Slider
8 Lut

Znak towarowy – Jakie korzyści przynosi firmie?

Znak towarowy rejestruje się w Urzędzie Patentowym. Pytanie jednak czy warto wydawać na to swoje ciężko zarobione pieniądze. W tym artykule przeczytasz jakie korzyści daje tego typu ochrona, oraz co w ogóle może być znakiem towarowym. A zarejestrować udało się np. zapach świeżo ściętej trawy…

  

Znak towarowy czyli co?

Najprościej mówiąc:

znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które da się przedstawić w sposób graficzny a które nadaje się do odróżnienia towarów/ usług jednego przedsiębiorcy od tego samego rodzaju towarów/ usług innych przedsiębiorców.

Świadectwo ochronne - znak towarowyW praktyce przedsiębiorcy najczęściej rejestrują:

  • firmową nazwę oraz
  • firmowe logo.

Przed polskim Urzędem Patentowym taka procedura trwa około 12 miesięcy. Przy okazji znaków wspólnotowych (ochrona na całą UE) procedura trwa około 5 miesięcy.

Jej zwieńczeniem jest nadanie niepowtarzalnego numeru rejestracyjnego oraz takiego oto świadectwa ochronnego.

Sama ochrona prawa przyznawana jest na 10 lat, z możliwością jej przedłużenia na kolejne tego typu okresy.

Nie ma obowiązku rejestrowania znaków towarowych.

Uprawnienia i możliwości, o których przeczytasz dalej odnoszą się jednak wyłącznie do znaków zarejestrowanych.

 

Co daje rejestracja znaku towarowego?


1 – Stajesz się realnym właścicielem swojej marki.

Zadaj sobie pytanie:

Czy wybierając nazwę dla swojej firmy sprawdziłeś czy nie narusza ona już wcześniej zarejestrowanego znaku towarowego?

Niestety czasami przedsiębiorcy bezrefleksyjnie wchodzą w nazwy, których nie mogą być właścicielami. Później przez kilka lat inwestują czas i pieniądze w ich promocję. Uświadamiają sobie swój błąd w momencie otrzymania listu z kancelarii prawnej. Jest to wezwanie do zaprzestania naruszania cudzego prawa ochronnego na znak towarowy.

W tym momencie nie mają innego wyjścia jak zmienić nazwę firmy.

O tym jak do tego nie dopuścić pisałem tutaj.

Jeżeli zarejestrujesz swój znak towarowy uzyskujesz niejako urzędowe poświadczenie, że jesteś właścicielem swojej marki. Możesz więc ją rozwijać bez strachu, że ktoś zmusi Cię do zmiany nazwy pod którą działasz.

 

2 – Silne narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją.

Rozwijając swoją firmę, budujesz silną markę. Markę, która jest dobrze odbierana zarówno przez twoich klientów jak i partnerów biznesowych. Ten proces trwa latami i wymaga dużo pracy.

Są jednak osoby, które chcą iść na skróty i podszywają się pod rozpoznawalne firmy. Czasami ich nazwy od “oryginałów” różnią się jedną literą. Podobne może być w przypadku logo.

 

Cel jest jeden:

konsument ma się pomylić i  nabyć towar/ usługę u oszusta.

 

Mając chroniony znak towarowy możesz skutecznie z tym walczyć! Jesteś w stanie nie tylko wymusić na danej firmie zmianę nazwy, ale również zapłatę stosownego odszkodowania.

Uzyskując świadectwo ochronne nikt nie może posługiwać się określeniem identyczny ani nawet podobnym do twojego znaku towarowego.

 

3 – Ułatwione zarabianie na marce.

Na znaku towarowym można realnie zarabiać.

W zależności od firmowych obrotów i dochodów można oszacować jego wartość. Mając już taką informację swobodnie można udzielać odpłatnej licencji na posługiwanie się rozpoznawalnym znakiem towarowym.

Często w ten właśnie sposób działają różnego rodzaju restauracje.

Sam znak towarowy można w każdej chwili sprzedać.

Jest to popularne szczególnie w Stanach Zjednoczonych

Przedsiębiorca rozwija tam swój biznes nie po to aby czerpać z niego profity do końca życia, ale aby go w którymś momencie sprzedać.

Można to zrobić razem z dobrami materialnymi (fabryki, maszyny czy samochody) bądź tylko poprzez zbycie prawa do marki.

Posiadanie znaku towarowego pozwala uzyskać określone korzyści podatkowe.

Ostatnio głośno w mediach było o optymalizacji podatkowej firmy LPP. Wykorzystywała ona legalne(!) narzędzia prawne do tego aby płacić niższe podatki. Jeżeli chcesz o tym poczytać więcej, polecam Ci ten artykuł.

 

4 – Uregulowane kwestie własnościowe.

Świadectwo ochronne na znak towarowy zawiera szereg bardzo istotnych informacji:

  • Kto jest właścicielem praw do znaku towarowego.
  • Od kiedy obowiązuje ochrona.
  • Na jakie towary/ usługi posiada się monopol prawny.

Zdarza się, i to wcale nie tak rzadko, że przedsiębiorcy walczą ze sobą o prawa do jakiejś marki. Niestety nader często jest to walka w ramach jednej rodziny, bądź osób, które wcześniej ściśle ze sobą współpracowały.

Tego typu sprawy sądowe są bardzo skomplikowane, długie i kosztowne. Po wielu latach ciężko udowodnić np. kto stworzył firmowe logo

Wiele z tych spraw w ogóle nie trafiłoby do sądu, gdyby już przy narodzinach firmy, zarejestrowano jej znak towarowy. Tym samym nie powstały by wątpliwości komu przysługują prawa do marki.

 

5 – Znak towarowy może Ci pomóc w przypadku bankructwa.

Jak już wcześniej wyczytałeś znak towarowy ma możliwą do oszacowania wartość.

Jeżeli dana marka była obecna na rynku przez szereg lat, z pewnością jest rozpoznawalna. Przez ten czas ktoś inwestował przecież w jej promocję.

Zdarza się jednak tak, że firmy bankrutują i mają do czynienia z komornikiem. Jego praca polega na zaspokojeniu wierzycieli z majątku dłużnika.

W praktyce chodzi o spieniężenie tego co spieniężyć się da.

Mając zarejestrowany znak towarowy można go sprzedać na licytacji komorniczej. Kwota, którą uda się z niej uzyskać pomniejszy twój dług.

A potencjalni nabywcy często są w stanie dać za niego ogromne pieniądze. To się im po prostu opłaca. Łatwiej zapłacić 100 tyś. za rozpoznawalny znak, niż tyle samo zainwestować w promocję nowej marki bez gwarancji sukcesu. Szerzej opisałem wszystko w tym artykule.

 

6 – Możesz zablokować konkurencji możliwość używania Twojego znaku w reklamach tekstowych AdWords.

Jeżeli zarejestrowałeś swój znak towarowy, to możesz zgłosić go do Google. Dzięki temu zablokujesz możliwość posługiwania się tym słowem w reklamach tekstowych AdWords. Każdy podmiot, który będzie chciał posłużyć się Twoim znakiem, będzie musiał mieć Twoją zgodę. To duża władza.

Dzięki rejestracji zyskujesz pełną władzę nad tym co się w tych reklamach dzieje. Wszystko szczegółowo opisałem w artykule pt. : Jak zablokować swój znak towarowy w reklamach tekstowych AdWords.

 
 

Co może być znakiem towarowym?

Tak naprawdę nie ma ograniczeń jeżeli chodzi formę w jakiej musi występować znak towarowy. Ważne jednak aby miał odróżniający charakter i dał się przedstawić w sposób graficzny. Musi więc on być zmysłowo postrzegalny! Pamiętając o tych zasadach do ochrony zgłosić możemy:

Wyrazy

Co może być znakiem towarowym? - wyrazWłaśnie w tej formie znaki towarowe pojawiają się najczęściej. Zastrzec można nazwę przedsiębiorstwa, kolorowe firmowe logo, markę produktu a nawet pełne slogany reklamowe. To wszystko w wersji z charakterystyczną szatą graficzną lub bez niej (samo brzmienie słowa).

 

Domeny internetowe

Znak towarowy - domena wwwTutaj ochrona przyznawana jest pod pewnymi warunkami. Można zgłosić domeny w wersji słownej np. www.triada.pl albo z charakterystyczną szatą graficzną (obrazek po lewej).

 

Rysunki

Znak towarowy - rysunek

 

Chodzi tutaj o ornamenty, grafiki, motywy które nie zawierają w sobie żadnych wyrazów. Następuje tu ochrona grafiki niezależnie od elementów słownych. Po lewej sympatyczny bocian firmy PolsliBus.com.

Etykiety

Znak towarowy - etykieta

W Polsce dość popularne jest zgłaszanie etykiet, opakowań produktów jako znaki towarowe. W przykładzie po prawej toruńskie pierniki.

 

 

Formy przestrzenne

Znak towarowy - formy przestrzenne

Możliwe jest uzyskanie ochrony na znak który ma formę przestrzenną. Chodzi tutaj o jego niepowtarzalny kształt oraz wygląd. Choć o znakach towarowych przestrzennych nie mówi się dużo są one dość popularne w Polsce. Przeglądając bazy Urzędu Patentowego możesz natrafić głównie na różnego rodzaju pojemniki oraz butelki.

 

 

Kompozycje kolorystyczne a nawet sam kolory

Znak towarowy - kolorChristian Louboutin, projektant luksusowego damskiego obuwia zasłynął tym, że podeszwy butów zaczął malować jaskrawo czerwonym lakierem. Osiągnął tym niebywały sukces. Jak to jednak bywa w takich przypadkach pojawiło się wielu naśladowców. To skłoniło sławnego projektanta do lepszego zadbania o swoje prawa dzięki czemu zastrzegł on jako znak towarowy czerwony kolor podeszw. Posiada on ochronę min. wspólnotowego znaku towarowego.

 

Kolor lila zastrzeżony jako znak towarowyW Polsce odnotowany został jak dotąd jeden przypadek uzyskania ochrony prawnej na kolor. Udało się to producentowi Milki (Kraft Jacobs Suchard) na kolor lila.

 

Prezentacje multimedialne

W bazie OHIM udało mi się znaleźć przykład udzielonej ochrony na ruchomy znak towarowy.

Ruchomy znak towarowy

 

Melodie lub inne sygnały dźwiękowe

W kwestii znaków towarowych dźwiękowych panuje zgodność, że mogą one podlegać rejestracji ponieważ da się je przedstawić w postaci graficznej (np. nut).

Na świecie można znaleźć szereg ciekawych przykładów tego typu znaków: OHIM a także Szwajcaria (poniżej znak nr 525027 ).

Szwajcaria-znak towarowy dźwiękowy nr 525027

 Zapachy

Wiele osób próbowało zastrzec zapach ale odpowiednie instytucje rejestrowe zawsze im odmawiały. Powodem było nie to, że znak zapachowy nie spełnia definicji znaku. Chodziło o to, że nie da się zapachu przedstawić w formie graficznej. Wskazywano, że na pewno “przedstawieniem graficznym” znaku nie jest wzór chemiczny ani depozyt. Okazało się jednak, że dla OHIM wystarczył opis:

Co może być znakiem towarowym? - zapach

I tym sposobem udzielono ochrony na pierwszy zapachowy znak towarowy.


Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

{ 16 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Ilo Luty 11, 2015 o 16:08

Witam, chciałabym się zapytać czy jest możliwosc zarejestrowania znaku slowno-graficznego “YZX” jesli istnieje juz zarejestrowany znak słowny “YZX” działający w innej klasie towarów ale podobnej (pierwsza firma oferuje np. obrazy a druga ramy do obrazów)? Walcze z kazusem:) Swietny blog!

Odpowiedz

Mikołaj Lech Luty 12, 2015 o 07:45

Dziękuję za ciepłe słowa odnośnie bloga. Staram się aby trzymał poziom 🙂

A odpowiadając na pytanie. Może się tak zdarzyć, że choć towary są w innych klasach to nadal są do siebie podobne. Wszystko należy oceniać przez pryzmat kupującego. Czy może się pomylić, czy jest na to raczej mała szansa. Obrazy sprzedawane są generalnie w galeriach. Ramy raczej w sklepach typu OBI. Trzeba by się zastanowić czy w praktyce rynkowej są sprzedawane w tych samych miejscach. Czy galeria sprzeda poza obrazem również ramę do niego (czy leżą na półkach obok siebie). Porównałbym również ich cenę (wyraźnie inna). To pozwoli odpowiedzieć na pytanie czy osoba, która jest zainteresowana kupnem obrazu przez pomyłkę nie kupi ramy do obrazu 🙂 Mi się wydaje jednak, że więcej argumentów znalazłbym na to, że towary się różnią. Jest to jednak kwestia ocenna.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Kornelia Maj 22, 2015 o 12:46

Witam,
mam pytanie odności zarejestrowania znaku towarowego słownego. Nazwa marki odzieżowej jest dwuczłonowa, z czego pierwsza część jest słowem fantazyjnym powstałym z pierwszych liter imion a druga część to “fashion”. Czy przy zastrzeżeniu całej nazwy dwuczłonowej, konkurencja może posługiwać się jedynie pierwszą częścią nazwy bez dodatku “fashion”. Czy może muszę zarejestrować osobno pierwsze słowo fantazyjne? Pozdrawiam serdecznie i bardzo dziękuję za tak pomocne wpisy na blogu!

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 25, 2015 o 09:22

Odpowiem na przykładzie. Jest zarejestrowany znak tow. “Feniks Ogrody” – na usługi zakładania ogrodów. Oznacza to, że ochrona dotyczy słowa “feniks” i nie można zabronić innym nazywać się “Zeus Ogrody” czy “Hera Ogrody”. Pozdrawiam

Odpowiedz

Mariusz Maj 30, 2015 o 15:28

Witam.

1.Panie Mikołaju mam pytanie odnośnie znaku towarowego domeny. Czy przykładowo “podrozowanko.pl” jest możliwe do zarejestrowania? Czy jest może zbyt ogólna i wskazująca na to, że będą tam usługi odnośnie podróżowania? Czy skoro nie ma takiego słowa w języku polskim jest to możliwe?
2. Są słowa w biznesie internetowym takie jak “wyszukiwarka”, “porównywarka” itp. I oczywiście mamy porównywarki internetowe, cenowe, telefonów. Gdybym chciał objąć ochroną słowo np. “wpisywarka” czy jest możliwe, że nikt po mnie nie będzie takich usług mógł proponować i będę mógł jako jedyny tworzyć wpisywarki takie śmakie i owakie?

Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 2, 2015 o 07:41

Dzień dobry
Tego typu określenie trzeba oceniać z punktu widzenia zdolności odróżniającej. Czy przeciętny konsument słysząc nazwę “podróżowanko” będzie w w stanie skojarzyć je z Pana towarami/usługami czy raczej uzna, że jest to nazwanie konkretnych usług. To wszystko jest ocenne. W niektórych przypadkach się udaje w innych nie. Granica pomiędzy znakiem towarowym sugerującym pewne usługi a opisowym jest nieostra. Czasami wszystko zależy, który daną sprawę rozpatruje. Niekiedy również oni mają nowe wytyczne i zmieniają swoją praktykę. Obecnie np. OHIM bardzo ostro do tego podchodzi. Podsumowując, jeżeli ekspert z Urzędu Patentowego RP uzna, że ta nazwa nadaje się do odróżniania wskazanych w zgłoszeniu towarów/ usług to ochronę przyzna.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Arek Jeliński Październik 1, 2015 o 15:44

Witam,

Ciekawi mnie przypadek, w którym wspólnicy spółki rozchodzą się i jeden z nich chce zabrać ze sobą nazwę i znak towarowy. Czy właścicielem znaku towarowego może być osoba prywatna? I co się dzieje jeśli znak został zgłoszony do UP dopiero kilka miesięcy wcześniej, co chyba oznacza, że ochrona znaku nie zaczęła obowiązywać?

Pozdrawiam, Arek

Odpowiedz

Mikołaj Lech Październik 2, 2015 o 22:30

Dzień dobry Panie Arku
Jeżeli wspólnicy się rozchodzą (albo jeden opuszcza spółkę) to dobrze, aby uregulować komu przysługują prawa do nazwy. Często się później zdarza, że któryś ze wspólników próbuje taka nazwę zmonopolizować rejestrując ja jako znak towarowy. W takim przypadku może się pojawić zarzut zgłoszenia znaku towarowego w złej wierze.

Nie ma jednak przeciwwskazań aby uregulować komu przysługują prawa do zgłoszenia. Co prawda znak towarowy jeszcze nie został skutecznie zarejestrowany, ale prawem do zgłoszenia można dysponować.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Bartek Październik 28, 2015 o 10:50

Dzień dobry,

Z jakimi kosztami należy sie liczyć w przypadku chęci rejestracji znaku ? Rozumiem ze mogą być różne zmienne ale czy mógłby Pan podać jakieś średnie wartości ?
Dziękuję

Odpowiedz

Mikołaj Lech Październik 28, 2015 o 14:38

Dzień dobry. Pełne opłaty urzędowe z jakimi należy się liczyć znajdzie Pan w moim artykule pt.: “Zastrzeżenie nazwy firmy – ile to kosztuje”.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Zofia Kwiecień 11, 2016 o 12:31

Dzień dobry,
a co jeśli znakiem towarowym jest imię, nazwisko i pseudonim artystyczny osoby publicznej? Czy ja na przykład chcąc napisać o tej osobie książkę, a potem ją wydać, muszę mieć zgodę osoby, która ten znak towarowy zarejestrowała?
Pozdrawiam,
Zofia

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 15, 2016 o 13:57

Pani Zofio
Imię, nazwisko czy pseudonim artystyczny może być zarejestrowany jako znak towarowy. Wiele takich przykładów znajdzie Pani w moim artykule pt.: “Czy nazwisko może być znakiem towarowym“. W przypadku więc gdyby ktoś chciał sprzedawać tapety pod znakiem towarowym “Doda” musiałby mieć na to zgodę artystki. Jednak czym innym jest napisanie książki o “Dodzie”. W takim przypadku uważam, że nie nastąpi używanie znaku towarowego. Nie jest to używanie w funkcji znaku towarowego. Temat ciekawy więc może opisze go na blogu 🙂
Pozdrawiam

Odpowiedz

Krzysztof Czerwiec 10, 2016 o 14:22

Witam,

A czy w tym przykładzie co Pan podał odnośnie zabezpieczenia domen (www.triada.pl) to nie wystarczy posiadać praw do znaku towarowego w postaci samej nazwy “triada” ? Rozszerzenie domenowe w stylu “.pl”, “.com”,czy np. “.eu” to są w sumie “techniczne dodatki” niezbędne do funkcjonowania nazwy domenowej. Chyba, że w tej dziedzinie tzn. zastrzegania znaku towarowego to nie ma zupełnie znaczenia ? 🙂

Pozdrawiam, Krzysztof

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 17, 2016 o 13:45

Ma Pan rację. Elementy domeny takie jak “www” czy “.pl” nie mają charakteru odróżniającego dlatego dla samej ochrony są bez znaczenia. Lepiej zgłaszać znaki bez takich dodatków. Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Wrzesień 6, 2016 o 13:17

Jak swój firmowy znak towarowy mam już zarejestrowany 🙂
Dziękuję Panie Mikołaju za pomoc i przeprowadzenie całego procesu z sukcesem.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 6, 2016 o 22:53

Cieszę się, że jest Pan zadowolony 🙂
Swoją drogą znak MARKFILM jest rewelacyjny:

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: