Spis treści
- • Co lepiej chronić – nazwę czy logo firmy? PODCAST
- • Twoja nazwa jest wyjątkowa
- • Przykład kiedy zastrzeżona nazwa nie chroni grafiki
- • Zastrzeżenie nazwy i logo z rzecznikiem patentowym
- • Twoje firmowe logo jest wyjatkowe
- • Przykład kiedy logo nie chroni nazwy firmy
- • A może zgłosić łącznie nazwę i logo firmy?
- • Dlaczego warto zastrzec markę firmy w Urzędzie Patentowym?
Zarówno znak towarowy słowno-graficzny jaki i słowny kładą akcent na inny element ochrony. Oznacza to, że każdy z nich sprawdza się lepiej w różnych sytuacjach. Właśnie dlatego to ostatecznie Ty jako przedsiębiorca musisz podjąć decyzję, która forma znaku najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Co lepiej chronić – nazwę czy logo firmy?
– PODCAST –
Dla Twojej wygody ten artykuł przygotowałem również w formie podcastu. Podcast to audycja dźwiękowa, którą możesz słuchać za darmo np. na swoim telefonie. To pozwala jechać samochodem, robić zakupy i konsumować wiedzę. Polecam 🙂
>> Pobierz odcinek: Co lepiej zastrzec nazwę czy logo? | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Jeżeli masz wyjątkową nazwę…
SŁOWNY znak towarowy chroni samo brzmienie słowa (słów) w oderwaniu od szaty graficznej.
Akcent położony jest na część fonetyczną logo.
Najłatwiej można to sobie wyobrazić porównując dwie reklamy radiowe. Jeżeli nazwa konkurencyjnej firmy brzmi podobnie do naszej, może dochodzić do naruszenia.
Zalety:
- Możesz zmusić konkurenta do zmiany nazwy firmy, nawet jeżeli jest jedynie podobna do Twojego znaku słownego. I nie ma tu znaczenia, że ktoś ma inne logo.
- Znak słowny pozwala skutecznie walczyć z szantażem domenowym. Więcej o problemie pisałem w artykule pt. Jak chronić domenę internetową.
- Jeżeli ktoś używa w tekście reklamy AdWords Twojej nazwy firmy, znak słowny pozwoli Ci ukrócić taką praktykę. Dowiedz się jak zgłosić taką skargę do Google.
- Bez wchodzenia w spór sądowy możesz zablokować oferty konkurenta na takich platformach jak Allegro, OLX, Amazon czy eBay. Wystarczy wysłać im informację o naruszeniu Twoich praw oraz dołączyć skan świadectwa ochronnego.
- Rebranding – w przypadku zmiany szaty graficznej znak słowny dalej chroni nazwę firmy. Nie musisz robić nowego zgłoszenia.
- Zyskujesz możliwość posługiwania się symbolem ®. Po skutecznej rejestracji możesz go używać zarówno przy nazwie jak i logo firmy
Wady:
- Trudność w uzyskaniu ochrony. Jeżeli ekspert z Urzędu Patentowego uzna, że Twój znak towarowy jest opisowy, to odmówi jego rejestracji. Chodzi o sytuację, kiedy takie oznaczenie jednoznacznie wskazuje do oznaczania jakich towarów i usług służy. Taki los spotkał przykładowo markę PolskiBus.
- Jeżeli konkurencja używa podobnej do nas szaty graficznej, przy wyraźnie różnych słowach, znak słowny niewiele nam pomoże.
Przykłady kiedy zastrzeżona nazwa nie chroni grafiki
Każdy z nas zna takie marki jak FANTA, COCA-COLA czy SPRITE. Załóżmy, że nie są to znaki renomowane. W poniższym przypadku rejestracja znaku słownego niewiele by nam pomogła, bo podróbki przybliżają się do wyglądu, a nie ich nazw.
Niemniej w poniższych przykładach naruszeń, znak słowny powinien wystarczyć:
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Jeżeli masz wyjątkowe firmowe logo…
Znak towarowy SŁOWNO-GRAFICZNY chroni słowo w określonej szacie graficznej. Akcent położony jest więc na wizualną część znaku. W kontekście znaku słowno graficznego napoje z powyższego zdjęca to wyraźne naruszenie.
Nie ma tu znaczenia, że słowa z etykiet fonetycznie różnią się od znaków FANTA, COCA-COLA czy SPRITE. Generalnie poprzez swój wygląd mogą doprowadzić do pomyłki u potencjalnego konsumenta. A przed tym chroni właśnie znak towarowy!
Zalety:
- Możesz zakazać konkurencji używania oznaczenia podobnego do Twojego znaku słowno-graficznego. W tym przypadku choć bada się również podobieństwo na płaszczyźnie fonetycznej, to zawsze jest to w związku z jego grafiką.
- Łatwiej zarejestrować znak towarowy słowno-graficzny. Jest to zasługą grafiki, która wpływa na odróżnianie się znaków. Dzięki temu możesz zastrzec wyrażenia, które nie dostałyby ochrony jako znaki słowne, ponieważ np. są określeniami ogólnoinformacyjnymi. Przykład:
Zobacz również: Czy zastrzegając logo chronię nazwę firmy?
Wady:
- Rebranding – w przypadku zmiany szaty graficznej obowiązujący znak towarowy słowno- graficzny nie chroni nowej wersji logo.
- W przypadku znaków, których jedynym elementem odróżniającym jest grafika trudniej jest egzekwować swoje prawa w stosunku do podmiotów, które są podobne jedynie w sferze fonetycznej. Za pomocą tego argumentu wybroniliśmy naszego Klienta w walce o domenę Okazje.pl.
- Czasami pojawiają się też wątpliwości, czy ochronie podlega tylko szata graficzna, czy również zawarte w niej słowo. Warto wówczas skonsultować się z rzecznikiem patentowym. Tym bardziej, że w niektórych przypadkach można się posługiwać się cudzym znakiem towarowym.
Przykład kiedy logo nie chroni nazwy firmy
Urząd Patentowy udzielił ochrony na znak towarowy słowno-graficzny PolskiBus oraz Polskie Autobusy. W obu przypadkach elementem odróżniającym jest grafika (znaczenie słów jest podobne):
A może zgłosić łącznie nazwę i logo?
Wiele firm nie ryzykuje i chroni obie formy znaków.
Wiąże się to z dodatkowymi kosztami urzędowymi, dlatego decydują się na to firmy, które mają cenną markę. W takim przypadku chroniona jest ona na wszystkich płaszczyznach.
Chodzi o to, że ciężko na etapie zgłoszenia prognozować, w jakiej formie nieuczciwa konkurencja będzie się pod Ciebie podszywać.
Zauważyłem też, że jednym z częstszych mitów jest przekonanie, że każdy znak towarowy chroni nazwę. Poza tym nie zapominaj, że w określonych przypadkach takie prawo ochronne można unieważnić.
Niemniej uważam, że znaki towarowe zgłoszone w wersji słownej oraz słowno-graficznej fantastycznie się uzupełniają. Można powiedzieć, że wzajemnie niwelują swoje wady, przez co ochrona jest pełna. Możesz jednak wybrać jedną z tych odmian.
Tak jak jednak powiedziałem na początku, rzecznik patentowy może jedynie wskazywać wady i zalety każdej z tych form znaków. To jednak ostatecznie Ty jako przedsiębiorca musisz zdecydować, która odmiana najlepiej odpowiada Twoim interesom.
Dlaczego warto zastrzec markę firmy w Urzędzie Patentowym?
Prawo nie zmusza Cię do zastrzeżenia znaku towarowego. Powiem więcej, nawet bez takiej rejestracji będziesz miał podstawową ochronę. To jest dobre dla mikro biznesów jak lokalny warzywniak czy fryzjer. Jeżeli jednak działasz na większą skalę, to brak świadectwa ochronnego jest szalenie ryzykowny. To rodzi dużą niepewność prawną czy te darmowe przepisy Cię chronią.
Różnice między znakiem zrejestrowanym a niezarejestrowanym idealnie obrazują poniższe mapki.
Jeśli nie zastrzegłeś nazwy firmy, prawo chroni ja tylko lokalnie.
Po zastrzeżeniu nazwy firmy zyskujesz monopol na całą Polskę.
Poza tym spory o markę w oparciu o prawa bez rejestracji są droższe. Z czego to wynika tłumaczyłem w wywiadzie dla Przygód Przedsiębiorców.
Więcej o tych niuansach ochrony bez rejestracji pisałem w artykule:
Ciekawostka na koniec
Przedsiębiorcy rejestrują nie tylko nazwy i logo swoich firm. Okazuje się, że w tej formie można chronić również kolor, dźwięk, gest a nawet zapach czy smak.
Przykładowo HBO zastrzegło taki oto znak ruchowy:
Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
Zobacz również:
- Co oznacza symbol TM?
- Zastrzeżenie wzoru przemysłowego – ile to kosztuje?
- Co daje rejestracja marki na Amazonie?
- Jak dołączyć do programu WOP od Allegro?
- Dofinansowanie na zgłoszenie znaku towarowego. Jak je zdobyć?
- Koszt rejestracji znaku towarowego
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
- Kto może złożyć sprzeciw wobec znaku towarowego?
FAQ
Czy warto zastrzec znak towarowy? Co to mi da?
Prawo nikogo nie zmusza do zastrzeżenia nazwy ani logo firmy👈. W tej kwestii warto uczyć się od dużych firm. A te nigdy nie wchodzą na rynek z nową marką bez wcześniejszego zgłoszenia jej do Urzędu Patentowego. Kupują sobie w ten sposób bezpieczeństwo.
Dzięki takiej formalnej rejestracji:
🟢 Stajesz się pełnoprawnym właścicielem praw do marki. Będzie to odnotowane w świadectwie ochronnym, które jest niczym akt notarialny.
🟢 Wykluczasz zagrożenie kradzieży nazwy firmy. Twój były wspólnik, konkurent lub troll patentowy może ją zastrzec na siebie.
🟢 Odstraszasz nieuczciwą konkurencję. Ludzie widząc jak mocno chronisz markę asekuracyjnie wybiorą niepodobną nazwę dla firmy.
🟢 Prostsza walka z naruszeniami. Wystarczy jeden mail, a Allegro usunie ofertę i konto osoby, która bez Twojej zgody używa Twojej nazwy.
Jak prawo chroni niezastrzeżoną nazwę firmy? Czy to wystarczy?
Nawet bez rejestracji w Urzędzie Patentowym prawo chroni nazwę firmy👈. Tyle, że to teoria. W praktyce poziom tej ochrony jest niewystarczający ❌. Zaspokaja potrzeby tylko mikro firm, jak fryzjer czy warzywniak. Chodzi o to, że jeżeli działasz lokalnie, to tylko tu masz prawo do marki.
🔴 Problem w tym, że nigdzie nie jest to odnotowane. Musisz więc przedstawić dowody od kiedy działasz, na jakim terytorium i co oferujesz. Na końcu przyjrzy im się sędzia i przyzna Ci rację albo nie. To rodzi ogromną niepewność prawną, ale i koszty takiego sporu.
🟢 Rozwiązaniem jest zgłoszenie nazwy i logo firmy do rejestracji. Aby to się udało zacznij od analizy prawnej marki. Po rejestracji otrzymasz monopol na cały kraj. Potwierdzi to świadectwo rejestracji. A w przypadku sporu odwracasz ciężar dowodowy. Konkurent będzie musiał wykazać, że może się swoją nazwą posługiwać.
[…] jaka forma znaku towarowego najlepiej ochroni twoje […]