fbpx
Blog nagrodzony przez
Urząd Patentowy RP
Urząd Patentowy RP

Od czego zacząć lekturę?

Witaj na moim blogu.

Wiele osób trafia tutaj szukając odpowiedzi na swoje pytania.

Być może z Tobą było podobnie.

Przez ponad 7 lat włożyłem ogrom pracy w napisanie ponad 300 artykułów. Jeżeli jesteś nowym czytelnikiem, to prawdopodobnie zadajesz sobie pytanie:

„Jak w tym morzu wiedzy odnaleźć to co najważniejsze?”

Abyś nie utonął w natłoku informacji znalazłem proste rozwiązanie. Stworzyłem zestawienie najważniejszych artykułów. A najważniejsze to nie zawsze te najpopularniejsze. Rozpoczynając lekturę wg. poniższego schematu oszczędzisz wiele czasu. Skupisz się na “samym mięsie”, pomijając mniej istotne wpisy.

Najważniejsze artykuły o prawnej ochronie marki

  1. Koszt rejestracji znaku towarowego. Poznaj aktualne na 2020 rok opłaty.

    Jeżeli chciałbyś chronić markę firmy, to robi się to poprzez rejestrację znaku towarowego np. w polskim Urzędzie Patentowym. Napisałem na przykład, gdyż wszystko zależy od tego, jakie terytorium ma objąć taka ochrona. Poniżej aktualny na 2020 r. koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce i za granicą.

  2. Czy zastrzegając logo chronię nazwę firmy?

    Osoby, które proszą mnie o pomoc przy rejestracji ich znaku towarowego, najczęściej pytają o dwie rzeczy: „ile to kosztuje”, oraz „czy zastrzegając logo chronię nazwę firmy”. Na pierwsze pytanie odpowiedziałem już w artykule o kosztach rejestracji. Co do drugiego, to odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Głównie od nazwy, która jest w logo. Poniżej wszystko szczegółowo tłumaczę.

  3. Ile różnic wystarczy, aby obejść plagiat?

    Jest kilka wersji takich miejskich legend. Jedna mówi, że 30% różnic wystarczy, aby nie narazić się na zarzut plagiatu. Inna, że dla bezpieczeństwa w logo bądź rysunku należy zrobić 6 zmian. Orędownicy najbardziej liberalnego stanowiska głoszą, że wszystko będzie legalne, o ile nie stworzysz kopii 1 do 1. Ponoć dzięki temu na straganach można kupić buty Adidres. Jaka jest prawda?

  4. Dostosowanie znaku towarowego do rejestracji.

    Nazwę i logo firmy nie zawsze da się zastrzec. Ochrony możesz nie dostać, jeżeli wystąpią bezwzględne lub względne przeszkody w rejestracji. Tak się może stać, jeżeli Twoja marka jest podobna do znaku już chronionego. W takim przypadku rozwiązaniem jest dostosowanie znaku towarowego do rejestracji. Polega to na dokonaniu w nim takich zmian, które pozwolą Ci obejść kolizję.

  5. 5 argumentów za rejestracją logo z opisową nazwą firmy.

    Zauważyłem, że wiele firm wchodzi w nazwy opisowe typu VIP MEBLE. Atutem takiej marki jest to, że klienci od razu wiedzą co jest pod nią oferowane. Tylko że opisowa nazwa firmy nie zostanie zarejestrowana w Urzędzie Patentowym. Co innego, jeżeli ubierzemy ją w oryginalną, fantazyjną grafikę. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy zgłoszenie do ochrony takiego logo ma w ogóle sens?

  6. Chcę zastrzec nazwę i logo firmy…

    „Chcę zastrzec nazwę i logo firmy”. Takie słowa często słyszę od moich Klientów. Tłumaczę im wtedy, że formalnie robi się to poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Pytanie jednak czy da się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu? Czy robiąc jedno zgłoszenie możesz zastrzec nazwę i logo? W tym artykule wszystko szczegółowo tłumaczę.

  7. Znak towarowy i prawo autorskie – najczęściej popełniany błąd.

    Znak towarowy i prawo autorskie są bardzo silnie ze sobą związane. Grafik projektujący logo to w rozumienia przepisów – twórca. I teraz ważne pytanie. Czy podpisałeś z nim umowę na przeniesienie autorskich praw majątkowych do firmowego logo? Jeżeli nie to możesz mieć w przyszłości poważne problemy.

  8. Co to jest klasyfikacja towarów i usług?

    Jeżeli chcesz zastrzec znak towarowy, to musisz wiedzieć czym jest Klasyfikacja Nicejska. A mówiąc precyzyjniej Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług. To w oparciu o nią przygotowuje się dokumentację zgłoszeniową znaku. Ja swoim klientom tłumaczę, że dobry wykaz towarów i usług to „serce znaku”. Jeżeli jest wadliwy to osłabi to lub wręcz uniemożliwi ochronę Twojej marki.

  9. Ochrona nazwy firmy bez rejestracji VS znak towarowy zarejestrowany ®.

    Rozpoznawalna marka to magnes na klientów, nawet jeżeli działasz tylko na skalę lokalną. Prawo zapewnia Ci pewien minimalny poziom ochrony nazwy firmy nawet bez rejestracji. Z tym, że najsilniejszą ochronę prawną uzyskasz dopiero po zastrzeżeniu znaku towarowego. Poniżej zrobiłem analizę porównawczą obu modeli ochrony. Dowiesz się z niej czym różni się ochrona nazwy firmy bez rejestracji od tej formalnej ochrony w Urzędzie Patentowym.

  10. Czym zajmuje się rzecznik patentowy? Wywiad z Dorotą Rzążewską.

    Z końcem 2018 r. minie dokładnie 100 lat istnienia zawodu rzecznika patentowego. Pomimo tak długiej historii. nadal niewiele osób wie czym zajmujemy się w swojej pracy. Liczę, że tym nagraniem uda mi się w w jakimś stopniu to zmienić.

  11. Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Na czym polega?

    Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego to podstawa, jeżeli myślisz o zastrzeżeniu nazwy i logo firmy w Urzędzie Patentowym. Badanie polega na sprawdzeniu, czy Twoje oznaczenie ma w ogóle szansę na taką ochronę. A powodów odmowy rejestracji może być wiele. Jeżeli więc zależy Ci na czasie i nie chcesz wyrzucać pieniędzy w błoto – zacznij od zbadania znaku.

  12. 27 powodów dlaczego warto chronić markę firmy poprzez rejestrację znaku towarowego.

    Często spotykam się z pytaniami dlaczego warto zastrzec markę firmy, skoro bez tego i tak jesteśmy chronieni przez prawo. To oczywiście prawda, ale niepełna. Chodzi o to, że poziom takiej ochrony prawnej jest minimalny. Za to spory oparte o niezarejestrowane znaki towarowe są trudne i bardziej nieprzewidywalne. Poniżej, w aż 27 punktach, opisuję co zyskujesz rejestrując swój znak towarowy.

  13. Co oznacza ® oraz inne symbole własności intelektualnej jak ©, Ⓖ oraz SM i TM?

    Czy wiesz tak naprawdę co oznacza R w kółku? Przypatrując się uważnie różnym markom na rynku zauważysz, że część z nich posługuje się tym symbolem. Jeżeli chodzi o jego znaczenie to narosło tutaj wiele mitów. W tym artykule zmierzę się z nimi i wytłumaczę Ci jaka jest prawda. Opisuję również pozostałe symbole własności intelektualnej jak ©, Ⓖw oraz SM i TM.

  14. Na ile fantazyjna powinna być szata graficzna znaku towarowego?

    Ostatnio pisałem, że znaki towarowe mogą posiadać słabą, średnią bądź silną ochronę prawną. Wszystko zależy od użytych w nich słów. Dziś przeczytasz o tym jaki wpływ na poziom ochrony prawnej ma fantazyjna szata graficzna. W skrócie: im poziom fantazji, oryginalności, nieoczywistości jest wyższy, tym lepiej.

  15. Znaki towarowe mogą posiadać słabą, średnią bądź silną ochronę prawną. Od czego to zależy?

    Zarejestrowane znaki towarowe posiadają słabą, średnią bądź silną ochronę prawną. Wszystko zależy od użytych w nich słów. Powinieneś o tym pamiętać już na etapie wybierania nazwy dla swojej firmy. Inaczej ochrona prawna uzyskana w następstwie rejestracji będzie tylko iluzoryczna. A tego byś nie chciał prawda?

  16. Firma, oznaczenie przedsiębiorstwa i znak towarowy. Co te pojęcia oznaczają?

    W tym artykule chciałem Ci opowiedzieć o znaczeniu pojęć takich jak firma, oznaczenie przedsiębiorstwa czy znak towarowy. Zauważyłem, że wiele osób używa tych określeń zamiennie. Tymczasem ich znaczenie w języku prawnym jest inne niż w znaczeniu potocznym. Zapraszam do lektury.

  17. Analiza prawna marki. Co tak naprawdę daje?

    Ostatnio jeden z moich klientów zadał mi kilka ciekawych pytań. Co tak naprawdę daje mu moja analiza prawna marki? Czy jeżeli wszystko sprawdzę, to będzie miał 100% pewności, że uzyska ochronę? W końcu, czy dzięki takiemu badaniu cała procedura rejestracji znaku przebiegnie szybciej? Pytania te były na tyle ciekawe, że postanowiłem odpowiedzieć na nie w tym artykule.

  18. Jak chronić domenę internetową?

    Często dostaję pytania o to jak chronić domenę internetową oraz czy kupując domenę stajesz się jej właścicielem. Obecnie niemal każda firma posiada stronę www. Stało się to prostsze i tańsze niż kiedykolwiek wcześniej. Sytuacja ta jednak zrodziła tzw. „piratów domenowych”. Dziś opisuję jak chronić domenę internetową przed niestety popularnym ostatnio „szantażem domenowym”.

  19. Rzecznik patentowy – w czym może ci pomóc? Część 1

    W czym może ci pomóc rzecznik patentowy? Sporo osób nie wie zbyt wiele o tym specyficznym zawodzie. Jak zdążyłem zauważyć potocznie kojarzy się on najczęściej z wynalazkami. Nie ma się temu co dziwić, sugeruje to sama nazwa „patentowy”. Co ciekawe w niektórych sprawach rzecznikowi patentowemu bliżej do adwokata czy radcy prawnego niż inżyniera (patrz Część 2). Nie zdziw się więc jeżeli zobaczysz go w sądzie w roli pełnomocnika strony.

podcast@2x
Nie masz czasu czytać?
Pobierz darmowe podcasty
  1. Bezpłatna weryfikacja logo i nazwy przed zgłoszeniem. Czy można jej ufać?

    W internecie coraz agresywniej reklamują się firmy pomagające w rejestracji znaków towarowych. Część z nich oferuje bezpłatną weryfikację możliwości zastrzeżenia logo i nazwy firmy. Jak to możliwe, że usługa która mi zajmuje kilka godzin, tutaj dawana jest gratis? Jaki jest poziom takiego darmowego badania? Tego dowiedziałem się od Klienta, którego próbowano wprowadzić na minę!

  2. Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?

    Dziś pochylam się nad problemem, który często sygnalizują mi moi klienci. Zlecili grafikowi lub agencji reklamowej stworzenie firmowego logo. Pytają więc jak sprawdzić czy takie logo nie jest plagiatem?  I czy ja jako prawnik mogę wydać opinię prawną, że dane logo nie narusza prawa. Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

  3. Jak chronić znak towarowy na Amazon oraz czym jest Amazon Brand Registry?

    Od kilku klientów usłyszałem, że to Amazon zmotywował ich do rejestracji znaku towarowego. Okazuje się, że program Amazon Brand Registry daje narzędzia, które pozwalają uzyskać przewagę nad konkurencją. Postanowiłem wszystko dokładnie prześwietlić. Z tego artykułu dowiesz się kto może korzystać z tego programu, co dzięki niemu zyskasz i jak od strony formalnej do niego dołączyć.

  4. Prawna ochrona marki sklepu internetowego.

    Wartość rynku e-commerce w Polsce w 2017 roku wyniosła 40 mld zł. Prognozuje się, że do roku 2021 ma wzrosnąć aż o kolejne 44%. Co więcej, już ponad połowa Polaków kupuje przez internet. I ten współczynnik nadal rośnie. To pokazuje jaki potencjał tkwi w tym biznesie. Tylko że pomimo zwiększającej się konkurencji, ochrona marki sklepu internetowego nadal jest przez firmy bagatelizowana.

  5. Ile trwa rejestracja znaku towarowego w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie?

    Jeżeli myślisz o zastrzeżeniu nazwy i logo firmy to najpewniej masz dwa pytania. Ile to kosztuje oraz ile trwa rejestracja znaku towarowego. Na pierwszy pytanie już na blogu odpowiadałem dlatego dziś skupię się na tych terminach. A zależą one od tego czy procedura przebiegnie bez komplikacji, czy wręcz przeciwnie – będziesz musiał rękoma i nogami walczyć o prawa do marki w sądzie.

  6. Kto może zarejestrować znak towarowy?

    Z tego artykułu dowiesz się kto może zarejestrować znak towarowy oraz czy takie prawo wyłączne może być przyznane na kilka osób jednocześnie. Poza tym przeczytasz kto jest w stanie zająć się dla Ciebie formalnościami przed Urzędem Patentowym. Pokażę Ci również kiedy takie zgłoszenie w ogóle nie ma sensu. 

  7. Ile lat trwa ochrona znaku towarowego w Polsce i na świecie?

    Z tego artykułu dowiesz się, ile lat trwa ochrona znaku towarowego oraz od kiedy zaczyna ona formalnie obowiązywać. Od dnia zgłoszenia czy rejestracji? Pamiętaj również, że takie prawo ochronne nie jest dane raz na zawsze. W pewnych okolicznościach konkurencja może Ci je unieważnić lub wygasić.

  8. Kiedy można unieważnić znak towarowy?

    Panuje mit, że wystarczy znak zarejestrować, aby stać się właścicielem marki. Co do zasady tak, ale tylko, kiedy cała procedura potoczyła się zgodnie z prawem. A mówiąc precyzyjniej, jeśli nie wystąpiły bezwzględne bądź względne przeszkody rejestracji. Jeżeli takie przeszkody istniały w dacie zgłoszenia, unieważnienie znaku towarowego jest możliwe. I temu poświęciłem dzisiejszy artykuł.

  9. Jak odzyskać domenę internetową? Szantaż domenowy.

    Jak odzyskać domenę internetową, którą przejął pirat domenowy? I czym jest szantaż domenowy? Niedawno pisałem o tym jak chronić domenę internetową. Wskazałem tam jakimi „prawami do domeny” możesz dysponować. I właśnie w oparciu o te prawa pokażę Ci dzisiaj jak odzyskać domenę internetową.

  10. Jakie są rodzaje znaków towarowych?

    Znaki towarowe można szeregować na wiele różnych sposobów. W tym artykule postaram się zrobić to w oparciu o ich naturę. Przykładowo, jeżeli chcesz chronić nazwę firmy, to jest to oznaczenie słowne. Ja na tę chwilę naliczyłem aż 17 rodzajów znaków towarowych. Niektóre wprawią Cię w osłupienie!

  11. Jak legalnie używać cudzego znaku towarowego?

    Często pytacie mnie jak legalnie używać cudzego znaku towarowego. Pokazuje to liczba komentarzy pod artykułem dotyczącym sprawy BMW. Dzisiejszy wpis będzie bardziej szczegółowo opisywał to zagadnienie. Postaram się również odpowiedzieć na nurtujące was pytanie. Czy na swojej stronie internetowej można umieścić logo obsłużonych  firm?

  12. Zastrzeżenie nazwy firmy – ile to kosztuje?

    Zastrzeżenie nazwy firmy będzie wiązać się dla Ciebie z pewnymi kosztami. Taką ochronę prawną uzyskuje się bowiem poprzez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, zleć wszelkie formalności rzecznikowi patentowemu.

  13. Zastrzeżenie nazwy firmy a honorarium rzecznika patentowego

    Zastrzeżenie nazwy firmy jako znaku towarowego dokonuje się w Urzędzie Patentowym. Nie wiesz jak się do tego zabrać? Spokojnie, formalnościami może się dla Ciebie zająć rzecznik patentowy. Poniżej opisuję jakie jest jego minimalne honorarium za taką usługę.

  14. Używacz uprzedni ratunkiem, kiedy konkurent zastrzegł Twoją nazwę firmy.

    Ogólnie jest tak, że osoba, która zastrzeże znak towarowy uzyskuje na niego monopol prawny. Tylko, że w Urzędzie Patentowym panuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeżeli nie chronisz swojego znaku, konkurent jest w stanie zastrzec Twoją nazwę firmy na siebie. Poniżej opisuję co możesz w takiej sytuacji zrobić oraz kim właściwie jest używacz uprzedni.

  15. Czy można używać znaku towarowego konkurenta w reklamie Google AdWords?

    Potrzebujesz mechanika, grafika, czy sklepu z zabawkami. Co robisz? Większość osób zacznie poszukiwania od internetu. I firmy o tym wiedzą, dlatego walczą o naszą uwagę. Wykorzystują do tego m.in. reklamy Google AdWords. Niektóre firmy używają w kampaniach znaku towarowego konkurenta jako słowa kluczo- wego. Pytanie tylko, czy takie zachowanie jest zgodne z prawem?

  16. Czy muszę mieć firmę, aby zastrzec znak towarowy?

    Osoby, które zwracają się do mnie o pomoc, często pytają czy muszą mieć firmę (prowadzić działalność gospodarczą), aby zastrzec znak towarowy. W dzisiejszym artykule szczegółowo odpowiadam na to pytanie. Gwarantuję, że będziesz zaskoczony na kogo taki znak można zarejestrować. Miłej lektury.

  17. Zdjęcia i opisy produktów od producenta. Czy możesz je wykorzystywać w swoim sklepie internetowym?

    Prowadzisz sklep internetowy lub handlujesz na allegro. Musisz jakoś przedstawić klientowi swój asortyment. Najprościej jest wykorzystać zdjęcia i opisy produktów od producenta. Czy jednak takie postępowanie jest zgodne z prawem? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w dzisiejszym artykule.

  18. Sprzeciw do rejestracji znaku towarowego.

    Uważasz, że dany znak nie powinien zostać zastrzeżony? Złóż sprzeciw do rejestracji znaku towarowego. Jeżeli w postępowaniu spornym wykażesz, że to Ty masz rację, Urząd odmówi przyznania prawa ochronnego. W dzisiejszym artykule szczegółowo opowiem Ci o całej procedurze sprzeciwowej.

  19. Co lepiej chronić, logo czy nazwę firmy?

    Każda osoba, która myśli o prawnej ochronie swojej marki staje przed dylematem co zastrzec – nazwę czy logo? Nie ma tu prostej odpowiedzi. Każda forma ma swoje plusy i minusy. Poniższe nagranie pozwoli Ci wyrobić sobie zdanie na ten temat.

Potrzebujesz pomocy prawnej? Napisz do mnie.

ml-smallform2-1@2x
Mikołaj Lech rzecznik patentowy
ebook

Darmowy eBook do pobrania

Dlaczego warto go przeczytać?
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 1800 osób!
Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 575 999 410