydawane przez Urząd Patentowy świadectwo ochronne.
Po jego otrzymaniu spokojnie możesz używać R-ki.
Osobiście uważam, że możesz to zrobić jeszcze wcześniej tj. kiedy otrzymasz warunkową decyzję o rejestracji, ale tylko jak wniesiesz stosowne opłaty urzędowe za 10-letnią ochronę.
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie
z dnia 18 marca 2008 r.
(sygn. akt I ACa 149/08)
Zamieszczanie znaku ® w sąsiedztwie znaku towarowego, gdy znak dopiero zgłoszono do rejestracji lub o jego ochronę nie wystąpiono, jest na gruncie ustawy czynem nieuczciwej konkurencji, gdyż jest działaniem sprzecznym z prawem.
Przy tej okazji uważaj.
Po dokonaniu zgłoszenia otrzymasz pisma od różnej maści naciągaczy. Każdy z nich będzie próbował od Ciebie wyłudzić opłatę za publikację znaku towarowego. Nie daj się nabrać. Te pisma nie są wysyłane przez Urząd Patentowy, a prywatne firmy.
Czy R-ka w kółeczku świadczy o oryginalności produktu?
Nie. To powszechny mit. Większość osób błędnie tłumaczy ten symbol jako informację o tym, że dany produkt jest oryginalny. To z kolei doprowadza od czasu do czasu do niepotrzebnych kryzysów w internecie.
Całkiem niedawno na portalu Wykop.pl pewien sklep został oskarżony o sprzedaż podrobionych butów. Chodziło o to, że widniejące na nich logo nie miało ani znaczka TM ani ®.
Sprawa została szybko wyjaśniona, a osoba, która wywołała całą aferę przeprosiła.
Czy właściciel zarejestrowanego znaku musi umieszczać w jego okolicy symbol ®?
Nie. Oczywiście może to zrobić, ale prawo go do tego nie zmusza.
I tutaj ciekawostka.
Część dużych firm umieszcza przy swoim logo nie R-kę, a znaczek TM.
Tak się często dzieje w przypadku podmiotów z branży e-commerce:
Wynika to z tego, że przykładowo aplikację mobilną można pobrać z każdego miejsca na ziemi. Wystarczy tylko smartfon i dostęp do internetu. Tymczasem mało która firma chroni swój znak towarowy na cały świat.
Używając R-ki, marka wprowadzałaby w błąd w krajach, gdzie ta ochrona nie obowiązuje. Rozwiązaniem bezpieczniejszym jest więc znaczek TM.
Czy brak R-ki przy logo oznacza, że znak jest niezarejestrowany?
Nie. To czy dane oznaczenie korzysta z podwyższonej ochrony poprzez rejestrację znaku towarowego należy sprawdzić samemu. Ewentualnie można taką analizę prawną marki zlecić rzecznikowi patentowemu.
Ciekawostka:
Być może przeświadczenie wielu osób o tym, że brak R-ki oznacza, że znak jest niezarejestrowany wynika z tego co miało kiedyś miejsce w USA. Otóż do II połowy XX wieku uzależniano tam ochronę prawno-autorską utworu od umieszczeniu na nim noty „copyright”, czyli symbolu ©. Brak tego oznaczenia komunikował, że utwór jest w domenie publicznej. Z kolei aby mieć możliwość dochodzenia roszczeń cywilnoprawnych utwór należało zarejestrować w Copyright Office.
Gdzie powinno się umieszczać znaczek TM lub ® przy logo?
Nie ma tutaj jakiś oficjalnych zasad, choć przyjęło się, że jest to:
prawy dolny róg, lub…
prawy górny róg
Koniec końców wszystko zależy od kompozycji samego znaku.
Jeżeli chcesz w ten sposób oznaczyć znak słowny, to w tekście umieszcza się miniaturowy znaczek ™ lub normalnych rozmiarów ®.
Przykład:
PUMA™ lub PUMA®
Co daje rejestracja znaku towarowego?
Nie ma obowiązku rejestrowania znaków towarowych.
Wiele, szczególnie młodych firm odkłada to na bliżej nieokreśloną przyszłość.
I tutaj pełna zgoda.
Na początku przygody z biznesem trzeba przetrwać. Jeżeli jednak czujesz, że Twój biznes ma przyszłość nie powinieneś za długo zwlekać. Rejestracja znaku towarowego w największym skrócie da Ci poczucie bezpieczeństwa.
Więcej o zaletach takiej ochrony mówiłem w poniższym nagraniu:
Tutaj wymienię trzy największe korzyści:
1 – Stajesz się pełnoprawnym właścicielem praw do marki
Jak pamiętasz, przy znaku niezarejestrowanym, to sąd ustala czy przysługują Ci jakieś prawa do marki. Jeżeli działałeś na skalę lokalną, najpewniej ich zasięg obejmie jedynie miasto, w którym działasz. A to oznacza, że nic nie poradzisz na konkurenta z drugiego końca Polski, który używa Twojej nazwy.
Z drugiej strony zastrzegając swoją markę, zapobiegasz jej kradzieży. Może się tak stać, jeżeli koś inny zgłosi Twój znak towarowy na siebie.
2 – Możesz w łatwy sposób walczyć z naruszycielami
Powołując się na swoje świadectwo rejestracji, łatwiej będzie Ci wygrać sprawę w sądzie. Najczęściej jednak tak zdecydowane działania nie będą w ogóle potrzebne. Wysyłając skan świadectwa ochronnego takie serwisy jak Allegro, eBay, OLX czy Amazon zablokują ofertę Twojego konkurenta.
Słowny znak towarowy zabezpieczy również Twoją firmową domenę internetową.
To świetny sposób na obronę przed szantażystami domenowymi. Takie osoby rejestrują domeny z Twoją nazwą firmy i później próbują je odsprzedać. Jeżeli nie zgodzisz się na ofertę, grożą przekazaniem domen Twojej konkurencji.
3 – Symbol ® przy logo faktycznie poprawia sprzedaż
Nie da się ukryć, że charakterystyczna R-ka ma bardzo pozytywne skojarzenia wśród konsumentów. Jak mówiłem, są one błędne, ale niewątpliwie korzystne dla właścicieli znaków zarejestrowanych.
Ludzie powszechnie uznają, że towary ze znaczkiem ® są lepszej jakości.
Może jakieś ziarnko prawdy w tym jest, bo jeżeli przedsiębiorca zastrzega znak towarowy na 10 lat, to myśli dalekosiężnie. Na pewno nie planuje zniknąć z rynku po roku. A to naturalnie oznacza, że zależy mu na jakości.
Na koniec ciekawostka.
Niektóre firmy obok symbolu ® umieszczają również ©.
Więcej o jego znaczeniu pisałem tutaj.
Zobacz również:
- Czy trolle od znaków towarowych działają w Polsce?
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem
- Opisowa nazwa firmy. Najczęstszy powód odmowy rejestracji.
- Czy do Urzędu Patentowego można zgłosić pomysł na biznes?
- Zastrzeżenie wzoru przemysłowego – ile to kosztuje?
- Jak zgłosić konto na Facebooku, które narusza znak towarowy?
- Klasy towarowe w znaku towarowym
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
FAQ
6 argumentów za zastrzeżeniem nazwy i logo w Urzędzie Patentowym
Międzynarodowe korporacje zawsze zastrzegają znaki towarowe ✅ zanim wejdą na rynek danego kraju. A wynika to z tego, że gwarantuje to najsilniejszą z możliwych ochronę prawną. Warto tę strategię zastosować u siebie z kilku powodów
🟢 Po uzyskaniu świadectwa ochronnego, możesz legalnie używać symbolu ®️ przy logo. Podnosi to zaufanie do Twojej marki.
🟢 Nikt Ci już marki nie ukradnie. Czyli nie zastrzeże jej na siebie.
🟢 Rejestracja znaku ułatwia blokowanie ofert nieuczciwej konkurencji na platformach sprzedażowych, takich jak Allegro czy Amazon.
🟢 Posiadanie formalnej ochrony ułatwia egzekwowanie praw przed sądem. Wykazanie praw do marki ogranicza się do pokazania świadectwa.
🟢 Znak towarowy możesz licencjonować, co stanowi dodatkowe źródło dochodu.
🟢 W przypadku bankructwa Twojej firmy, możesz sprzedać znak towarowy.
Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego w Polsce i UE?
Jeżeli chcesz zastrzec nazwę i logo firmy, to musisz uwzględnić trzy czynniki, od których zależą opłaty urzędowe:
1️⃣ Zasięg terytorialny żądanej ochrony, który może obejmować Polskę, UE lub wiele innych krajów na całym świecie.
2️⃣ Ilość klas towarowych, służących do klasyfikacji towarów i usług, na których firma będzie zarabiać.
3️⃣ Rodzaj ochrony, czyli czy chodzi o ochronę nazwy czy logo (w przypadku procedury przed WIPO rejestracja logo jest droższa).
W Polsce opłaty urzędowe zaczynają się od 890 zł. Więcej informacji na temat kosztów rejestracji w UE i na świecie możesz znaleźć 👉TUTAJ.
Jako rzecznik patentowy, zwracam uwagę na potrzebę 🔎 dokładnej analizy prawnej marki przed zgłoszeniem. Z wielu powodów takiej ochrony możesz nie otrzymać. Na szczęście część z tych kolizji można obejść. Trzeba się tylko do tego przygotować przed wysłaniem wniosku.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.