Slider
13 Lip

Wspólnotowy znak towarowy – co musisz o nim wiedzieć?

Wspólnotowy znak towarowy powinien Cię zainteresować jeżeli działasz w więcej niż jednym państwie UE. Jednym zgłoszeniem swoją firmową markę możesz chronić we wszystkich 28 krajach UE. To rozwiązanie oszczędzi Ci czas i pieniądze. Poza szeregiem plusów wspólnotowy znak towarowy ma moim zdaniem jeden duży minus…


Wspólnotowy znak towarowy czyli co?

Abyś zrozumiał czym jest wspólnotowy znak towarowy opowiem Ci czym w ogóle jest znak towarowy. Spokojnie, pominę tutaj cytowanie definicji ustawowej. Swoim klientom zawsze tłumaczę, że znakiem towarowym…

…jest oznaczenie, które musi dać się przedstawić w formie graficznej, a które nadaje się do odróżniania towarów i usług jednego przedsiębiorcy od takich samych towarów i usług innego przedsiębiorcy.

 

W praktyce znakiem towarowym jest najczęściej:

  • nazwa firmy np.: ORLEN;
  • firmowe logo np.:

Wspólnotowy znak towarowy "Biedronka" - CTM-004407243CTM-004407243

  • firmowy symbol np.:

Wspólnotowy znak towarowy - "APPLE" - CTM-001135409CTM-001135409

 

Dzięki tym oznaczeniom konsumenci mogą odróżnić towary/ usługi powyższych firm od innych firm z branży. Przy czym rejestrując wspólnotowy znak towarowy nie uzyskujesz monopolu absolutnego na nazwę. Dokonując zgłoszenia musisz wskazać do oznaczania jakich towarów i usług twój znak będzie używany.

I to w tym zakresie uzyskujesz ochronę.

 

Wspólnotowy znak towarowy od znaku krajowego różni się właściwie jedynie zasięgiem terytorialnym ochrony. Obejmuje ona wszystkie 28 krajów UE. Od wejścia Polski do Unii w 2004 r. dotyczy również naszego kraju.

Czasami przedsiębiorcom wydaje się, że wspólnotowy znak wspólnotowy jest lepszy (ma silniejszą ochronę) niż znak krajowy.

Nie jest to prawdą! Choć znaki krajowe i wspólnotowe zastrzega się w innych procedurach to “ich siła” jest taka sama.

Wspólnotowy znak towarowy rejestruje się w Hiszpanii.

Wspólnotowe znaki towarowe rejestruje się w OHIM (Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego) w Alicante w Hiszpanii. Możesz spróbować zrobić to samodzielnie lub skorzystać z pomocy rzecznika patentowego.

Wspólnotowe znaki towarowe - Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego - OHIM

Jeżeli uda Ci się przejść pomyślnie całą procedurę uzyskujesz 10 letnie prawo ochronne. Tym samym każda osoba, która będzie posługiwała się podobnym oznaczeniem naruszy twój znak towarowy. Pod warunkiem oczywiście, że będzie oferowała podobne towary i usługi co Twoje.

 

Chodzi tutaj bowiem o wyeliminowanie niebezpieczeństwa pomyłki u konsumentów.

Przykładowo jeżeli oferuję usługi prawne pod nazwa “MIKPOL” nie jest dla mnie konkurencją piekarnia o takiej nazwie. Oboje możemy legalnie posługiwać się takim samym określeniem.

Co więcej, oboje możemy takie znaki towarowe zarejestrować.

Z jakimi opłatami wiąże się rejestracja znaku?

Na blogu pisałem już ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy. Jeżeli chodzi o wspólnotowy znak towarowy opłaty wyglądają następująco:

1050 EUR – opłata za zgłoszenie do 3 klas towarowych, lub
900 EUR – opłata za zgłoszenie do 3 klas towarowych (wysłane on line)

150 EUR – opłata za każdą klasę powyżej 3-ciej

 

euroPytanie czy to dużo czy mało?

Po przeliczeniu na złotówki otrzymujemy 3690 zł.

Wydaje się dużo.

Pamiętaj jednak, że ochronę prawną otrzymujesz na 10 lat.

Statystycznie daje Ci to więc:

3690 zł / 10 lat,
369 zł / rok,
– około 30 zł / miesiąc,
– około 1 zł / miesiąc – za 1 kraj.

Przyznasz, że z tej perspektywy koszty nie wydają się już na tak wysokie?

 

Dlaczego warto zarejestrować wspólnotowy znak towarowy?

1. Zyskujesz skuteczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją.

Jeżeli zaczniesz odnosić sukces na rynku, nagle wiele firm będzie się chciało do ciebie przybliżyć. Nagle ich nazwy “zupełnym przypadkiem” staną się podobne do Twojej. Często będzie to różnica jednej literki. Podszywanie się może również polegać na wykorzystaniu zbliżonej szaty graficznej. Powołując się na swój zarejestrowany znak towarowy możesz zmusić takie firmy do zaprzestania nieuczciwych praktyk.

2. Stajesz się realnym właścicielem swojej marki.

Czasami przedsiębiorcy dostają tzw. wezwania do zaprzestania naruszania znaku towarowego. Co się okazuje. Przez kilka lat działali na rynku wykorzystując nazwę, którą zarejestrowano już jako znak towarowy.

Świadectwo ochronne - znak towarowyNieświadomie od początku łamali więc prawo.

Zadaj sobie teraz pytanie, czy wybierając nazwę dla swojej firmy sprawdziłeś wcześniej czy nie narusza ona cudzego znaku towarowego.

Rejestrując znak towarowy otrzymujesz świadectwo ochronne. Jest to niejako urzędowe poświadczenie, że jesteś właścicielem swojej marki. Tym samym nikt nie może zabronić Ci posługiwania się nią.

Jak zawsze tak i tutaj są pewne wyjątki.

 

3. Zyskujesz możliwość zarabiania na licencjonowaniu znaku towarowego.

Rejestracja wspólnotowego znaku towarowego przydaje Ci się szczególnie jeżeli działasz międzynarodowo. Możesz podpisać umowę licencyjną na jego wykorzystywanie z dystrybutorem w innym kraju. To łatwy sposób zarabiania na znaku towarowym. Ma również atut opisany przeze mnie w następnym punkcie.

4. Zyskujesz narzędzie do kontrolowania swoich zagranicznych dystrybutorów.

Dystrybutor w obcym kraju może zarejestrować Twój znak towarowy na siebie.

To teoretycznie możliwe i w praktyce dość często się zdarza. Mało tego. Właściciele takich firm często uważają, że mają do tego pełne prawo. W końcu wkładają swój czas i pieniądze w promocję Twoich towarów. Próbują więc w ten sposób wzmocnić swoja pozycję biznesową. Jeżeli wasze drogi się rozejdą dystrybutor może zablokować sprzedaż Twoich towarów w swoim kraju.

A odkręcanie tego na drodze sądowej może trwać latami.

Zawczasu rejestrując swój znak towarowy eliminujesz to zagrożenie.

ue

Podsumowując…

Ochrona wspólnotowa znaku choć ma wiele atutów nie jest zwykłą formalnością. Wspólnotowy znak towarowy musi spełniać szereg wymogów aby mógł być zarejestrowany. Jednym z ważniejszych jest ten, aby odróżniał się dostatecznie od znaków już zarejestrowanych. Szerzej pisałem o tym w artykule pt.: badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego.

 

W tym miejscu chciałbym Ci wskazać największe plusy i minusy jego ochrony.

TRZY PLUSY wspólnotowego znaku towarowego.

  1. Szybka rejestracja. Po około 4-5-ciu miesiącach od zgłoszenia.
  2. Jedno zgłoszenie – ochrona w 28 krajach (jest to dużo tańsze rozwiązanie niż rejestracja w każdy kraju osobno).
  3. Egzekwowanie prawa następuje w wyspecjalizowanych sądach.

Takie sądy znajdują się w każdym kraju UE. W Polsce jest to Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych. W takich sądach orzekają sędziowie, którzy mają wybitną wiedzę o znakach towarowych. Wyroki są więc przewidywalne.

JEDEN MINUS wspólnotowego znaku towarowego.

  1. Wpłacając 900 EUR nie masz pewności, że ochrona zostanie Ci przyznana.

Zgłaszając wspólnotowy znak towarowy musisz od razu uiścić opłatą urzędową. Może się jednak okazać, że będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Tak się stanie jeżeli ekspert z OHIM uzna, że twój znak nie kwalifikuje się do ochrony. Ewentualnie właściciel innego znaku towarowego skutecznie sprzeciwi się rejestracji.

W obu przypadkach bezpowrotnie stracisz swoje pieniądze!

Dużo lepiej wygląda to w procedurze polskiej. Tutaj ryzykujesz tylko 500 zł. Jeżeli otrzymasz decyzję o odmowie rejestracji, nie płacisz za 10-cio letni okres ochronny. Ryzykujesz więc dużo mniejsze pieniądze.

 

Fot. 1 – NicoTrinkhaus / CC BY-NC
Fot. 2 – TPCOM / CC BY-NC-ND

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

{ 8 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Ania Lipiec 13, 2015 o 13:33

Przydatny artykuł, dzięki!

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 14, 2015 o 11:24

Cieszę się.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marcin Lipiec 22, 2015 o 15:29

Widać, że jest Pan prawdziwym ekspertem w swojej dziedzinie. Ja również w swojej pracy mam do czynienia z taką tematyką dlatego cieszę się, że jest taki blog jak Pański.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 23, 2015 o 12:05

Panie Marcinie miło mi to słyszeć
Dziękuję i pozdrawiam.

Odpowiedz

Natalia Lipiec 28, 2015 o 15:53

Rzeczy, o których Pan pisze są bardzo ważne i bardzo przydatne. Wielokrotnie spotykałam ludzi, którzy odnieśli sukces w danej branży i za jakiś czas inne firmy miały łudząco podobne logo, nazwy, strony internetowe i całą resztę. Przypadek? Nie sądzę 😉

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 1, 2015 o 12:24

Dzień dobry Pani Natalio
Oczywiście, że nie ma przypadków.
Jak tylko ktoś odnosi sukces od razu pojawia się wielu naśladowców.
Dziękuję za komentarz i pozdrawiam

Odpowiedz

Marek Sierpień 4, 2015 o 12:27

Bardzo ciekawy artykuł.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 5, 2015 o 08:07

Bardzo mnie to cieszy 🙂
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: