Slider
16 Sie

Ochrona znaku towarowego na cały świat. Czy jest możliwa? Ile taka operacja kosztuje?

Rozmawiając o prawnej ochronie marki, zawsze pytam klienta: Jakie terytorium ma obejmować ochrona znaku towarowego? Często słyszę: Zgłośmy go na cały świat! Teoretycznie ochrona znaku towarowego na cały świat jest możliwa. Niestety, wiąże się to z wysokimi opłatami. Jest to więc dość droga zabawa. Poniżej opisałem dla Ciebie szacowane koszty takiej operacji.

 

 
Ten artykuł powinien zainteresować szczególnie osoby, które:

  • prowadzą startup-y o aspiracjach międzynarodowych, ewentualnie
  • właścicieli programów komputerowych czy aplikacjimobilnych.

Ochrona znaku towarowego ma pewne ograniczenia.

Rejestracja znaków towarowych zawsze odbywa się w określonych ramach:

  • musimy wskazać konkretne słowo lub logo podlegające ochronie;
  • musimy wskazać na jakie towary lub usługi ma obowiązywać ochrona;
  • i co najważniejsze – jakie ma obejmować terytorium.

Od razu ci powiem, że nie ma procedury, która polegałaby na tym, że jednym zgłoszeniem obejmujesz ochroną cały świat. A mniej więcej tak wygląda to w przypadku rejestracji unijnych znaków towarowych. Po dokonaniu zgłoszenia ochrona przyznawana jest łącznie w 28 krajach UE.

 
Wytłumaczę Ci to bardzo prosto.
 
1 – Jeżeli interesuje Cię ochrona znaku towarowego na Polskę

Ochrona znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP

zgłoszenia należy dokonać w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie.

 
2 – Jeżeli ochrona znaku towarowego ma objąć Unię Europejską

Ochrona znaku towarowego w EUIPOzgłoszenia dokonuje się w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej w Alicante w Hiszpanii.

 
3 – Jeżeli ochrona znaku towarowego ma objąć wybraną wiązkę krajów świata

Ochrona znaku towarowego w WIPOzgłoszenia dokonuje się do Biura Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie w Szwajcarii. W tej procedurze rozszerzana jest ochrona znaku towarowego już zarejestrowanego. Czyli mając zastrzeżony znak w Polsce lub UE, możesz wejść z nim w procedurę międzynarodową.

Międzynarodowa rejestracja znaków towarowych.

Zgłoszenie do WIPO nie oznacza automatycznie, że twój znak towarowy zostanie zarejestrowany w każdym z wybranych krajów.

WIPO przekazuje Twoje zgłoszenie do wskazanego kraju. Tam trafia ono do weryfikacji do krajowego Urzędu Patentowego. W określonych przypadkach może on wydać decyzję o odmowie rejestracji.

Np. jeżeli podobny znak towarowy jest już tam zarejestrowany. Tak było zresztą do niedawna w Polsce.

 

Ciekawostka:

Poważny problem z rejestracją znaku IPAD w Chinach miał APPLE.

Ten kraj liczy ponad 1 miliard 300 mln ludzi. Na kilka lat przed stworzeniem Ipada chińska firma komputerowa zarejestrowała identyczny fonetycznie znak towarowy. Zrobiła to całkowicie w dobrej wierze, bo tak oznaczała swój sprzęt.

Nagle okazało się, że całkowicie zablokowała rynek Chiński dla APPLE. Po długich bataliach sądowych zawarto ugodę i sprzedaż znaku towarowego nastąpiła za 60 mln dolarów.

Ochrona znaku na cały świat.Ile kosztuje ochrona znaku towarowego na cały świat?

Obecnie istnieje możliwość rozszerzenia ochrony w procedurze międzynarodowej na około 100 krajów. Policzyłem ile kosztowałaby rejestracja:

  • znaku słowno-graficznego (logo);
  • który jest chroniony w Unii Europejskiej;
  • w 3 klasach towarowych.

Czyli rozszerzamy ochronę na wszystkie możliwe w tej procedurze kraje świata, z wyłączeniem 28 krajów UE (tam ochronę już mamy).

 

Łączny koszt opłat urzędowych:

24 518 CHF
(około 100 000 PLN)

 

Jak widzisz w tej procedurze nie ma wszystkich krajów świata. Brakuje np. Argentyny czy Brazylii. Nie pozostaje Ci nic innego, jak dokonać osobnego zgłoszenia znaku w każdym z pozostałych krajów. A jako, że na świecie jest ich około 200 – to dość skomplikowana operacja. Choć oczywiście do zrobienia.

Ciężko mi nawet oszacować jaki byłby tego ostateczny koszt. Trzeba by zliczyć opłaty urzędowe za rejestrację w każdym z tych krajów.

Podsumowując.

Jeżeli tylko nie jesteś gigantem typu APPLE czy Coca Cola, ochrona znaku towarowego na cały świat nie powinna Cię interesować.

Tym bardziej, jeżeli dopiero rozwijasz swój projekt.

W praktyce decydujemy się z klientami jedynie na te kraje, w których taka ochrona jest najpotrzebniejsza. Przy ich wyborze, przedsiębiorcy najczęściej kierują się liczebnością oraz potencjałem gospodarczym danego kraju

Czyli wyznaczamy największe gospodarki świata.

 

______________________

Na koniec zachęcam Cie do obejrzenia bardzo ważnego nagrania. Opowiadam w nim jak oficjalny dystrybutor w danym kraju świata może próbować ukraść Twoją markę.


 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Konrad Gurdak Sierpień 16, 2016 o 12:12

Warto dodać Mikołaj, że ochronę uzyskuje się na 10 lat. Czyli, dekadę później wraca “ból” wydania sporej sumki. Można jeszcze spojrzeć na ten wydatek inaczej: “to tylko ok. 10.000 pln rocznie”.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 16, 2016 o 13:52

Myślę, że przy założeniu, że ma się chronione większość cywilizowanego świata te koszty nie zabijają. Patrzmy na to oczami firm, które mają międzynarodowe interesy. Jeżeli ktoś eksportuje towary do 100 krajów to 10 tys. rocznie wydaje na waciki 🙂

Dla porównania u nas w Polsce na taką roczną ochronę zapłacilibyśmy średnio jakieś 100 zł.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Jamróz Sierpień 19, 2016 o 13:28

Niestety ale jak ktoś chce prowadzić interesy to musi pogodzić się z wydatkami. Podatki, pracownicy, biuro, obsługa prawna i jeszcze tysiąc innych rzeczy – po to ma się przychód aby za to wszystko zapłacić 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 21, 2016 o 10:41

Zgadzam się. To jest po prostu koszt prowadzenia biznesu. Poza tym na taką skalę o której piszę w artykule działają firmy mające milionowe przychody. W tym kontekście te opłaty stanowią jedynie promil kosztów. Nie jest przecież ich celem blokowanie rynku czy nadmierne obciążanie przedsiębiorców.

Odpowiedz

Wojciech Rudzki Sierpień 19, 2016 o 12:34

Patrząc na koszty, dla zdecydowanej większości polskich przedsiębiorców najlepszym wyborem jest polski znak + znak wspólnotowy.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 21, 2016 o 10:45

Może nawet bardziej unijny znak towarowy (od marca nie ma już znaków wspólnotowych). Ochrona obejmuje 28 krajów w tym te na które możemy działać w przyszłości choć teraz ograniczamy się tylko do Polski. Poza tym ewentualne spory rozpatrywane są w wyspecjalizowanym do tego sądzie. Pisałem o tym w artykule: Czy wspólnotowy znak towarowy jest lepszy od krajowego?

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: