Slider
10 Lis

Znaczek TM. Co oznacza i czym różni się od symbolu R w kółku (®)?

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęstsze pytania moich klientów. Wszystkie związane są z symbolami, które na pewno widziałeś przy logo wielu firm. Chodzi przede wszystkim o znaczek TM oraz o charakterystyczną R-kę w kółeczku czyli ®. W sprawie obu symboli narosło wiele mitów. Tutaj się z nimi rozprawiam 🙂

 
Znaczek TM. Co oznacza i czym różni się od symbolu R?

Co oznacza znaczek TM?

Jest to skrót od słowa “trademark”, czyli w języku angielskim znak towarowy.

Maksymalnie wszystko upraszczając, znak towarowy to każde oznaczenie, które jest komercyjnie używane na rynku.  Najczęściej chodzi o nazwę i logo firmy. Znaczek TM nie świadczy o tym, że takie logo zostało zarejestrowane w Urzędzie Patentowym.

Co ważne – znaczek TM może być używany przez każdego.

Prawo zupełnie tej kwestii nie reguluje. Zwyczajowo przyjęło się jednak, że przedsiębiorcy używają tego symbolu przy swojej marce. Znaczek TM dobrze wygląda przy logo i sprawa, że wygląda ono bardziej profesjonalnie.


 

Czy znaczek TM informuje, że logo zgłoszono do rejestracji?

Nie. To, że ktoś umieścił znaczek TM przy swoim logo nie oznacza automatycznie, że zgłosił je do Urzędu Patentowego. Oczywiście mógł to zrobić, ale to należałoby sprawdzić w odpowiednich bazach.

 

Czy aby używać znaczka TM muszę swoje logo gdzieś zgłosić?

Nie. Znaków towarowych niezarejestrowanych, jak sama nazwa wskazuje, nigdzie się nie zastrzega. Nie są również prowadzone żadne rejestry takich oznaczeń.

 

Czy warto umieszczać znaczek TM przy logo firmy?

Tak. Jest to bowiem informacja, że daną nazwę lub logo uważasz za swoją markę. Czyli używasz jej do komercyjnego oznaczania towarów bądź usług.

Znaczek TM jest więc informacją dla Twojej konkurencji, że dane oznaczenie jest niezarejestrowanym znakiem towarowym.

Jest to o tyle ważne, że nawet nie zastrzegając swojej marki w Urzędzie Patentowym, jest ona w minimalnym stopniu chroniona przez prawo. W ewentualnym sporze będziesz musiał jednak udowodnić, że daną nazwą posługiwałeś się komercyjnie jako pierwszy. I tutaj umieszczenie symbolu TM może Ci pomóc.

 

Po drugie znaczek TM może być pomocny przy wykazywaniu, że znak towarowy (jeszcze niezarejestrowany) nabył tzw. wtórnej zdolności odróżniającej.

 

 

Chodzi tutaj o taką wyjątkową sytuację, kiedy nazwa opisowa, która w normalnych warunkach nie ma szans na ochronę, w następstwie ogromnej popularności zaczyna kojarzyć się ludziom z określonym przedsiębiorcą.

 

Przykład:

Jak myślisz które oznaczenie nabyło wtórną zdolność odróżniającą:

epapierosy czy eObuwie

 

Jeżeli choć trochę oglądasz telewizji (i niestety reklamy) to od razu skojarzysz markę eObuwie. Dzięki dużym nakładom na promocję i znajomości wśród klientów markę, eObuwie udało się ją zarejestrować w wersji słownej jako unijny znak towarowy.

 

Czy dodając znaczek TM do logo staję się właścicielem marki?

Znaczek TM to nie flaga, którą odkrywca wbija w ziemię, oznajmiając światu, że od teraz należy do niego 🙂

O uzyskanie praw do marki jest trudniej.

Samo wymyślenie nazwy, czy użycie symbolu TM przy logo, nie daje Ci praw do marki.

Te pojawiają się niejako w następstwie jej komercyjnej obecności na rynku. No i co najważniejsze, to czy one Ci przysługują, ustala w trakcie sporu sąd.

To niestety konsekwencja braku formalizmu. Skoro takie oznaczenia nie widnieją w żadnym rejestrze to jakoś trzeba ustalić, komu przysługują do niego prawa. I wykorzystuje się do tego sąd.

 

Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak wygląda ochrona nazwy firmy bez rejestracji w porównaniu ze znakami zarejestrowanymi, to posłuchaj poniższego podcastu:

 

 

>> Pobierz odcinek

>> Odsłuchaj na Androidzie

>> Odsłuchaj na iPhone

>> Zobacz poprzednie odcinki



Znaczek TM. Co oznacza i czym różni się od symbolu R?

Co oznacza znaczek R w kółku (®)?

Jest to skrót od angielskiego słowa “registered” i oznacza, że dana nazwa lub logo jest zarejestrowanym w Urzędzie Patentowym znakiem towarowym.

Znaczkiem R w kółku (®) mogą posługiwać się jedynie te osoby, które swój znak towarowy zastrzegły.

 

Czy coś grozi za używanie R-ki bez rejestracji?

Tak. Przepisy ustawy Prawo własności przemysłowej wskazują, że za coś takiego grozi grzywna.

 

Art. 308

Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny.

 

Co więcej, takie zachowanie może być potraktowane jako czyn nieuczciwej konkurencji. Przedsiębiorca, który dodaje znak R w kółku do swojego logo, może być pozwany przez swoją konkurencję. Chodzi o to, że przez takie zachowanie wprowadza w błąd potencjalnych klientów.

Do czasu rejestracji swojego znaku lepiej używać znaczka TM.

 

Czy po zgłoszeniu znaku do ochrony można używać R-ki?

znaczek TM co oznacza i czym różni się od R w kółkuNie, ponieważ aż do wydania decyzji przez eksperta nie możesz mieć pewności, że całe postępowania zakończy się sukcesem.

Dowodem na zarejestrowanie znaku towarowego jest wydawane przez Urząd Patentowy świadectwo ochronne.

Po jego otrzymaniu spokojnie możesz używać R-ki.

Osobiście uważam, że możesz to zrobić jeszcze wcześniej tj. kiedy otrzymasz warunkową decyzję o rejestracji, ale tylko jak wniesiesz stosowne opłaty urzędowe za 10-letnią ochronę.

 

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie

z dnia 18 marca 2008 r.
(sygn. akt I ACa 149/08)

Zamieszczanie znaku ® w sąsiedztwie znaku towarowego, gdy znak dopiero zgłoszono do rejestracji lub o jego ochronę nie wystąpiono, jest na gruncie ustawy czynem nieuczciwej konkurencji, gdyż jest działaniem sprzecznym z prawem.

 

Przy tej okazji uważaj.

Po dokonaniu zgłoszenia otrzymasz pisma od różnej maści naciągaczy. Każdy z nich będzie próbował od Ciebie wyłudzić opłatę za publikację znaku towarowego. Nie daj się nabrać. Te pisma nie są wysyłane przez Urząd Patentowy, a prywatne firmy.

 

Czy R-ka w kółeczku świadczy o oryginalności produktu?

Nie. To powszechny mit. Większość osób błędnie tłumaczy ten symbol jako informację o tym, że dany produkt jest oryginalny. To z kolei doprowadza od czasu do czasu do niepotrzebnych kryzysów w internecie.

Całkiem niedawno na portalu Wykop.pl pewien sklep został oskarżony o sprzedaż podrobionych butów. Chodziło o to, że widniejące na nich logo nie miało ani znaczka TM ani ®.

.

znaczek TM co oznacza i czym różni się od R w kółku

Sprawa została szybko wyjaśniona, a osoba, która wywołała całą aferę przeprosiła.

 

Czy właściciel zarejestrowanego znaku musi umieszczać w jego okolicy symbol ®.

Nie. Oczywiście może to zrobić, ale prawo go do tego nie zmusza.

 

I tutaj ciekawostka.

Część dużych firm umieszcza przy swoim logo nie R-kę a znaczek TM.

Tak się często dzieje w przypadku podmiotów z branży e-commerce:

Znaczek TM. Co oznacza i czym różni się od symbolu R w kółku (®)
 

Wynika to z tego, że przykładowo aplikację mobilną można pobrać z każdego miejsca na ziemie. Wystarczy tylko smartfon i dostęp do internety. Tymczasem mało która firma chroni swój znak towarowy “na cały świat.

