Witaj na moim blogu.
Wiele osób trafia tutaj szukając odpowiedzi na swoje pytania.
Być może z Tobą było podobnie.
Przez ponad 8 lat włożyłem ogrom pracy w napisanie ponad 360 artykułów. Jeżeli jesteś nowym czytelnikiem, to prawdopodobnie zadajesz sobie pytanie:
„Jak w tym morzu wiedzy odnaleźć to co najważniejsze?”
Abyś nie utonął w natłoku informacji znalazłem proste rozwiązanie. Stworzyłem zestawienie najważniejszych artykułów. A najważniejsze to nie zawsze te najpopularniejsze. Rozpoczynając lekturę wg. poniższego schematu oszczędzisz wiele czasu. Skupisz się na “samym mięsie”, pomijając mniej istotne wpisy.
Czy wiesz tak naprawdę co oznacza R w kółku? Wiele dużych marek chętnie posługuje się tym symbolem. Jeżeli chodzi o jego znaczenie to narosło tutaj wiele mitów. W tym artykule mierzę się z nimi i tłumaczę jaka jest prawda. Opisuję również pozostałe symbole własności intelektualnej jak ©, Ⓖ oraz SM i TM. Dowiesz się także jak dostać 1000 EUR dotacji na rejestrację znaku towarowego.
Jeżeli chcesz zastrzec znak towarowy, to musisz wiedzieć czym jest klasyfikacja nicejska. A mówiąc precyzyjniej Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług. To w oparciu o nią przygotowuje się dokumentację zgłoszeniową. Ja swoim klientom tłumaczę, że dobry wykaz towarów i usług to „serce marki”. Jeżeli jest wadliwy, to osłabi to lub wręcz uniemożliwi skuteczną ochronę Twojej marki.
Zauważyłem, że wiele firm wchodzi w nazwy opisowe typu VIP MEBLE. Atutem takiej marki jest to, że klienci od razu wiedzą co jest pod nią oferowane. Tylko że opisowa nazwa firmy nie zostanie zarejestrowana w Urzędzie Patentowym. Co innego, jeżeli ubierzemy ją w oryginalną, fantazyjną grafikę. W tym kontekście pojawia się pytanie, czy zgłoszenie do ochrony takiego logo ma w ogóle sens?
Znak towarowy i prawo autorskie są bardzo silnie ze sobą związane. Grafik projektujący logo to w rozumienia przepisów – twórca. I teraz ważne pytanie. Czy podpisałeś z nim umowę na przeniesienie autorskich praw majątkowych do firmowego logo? Jeżeli nie, to możesz mieć w przyszłości poważne problemy.
Jeżeli chciałbyś chronić markę firmy, to robi się to poprzez rejestrację znaku towarowego np. w polskim Urzędzie Patentowym. Napisałem na przykład, bo wszystko zależy od tego, jakie terytorium ma objąć taka ochrona. Poniżej aktualny na 2025 r. koszt rejestracji znaku towarowego w Polsce, Unii Europejskiej i na świecie. Jest i wisienka na torcie. Możesz uzyskać na to aż 1000 EUR dofinansowania!
Osoby, które proszą mnie o pomoc przy rejestracji ich znaku towarowego, najczęściej pytają o dwie rzeczy: „Ile kosztuje rejestracja nazwy firmy?” oraz „Czy logo ochroni nazwę firmy?”. Na pierwsze pytanie odpowiedziałem już w artykule o kosztach rejestracji. Co do drugiego, to odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Głównie od słowa zawartego w logo. Poniżej wszystko tłumaczę.
Nazwę i logo firmy nie zawsze da się zastrzec. Ochrony możesz nie dostać, jeżeli wystąpią bezwzględne lub względne przeszkody w rejestracji. Tak się może stać, jeżeli Twoja marka jest podobna do znaku już chronionego. W takim przypadku rozwiązaniem jest dostosowanie znaku towarowego do rejestracji. Polega to na dokonaniu w nim takich zmian, które pozwolą Ci obejść kolizję.
„Chcę zastrzec nazwę i logo”. Takie słowa słyszę od moich Klientów bardzo często. Tłumaczę im wtedy, że formalnie robi się to poprzez rejestrację znaku towarowego w wybranym Urzędzie Patentowym. Pytanie jednak czy da się upiec dwie pieczenie na jednym ogniu? Czy robiąc jedno zgłoszenie możesz równocześnie zastrzec nazwę oraz logo? W tym artykule wszystko szczegółowo tłumaczę.
Jest kilka wersji takich miejskich legend. Jedna mówi, że 30% różnic wystarczy, aby nie narazić się na zarzut plagiatu cudzej pracy. Inna, że dla bezpieczeństwa w przypadku logo należy zrobić 6 zmian. Orędownicy najbardziej liberalnego stanowiska głoszą, że wszystko będzie legalne, o ile nie stworzysz kopii 1 do 1. Ponoć dzięki temu na straganach można kupić buty Adidres. Jaka jest prawda?
Rozpoznawalna marka to magnes na klientów, nawet jeżeli działasz tylko na skalę lokalną. Prawo zapewnia Ci pewien minimalny poziom ochrony nazwy firmy nawet bez rejestracji. Z tym, że najsilniejszą ochronę prawną uzyskasz dopiero po zarejestrowaniu znaku towarowego. Poniżej zrobiłem analizę porównawczą obu modeli ochrony – znak zarejestrowany vs. znak niezarejestrowany.
Z końcem 2018 r. minie dokładnie 100 lat istnienia zawodu rzecznika patentowego. Pomimo tak długiej historii, nadal niewiele osób wie czym zajmujemy się w swojej pracy. Liczę, że tym nagraniem uda mi się w w jakimś stopniu to zmienić.
Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego to podstawa, jeżeli myślisz o zastrzeżeniu nazwy i logo firmy w Urzędzie Patentowym. Badanie polega na sprawdzeniu, czy Twoja marka ma w ogóle szansę na taką ochronę. Więcej! Analiza prawna nazwy pozwala określić czy wchodząc z nią na rynek nie złamiesz prawa. Jeżeli chcesz uniknąć tego typu problemów – zacznij od zbadania znaku.
Często spotykam się z pytaniami, dlaczego warto zastrzec markę firmy, skoro bez tego i tak jest chroniona przez prawo. To oczywiście prawda, ale niepełna. Chodzi o to, że poziom tej ochrony jest minimalny. Za to spory oparte o niezarejestrowane znaki towarowe są trudne i bardziej nieprzewidywalne. Poniżej, aż w 32 punktach, opisuję co zyskujesz rejestrując swój znak towarowy. Obecnie możesz ubiegać się o 1000 EUR dotacji na takie zgłoszenie!
Ostatnio pisałem, że znaki towarowe mogą posiadać słabą, średnią bądź silną ochronę prawną. Wszystko zależy od użytych w nich słów. Dziś przeczytasz o tym jaki wpływ na poziom ochrony prawnej ma fantazyjna szata graficzna. W skrócie: im poziom fantazji, oryginalności, nieoczywistości jest wyższy, tym lepiej.
Zarejestrowane znaki towarowe posiadają słabą, średnią bądź silną ochronę prawną. Wszystko zależy od użytych w nich słów. Powinieneś o tym pamiętać już na etapie wybierania nazwy dla swojej firmy. Inaczej ochrona prawna uzyskana w następstwie rejestracji będzie tylko iluzoryczna. A tego byś nie chciał prawda?
W tym artykule chciałem Ci opowiedzieć o znaczeniu pojęć takich jak firma, oznaczenie przedsiębiorstwa czy znak towarowy. Zauważyłem, że wiele osób używa tych określeń zamiennie. Tymczasem ich znaczenie w języku prawnym jest inne niż w znaczeniu potocznym. Zapraszam do lektury.
Ostatnio jeden z moich klientów zadał mi kilka ciekawych pytań. Co tak naprawdę daje mu moja analiza prawna marki? Czy jeżeli wszystko sprawdzę, to będzie miał 100% pewności, że uzyska ochronę? W końcu, czy dzięki takiemu badaniu cała procedura rejestracji znaku przebiegnie szybciej? Pytania te były na tyle ciekawe, że postanowiłem odpowiedzieć na nie w tym artykule.
Często dostaję pytania o to jak chronić domenę internetową oraz czy kupując domenę stajesz się jej właścicielem. Obecnie niemal każda firma posiada stronę www. Stało się to prostsze i tańsze niż kiedykolwiek wcześniej. Sytuacja ta jednak zrodziła tzw. „piratów domenowych”. Dziś opisuję jak chronić domenę internetową przed niestety popularnym ostatnio „szantażem domenowym”.
W czym może Ci pomóc rzecznik patentowy? Sporo osób nie wie zbyt wiele o tym specyficznym zawodzie. Jak zdążyłem zauważyć potocznie kojarzy się on najczęściej z wynalazkami. Nie ma się temu co dziwić, sugeruje to sama nazwa „patentowy”. Co ciekawe w niektórych sprawach rzecznikowi patentowemu bliżej do adwokata czy radcy prawnego niż inżyniera (patrz Część 2). Nie zdziw się więc, jeżeli zobaczysz go w sądzie w roli pełnomocnika strony.
Prowadzisz sklep internetowy lub handlujesz na Allegro. Musisz jakoś przedstawić klientowi swój asortyment. Najprościej jest wykorzystać zdjęcia i opisy produktów od producenta. Czy jednak takie postępowanie jest zgodne z prawem? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w dzisiejszym artykule.
Klienci kojarzą Twoją firmę po nazwie i logo. Jednak budżet jaki masz na ochronę marki, pozwala Ci tylko na jedno zgłoszenie. Co w takim razie rejestrować? Czy lepiej zastrzec nazwę czy logo firmy? Niestety, nie ma tutaj jednej uniwersalnej odpowiedzi. Każda z tych form ochrony ma swoje wady i zalety. Poniżej opisuję cztery strategie, które polecam moim Klientom.
Zastrzeżenie nazwy firmy będzie wiązać się dla Ciebie z pewną inwestycją. Taką ochronę prawną uzyskasz po rejestracji znaku towarowego. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, zleć formalności rzecznikowi patentowemu. Poniżej przeczytasz jakie są koszty zastrzeżenia nazwy firmy w Urzędzie Patentowym na 2025 rok. Aktualnie możesz uzyskać na to aż 1000 EUR dofinansowania.
Uważasz, że konkurent nie powinien otrzymać prawa ochronnego na znak towarowy? Możesz złożyć sprzeciw. Jeżeli wykażesz, że to Ty masz rację, Urząd odmówi przyznania ochrony na znak towarowy, wobec którego jest wnoszony sprzeciw. W dzisiejszym artykule szczegółowo opowiem Ci o całej procedurze.
W internecie coraz agresywniej reklamują się firmy pomagające w rejestracji znaków towarowych. Część z nich oferuje bezpłatną weryfikację możliwości zastrzeżenia logo i nazwy firmy w Urzędzie Patentowym. Jak to możliwe, że usługa która mi zajmuje kilka godzin, tutaj dawana jest gratis? Jaki jest poziom takiego darmowego badania? Tego dowiedziałem się od Klienta, którego próbowano wprowadzić na minę!
Dziś pochylam się nad problemem, który często sygnalizują mi moi klienci. Zlecili grafikowi lub agencji reklamowej stworzenie firmowego logo. Pytają więc: Jak sprawdzić czy logo mojej firmy nie jest plagiatem? I czy ja jako prawnik mogę wydać opinię prawną, że logo nie narusza praw osób trzecich. Odpowiedzi znajdziesz poniżej.
Zastrzeżenie nazwy lub logo firmy przeprowadza się w Urzędzie Patentowym. Nie wiesz jak się do tego zabrać? Zleć to zadanie rzecznikowi patentowemu. Poniżej opisuję jakie jest jego minimalne honorarium za taką usługę. Jak pokazują badania, korzystanie z jego pomocy podnosi aż o 50% szanse na skuteczną rejestrację! Może on też pozyskać dla Ciebie 1000 EUR dofinansowania na takie podanie.
Z tego artykułu dowiesz się kto może zarejestrować znak towarowy oraz czy takie prawo wyłączne może być przyznane na kilka osób jednocześnie. Poza tym przeczytasz kto jest w stanie zająć się dla Ciebie formalnościami przed Urzędem Patentowym. Pokażę Ci również kiedy takie zgłoszenie w ogóle nie ma sensu.
Od kilku klientów usłyszałem, że to Amazon zmotywował ich do rejestracji znaku towarowego. Okazuje się, że program Amazon Brand Registry daje narzędzia, które pozwalają uzyskać przewagę nad konkurencją. Postanowiłem wszystko dokładnie prześwietlić. Z tego artykułu dowiesz się kto może korzystać z tego programu, co dzięki niemu zyskasz i jak od strony formalnej do niego dołączyć.
Wartość rynku e-commerce w Polsce w 2017 roku wyniosła 40 mld zł. Prognozuje się, że do roku 2021 ma wzrosnąć aż o kolejne 44%. Co więcej, już ponad połowa Polaków kupuje przez internet. I ten współczynnik nadal rośnie. To pokazuje jaki potencjał tkwi w tym biznesie. Tylko że pomimo zwiększającej się konkurencji, ochrona marki sklepu internetowego nadal jest przez firmy bagatelizowana.
Jeżeli myślisz o zastrzeżeniu nazwy i logo firmy, to najpewniej masz dwa pytania. Ile to kosztuje oraz ile trwa rejestracja znaku towarowego. Na pierwszy pytanie już na blogu odpowiadałem dlatego dziś skupię się na tych terminach. A zależą one od tego czy procedura przebiegnie bez komplikacji, czy wręcz przeciwnie – będziesz musiał rękoma i nogami walczyć o prawa do marki w sądzie.
Z tego artykułu dowiesz się, ile lat trwa ochrona znaku towarowego oraz od kiedy zaczyna ona formalnie obowiązywać. Od dnia zgłoszenia czy rejestracji? Pamiętaj również, że takie prawo ochronne nie jest dane raz na zawsze. W pewnych okolicznościach konkurencja może Ci je unieważnić lub wygasić.
Panuje mit, że wystarczy znak zarejestrować, aby stać się właścicielem marki. Co do zasady tak, ale tylko, kiedy cała procedura potoczyła się zgodnie z prawem. A mówiąc precyzyjniej, jeśli nie wystąpiły bezwzględne bądź względne przeszkody rejestracji. Jeżeli takie przeszkody istniały w dacie zgłoszenia, unieważnienie znaku towarowego jest możliwe. I temu poświęciłem ten artykuł.
Jak odzyskać domenę internetową, którą przejął pirat domenowy? I czym jest szantaż domenowy? Niedawno pisałem o tym jak chronić domenę internetową. Wskazałem tam jakimi „prawami do domeny” możesz dysponować. I właśnie w oparciu o te prawa pokażę Ci dzisiaj jak odzyskać domenę internetową.
Znaki towarowe można szeregować na wiele różnych sposobów. W tym artykule postaram się zrobić to w oparciu o ich naturę. Przykładowo, jeżeli chcesz chronić nazwę firmy, to jest to oznaczenie słowne. Ja na tę chwilę naliczyłem aż 19 rodzajów znaków towarowych. Niektóre wprawią Cię w osłupienie! Jeżeli zastanawiasz się nad ochroną marki, to nigdy nie było to tańsze niż obecnie. Możesz otrzymać aż 1000 EUR unijnego dofinansowania na ten cel.
Często pytacie mnie jak legalnie używać cudzego znaku towarowego. Pokazuje to liczba komentarzy pod artykułem dotyczącym sprawy BMW. Dzisiejszy wpis będzie bardziej szczegółowo opisywał to zagadnienie. Postaram się również odpowiedzieć na nurtujące Was pytanie. Czy na swojej stronie internetowej można umieścić logo obsłużonych firm?
Ogólnie jest tak, że osoba, która zastrzeże znak towarowy uzyskuje na niego monopol prawny. Tylko, że w Urzędzie Patentowym panuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeżeli nie chronisz swojego znaku, konkurent jest w stanie zastrzec Twoją nazwę firmy na siebie. Poniżej opisuję co możesz w takiej sytuacji zrobić oraz kim właściwie jest używacz uprzedni.
Potrzebujesz mechanika, grafika lub sklepu z zabawkami. Co robisz? Większość osób zacznie poszukiwania od internetu. I firmy o tym wiedzą, dlatego walczą o naszą uwagę. Wykorzystują do tego m.in. reklamy Google AdWords. Niektóre firmy używają w kampaniach znaku towarowego konkurenta jako słowa kluczowego. Pytanie tylko, czy takie zachowanie jest zgodne z prawem?
Osoby, które zwracają się do mnie o pomoc, często pytają: „czy muszę mieć firmę, aby zastrzec znak towarowy”? To logiczne, bo taka rejestracja ma chronić nasze działania biznesowe. W dzisiejszym artykule szczegółowo odpowiadam na to pytanie. Gwarantuję, że będziesz zaskoczony na kogo taki znak można zarejestrować.