Zarówno znak towarowy słowno-graficzny jaki i słowny kładą akcent na inny element ochrony. Oznacza to, że każdy z nich sprawdza się lepiej w różnych sytuacjach. Właśnie dlatego to ostatecznie Ty jako przedsiębiorca musisz podjąć decyzję, która forma znaku najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Co lepiej chronić nazwę czy logo firmy?
– PODCAST –
Dla Twojej wygody ten artykuł przygotowałem również w formie podcastu. Podcast to audycja dźwiękowa, która możesz słuchać za darmo np. na swoim telefonie. To pozwala np. jechać samochodem, robić zakupy i konsumować wiedzę. Polecam 🙂
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Jeżeli masz wyjątkową nazwę…
SŁOWNY znak towarowy chroni samo brzmienie słowa (słów) w oderwaniu od szaty graficznej.
Akcent położony jest na część fonetyczną logo.
Najłatwiej można to sobie wyobrazić porównując dwie reklamy radiowe. Jeżeli nazwa konkurencyjnej firmy brzmi podobnie do naszej, może dochodzić do naruszenia.
Zalety:
- Możesz zmusić konkurenta do zmiany nazwy firmy nawet jeżeli jest jedynie podobna do Twojego znaku słownego. I nie ma tu znaczenia, że ktoś ma inne logo.
- Znak słowny pozwala skutecznie walczyć z szantażem domenowym. Więcej o problemie pisałem w artykule pt. jak chronić domenę internetową.
- Jeżeli ktoś używa w tekście reklamy AdWords Twojej nazwy firmy, znak słowny pozwoli Ci ukrócić taką praktykę. Dowiedz się jak zgłosić taką skargę do Google.
- Bez wchodzenia w spór sądowy możesz zablokować oferty konkurenta na takich platformach jak Allegro, Olx, eBay. Wystarczy wysłać im informację o naruszeniu Twoich praw oraz dołączyć skan świadectwa ochronnego.
- Rebranding – w przypadku zmiany szaty graficznej znak słowny dalej chroni nazwę firmy. Nie musisz robić nowego zgłoszenia.
- Zyskujesz możliwość posługiwania się symbolem ®. Po skutecznej rejestracji możesz go używać zarówno przy nazwie jak i logo firmy
Wady:
- Trudność w uzyskaniu ochrony. Jeżeli ekspert z Urzędu Patentowego uzna, że Twój znak towarowy jest opisowy to odmówi jego rejestracji. Chodzi o sytuację, kiedy takie oznaczenie jednoznacznie wskazuje do oznaczania jakich towarów i usług służy. Taki los spotkał przykładowo markę PolskiBus.
- Jeżeli konkurencja używa podobnej do nas szaty graficznej, przy wyraźnie różnych słowach, znak słowny niewiele nam pomoże.
Przykład:
Każdy z nas zna takie marki jak FANTA, COCA COLA czy SPRITE. Załóżmy, że nie są to znaki renomowane. W poniższym przypadku rejestracja znaku słownego niewiele by nam pomogła, bo podróbki przybliżają się do wyglądu a nie ich nazw.

Niemniej w poniższych przykładach naruszeń, znak słowny powinien wystarczyć:


Jeżeli masz wyjątkowe firmowe logo…
Znak towarowy SŁOWNO-GRAFICZNY chroni słowo w określonej szacie graficznej. Akcent położony jest więc na wizualną część znaku. W kontekście znaku słowno graficznego napoje z powyższego zdjęca to wyraźne naruszenie.
Nie ma tu znaczenia, że słowa z etykiet fonetycznie różnią się od znaków FANTA, COCA COLA czy SPRITE. Generalnie poprzez swój wygląd mogą doprowadzić do pomyłki u potencjalnego konsumenta. A przed tym chroni właśnie znak towarowy!
Zalety:
- Możesz zakazać konkurencji używania oznaczenia podobnej do Twojego znaku słowno-graficznego. W tym przypadku choć bada się również podobieństwo na płaszczyźnie fonetycznej to zawsze jest to w związku z jego grafiką.
- Łatwiej zarejestrować znak towarowy słowno-graficzny. Jest to zasługą grafiki, która wpływa na odróżnianie się znaków. Dzięki temu możesz zastrzec wyrażenia, które nie dostałyby ochrony jako znaki słowne ponieważ np. są określeniami ogólnoinformacyjnymi. Przykład:

Zobacz również: Czy zastrzegając logo chronię nazwę firmy?
Wady:
- Rebranding – w przypadku zmiany szaty graficznej obowiązujący znak towarowy słowno- graficzny nie chroni nowej wersji logo.
- W przypadku znaków, których jedynym elementem odróżniającym jest grafika trudniej jest egzekwować swoje prawa w stosunku do podmiotów, które są podobne jedynie w sferze fonetycznej. W oparciu o ten argument wybroniliśmy naszego Klienta w walce o domenę Okazje.pl.
- W niektórych przypadkach istnieją wątpliwości, czy ochronie podlega tylko szata graficzna, czy również zawarte w niej słowo. W takich przypadkach warto skonsultować się z rzecznikiem patentowym. Tym bardziej, że w niektórych przypadkach można się posługiwać się cudzym znakiem towarowym.
Przykład:
Urząd Patentowy udzielił ochrony na znak towarowy słowno-graficzny PolskiBus oraz Polskie Autobusy. W obu przypadkach elementem odróżniającym jest grafika (znaczenie słów jest podobne):

znak słowno-graficzny R-248646

znak słowno-graficzny R-173899
A może zgłosić znak towarowy w obu odmianach?
Wiele firm nie ryzykuje i chroni obie formy znaków.
Wiąże się to z dodatkowymi kosztami urzędowymi, dlatego decydują się na to firmy, które mają cenną markę. W takim przypadku chroniona jest ona na wszystkich płaszczyznach.
Chodzi o to, że ciężko na etapie zgłoszenia prognozować, w jakiej formie nieuczciwa konkurencja będzie się pod Ciebie podszywać..
Zauważyłem też, że jednym z częstszych mitów jest przekonanie, że każdy znak towarowy chroni nazwę. Poza tym nie zapominaj, że w określonych przypadkach takie prawo ochronne można unieważnić.
Niemniej uważam, że znaki towarowe zgłoszone w wersji słownej oraz słowno-graficznej fantastycznie się uzupełniają. Można powiedzieć, że wzajemnie niwelują swoje wady, przez co ochrona jest pełna. Możesz jednak wybrać jedną z tych odmian.
Tak jak jednak powiedziałem na początku, rzecznik patentowy może jedynie wskazywać wady i zalety każdej z tych form znaków. To jednak ostatecznie Ty jako przedsiębiorca musisz zdecydować która odmiana najlepiej odpowiada Twoim interesom.
Dlaczego warto zastrzec markę firmy w Urzędzie Patentowym?
O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w poniższym podcaście.
Stanowi on podsumowanie moich 10-cio letnich doświadczeń zawodowych. Aż w 22 punktach omawiam co zyskasz zgłaszając markę firmy. Jeżeli zastanawiasz się czy taka podwyższona ochrona jest Ci potrzebna – ten materiał Ci pomoże.
Przy okazji przeczytaj jak chronione są znaki niezarejestrowane.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Ciekawostka na koniec
Przedsiębiorcy rejestrują nie tylko nazwy i logo swoich firm. Okazuje się, że w tej formie można chronić również kolor, dźwięk, gest a nawet zapach czy smak.
Przykładowo HBO zastrzegło taki oto znak ruchowy:

Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
[…] jaka forma znaku towarowego najlepiej ochroni twoje […]