Używając R-ki, marka wprowadzałaby w błąd w krajach gdzie ta ochrona nie obowiązuje. Rozwiązaniem bezpieczniejszym jest więc znaczek TM.

 

Czy brak R-ki przy logo oznacza, że znak jest niezarejestrowany?

Nie. To czy dane oznaczenie korzysta z podwyższonej ochrony poprzez rejestrację znaku towarowego należy sprawdzić samemu. Ewentualnie można taką analizę prawną marki zlecić rzecznikowi patentowemu.

 

Gdzie powinno się umieszczać znaczek TM lub ® przy logo?

Nie ma tutaj jakiś oficjalnych zasad, choć przyjęło się, że jest to:

prawy dolny róg, lub…

Znaczek TM. Co oznacza i czym różni się od symbolu R w kółku (®)

prawy górny róg

Znaczek TM. Co oznacza i czym różni się od symbolu R w kółku (®)

Koniec końców wszystko zależy od kompozycji samego znaku.

 

Jeżeli chcesz w ten sposób oznaczyć znak słowny to w tekście umieszcza się miniaturowy znaczek ™ lub normalnych rozmiarów ®.

 

Przykład:

PUMA™ lub PUMA®

 

Co daje rejestracja znaku towarowego?

Nie ma obowiązku rejestrowania znaków towarowych.

Wiele, szczególnie młodych firm odkłada to na bliżej nieokreśloną przyszłość.

I tutaj pełna zgoda.

Na początku przygody z biznesem trzeba przetrwać. Jeżeli jednak czujesz, że Twój biznes ma przyszłość nie powinieneś za długo zwlekać. Rejestracja znaku towarowego w największym skrócie da Ci poczucie bezpieczeństwa.

 

Szczegółowo o zaletach takiej ochrony mówiłem w poniższym nagraniu:

 

 

Tutaj wymienię trzy największe korzyści:

1 – Stajesz się pełnoprawnym właścicielem praw do marki.

Jak pamiętasz, przy znaku niezarejestrowanym to sąd ustala czy przysługują Ci jakieś prawa do marki. Jeżeli działałeś na skalę lokalną najpewniej ich zasięg obejmie jedynie miasto, w którym działasz. A to oznacza, że nic nie poradzisz na konkurenta z drugiego końca Polski, który używa Twojej nazwy.

Z drugiej strony zastrzegając swoją markę, zapobiegasz jej kradzieży. Może się tak stać, jeżeli koś inny zgłosi Twój znak towarowy na siebie.

2 – Możesz w łatwy sposób walczyć z naruszycielami.

Powołując się na swoje świadectwo rejestracji, łatwiej będzie Ci wygrać sprawę w sądzie. Najczęściej jednak tak zdecydowane działania nie będą w ogóle potrzebne. Wysyłając skan świadectwa ochronnego takie serwisy jak Allegro, eBay, OLX czy Amazon zablokują ofertę Twojego konkurenta.

Słowny znak towarowy zabezpieczy również Twoją firmową domenę internetową.

To świetny sposób na obronę przed szantażystami domenowymi. Takie osoby rejestrują domeny z Twoją nazwą firmy i później próbują je odsprzedać. Jeżeli nie zgodzisz się na ofertę, grożą przekazaniem domen Twojej konkurencji.

3 – Symbol ® przy logo faktycznie poprawia sprzedaż.

Nie da się ukryć, że charakterystyczna R-ka ma bardzo pozytywne skojarzenia wśród konsumentów. Jak mówiłem, są one błędne, ale niewątpliwie korzystne dla właścicieli znaków zarejestrowanych.

Ludzie powszechnie uznają, że towary ze znaczkiem ® są lepszej jakości.

Może jakieś ziarnko prawdy w tym jest, bo jeżeli przedsiębiorca zastrzega znak towarowy na 10 lat to myśli dalekosiężnie. Na pewno nie planuje zniknąć z rynku po roku. A to naturalnie oznacza, że zależy mu na jakości.

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

Latest posts by Mikołaj Lech (see all)

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: