Slider
25 Sty

Co lepiej zastrzec w Urzędzie Patentowym: znak towarowy słowny czy słowno-graficzny?

Podjąłeś decyzję aby zastrzec swoją markę firmy w Urzędzie Patentowym. Pierwszą rzeczą, którą będziesz musiał teraz zrobić to zdecydować się na konkretną formę. Pytanie co zapewni Ci silniejszą ochronę: znak towarowy słowno-graficzny czy słowny? Jako, że Klienci bardzo często zadają mi to pytanie, postanowiłem zebrać w jednym miejscu wszystkie “za” i “przeciw”.

 

 

Zarówno znak towarowy słowno-graficzny jaki i słowny kładą akcent na inny element ochrony. Oznacza to, że każdy z nich sprawdza się lepiej w różnych sytuacjach. Właśnie dlatego to ostatecznie Ty jako przedsiębiorca musisz podjąć decyzję, która forma znaku najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.

 

Co lepiej chronić nazwę czy logo firmy?
– PODCAST –

Dla Twojej wygody ten artykuł przygotowałem również w formie podcastu. Podcast to audycja dźwiękowa, która możesz słuchać za darmo np. na swoim telefonie. To pozwala np. jechać samochodem, robić zakupy i konsumować wiedzę. Polecam 🙂
 

 
>> Pobierz odcinek

>> Odsłuchaj na Androidzie

>> Odsłuchaj na iPhone

>> Zobacz poprzednie odcinki


Jeżeli masz wyjątkową nazwę…

SŁOWNY znak towarowy chroni samo brzmienie słowa (słów) w oderwaniu od szaty graficznej.

Akcent położony jest na część fonetyczną logo.

Najłatwiej można to sobie wyobrazić porównując dwie reklamy radiowe. Jeżeli nazwa konkurencyjnej firmy brzmi podobnie do naszej, może dochodzić do naruszenia.

 

Zalety:

  • Bez wchodzenia w spór sądowy możesz zablokować oferty konkurenta na takich platformach jak Allegro, Olx, eBay. Wystarczy wysłać im informację o naruszeniu Twoich praw oraz dołączyć skan świadectwa ochronnego.
  • Rebranding – w przypadku zmiany szaty graficznej znak słowny dalej chroni nazwę firmy. Nie musisz robić nowego zgłoszenia.



Wady:

  • Trudność w uzyskaniu ochrony. Jeżeli ekspert z Urzędu Patentowego uzna, że Twój znak towarowy jest opisowy to odmówi jego rejestracji. Chodzi o sytuację, kiedy takie oznaczenie jednoznacznie wskazuje do oznaczania jakich towarów i usług służy. Taki los spotkał przykładowo markę PolskiBus.

 

Przykład:

Każdy z nas zna takie marki jak FANTA, COCA COLA czy SPRITE.  Załóżmy, że nie są to znaki renomowane. W poniższym przypadku rejestracja znaku słownego niewiele by nam pomogła, bo podróbki przybliżają się do wyglądu a nie ich nazw.

Co wybrać znak słowny czy słowno-graficzny?

Źródło: www.obrazky.pl
 

Niemniej w poniższych przykładach naruszeń, znak słowny powinien wystarczyć:

Co lepiej chronić nazwę czy logo?LITR brzmi podobnie jak LIDL…

 

Co lepiej chronić nazwę czy logo?a IKKA jak IKEA 🙂

 Jeżeli masz wyjątkowe firmowe logo…

Znak towarowy SŁOWNO-GRAFICZNY chroni słowo w określonej szacie graficznej. Akcent położony jest więc na wizualną część znaku. W kontekście znaku słowno graficznego napoje z powyższego zdjęca to wyraźne naruszenie.

Nie ma tu znaczenia, że słowa z etykiet fonetycznie różnią się od znaków FANTA, COCA COLA czy SPRITE. Generalnie poprzez swój wygląd mogą doprowadzić do pomyłki u potencjalnego konsumenta. A przed tym chroni właśnie znak towarowy!



Zalety:

  • Możesz zakazać konkurencji używania oznaczenia podobnej do Twojego znaku słowno-graficznego. W tym przypadku choć bada się również podobieństwo na płaszczyźnie fonetycznej to zawsze jest to w związku z jego grafiką.
  • Łatwiej zarejestrować znak towarowy słowno-graficzny. Jest to zasługą grafiki, która wpływa na odróżnianie się znaków. Dzięki temu możesz zastrzec wyrażenia, które nie dostałyby ochrony jako znaki słowne ponieważ np. są określeniami ogólnoinformacyjnymi. Przykład:

Co wybrać znak słowny czy znak słowno-graficzny?

R-160571

 

Zobacz jak jeszcze można chronić logo firmy.



Wady:

  • Rebranding – w przypadku zmiany szaty graficznej obowiązujący znak towarowy słowno- graficzny nie chroni nowej wersji logo.
  • W przypadku znaków, których jedynym elementem odróżniającym jest grafika trudniej jest egzekwować swoje prawa w stosunku do podmiotów, które są podobne jedynie w sferze fonetycznej. W oparciu o ten argument wybroniliśmy naszego Klienta w walce o domenę Okazje.pl.

 

Przykład:

Urząd Patentowy udzielił ochrony na znak towarowy słowno-graficzny PolskiBus oraz Polskie Autobusy. W obu przypadkach elementem odróżniającym jest grafika (znaczenie słów jest podobne):

Co lepiej chronić nazwę czy logo?

Źródło: Baza UP RP
znak słowno-graficzny R-248646
 
Co lepiej chronić nazwę czy logo?
Źródło: Baza UP RP
znak słowno-graficzny R-173899

 

A może zgłosić znak towarowy w obu odmianach?

Wiele firm nie ryzykuje i chroni obie formy znaków.

Wiąże się to z dodatkowymi kosztami urzędowymi, dlatego decydują się na to firmy, które mają cenną markę. W takim przypadku chroniona jest ona na wszystkich płaszczyznach.

Chodzi o to, że ciężko na etapie zgłoszenia prognozować, w jakiej formie nieuczciwa konkurencja będzie się pod Ciebie podszywać..

Zauważyłem też, że jednym z częstszych mitów jest przekonanie, że każdy znak towarowy chroni nazwę. Poza tym nie zapominaj, że w określonych przypadkach takie prawo ochronne można unieważnić.
 

Niemniej uważam, że znaki towarowe zgłoszone w wersji słownej oraz słowno-graficznej fantastycznie się uzupełniają. Można powiedzieć, że wzajemnie niwelują swoje wady, przez co ochrona jest pełna. Możesz jednak wybrać jedną z tych odmian.

Tak jak jednak powiedziałem na początku, rzecznik patentowy może jedynie wskazywać wady i zalety każdej z tych form znaków. To jednak ostatecznie Ty jako przedsiębiorca musisz zdecydować która odmiana najlepiej odpowiada Twoim interesom.

 

Dlaczego warto zastrzec markę firmy w Urzędzie Patentowym?

O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w poniższym podcaście.

Stanowi on podsumowanie moich 10-cio letnich doświadczeń zawodowych. Aż w 22 punktach omawiam co zyskasz zgłaszając markę firmy. Jeżeli zastanawiasz się czy taka podwyższona ochrona jest Ci potrzebna – ten materiał Ci pomoże.

Przy okazji przeczytaj jak chronione są znaki niezarejestrowane.
 

 
>> Pobierz odcinek

>> Odsłuchaj na Androidzie

>> Odsłuchaj na iPhone

>> Zobacz poprzednie odcinki



Ciekawostka na koniec

Przedsiębiorcy rejestrują nie tylko nazwy i logo swoich firm. Okazuje się, że w tej formie można chronić również kolor, dźwięk, gest a nawet zapach czy smak.

 

Przykładowo HBO zastrzegło taki oto znak ruchowy:

EUTM-016147837

 

Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂




Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

{ 26 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Robert Lipiec 4, 2015 o 10:28

Dzień dobry.

Załóżmy, że zarejestrowałem słowny znak towarowy “Xyz Abc”. Następnie grafik, przygotował logotyp składający się z motywu graficznego i napisu Xyz Abc umieszczonego pod motywem graficznym. Czy mogę w logotypie umieścić znak (R) obok napisu Xyz Abc?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 12, 2015 o 17:01

Dzień dobry

Moim zdaniem tak. R-ka w kółku do informacja, że znak jest zarejestrowany. I w Pana przykładzie konsument jest o tym informowany. Inna sprawa co dokładnie jest chronione. To jednak można sprawdzić w rejestrach UPRP.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Damian Sierpień 12, 2015 o 00:08

Dzień dobry.
Wydaje się, że przy ograniczonym budżecie lepiej zarejestrować słowny znak towarowy, bo jeśli ktoś podrobi samą grafikę, to można go posądzić o naruszenie praw autorskich (szata graficzna jest utworem). Czy mam rację?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 13, 2015 o 08:49

Teoretycznie tak. W praktyce każdy przypadek bada się indywidualnie i pewności nie ma czy samo prawo autorskie wystarczy. Myślę teraz o przypadku gdzie ktoś wykorzystuje podobną szatę graficzną ale “wkłada w nią” inne słowa.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Krzysztof Kwiecień 27, 2016 o 14:28

Dzień Dobry.

Na początek – wielki dzięki za zamieszczone na stronie info.

Moja sytuacja – prowadzę działalność z branży restauracje od 9 lat.
4 lata temu moja znajoma za moją zgodą otworzyła restaurację o tej samej nazwie w innym miescie – udostepnilem jej logo -ktore sam zaprojektowalem, jak rowniez cale know how. Dzialamy na jednej stronie www z podzialem na miasta.
Niestety ostatnio nasze stosunki nieco sie popsuly. Stąd moje pytania:

1. Mam obawy ze wbrew mojej woli znajoma moze otworzyc kolejną restaurację w tym razem w moim miescie lub może również zarejestrować nazwę zanim ja to zrobię.
Czy rejestracja nazwy restauracji jako znak towarowy zabezpieczy mnie przed tą sytuacją ?

2. Czy rejestrowac nazwe czy logo ? Wydaje mi sie, ze wazniejsza jest nazwa w tej branzy.

3. Założmy, ze zarejestruję nazwę jako znak towarowy. Czy bede mogl wymagac od znajomej oplacenia licencji za korzystanie z mojej nazwy, pomimo tego ze jej firma dzialala juz z tą nazwą zanim zarejestrowalem znak towarowy ?

Z góry dzięki za odpowiedź.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 28, 2016 o 09:39

Dzień dobry Panie Krzysztofie.

Sprawa jest duża bardziej skomplikowana. Jeżeli miałbym Panu pomóc, musiałbym poznać więcej szczegółów. Taka konsultacja kwalifikuje się już jednak na telefoniczną poradę prawną. Jeżeli jest Pan nią zainteresowany to proszę o kontakt na: mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

Pozdrawiam

Odpowiedz

Justyna Czerwiec 16, 2016 o 10:16

Dzień dobry,

Czy jeśli moja firma jest zarejestrowa w Polsce, ale sprzedaję usługi na Stany Zjednoczone, to czy mogę dokonać zastrzeżenia znaku towarowego przez urząd w Stanach Zjednoczonych? Tak aby znak towarowy był chroniony wyłącznie w USA?

Pozdrawiam,
Justyna

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 17, 2016 o 13:42

Dzień dobry Pani Justyno.
Tak, jest to możliwe. Są dwie możliwości. 1) Dokonuje Pani zgłoszenia bezpośrednio do Amerykańskiego Urzędu Patentowego 2) Rejestruje Pani znak towarowy w Polsce i później w trybie międzynarodowym rozszerza jego ochronę na wybraną wiązkę krajów. W tym USA.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Matylda Lipiec 11, 2016 o 15:52

Dzień dobry!

Chciałabym się upewnić, czy dobrze zrozumiałam kwestię dotyczącą ochrony znaku słownego. Skoro chronione jest brzmienie, to nie mogę tej samej już zarejestrowanej nazwy rozdzielić myślnikiem (tak jak w domenie internetowej)? np. mój dom i mój-dom

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 12, 2016 o 10:19

Pani Matyldo myślnik to tak na prawdę żadne udziwnienie. W obrocie gospodarczym spokojnie może Pani tego znaku w takiej formie używać. Z kolei konkurencja, która użyje znaku z myślnikiem nie może powoływać się na argument, że znaki się różnią. Są bowiem na tyle podobne, że realnie ktoś może być wprowadzony w błąd.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Krzysiek Lipiec 12, 2016 o 18:46

Witam,
Wspomniał Pan o przykładzie Polski Bus, któremu nie udało się zarejestrować znaku słownego. Jak to wygląda w często widzianych dwuczłonowych nazwach jak budmaks czy mediflek. Budmaks sprzedaje materiały budowlane lub buduje a medistar leczy lub sprzedaje jakieś artykuły medyczne. Czy w takich przypadkach urząd podejdzie do nich jak do Polski Bus czy są to nazwy na tyle zmodyfikowane i nie precyzyjne, że dadzą ochronę?
Pozdrawiam,
Krzysiek

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 13, 2016 o 10:10

Panie Krzysztofie, opisowe znaki towarowe tym różnią się od znaków sugerujących, że jednoznacznie wskazują do oznaczania jakich towarów lub usług służą. Znaki, które Pan wskazał poprzez przedrostki “bud” oraz “med” sugerują jedynie kategorię usług. Moim zdaniem więc posiadają dostateczną zdolność odróżniającą (której brakuje opisowym znakom towarowym).
Pozdrawiam

Odpowiedz

Krzysiek Lipiec 17, 2016 o 20:31

Dziękuję.
Raczej pójdę więc w kierunku rejestracji znaku słowno-graficznego.
Czyli przy rejestracji znaku słowno-graficznego, brzmienie budmaks i medistar będą również zabezpieczone dźwiękowo ponieważ nie wskazują jednoznacznie na oferowany produkt/serwis; wskazanie samej kategorii nie wykluczy zabezpieczenia dźwięku (?).
Pozdrawiam,
Krzysiek

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 18, 2016 o 09:36

Medistar to dla mnie fantazja, ale budmaks jest na granicy opisowości. Wszystko zależy od tego jak oceni to ekspert.

Odpowiedz

MILENA Sierpień 31, 2016 o 07:34

Witam.
Chciałabym założyć firmę pod nazwą manamila jednak przeczytałam że w UPRP jest firma manami która zastrzegła sobie znak słowno- graficzny. Czy nie będzie z mojej strony to naruszenie?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 31, 2016 o 08:41

To nie będzie naruszenie, pod warunkiem, że ochrona przyznana jest w zakresie innych towarów lub usług. Proszę przeczytaj mój artykuł: Czy rejestracja znaku towarowego daje monopol na nazwę.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Arkadiusz Listopad 9, 2016 o 19:12

Witam,
Zgłosiłem wniosek patentowy słowno-graficzny na początku roku – wciąż oczekuję na decyzję. Trademark jest AZ ALARMZONE , wynikło to z tego ze w logo( znaku towarowym) są litery AZ a pod znakiem napis ALARMZONE. Dzisiaj otrzymałem informację, że firma zagraniczna ma zamiar wykupić patent na znak towarowy – ALARMZONE i ja będę zmuszony do zaprzestania używania nazwy ALARMZONE. Czy faktycznie tak jest, że jeśli mam tylko zgłoszony patent na znak towarowy słowno-graficzny to nie chroni to samej nazwy ALARMZONE , która jest składową tego znaku? Firma zagraniczna poinformowała mnie również ,że będę zmuszony do zaprzestania używania domeny alarmzone. Czy faktycznie jest to zgodne z prawem? Firma, która poinformowała mnie o tym fakcie jak dotąd nie złożyła żadnego wnioskuo patent na nazwę alarmzone, a jedynie poinformowali mnie o tym, że planują złożyć taki wniosek. I tutaj kolejne pytanie- czy jeśli dzisiaj złożyłem dodatkowy wniosek na patent słowny alarmzone – to będzie to już chronione – nawet jeśli ktoś inny złoży wniosek np.jutro na cały świat?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Listopad 9, 2016 o 20:59

Panie Arkadiuszu.
Mogę Panu wszystko dokładnie wytłumaczyć, ale już w ramach porady prawnej. Jeżeli jest Pan nią zainteresowany, to proszę o kontakt mailowy na: mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Pozdrawiam.

Odpowiedz

Jan Listopad 18, 2016 o 00:10

Witam,
jesteśmy gminną instytucją kultury i chcielibyśmy chronić nazwę naszego zespołu pieśni, nie mamy loga graficznego. Czy możliwe jest zarejestrowanie zatem znaku słownego np. “Zespół Pieśni i Tańca Łomża” czy też musimy stworzyć logo?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Listopad 19, 2016 o 10:57

Dzień dobry Panie Janie.
Tak jak mógł Pan przeczytać w powyższym artykule najczęściej w Urzędzie Patentowym chroni się znaki słowne (nazwę) lub słowno-graficzne (logo). Pisałem o tym również tutaj oraz mówiłem w podcaście. Natomiast, aby odpowiedzieć czy nazwa, którą Pan chce chronić ma szansę na rejestrację, musiałbym przeprowadzić wcześniej analizę prawną.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Paweł Grudzień 12, 2016 o 09:50

Witam

Czy koniecznie trzeba być podmiotem gospodarczym aby mieć możliwość zgłoszenia swojego logo do ochrony w urzędzie? Czy zwykła osoba prywatna, prowadząca swoją stronę internetową, lub kanał np. na Youtube może to zrobić?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 31, 2016 o 09:01

Dzień dobry. Można dokonać zgłoszenia znaku towarowego nie prowadząc jeszcze działalności gosp. Polecam jednak wcześniej przeczytać ten artykuł: Czy można zastrzec nazwę bloga?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Robert Grudzień 28, 2016 o 08:59

Witam Panie Mikołaju,
Na początku gratuluję prowadzenia bardzo fajnej stronki. Przeczytałem wszystkie artykuły, ale nie jestem pewien jednej kwestii. Jeśli na terenie Unii Europejskiej np. w Hiszpanii zarejestrowany jest znak słowno-graficzny czyli nazwa plus grafika (sprawdzone w TMview) to czy mogę w Polsce użyć tej samej nazwy ale z inną szatą graficzną. Działalność prowadzona w Polsce o podobnym charakterze i profilu.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 29, 2016 o 09:24

Dzień dobry Panie Robercie. Jeżeli taki znak jest chroniony na terenie Hiszpanii to nie jest kolizja dla naszego znaku krajowego. Co innego jeżeli jest to unijny znak towarowy. Wtedy jego ochrona obejmuje Polskę.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Łukasz Wrzesień 11, 2017 o 14:26

Dzień dobry,
w pierwszej kolejności chciałbym pogratulować bloga – jest świetny i bardzo pomocny.
Mam do Pana jako do eksperta następujące pytanie: czy możliwym jest zarejestrowanie znaku towarowego (loga) składającego się z dwóch identycznych elementów kompozycyjnych, ale w różnych kolorach – przykładowo: słowo “Silopol” i obok niego koło (słowo i koło w kolorze żółtym) a niżej słowo “Silopol” i obok niego koło (słowo i koło w kolorze zielonym. Nigdzie nie spotkałem się z podobnym układem graficznym ale wydaje się, że jest taka możliwość, lecz wolałem zapytać Pana biorąc pod uwagę Pańskie doświadczenie. Ewentualnie, czy lepiej byłoby zarejestrować dwa identyczne znaki odnoszące się do tych samych towarów/usług, ale w różnych kolorach – każdy składający się ze słowa “Silopol” i koła.
Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 18, 2017 o 07:38

Dzień dobry Panie Łukaszu.
Nic nie stoi na przeszkodzie aby w jednym zgłoszeniu złożył Pan znak w 2 odmianach na jednym obrazku. Pytanie tylko co tak na prawdę będzie Pan wtedy chronił. Ja bym uznał, że kompozycja 2 znaków to całość a nie dwa niezależne znaki. Tym samym miałby Pan ochronę na taki trochę pokraczny znak, którego w takiej formie (zestawienie 2 znaków) raczej by Pan nie używał.
Osobiście wiele bym nie kombinował i zrobił dwa oddzielne zgłoszenia.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

{ 2 trackbacki }

Poprzedni wpis:

Następny wpis: