Kiedy zgłosić znak do ochrony?

Zdecydowana większość biznesów upada w pierwszych 2 latach swojej działalności.
Z tego powodu, jeżeli nie masz pewności co do kondycji Twojej firmy za kilka miesięcy, poczekaj ze zgłoszeniem. Często dla drobnych przedsiębiorców koszty związane z ochroną znaku towarowego mogą się wydawać wysokie.
Ochrona jest przyznawana na 10 lat, ale wszelkie opłaty należy uiścić z góry. Taka sytuacja może zniechęcić szczególnie małe firmy, które rozpoczynając działalność szukają oszczędności na każdym kroku.
Minimalizuj ryzyko
Nie ma obowiązku zgłoszenia swojej firmowej nazwy do Urzędu Patentowego. Działanie bez ochrony prawnej wiąże się jednak z realnym zagrożeniem. Ryzyko to można jednak świadomie zminimalizować.
Sprawdź czy nie naruszasz czyichś praw!
Zanim zdecydujesz się na konkretną nazwę, sprawdź czy nie została ona już przez kogoś zastrzeżona jako znak towarowy.
Możesz spróbować zrobić to samemu lub zlecić badanie zdolności rejestrowej znaku rzecznikowi patentowemu.
Jakiejkolwiek by nie wydał opinii prawnej uzyskasz szalenie ważne informacje:
- Nie ma naruszenia. Wybrana przez ciebie nazwa jest „wolna”. Używając jej nie łamiesz prawa do cudzego znaku towarowego. Zgłaszając ją z kolei do Urzędu Patentowego powinieneś uzyskać ochronę.
- Jest naruszenie. Jeżeli aktywnie używasz tej nazwy w działalności gospodarczej, powinieneś czym prędzej ją zmienić. W przeciwnym razie, jeżeli właściciel chronionego znaku to zauważy, może skierować w twoją stronę szereg roszczeń. Dostajesz więc informację o mogących nadejść kłopotach. Szybka reakcja pozwoli ci uniknąć problemów zanim tak naprawdę się pojawią.
Jeżeli jesteś dopiero na etapie wymyślania nazwy, rzecznik patentowy pomoże ci we wprowadzeniu takich zmian, które wykluczą kolizję z innymi znakami. Formalnie nazywa się to dostosowaniem znaku towarowego do rejestracji.
Dlaczego badanie jest tak ważne?
Miałem okazję spotkać przedsiębiorców, którzy wymyślali nazwy dla swoich biznesów, po czym inwestowali w nie dziesiątki tysięcy złotych (banery, reklamy, strona www, pozycjonowanie itp.). Dopiero po czasie zlecali rzecznikowi patentowemu dokonanie badania zdolności rejestrowej znaku towarowego. Informacja o kolizji wprawiała ich w osłupienie. Zdawali sobie wtedy sprawę z tego, że wyrzucili pieniądze w błoto!
Zaczekaj ze zgłoszeniem (byle nie za długo)
Mając pewność, że Twoja nazwa nie narusza cudzych praw ograniczasz ryzyko kolizji, choć go nie eliminujesz. Badanie aktualne jest na moment jego dokonania. Każdy następny dzień bez ochrony to ryzyko, że ktoś inny dokona zgłoszenia czegoś podobnego.
Przy typowo polskich wyrazach jak „ŻÓŁĆ” ryzyko ograniczone jest właściwie do naszego kraju. Co jednak z wyrażeniami wykorzystującymi angielskie słowa? Wystarczy, że na podobną nazwę wpadnie Portugalski przedsiębiorca i zgłosi to jako znak towarowy wspólnotowy (na całą Unię Europejską). A odkąd Polska jest częścią Unii…
Mała firma a znak towarowy – kiedy zgłaszać?
Rozpoczynając działalność gospodarczą zazwyczaj dopiero po pewnym czasie jesteś w stanie z całą pewnością stwierdzić, że ma ona przyszłość.
I to jest dobry moment na dokonanie zgłoszenia.
Dla jednej osoby może to być pół roku dla innej rok. Jak pisałem jednak powyżej im dłuższa zwłoka, tym ryzyko problemów z rejestracją znaku towarowego w przyszłości jest większe. Decyzję musisz podjąć samemu.
Idealna sytuacja jest wtedy kiedy od razu po badaniu robi się zgłoszenie. Szczególnie, jeżeli w swój biznes inwestujesz nie tylko czas, ale i duże pieniądze.
Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że nie każdego początkującego przedsiębiorcę na to stać. Poza tym pierwsze miesiące działalności to zazwyczaj sprawdzanie, czy pomysł na biznes jest opłacalny. Rozpoczynanie działalności od badania – pozwoli ograniczyć ryzyko. Jest to rozwiązanie kompromisowe, obarczone w jakimś stopniu ryzykiem i skierowane do początkujących przedsiębiorców.
Ciekawostka:
Prawo zapewnia marce pewien minimalny poziom ochrony nawet bez rejestracji znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Wszystko szczegółowo tłumaczyłem w artykule pt.: Ochrona nazwy firmy bez rejestracji VS. znak towarowy zarejestrowany.
Czy można ukraść nazwę firmy? Podcast.
Rozwijając swój biznes musisz mieć świadomość tego, że ktoś może chcieć przejąć nazwę, pod którą działasz. Z samego faktu, że zarejestrowałeś firmę w CEIDG lub KRS nie masz praw do marki. Temu tematowo poświęciłem poniższy odcinek mojego podcastu. Słuchając go na telefonie możesz
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Zobacz również:
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Co oznacza TM przy logo?
- Prawa autorski do logo firmy – 7 szkodliwych mitów
- Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy przez rzecznika patentowego?
- Co grozi za bezprawne używanie R w kółku?
- Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem?
- Co oznacza C w kółku?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
Warto warto 🙂
A już nie wspomnę o amortyzacji znaku towarowego 😉