Slider
5 Wrz

Zastrzeżenie nazwy firmy a honorarium rzecznika patentowego

Zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego dokonuje się w Urzędzie Patentowym.  Nie wiesz jak się do tego zabrać? Spokojnie, formalnościami może się dla Ciebie zająć rzecznik patentowy. Poniżej opisuję jakie jest jego minimalne honorarium za taką uługę. O tym ile wynoszą opłaty urzędowe za rejestrację znaku towarowego przeczytasz tutaj.

 


Zastrzeżenie nazwy i logo firmy – skąd te stawki minimalne?

Od razu Ci powiem, że opłaty za swoje usługi rzecznik patentowy ustala indywidualnie z klientem. Mówi o tym wyraźnie ustawa o rzecznikach patentowych z 11 kwietnia 2001 r.:

Art. 13

1. Opłaty za czynności rzeczników patentowych, wykonujących zawód w kancelariach patentowych oraz zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, ustala umowa z klientem.

 

To nie jest więc tak, że rzecznik patentowy musi swoje honorarium opierać o stawki minimalne. Może to zrobić, ale nie ma takiego obowiązku.

 

 

Ich wysokość określa rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie opłat za czynności rzeczników patentowych. W swojej aktualnej wersji rozporządzenie wymienia jedynie stawki minimalne w sprawach spornych przed sądami oraz Urzędem Patentowym.

Poprzednia wersja rozporządzenia zawierała dodatkowo informacje o minimalnych opłatach w postępowaniu zgłoszeniowym.

 

Czyli upraszczając, stawkami minimalne za czynności rzecznika patentowego powinny cię interesować jedynie wtedy, kiedy toczysz spór przed sądem lub Urzędem Patentowym. Jeżeli wygrasz to w oparciu o te stawki dostaniesz zwrot kosztów postępowania.

Przykład:

Jeżeli reprezentujący Cię rzecznik patentowy doprowadzi do unieważnienia znaku towarowego konkurenta to strona przeciwna będzie musiała Ci zapłacić 1600 zł.

 

Oczywiście przed wejściem w taki spór ustalasz ze swoim pełnomocnikiem wysokość jego honorarium. Rzecznik patentowy za swoje usługi może wziąć niższą kwotę niż ta z rozporządzenia, taką samą, lub wyższą.

Tutaj działa wolny rynek.

 

Naturalnie doświadczony rzecznik patentowy nie będą pracować za stawki minimalne.

 
Zastrzeżenie nazwy a honorarium rzecznika patentowego
 

Zastrzeżenie nazwy a honorarium rzecznika patentowego.

Odnosząc się jednak do starszej wersji rozporządzenia chciałem Ci pokazać jak wyglądały stawki minimalne za usługi rzecznika patentowego przy rejestracji znaku.

 

W rozporządzeniu można było przeczytać, że:

  • 600 zł kosztowało prowadzenie postępowania zgłoszeniowego;
  • 150 zł kosztowało sporządzenie wykazu towarów do zgłaszanego znaku (od jednej klasy towarowej). W klasach uszeregowane są towary i usługi do oznaczania których ma służyć znak towarowy. To coś na kształt klasyfikacji PKD.
  • 250 zł – sporządzenie opisu znaku towarowego;
  • 600 zł – opracowanie regulaminu znaku towarowego.

Te stawki minimalne ulegają podwyższeniu o 30% w przypadku sporządzenia dokumentów w języku obcym lub w oparciu o dokumenty w języku obcym.

 

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego

Jeżeli rzecznik patentowy przed samym zgłoszeniem miał wykonać dla Ciebie analizę czy Twój znak towarowy ma w ogóle szansę na ochronę, to jego honorarium obliczano w oparciu o stawkę godzinową:

  • 80 zł kosztowała godzina poszukiwań w źródłach polskojęzycznych a
  • 150 zł w źródłach różnojęzycznych.

 

Za niestosowanie się do “stawek minimalnych” nie ma żadnej sankcji dla rzecznika patentowego. Powszechnie jednak w środowisku uznaje się, że stosowanie cen niższych niż z rozporządzenia to złamanie zasad etyki tego zawodu.

 

Zastrzeżenie nazwy – koszt standardowego zgłoszenia

Zapytaj mnie o wycenę

Imię i nazwisko

Adres email

Treść wiadomości

+48 575 999 710

mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

Finalnie wysokość honorarium rzecznika według starego rozporządzenia zależała od pracochłonności tematu.

Badanie znaku przeprowadza się w bazach międzynarodowych i zajmuje to zazwyczaj nie mniej niż 3 godziny. Minimalny koszt takiej usługi wynosił więc 450 zł.

Jeżeli chodzi o zgłoszenie, to przy założeniu, że Twój znak towarowy mieścił się w 3 klasach, była to kwota 1300 zł.

 

Może powtórzę, że rzecznik patentowy samodzielnie ustala wysokość swojego honorarium. Może ono być wyższe bądź niższe jak w rozporządzeniu.

Zwyczajowo jednak wiele kancelarii opiera swoje ceny o to rozporządzenie więc raczej nie spodziewałbym się niższych kwot.

Jeżeli chciałbyś zlecić mi rejestrację Twojego znaku towarowego, to napisz do mnie przez formularz po prawej.


Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Jeżeli zastanawiasz się co daje zastrzeżenie nazwy firmy to obejrzyj poniższe nagranie. Stanowi ono podsumowanie mojej 10-cio letniej pracy ze znakami towarowymi. Omawiam w nim co zyskujesz dzięki świadectwu rejestracji wydawanemu przez Urząd Patentowy.

 




Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

{ 30 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Robert Ratajczak | Prawo Autorskie Maj 26, 2013 o 21:11

Dobry wpis edukacyjny.
Z praktyki – ludzie bardzo często nie rozróżniają stawek minimalnych od stawek rynkowych 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 27, 2013 o 00:12

Dziękuję za komentarz.

My jako branża usługowa w ogóle mamy myślę ciężej. Ludzie potrafią sobie wyobrazić, że dany towar kosztuje X zł ponieważ są w tym koszty surowca, wytworzenia, transportu, marża producenta czy sklepu. Przy usługach powstaje błędne przekonanie, że koszty są żadne więc dlaczego to tyle kosztuje?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Robert Ratajczak | Prawo Autorskie Maj 30, 2013 o 12:40

Racja, przecież to tylko praca umysłowa….. 🙂

Odpowiedz

Grzegorz Czerwiec 2, 2014 o 20:06

Witam.
Czy stowarzyszenia lub innego rodzaje organizacje pożytku publicznego również mogą zastrzec swoja nazwę i logo? Czy można się ubiegać o redukcję kosztów lub ich nie wiem,umorzenie? Bedę wdzięczny za odpowiedź.
Pozdrawiam ,Grzegorz

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 4, 2014 o 12:10

Panie Grzegorzu nie ma problemu aby stowarzyszenie ubiegało się o prawo ochronne na znak towarowy.

Jeżeli chodzi o redukcję kosztów to polecam zapoznać się z art. 226 ustawy Prawo własności przemysłowej. Niestety zwolnienia te dotyczą jedynie wynalazków i wzorów użytkowych a nie znaków towarowych. Są jednak planowane zmiany w ustawie, które częściowe zwolnienie z opłat urzędowych ma objąć również znaki towarowe. Więcej informacji o tym znajdzie Pan tutaj.

Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Łukasz Lipiec 30, 2014 o 15:52

Czy stawka 400zł. + vat dla rzecznika patentowego to aby nie przesada ?
Proszę o pomoc bo nie orientuje się w stawkach rzeczników.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 30, 2014 o 16:00

Panie Łukaszu każdy rzecznik patentowy honorarium za swoje usługi ustala samodzielnie. W powyższym artykule wskazałem stawki minimalne przy zgłoszeniu znaku towarowego, które wynikają z rozporządzenia. Poza tym nie wspomniał Pan jaka czynność ma kosztować 400 zł?

Odpowiedz

Łukasz Lipiec 30, 2014 o 16:06

Dodam że chodzi o rozeznanie patentowe co zajmuje zazwyczaj od 4 do 8 h wiec koszt będzie się wahał w granicy 1600-3200. Później dochodzi jeszcze opracowanie i złożenie zgłoszenia w UP RP (10-14h) czyli ok. 4000-5600.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 30, 2014 o 16:48

To mnie Pan zaskoczył.

W naszej branży zdarzają się przypadki, kiedy ktoś stosuje stawki dumpingowe byle tylko przejąć klienta. Przy okazji wynalazków to jednak nawet dla takich osób kwota 400 zł jest absurdalna.

Aby przeprowadzić rzetelne badanie patentowe a później stworzyć opis wynalazku, który realnie zabezpieczy prawa zgłaszającego rzecznik patentowy potrzebuje dużej wiedzy, doświadczenia a czasami i talentu. To wszystko wymaga ciężkiej pracy i ciągłego dokształcania się. Osoby, które te wszystkie cechy posiadają znają swoją wartość.

Warto zadać sobie pytanie dlaczego taka osoba świadczy usługi za tak niskie ceny. Być może taka osoba nie jest w stanie konkurować niczym innym poza ceną.

Z drugiej strony myślmy przedsiębiorczo 🙂 Jeżeli jest to faktycznie świetny specjalista, to poproszę jakiś kontakt do niego. Chętnie podzlecę mu wykonanie opisów patentowych na taką właśnie kwotę.

Podsumowując, Odpowiedz

Łukasz Lipiec 30, 2014 o 17:09

Czyli uważa Pan że 400zł za godz. pracy to niedużo? To w takim razie jak jest Pańska stawka godzinowa ?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 30, 2014 o 17:23

Widzę, że źle Pana zrozumiałem.

Uznałem, że otrzymał Pan propozycję badania patentowego za pełną cenę 400 zł i dziwi się Pan, że ktoś chce Panu je wykonać za tak niską cenę.

Odpowiadając na Pana pytanie myślę, że są to optymalne kwoty. Wszystko zależy w ostatecznym rozrachunku od pracochłonności tematu. Zanim przystąpi się do pisania, trzeba dobrze zapoznać się z rozwiązaniem technicznym, czasami coś doczytać, spotkać się z twórcą a na pewno konsultować się z nim w trakcie opisu. Zresztą pełen opis z wszelkimi późniejszymi poprawkami zajmie z pewnością więcej niż 10-12 godzin.

Koniec końców może się okazać, że zapłaci Pan ustalone kwoty a rzecznik patentowy i tak poświęci na to dwa razy więcej czasu.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Łukasz Lipiec 30, 2014 o 17:40

Tak myślałem że się źle zrozumieliśmy 🙂
Ja wiem że ocena zdolności patentowej to nie jest prosta sprawa i że potrzeba do tego ogromnej wiedzy.
Koszty nie są małe ale z pewnością warto zapewnić sobie ochronę patentową.
Dziękuję bardzo za szybką odpowiedz.

Paweł Sierpień 22, 2014 o 09:55

Witam,

Może pytanie banalne, ale jakby się udało udzielić odpowiedzi to byłbym wdzięczny: czy w przypadku gdy prowadzimy stowarzyszenie i myślimy o zastrzeżeniu znaku towarowego, czy konieczne jest skorzystanie z usług rzecznika (chcemy by zgłaszającym było stowarzyszenie) czy np. prezes zarządu jako osoba fizyczna może reprezentować stowarzyszenie przed UPRP.

Pozdrawiam,

Paweł

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 22, 2014 o 11:41

Witam Panie Pawle

Generalnie nie ma obowiązku korzystania z usług rzecznika patentowego przy dokonywaniu zgłoszeń.

To podobnie jak w sądzie możemy bronić się sami lub skorzystać z usług adwokata.

Rzecznik patentowy w imieniu klienta dokonuje zgłoszenia znaku, nadzoruje wszelkich formalności, pilnuje terminów i opłat, które należy wnieść. Tych wszystkich czynności można spróbować dokonywać samemu. Trzeba być jednak bardzo ostrożnym, aby nie popełnić żadnego błędu. Brak odpowiedzi na uwagi eksperta z Urzędu Patentowego lub nie wniesienie opłat w określonym czasie doprowadzi do tego, że ochrona nie zostanie przyznana.

Odpowiadając na Pana pytanie osoba upoważniona do reprezentowania stowarzyszenia może dokonać takiego zgłoszenia.

Mam nadzieję, że pomogłem.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Paweł Sierpień 25, 2014 o 10:22

Witam,

Dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź, która rozwiała moje wszystkie wątpliwości.

Pozdrawiam,

Paweł

Odpowiedz

raf Kwiecień 1, 2015 o 11:59

jak dla mnie te całe patanty, zastrzeganie nazw i znaków tow. to wyciąganie kasy od firm….
Jeśli ktoś chce coś podrobić to i tak to podrobi KONIEC KROPKA

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 1, 2015 o 12:08

Nie ma obowiązku patentowania wynalazków czy rejestrowania znaków. Nikt przedsiębiorców do tego nie zmusza.

Zgodzę się z Panem, że uzyskanie patentu czy prawa ochronnego nie uchroni przedsiębiorcę przed podrabianiem. Jednak jeżeli do takiej sytuacji dojdzie przedsiębiorca chroniący swoje prawa może z naruszycielem skutecznie walczyć. Co z tego, że “kreatywny przedsiębiorca” na podróbkach zarobił 100 tyś. zł jeżeli będzie je musiał w sporze oddać. A w określonych przypadkach może nawet pójść do więzienia na 2 lata.

O swoje interesy przedsiębiorcy muszą zadbać samemu i po to właśnie działa Urząd Patentowy.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Urszula Kwiecień 20, 2015 o 14:25

Witam
Super blog. Pisany dla przeciętnego Kowalskiego wszystko czysto, zrozumiale i przejrzyście . Gratuluje pomysłu i dziękuję za pomoc w uniknięciu kilku błędów ( po przeczytaniu Pana wpisów na blogu mogłam się ich ustrzec)
Czy może mi Pan udzielić informacji o kosztach jakie muszę ponieść chcąc zastrzec nazwę i logo towaru na UE i pozostałe kraje Europy oraz USA ( koszta urzędowe plus koszta za Pana pomoc)

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 25, 2015 o 09:12

Pani Urszulo
Dziękuję za ciepłe słowa o blogu. Takie komentarze utwierdzają mnie w przekonaniu, że wykonuję dobrą pracę. Dziękuję.
Jeżeli chodzi o koszty rejestracji znaku to za chwilę wysyłam do Pani szczegółowego maila. Na blogu pisałem już o opłatach urzędowych za rejestrację znaku towarowego. Pozdrawiam

Odpowiedz

Kamil Maj 28, 2015 o 13:54

Witam,
Czy zgłoszenia znaku towarowego tj. nazwa firmy, można dokonać osobiście np. Prezes spółki czy wymagane jest składanie wniosku przez rzecznika patentowego reprezentującego przedsiębiorstwo.

Odpowiedz

Kamil Maj 28, 2015 o 14:05

Mam jeszcze jedno pytanie. Czy pracownik firmy może zgłosić nazwę firmy do urzędu patentowego?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 30, 2015 o 08:11

Jeżeli chodziło Panu o to czy może przy rejestracji reprezentować firmę, w której jest zatrudniony to tak.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 30, 2015 o 08:09

Dzień dobry
Na dzień dzisiejszy przymus rzeczniowski jest jedynie w odniesieniu do zgłaszających z zagranicy, tj. osób, które nie mają miejsca zamieszkania lub siedziby na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Przedsiębiorcy mający swoje firmy w Polsce mogą, ale nie muszą korzystać z pomocy rzecznika patentowego.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Ewa Lipiec 13, 2016 o 14:44

Witam,
czy można zastrzec tylko nazwę – tj. znak słowny, a dopiero w późniejszym czasie uzupełnić o znak graficzny czy słowno-graficzny? Czy wówczas robi się to jako rozszerzenie ochrony czy zupełnie nowe zgłoszenie? Chodzi o to, że mamy już nazwę, ale kwestia opracowania logo wciąż jest otwarta, nie wiadomo ile to potrwa, a samą nazwę można by już zastrzec… Jakie w takim przypadku (dwuetapowego zastrzeżenia) są koszty dodatkowe?
pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 14, 2016 o 10:02

Dzień dobry Pani Ewo.
Jeżeli chce Pani chronić znak słowny oraz w przyszłości znak słowno-graficzny to konieczne są dwa oddzielne zgłoszenia. A tym samym musi Pani osobno każde opłacić. Nie ma możliwości uzupełnienia zgłoszenia znaku słownego o grafikę ani generalnie wprowadzania zmian rozszerzających w już dokonanym zgłoszeniu.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marek Lipski Wrzesień 26, 2016 o 22:18

Witam,pozdrawiam i dziękuję serdecznie za wszystkie informacje przesyłane na moją email.
Do tematu.
1.
Opłaty w Polsce,za opatentowanie marki towarowej w urzędzie patentowym jak i dla prawnika specjalisty od prawa patentowego są jeszcze umiarkowane.

2.Przypominam,że adwokat specjalista od prawa patentowego, realizuje również w ramach swojej pracy dla klienta,o czym wielu zapomina,sprawy ,które ,za dodatkową wysoką opłatą,realizują notariusze.Każde koszta związane z opatentowaniem marki towarowej dla firmy,dla klienta,dla fundacji,dla stowarzyszenia,wydawnictwa,można bez problemów,otrzymać od wydziału skarbowego.Nie wiem jeszcze jak jest w Polsce,ałe koszta rejestracji,można \”odpisać\” w…Berlinie.Czyli koszta są minimalne .

3.każda ubezpieczalna,znana ,mniej znana ,tak jest w Berlinie, oczekuje ,od firmy,w przypadku rejestracji marki towarowej,informacji ,gdyż nawet markę towarową można i trzeba ubezpieczyć.To oznacza, że prawnik specjalizujący się ,w prawie patentowym,realizuje dla klienta,w ramach umowy z klientem, dokumentację…..dla ubezpieczalni.

Dlaczego o tym piszę?

Nie narzekajmy na stawki prawnika patentowego,który ponosi wielką odpowiedziałność za swoje działania dla klienta. Moim zdaniem,umowa z prawnikiem jest wskazana,potrzebna i jest pewnego rodzaju gwarancją….na zyski, w przypadku odpowiedniej marki towarowej.

Nie zapominajmy o tym,że każdy prawnik jest również ubezpieczony i posiada polisę ubezpieczeniową.Analiza nazwy marki towarowej jest bardzo trudna w systemie globalnym.

Znam ten temat jako klient,który dzięki takiej współpracy,z prawnikiem,uzyskał międzynarodowy patent na bardzo interesującą nazwę dla określonych produktów i po pewnej propozycji,z pewnego koncernu,mogłem korzystnie zabezpieczyć perspektywę dla mojego (jednego z 12) ,dziecka…..Bez dodatkowych kosztów dla notariusza czy prawnika,specjalisty od ubezpieczeń.

Bez współpracy z prawnikiem nie miałem jakichkolwiek szans,gdyż znany koncern,miał i posiada armię….prawników.Pozdrawiam i dziękuję za uwagę.Pozdrowienia do Bydgoszczy.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 28, 2016 o 09:27

Dziękuję za komentarz Panie Marku.
Opłaty związane z rejestracją znaku oczywiście wrzuca się w koszty firmy. No a powodów dlaczego warto chronić swoją markę w Urzędzie Patentowym jest całkiem sporo. Pan wskazał tylko niektóre.

Pozdrawiam z otoczonej jesienną aurą Bydgoszczy 🙂

Odpowiedz

Agata Październik 14, 2017 o 12:01

Witam !

Czy dobrze rozumiem, ze jest to opcjonalny proceder i produkt mozna wprowadzic na rynek bez rejestracji nazwy i znaku towarowego lub tez jeszcze przed dokonaniem tej rejestracji?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Październik 17, 2017 o 08:31

Dzień dobry Pani Agato.
Tak, nie ma obowiązku rejestracji znaku towarowego. Może Pani działać na rynku nawet wiele lat bez takiej ochrony. Problem polega na tym, że z jednej strony może Pani nawet nieświadomie naruszyć cudze prawa. I tutaj odsyłam do artykułu dot. tego jak ważna jest dobra analiza prawna marki. Z drugiej strony, z czym mam bardzo często do czynienia w trakcie mojej pracy zawodowej, ktoś może próbować ukraść Pani markę, rejestrując ją w Urzędzie Patentowym na siebie. O takich podmiotach mówi się “trolle od znaków towarowych“.

Tak więc podsumowując nie ma obowiązku rejestrowania znaku towarowego, ale na dłuższą metę działanie bez takiej ochrony jest ryzykowne.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 30, 2014 o 18:02

No tak, koszty mogą wydawać się duże.

Mimo wszystko jeżeli dane rozwiązanie okaże się przydatne a przez to pożądane, ewentualne zyski mogą być tego warte. Proszę pamiętać jednak, że ochrona będzie w takim przypadku terytorialna (na Polskę). Jeżeli rozwiązanie może być atrakcyjne również poza naszymi granicami warto i tam je chronić. Znam przypadek, że pewna uczelnia uzyskała patent na wynalazek w Polsce a cały cywilizowany świat skopiował je u siebie. Wszystko legalnie bo monopol prawny obowiązywał jedynie na terytorium naszego kraju. Niestety np. patent europejski wiąże się z naprawdę dużymi kosztami.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

{ 1 trackback }

Poprzedni wpis:

Następny wpis: