Slider
17 Gru

Jak od strony prawnej chronić firmowe logo?

Jak chronić firmowe logo? Maksymalnie wszystko upraszczając, możesz się w tym celu powołać na przepisy darmowe i płatne. Pierwsze dają podstawową ochronę i nie wymagają żadnej rejestracji. Drugie wymagają rejestracji firmowego logo jako znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. W zamian jednak uzyskujesz najsilniejszą możliwą ochronę prawną swojej marki.
 

– 1 –
Jak chronić firmowe logo w oparciu o prawa autorskie?

Zacznę od przepisów chroniących firmowe logo bez rejestracji.

Jeżeli logo jest dostatecznie fantazyjne, może być uznane za utwór w świetle prawa autorskiego. Utworem jest rezultat pracy człowieka, pod warunkiem, że:

  • jest twórczy
  • ma indywidualny charakter.

Problem w tym, że obecnie mamy modę na prostotę. Wiele marek przygotowuje swoje logotypy w formie zwykłych napisów na białym tle. Ewentualnie sam font jest delikatnie stylizowany. Oto kilka przykładów z bazy polskiego Urzędu Patentowego:
 
Jak chronić firmowe logo?

Czy każde logo jest chronione prawem autorskim?

Okazuje się, że nie.

W powyższych przykładach nie ma pewności, że w ogóle mamy do czynienia z utworem.

Wszystko będzie zależeć od tego, jak restrykcyjnie oceni sprawę sędzia. Choć sądy coraz bardziej obniżają poprzeczkę w zakresie tego, co jest uznawane za utwór, to w niedawnym sporze o nazwę zespołu PIERSI sędzia uznał, że ich logo:

 

Jak chronić firmowe logo?

…utworem nie jest.
 
Tak samo zresztą orzekł amerykański sąd w sprawie logo halowej drużyny piłkarskiej:

Jak chronić firmowe logo?
W sytuacjach granicznych nie możesz być pewny tego, że prawo autorskie Cię ochroni.

Czy nazwa firmy jest chroniona prawem autorskim?

Na ten temat pisałem już w artykule pt.: Czy pojedyncze słowo jest utworem?

Tutaj powiem jedynie, że choć teoretycznie jest to możliwe, to w praktyce mało która nazwa firmy będzie korzystała z takiej ochrony. Pojedyncze słowo, a nawet proste ich zestawienia to dla sądów zbyt mało, aby mówić o utworze.
 

Wyrok Sądu Najwyższego z 4.03.2002 r.
(sygn. akt V CKN 750/00)

Powiedzenia […], podobnie jak słowa, idiomy czy przysłowia
należą do domeny publicznej i każdy ma prawo do korzystania  z nich.

 
Przykładowo sądy uznały, że utworem nie są słowa:

  • Jogi;
  • Alibabki;
  • PAPA DANCE,

 
oraz kultowe zdanie z filmu Seksmisja:

  • Ciemność. Widzę ciemność. Ciemność widzę.

 
Naturalnie jednak wszystko zależeć będzie od okoliczności danej sprawy.

Czy posiadasz prawa autorskie do firmowego logo?

Zakładając jednak, że Twoje logo jest dostatecznie oryginalne, aby być utworem, pojawia się kluczowe pytanie:

Czy posiadasz do niego prawa autorskie?

Jeżeli sam je opracowałeś, to naturalnie przysługują one Tobie.

Jeżeli jednak zleciłeś takie zadanie grafikowi, to co do zasady te prawa, przysługują jemu jako twórcy.

 

Samo opłacenie faktury lub podpisanie umowy o dzieło nie sprawia, że prawa autorskie do logo przechodzą na Ciebie. I to jest właśnie najczęstszy błąd przedsiębiorców. Przyjmują za pewnik, że po opłaceniu pracy grafika stają się właścicielami logo.

Na szczęście taką umowę możesz podpisać w każdym momencie.

Naturalnie, jeżeli tylko twórca się na to zgodzi. A pamiętaj, że po czasie może on chcieć za to dodatkowe wynagrodzenie.
 

Masz pewność, że Twoje firmowe logo nie jest plagiatem?

Taką umowę warto podpisać również dlatego, że można w niej zawrzeć oświadczenie twórcy, że logo, które dla Ciebie przygotował, nie jest plagiatem. Każdy grafik, który opracował je samodzielnie nie będzie miał oporów, aby taką umowę podpisać.

Posiadanie tych praw jest ważne, jeżeli chcesz chronić firmowe logo w Urzędzie Patentowym. Jeżeli grafik ma prawa autorskie do logo, to istnieje niebezpieczeństwo, że w przyszłości może Ci unieważnić znak towarowy.
 
Przepisy mówią wyraźnie, że znak towarowy nie może naruszać praw osobistych ani majątkowych osób trzecich. Jeżeli taki zarzut się pojawi, to możesz się bronić tym, że:

  • twórca logo zgodził się na rejestrację znaku, albo
  • przekazał Ci do niego prawa autorskie majątkowe.

Jeżeli nie masz na to żadnych dowodów, to robi się problem.
 


Potrzebujesz umowy na przeniesienie praw autorskich?

Pomysł na biznes. 9 skutecznych sposobów na jego ochronę prawną.Skontaktuj się ze mną:

– 575 999 410,
– mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

Jako rzecznik patentowy pomagam przedsiębiorcom w sprawach związanych z ochroną własności intelektualnej.

 

– 2 –
Jak chronić firmowe logo w oparciu o
ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?

Prawa autorskie to nie jedyne “darmowe” przepisy, na które możesz się oprzeć przy ochronie firmowego logo. Jest jeszcze ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W tym przypadku tzw. prawa do znaku niezarejestrowanego przysługują przedsiębiorcy, który danym logo posługiwał się komercyjnie jako pierwszy.

Konkurent, który nagle zacznie używać podobnego oznaczenia – złamie prawo.

Tylko musisz być świadomy tego, że dochodzenie roszczeń w oparciu o znaki niezarejestrowane jest trudne. W ewentualnym sporze powinieneś udowodnić, że:

  • danym oznaczeniem posługiwałeś się jako pierwszy;
  • od jakiej daty;
  • na jakim terytorium;
  • do oznaczania jakich towarów i usług.

 
Czytaj również: Czy mogą być dwie firmy o takiej samej nazwie?

Musisz wykazać zakres swojej działalności.

Sam fakt używania firmowego logo nie oznacza, że masz na nie monopol prawny na terenie całej Polski. Ochrona znaku niezarejestrowanego jest następstwem jego komercyjnej obecności na rynku.

W sporze będziesz musiał wykazać zakres tej obecności.

I teraz pojawia się pytanie, czy jeżeli przykładowo prowadzisz sklep internetowy pod nazwą FENIX to ile musisz sprzedać towarów do danego miasta, aby zaczęła obowiązywać tam ochrona logo bez rejestracji?

10? 1000? 10 tysięcy?

 
Prawo nie wskazuje tutaj konkretnych wartości.

Wszystko zależy od sędziego, który będzie dany spór rozpatrywał.

Albo go swoimi dowodami przekonasz, albo nie. Finalnie może on uznać, że faktycznie te prawa Ci przysługują, ale tylko na terenie Twojego miasta. I nie w zakresie odzieży (w którą dopiero chcesz wejść), ale tylko w stosunku do zabawek, które sprzedajesz.

To wszystko sprawia, że dochodzenie roszczeń w oparciu o prawa do znaków niezarejestrowanych jest dość nieprzewidywalne. Ta niepewność wynika z tego, że z jednej strony musisz zgromadzić dowody a z drugiej liczyć, że będą one wystarczające, aby przekonać do swoich racji sędziego.
 
Jest na to jednak sposób – zarejestruj firmowe logo w Urzędzie Patentowym!

– 3 –
Jak chronić firmowe logo w oparciu o
rejestrację znaków towarowych?

Aby korzystać z najsilniejszej ochrony firmowego logo – powinieneś je zarejestrować.

To gdzie powinieneś dokonać zgłoszenia zależy od tego, na jakim terytorium ma obowiązywać ochrona. W oparciu o to kryterium można wyróżnić trzy procedury rejestracji znaków towarowych:

  • krajowa (zgłoszenia dokonuje się do Urzędu Patentowego RP w Warszawie);
  • regionalna (zgłoszenia dokonuje się do Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej);
  • międzynarodowa (zgłoszenia dokonuje się do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej).

Po wniesieniu stosownych opłat urzędowych i przejściu całej procedury Urząd Patentowy wyda Ci takie ozdobne świadectwo ochronne.

 

To bardzo ważny dokument, ponieważ będzie tam zapisane:

Zapytaj mnie o wycenę

Imię i nazwisko

Adres email

Treść wiadomości

+48 575 999 710

mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

 
Zastrzeżenie znaku towarowego eliminuje te wszystkie niedogodności, które wynikają ochrony firmowego logo bez rejestracji.

Aby wykazać przysługujące Ci prawa wystarczy, że w sądzie przedłożysz świadectwo rejestracji. W takim przypadku nie ma miejsca na wątpliwości.

Wszystko jest czarno na białym zapisane na dokumencie urzędowym.

_________________________________

Jako rzecznik patentowy mogę zająć się dla Ciebie formalnościami przy rejestracji znaku towarowego.

Po prostu skontaktuj się ze mną.



Chroniąc firmowe logo pacyfikujesz nieuczciwą konkurencję.

Zastrzegając firmowe logo, w sporze możesz równocześnie powoływać się na ustawę:

  • o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
  • o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
  • Prawo własności przemysłowej (dotyczy znaków zarejestrowanych).

O takiej rejestracji warto pomyśleć również z tego powodu, że jeżeli dochodzi do konfliktów o prawa do marki, to Twój konkurent może zgłosić Twoje logo na siebie.

A w Urzędzie Panuje zasada właśnie zasada kto pierwszy ten lepszy.

O tym, że ktoś Cię wyprzedził, możesz dowiedzieć się pozwu.
 
Co prawda w najbardziej oczywistych przypadkach można później taki znak towarowy próbować unieważnić, ale wszystko odbywa się w procedurze spornej co kosztuje.
 

Historia mojego klienta:

Jako rzecznik patentowy broniłem klienta, któremu w taki sposób konkurent próbował ukraść markę.

Spór w Urzędzie Patentowym o unieważnienie jego znaku co prawda wygraliśmy, ale przeciwnik od tej decyzji się odwołał do wyższej instancji.

Na tę chwilę sprawa przed sądami ciągnie się już 4 rok i końca nie widać.

Tymczasem tego całego sporu udałoby się uniknąć, gdyby mój klient swój znak towarowy zarejestrował jako pierwszy. Niestety podobnie jak wielu innych przedsiębiorców skupił się na rozwoju swojego biznesu, zapominając o ochronie marki.



Ochrona firmowego logo bez rejestracji a znak zastrzeżony.

Zauważyłem, że wiele osób kwestionuje sensowność rejestrowania nazwy, bądź logo firmy. W końcu tak jak pisałem, nie robiąc nic i tak są chronieni przez prawo. Z tym drugim argumentem nie sposób się nie zgodzić. Mało kto jednak wie, że poziom tej ochrony jest raczej minimalny.

Co to jednak oznacza?

Na blogu szczegółowo ten problem opisałem w jednym artykule. Skonfrontowałem w nim dwa modele ochrony firmowego logo – darmowy i płatny. Gorąco zachęcam Cię do jego przeczytania, bo jestem przekonany, że pozwoli Ci on wyrobić sobie zdanie na ten temat.
 

 
>> Pobierz odcinek

>> Odsłuchaj na Androidzie

>> Odsłuchaj na iPhone

>> Zobacz poprzednie odcinki


Osobiście uważam, że nie każdy powinien rejestrować swój znak towarowy.

Jeżeli prowadzisz mały stragan z warzywami lub zakład kosmetyczny to możesz sobie to odpuścić. Nawet jeżeli ktoś zastrzeże nazwę, którą się posługujesz to powołując się na prawa używacza uprzedniego dalej będziesz mógł działać.

Z drugiej strony, jeżeli Twój biznes dobrze się rozwija i działasz na skalę ponadlokalną to funkcjonowanie bez takiej ochrony to czyste szaleństwo.

– 4 –
Jak chronić firmowe logo w oparciu o
zarejestrowane wzory przemysłowe.

Na koniec ciekawostka. W Urzędzie Patentowym możesz chronić firmowe logo, rejestrując je jako wzór przemysłowy. Taka ochrona może być świetnym uzupełnieniem tej, wynikającej z rejestracji znaku towarowego.

Wzory przemysłowe co do zasady zabezpieczają design i wygląd wytworu.

W tej formie najczęściej chroni się:

  • meble,
  • zabawki,
  • opakowania.

 
Nie ma jednak przeszkód, aby zarejestrować wygląd wytworów typowo dwuwymiarowych jak etykiety na opakowania:
 
Jak chronić firmowe logo?

RCD-001465116-0001

czy właśnie logo:

Jak chronić firmowe logo?

RCD-001828021-0006

 
Niewątpliwą zaletą wzorów wspólnotowych jest to, że ich ochrona obejmuje każdą powierzchnię, na której wzór się znajdzie. A jak pamiętasz znaki towarowe, swoją ochronę mają ograniczoną do wskazanych w zgłoszeniu towarów i usług.

Na blogu pisałem już o plusach i minusach ochrony firmowego logo w formie wzorów. Jeżeli temat Cię interesuje, to obejrzyj poniższe nagranie gdzie wszystko tłumaczę:
 

 

Jak chronić firmowe logo - podsumowanie:

Firmowe logo można chronić w oparciu o:

a) przepisy “darmowe”:

  • jeżeli logo jest utworem w świetle prawa autorskiego;
  • jeżeli logo jest używane do komercyjnego oznaczania towarów i usług;

b) przepisy “płatne”:

  • jeżeli logo zostało zarejestrowane jako znak towarowy;
  • jeżeli logo zostało zarejestrowane jako wzór wspólnotowy.


 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

Latest posts by Mikołaj Lech (see all)

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Webinary dla firm Grudzień 18, 2018 o 16:33

Świetny artykuł!

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 19, 2018 o 08:07

Dzięki

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: