Spis treści
- • Znak towarowy, czyli co?
- • Co daje rejestracja znaku towarowego?
- • 1 – Stajesz się realnym właścicielem swojej marki
- • 2 – Silne narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją
- • 3 – Ułatwione zarabianie na marce
- • 4 – Uregulowane kwestie własnościowe
- • 5 – Znak towarowy może Ci pomóc w przypadku bankructwa
- • 6 – Możesz zablokować konkurencji możliwość używania Twojego znaku w reklamach tekstowych AdWords.
- • Czy można ukraść nazwę firmy? Podcast
- • Co może być znakiem towarowym?
- • #Wyrazy
- • #Domeny internetowe
- • #Rysunki
- • #Etykiety
- • #Formy przestrzenne
- • #Kompozycje kolorystyczne, a nawet sam kolor
- • #Prezentacje multimedialne
- • #Melodie lub inne sygnały dźwiękowe
- • #Zapachy
Znak towarowy, czyli co?
Najprościej mówiąc znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które da się przedstawić w sposób graficzny, a które nadaje się do odróżnienia towarów/usług jednego przedsiębiorcy od tego samego rodzaju towarów/usług innych przedsiębiorców.
W praktyce przedsiębiorcy najczęściej rejestrują:
- firmową nazwę oraz
- firmowe logo.
Przed polskim Urzędem Patentowym taka procedura trwa około 6 miesięcy. Przy okazji znaków unijnych (ochrona na całą UE) procedura trwa około 5 miesięcy.
Jej zwieńczeniem jest nadanie niepowtarzalnego numeru rejestracyjnego oraz takiego oto świadectwa ochronnego.
Sama ochrona prawa przyznawana jest na 10 lat, z możliwością jej przedłużenia na kolejne tego typu okresy.
Nie ma obowiązku rejestrowania znaków towarowych. Uprawnienia i możliwości, o których przeczytasz dalej odnoszą się jednak wyłącznie do znaków zarejestrowanych.
Co daje rejestracja znaku towarowego?
O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w moim podcaście.
Argumentów za rejestracją naliczyłem aż 22! Słuchając mojej audycji będziesz w stanie podjąć decyzję, czy taka podwyższona ochrona marki jest Ci potrzebna.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Poniżej wymieniam sześć najważniejszych korzyści płynących z takiej ochrony:
1 – Stajesz się realnym właścicielem swojej marki.
Zadaj sobie pytanie:
Czy wybierając nazwę dla swojej firmy sprawdziłeś czy nie narusza ona już wcześniej zarejestrowanego znaku towarowego?
Niestety czasami przedsiębiorcy bezrefleksyjnie wchodzą w nazwy, których nie mogą być właścicielami. Później przez kilka lat inwestują czas i pieniądze w ich promocję. Uświadamiają sobie swój błąd w momencie otrzymania listu z kancelarii prawnej. Jest to wezwanie do zaprzestania naruszania cudzego prawa ochronnego na znak towarowy.
W tym momencie nie mają innego wyjścia jak zmienić nazwę firmy.
O tym jak do tego nie dopuścić pisałem tutaj.
Jeżeli zarejestrujesz swój znak towarowy uzyskujesz niejako urzędowe poświadczenie, że jesteś właścicielem swojej marki. Możesz więc ją rozwijać bez strachu, że ktoś zmusi Cię do zmiany nazwy, pod którą działasz.
2 – Silne narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją.
Rozwijając swoją firmę, budujesz silną markę. Markę, która jest dobrze odbierana zarówno przez Twoich klientów jak i partnerów biznesowych. Ten proces trwa latami i wymaga dużo pracy.
Są jednak osoby, które chcą iść na skróty i podszywają się pod rozpoznawalne firmy. Czasami ich nazwy od „oryginałów” różnią się jedną literą. Podobnie może być w przypadku logo.
Cel jest jeden:
konsument ma się pomylić i nabyć towar/usługę u oszusta.
Mając chroniony znak towarowy możesz skutecznie z tym walczyć! Jesteś w stanie nie tylko wymusić na danej firmie zmianę nazwy, ale również zapłatę stosownego odszkodowania.
Uzyskując świadectwo ochronne nikt nie może posługiwać się określeniem identycznym ani nawet podobnym do Twojego znaku towarowego.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
3 – Ułatwione zarabianie na marce.
Na znaku towarowym można realnie zarabiać. W zależności od firmowych obrotów i dochodów można oszacować jego wartość. Mając już taką informację swobodnie można udzielać odpłatnej licencji na posługiwanie się rozpoznawalnym znakiem towarowym. Często w ten właśnie sposób działają różnego rodzaju restauracje.
Sam znak towarowy można w każdej chwili sprzedać. Jest to popularne szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Przedsiębiorca rozwija tam swój biznes nie po to, aby czerpać z niego profity do końca życia, ale aby go w którymś momencie sprzedać.
Można to zrobić razem z dobrami materialnymi (fabryki, maszyny czy samochody) bądź tylko poprzez zbycie prawa do marki. Posiadanie znaku towarowego pozwala uzyskać określone korzyści podatkowe.
Ostatnio głośno w mediach było o optymalizacji podatkowej firmy LPP. Wykorzystywała ona legalne(!) narzędzia prawne do tego, aby płacić niższe podatki.
4 – Uregulowane kwestie własnościowe.
Świadectwo ochronne na znak towarowy zawiera szereg bardzo istotnych informacji:
- Kto jest właścicielem praw do znaku towarowego.
- Od kiedy obowiązuje ochrona.
- Na jakie towary/usługi posiada się monopol prawny.
Zdarza się, i to wcale nie tak rzadko, że przedsiębiorcy walczą ze sobą o prawa do jakiejś marki. Niestety nader często jest to walka w ramach jednej rodziny bądź osób, które wcześniej ściśle ze sobą współpracowały.
Tego typu sprawy sądowe są bardzo skomplikowane, długie i kosztowne. Po wielu latach ciężko udowodnić np. kto stworzył firmowe logo.
Wiele z tych spraw w ogóle nie trafiłoby do sądu, gdyby już przy narodzinach firmy, zarejestrowano jej znak towarowy. Tym samym nie powstałyby wątpliwości komu przysługują prawa do marki.
Czy można ukraść nazwę firmy? Podcast
Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że wystarczy uzyskać wpis do CEIDG lub KRS, aby czuć się właścicielami nazwy firmy. Sprawa jest jednak dużo bardziej skomplikowana. Chodzi o to, że w niektórych sytuacjach, konkurent może ukraść Twoją markę. O tym jak się przed tym bronić mówię w poniższym podcaście:
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
5 – Znak towarowy może Ci pomóc w przypadku bankructwa.
Jak już wcześniej wyczytałeś znak towarowy ma możliwą do oszacowania wartość.
Jeżeli dana marka była obecna na rynku przez szereg lat, z pewnością jest rozpoznawalna. Przez ten czas ktoś inwestował przecież w jej promocję.
Zdarza się jednak tak, że firmy bankrutują i mają do czynienia z komornikiem. Jego praca polega na zaspokojeniu wierzycieli z majątku dłużnika. W praktyce chodzi o spieniężenie tego, co spieniężyć się da.
Mając zarejestrowany znak towarowy można go sprzedać na licytacji komorniczej. Kwota, którą uda się z niej uzyskać pomniejszy Twój dług.
A potencjalni nabywcy często są w stanie dać za niego ogromne pieniądze. To się im po prostu opłaca. Łatwiej zapłacić 100 tys. za rozpoznawalny znak, niż tyle samo zainwestować w promocję nowej marki bez gwarancji sukcesu. Szerzej opisałem wszystko w tym artykule.
6 – Możesz zablokować konkurencji możliwość używania Twojego znaku w reklamach tekstowych AdWords.
Jeżeli zarejestrowałeś swój znak towarowy, to możesz zgłosić go do Google. Dzięki temu zablokujesz możliwość posługiwania się tym słowem w reklamach tekstowych AdWords. Każdy podmiot, który będzie chciał posłużyć się Twoim znakiem, będzie musiał mieć Twoją zgodę. To duża władza.
Dzięki rejestracji zyskujesz pełną władzę nad tym co się w tych reklamach dzieje. Wszystko szczegółowo opisałem w artykule pt.: Jak zablokować swój znak towarowy w reklamach tekstowych AdWords?
Co może być znakiem towarowym?
Tak naprawdę nie ma ograniczeń, jeżeli chodzi formę w jakiej musi występować znak towarowy. Ważne jednak, aby miał odróżniający charakter i dał się przedstawić w sposób graficzny. Musi więc on być zmysłowo postrzegalny! Pamiętając o tych zasadach do ochrony zgłosić możemy:
Wyrazy
Właśnie w tej formie znaki towarowe pojawiają się najczęściej. Zastrzec można nazwę przedsiębiorstwa, kolorowe firmowe logo, markę produktu, a nawet pełne slogany reklamowe. To wszystko w wersji z charakterystyczną szatą graficzną lub bez niej (samo brzmienie słowa).
Domeny internetowe
Tutaj ochrona przyznawana jest pod pewnymi warunkami. Można zgłosić domeny w wersji słownej np. www.triada.pl albo z charakterystyczną szatą graficzną (obrazek po lewej).
Rysunki
Chodzi tutaj o ornamenty, grafiki, motywy, które nie zawierają w sobie żadnych wyrazów. Następuje tu ochrona grafiki niezależnie od elementów słownych. Po lewej sympatyczny bocian firmy PolskiBus.com.
Etykiety
W Polsce dość popularne jest zgłaszanie etykiet, opakowań produktów jako znaki towarowe. W przykładzie po prawej toruńskie pierniki.
Formy przestrzenne
Możliwe jest uzyskanie ochrony na znak, który ma formę przestrzenną. Chodzi tutaj o jego niepowtarzalny kształt oraz wygląd. Choć o znakach towarowych przestrzennych nie mówi się dużo są one dość popularne w Polsce. Przeglądając bazy Urzędu Patentowego możesz natrafić głównie na różnego rodzaju pojemniki oraz butelki.
Kompozycje kolorystyczne, a nawet sam kolor
Christian Louboutin, projektant luksusowego damskiego obuwia zasłynął tym, że podeszwy butów zaczął malować jaskrawo czerwonym lakierem. Osiągnął tym niebywały sukces. Jak to jednak bywa w takich przypadkach pojawiło się wielu naśladowców. To skłoniło sławnego projektanta do lepszego zadbania o swoje prawa dzięki czemu zastrzegł on jako znak towarowy czerwony kolor podeszw. Posiada on ochronę m.in. unijnego znaku towarowego.
W Polsce odnotowany został jak dotąd jeden przypadek uzyskania ochrony prawnej na kolor. Udało się to producentowi Milki (Kraft Jacobs Suchard) na kolor lila.
Prezentacje multimedialne
W bazie EUIPO udało mi się znaleźć przykład udzielonej ochrony na ruchomy znak towarowy.
Ciekawostka:
Przedsiębiorcy rejestrują nie tylko nazwy i logo firmy. Okazuje się, że w tej formie można chronić również kolor, dźwięk, ruch, a nawet zapach czy smak.
Przykładowo (i to nie żart) udało się zastrzec taki gest ręką:
Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
Melodie lub inne sygnały dźwiękowe
W kwestii znaków towarowych dźwiękowych panuje zgodność, że mogą one podlegać rejestracji, ponieważ da się je przedstawić w postaci graficznej (np. nut).
Na świecie można znaleźć szereg ciekawych przykładów tego typu znaków: EUIPO a także Szwajcaria (poniżej znak nr 525027).
Zapachy
Wiele osób próbowało zastrzec zapach, ale odpowiednie instytucje rejestrowe zawsze im odmawiały. Powodem było nie to, że znak zapachowy nie spełnia definicji znaku. Chodziło o to, że nie da się zapachu przedstawić w formie graficznej. Wskazywano, że na pewno „przedstawieniem graficznym” znaku nie jest wzór chemiczny ani depozyt. Okazało się jednak, że dla EUIPO wystarczył opis:
I tym sposobem udzielono ochrony na pierwszy zapachowy znak towarowy.
Zobacz również:
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Co oznacza TM przy logo?
- Prawa autorski do logo firmy – 7 szkodliwych mitów
- Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy przez rzecznika patentowego?
- Co grozi za bezprawne używanie R w kółku?
- Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem?
- Co oznacza C w kółku?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
Witam, chciałabym się zapytać czy jest możliwosc zarejestrowania znaku slowno-graficznego „YZX” jesli istnieje juz zarejestrowany znak słowny „YZX” działający w innej klasie towarów ale podobnej (pierwsza firma oferuje np. obrazy a druga ramy do obrazów)? Walcze z kazusem:) Swietny blog!
Dziękuję za ciepłe słowa odnośnie bloga. Staram się aby trzymał poziom 🙂
A odpowiadając na pytanie. Może się tak zdarzyć, że choć towary są w innych klasach to nadal są do siebie podobne. Wszystko należy oceniać przez pryzmat kupującego. Czy może się pomylić, czy jest na to raczej mała szansa. Obrazy sprzedawane są generalnie w galeriach. Ramy raczej w sklepach typu OBI. Trzeba by się zastanowić czy w praktyce rynkowej są sprzedawane w tych samych miejscach. Czy galeria sprzeda poza obrazem również ramę do niego (czy leżą na półkach obok siebie). Porównałbym również ich cenę (wyraźnie inna). To pozwoli odpowiedzieć na pytanie czy osoba, która jest zainteresowana kupnem obrazu przez pomyłkę nie kupi ramy do obrazu 🙂 Mi się wydaje jednak, że więcej argumentów znalazłbym na to, że towary się różnią. Jest to jednak kwestia ocenna.
Pozdrawiam