Slider
10 Sie

Od czego zacząć lekturę o ochronie marki?


 

Witaj na moim blogu 🙂

Wiele osób trafia tutaj szukając odpowiedzi na swoje pytania.

Być może z Tobą było podobnie.

Przez prawie 3 lata włożyłem wiele pracy w napisanie ponad 200 artykułów. Jeżeli jesteś nowym czytelnikiem, to prawdopodobnie zadajesz sobie pytanie:

Jak w tym morzu wiedzy odnaleźć to co najważniejsze?

 

Abyś nie utonął w natłoku informacji znalazłem proste rozwiązanie.

Stworzyłem listę najważniejszych artykułów.

A najważniejsze to nie zawsze te najpopularniejsze. Rozpoczynając lekturę wg. poniższego schematu oszczędzisz wiele czasu. Skupisz się na “samym mięsie”, pomijając mniej istotne wpisy.

 

Aby przenieść się do artykułu kliknij w tytuł.

 

______________________________________________________________________

eBook pt.:

“10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”

zdjęcie123Możesz go pobrać całkowicie za darmo.

Na 44 stronach znajdziesz najważniejsze informacje o prawnej ochronie marki. Wszystko napisałem zrozumiałym dla każdego nieprawnika językiem. Okrasiłem to również prostymi przykładami.

Mam sentyment do tego eBooka, ponieważ otrzymał wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie Urzędu Patentowego RP.

Pobrało go już ponad 1700 osób.

______________________________________________________________________

 

1. Jak chronić markę firmy?

W tym artykule szczegółowo tłumaczę dwa modele ochrony marki firmy:

1. bez formalnej rejestracji, oraz
2. poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym.

Pamiętaj, że nawet nie zastrzegając nazwy swojej firmy w Urzędzie Patentowym prawo w pewnym stopniu Cię chroni. Tylko, że postępowanie sporne będzie od Ciebie wymagało dużo więcej wysiłku.

Rejestrując znak wzmacniasz tą ochronę i ułatwiasz sobie dochodzenie roszczeń.

2. Co daje firmie rejestracja znaku towarowego?

Artykuł od którego warto rozpocząć przygodę ze znakami towarowymi.

Opisuję w nim:

– czym jest znak towarowy;
– jak wygląda świadectwo ochronne znaku towarowego;
– jakie są odmiany znaków towarowych;
jakie korzyści wynikają z rejestracji znaku towarowego.

3. Czy zastrzegając znak towarowy uzyskujesz monopol absolutny na nazwę?

Czy zastrzegając znak towarowy mam monopol na nazwęWiele osób mówi o tym, że chce “opatentować nazwę firmy”.

Poprzez rejestrację znaku uzyskujesz na niego monopol prawny. To prawo jest jednak w pewnym zakresie ograniczone. Po lekturze tego artykułu zrozumiesz dlaczego na rynku może legalnie istnieć kilka firm o identycznych nazwach.

4. Od kiedy zaczyna obowiązywać ochrona prawna znaku?

Często pytacie mnie czy po złożeniu wniosku o rejestrację znaku towarowego jesteście już objęci jakąś ochroną tymczasową. Oraz formalnie od kiedy zaczyna obowiązywać 10 letnia ochrona znaku? Czy od daty zgłoszenia znaku do rejestracji czy od momentu wydania decyzji o przyznaniu nam ochrony. W artykule szeroko odpowiadam na te pytania ilustrując wszystko prostymi przykładami.

5. Co oznacza symbol R w kółku przy firmowym logo?

Co oznacza R w kółkuWidzisz go codzienne w reklamach i na wielu produktach. Czy jest to symbol oryginalności, praw autorskich czy może rejestracji znaku towarowego?

Rozwiązanie zagadki w artykule. Tłumaczę tam również znaczenie innych symboli własności intelektualnej jak C w kółku, G w kółku, T w kółku oraz  TM i SM.

6. Rola oznaczeń w obrocie gospodarczym.

Artykuł ten nie odpowiada na jakieś szczegółowe pytanie. Jest jednak bardzo ważny dlatego zachęcam Cię do jego lektury. Pozwoli Ci bowiem na zrozumienie istotny znaków towarowych.

Wiele osób błędnie uważa, że można zawłaszczyć pewne słowa czy frazy. Tymczasem znaki towarowe w obrocie gospodarczym mają  określone funkcje. Najważniejszą z nich jest funkcja odróżniająca.

Nie można zastrzec nazwy (znaku towarowego) nie wiążąc go z określonymi towarami czy usługami.

Uzupełnieniem artykułu jest film, który nagrałem na zatłoczonej ulicy w Hongkongu. Znajdziesz tam również zdjęcie (to nie żart) nalewki z embrionów myszy.

Istne szaleństwo 🙂

7. Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy?

Zastrzeżenie nazwy firmy - ile kosztujeKoszty rejestracji uzależnione są od:

zasięgu ochrony (na Polskę, na UE, na wybraną wiązkę krajów);
zakresu ochrony (na jak wiele towarów i usług);
– tego czy zlecasz rejestrację znaku rzecznikowi patentowemu.

W artykule pt.

Czy zastrzeżenie nazwy firmy jest drogie?

zestawiłem wszystkie koszty. Wyszło mi, że gdybyś mógł za ochronę płacić w miesięcznych ratach (a nie możesz), wyniosły bo one około… 25 zł.

8. Mała firma a znak towarowy.

Wiele osób jest przekonanych, że rejestracja znaku towarowego jest droga.

A to nie jest prawdą.

Minimalny koszt 10-letniej ochrony znaku w Polsce wynosi 990 zł. Większość znaków zarejestrowanych jest na małe i średnie przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy chronią jedynie nazwę swojej firmy i później co 10 lat to prawo przedłużają.

W tym artykule wskazuję w którym momencie właściciel małej, początkującej firmy powinien pomyśleć o rejestracji znaku towarowego.

9. W czym może Ci pomóc rzecznik patentowy?

W czym może Ci pomóc rzecznik patentowySpecjalistą od znaków towarowych w Polsce jest rzecznik patentowy.

Może on w Twoim imieniu zgłosić znak to ochrony oraz nadzorować całą procedurę.

 

Naturalnie za jego pracę będziesz musiał mu zapłacić. O minimalnych opłatach jakie się z tym wiążą pisałem w artykule pt.:

Zastrzeżenie nazwy firmy a honorarium rzecznika patentowego“.

10. Marka produktu jako znak towarowy?

Wiele osób mówi o zastrzeżeniu nazwy firmy. Należy jednak pamiętać, że taką samą ochroną można objąć nazwę konkretnego produktu.

Będzie to o tyle korzystne jeżeli w swoim asortymencie posiadamy flagowy produkt, który odpowiada za dużą część naszego zysku. Życie pokazuje, że konkurencja szybko będzie chciała coś z tego tortu uszczknąć. Najłatwiej jest oczywiście w jakiś sposób się do popularnego produktu przybliżyć. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie podobnej nazwy z nadzieją, że konsumenci się pomylą.

Chroniąc swój znak towarowy zabezpieczasz się przed taką sytuacją.

11. Co lepiej chronić – nazwę, czy logo firmy?

Co lepiej chronić, logo czy nazwę firmyTo jedno z tych pytań, z którymi stykam się praktycznie codziennie. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Zarówno ochrona nazwy (znak słowny) jak i logo (znak słowno- graficzny) ma swoje plusy i minusy. To ostatecznie ty jako przedsiębiorca musisz ocenić co lepiej zabezpieczy twoje interesy.

12. Problemy z nazwami ogólnoinformacyjnymi.

Czy nazwa twojej firmy nie jest przypadkiem ogólnoinformacyjna? Tzn. czy jednoznacznie wskazuje na rodzaj oferowanych przez ciebie towarów lub usług?

Jeżeli tak, to możesz mieć problemy z rejestracją znaku towarowego.

Niestety taka nazwa z prawnego punktu widzenia jest zła i nie możesz jej zmonopolizować. Tego typu problemy nie dotyczą tylko małych firm. W artykule “Prześwietlamy PolskiBus” wskazywałem problemy kontrowersyjnego przewoźnika z rejestracją słownego znaku “PolskiBus”.

13. Dlaczego chwytliwą nazwę warto chronić?

75752_pastwisko-krowa-jezorCzasami ludzie wpadają na proste acz genialne pomysły.

Tak powstała marka mleka o moim zdaniem rewelacyjnej nazwie. Opisuję ten przypadek w artykule. Dzięki temu producent pozytywnie i kreatywnie wyróżnił się na rynku.

Jak wskazuję konkurencja próbowała przybliżyć się do jego koncepcji, ale z dużo gorszym rezultatem.

Wniosek? Chwytliwą nazwę warto chronić 🙂

14. Czy nazwisko może być znakiem towarowym?

Przedsiębiorcy niekiedy wykorzystują w nazwie firmy swoje nazwisko. Pojawia się pytanie czy mogą je zarejestrować jako znak towarowy? Odpowiedź na to pytanie jest złożona i pojawia się tam kilka “ale”.

15. Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego.

Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowegoRejestracja znaku towarowego nie jest zwykłą formalnością.

Aby znak mógł uzyskać ochronę musi spełniać szereg wymogów. W tym ten najważniejszy – nie może być podobny do znaku już zarejestrowanego. W przeciwnym wypadku urząd patentowy może wydać decyzję odmawiającą rejestracji.

A będzie to dla Ciebie oznaczać, że od lat posługujesz się marką, która narusza prawa do wcześniejszego znaku towarowego. Zanim więc dokonasz zgłoszenia warto sprawdzić czy w ogóle masz szansę na ochronę.

16. Czy pojedyncze słowo jest chronione prawem autorskim?

Ten problem wbrew pozorom jest bardzo istotny.

Czy jeżeli wymyśliłem nazwę swojej firmy np. MIKPOL, to czy przysługują mi do niej prawa autorskie? W końcu wcześniej nikt takiego słowa nie używał. Definicja utworu w prawie autorskim jest bardzo szeroka więc teoretycznie powinno się udać.

Co na to praktyka?

Jak to częsta bywa odpowiedź brzmi: “to zależy” 🙂

17. Jak legalnie używać cudzego znaku towarowego?

jak legalnie używać cudzego znaku towarowego.jpgPo zarejestrowaniu znaku towarowego masz wyłączne prawo posługiwania się nim.

Są jednak wyjątki od tej zasady.

W niektórych przypadkach, obce osoby mogą legalnie używać cudzych znaków towarowych. W artykule opisałem jak to robić aby nie złamać prawa.

Komentarze pod artykułem pokazują, że temat żywo interesuje czytelników bloga 🙂

18. Problemy z nazwą miasta użytą w znaku towarowym.

Warto rozważnie wybierać nazwę swojej firmy. Przedsiębiorca, który użyje w niej nazwy miasta może mieć później problemy z rejestracją takiego znaku towarowego. Okazuje się bowiem, że Urząd Patentowy RP będzie wymagał na to zgody odpowiedniego organu. A co w sytuacji kiedy takiej zgody nie dostaniesz?

19. Co grozi za naruszenie znaku towarowego?

Naruszenie znaku towarowego - co za to groziOdpowiedz sobie teraz na następujące pytanie:

Czy wybierając nazwę dla swojej firmy sprawdziłeś wcześniej czy nie narusza ona prawa do cudzego znaku towarowego?

Często piszą do mnie osoby, które nieświadomie naruszyły cudzy znak towarowy. A dowiedzieły się tego z listu od kancelarii prawnej.

Nie zawsze prawnicy mają rację.

Jednak w niektórych przypadkach przedsiębiorcy po kilku, kilkunastu latach używania nazwy byli zmuszeni ją zmienić. W artykule wskazuję jakie jeszcze konsekwencje grożą w takiej sytuacji.

20. Jak chronić slogan reklamowy?

Niektóre slogany reklamowe znają miliony jak nie miliardy ludzi

Daleko nie szukając: McDonald i’m lovin it.

Naturalne więc, że stają się one bardzo cenne. W artykule opisuję jak można je chronić. Problem sloganów reklamowych jest taki, że zazwyczaj w skróconej wersji opisują produkt. Np. znany wszystkim “cukier krzepi”. I tutaj pojawiają się niekiedy problemy z rejestracją sloganu jako znaku towarowego.

Niemniej w sprzyjających okolicznościach da się to zrobić.

21. Wezwanie do zaprzestania naruszania znaku.

Wezwanie do zaprzestanie naruszania znaku towarowegoOtrzymałeś pismo z kancelarii prawnej?

Żądają abyś zmienił nazwę firmy?

W artykule wskazuję, że być może jeszcze nie wszystko stracone. Należy sprawdzić dokładnie wszystkie okoliczności sprawy. Część rzeczy możesz zrobić samodzielnie. Dzięki temu jesteś w stanie ocenić które żądania są w sposób oczywisty bezpodstawne.

Jeżeli wpadłeś w kłopoty to udaj się po pomoc do rzecznika patentowego.

22. Znaku towarowego należy używać.

Nawet zarejestrowany znak towarowy można w określonych przypadkach unieważnić. Wygasić jego ochronę można np. jeżeli będzie nieużywany. Chodzi o to aby duże firmy, które na to stać nie monopolizowały nazw tylko po to aby przyblokować konkurencję. Jak więc widzisz rejestracja znaku wiąże się nie tylko z uprawnieniami, ale i pewnymi obowiązkami.

23. Uważaj na pisma od oszustów!

Uwazaj na listy od oszustowPo zgłoszeniu znaku towarowego niemal na 100% otrzymasz list od oszustów.

Pismo wygląda jak oficjalny dokument urzędowy. Zawsze znajduje się w nim informacja, że musisz wnieść opłatę za publikację informacji o znaku towarowym.

Prawda jest jednak taka, że przelewu dokonujesz na konto prywatnej firmy.

Nie ma to nic wspólnego z urzędem patentowym.

A kwoty oscylują pomiędzy 1000 PLN a 2000 EUR!

W artykule znajdziesz ponad 20 skanów pism, które otrzymali moi klienci.

24. Kiedy rebranding jest zagrożeniem dla twojej firmy?

W artykule opisuję od strony prawnej konsekwencje zmiany formowego logo.

A tzw. rebranding wydaje się naturalnym etapem rozwoju firmy. Swoją drogą nasza kancelaria również kilka lat temu zmieniła oficjalne logo. W takim przypadku mogą pojawić się pewne problemy ze znakiem towarowym.

Można temu zapobiec odpowiednio wcześnie się na wszystko przygotowując.

25. Konkurent zastrzegł Twój znak towarowy. Co teraz?

Zła wiara przy rejestracji znaku towarowegoNie ma obowiązku rejestracji znaku.

Warto to jednak zrobić jeżeli firma dobrze się rozwija. W przeciwnym wypadku może się okazać, że były pracownik, wspólnik czy bezpośredni konkurent zrobi to za nas.

W takim przypadku o swoje prawa będziesz musiał walczyć w sądzie.

Brzmi jak koszmar?

I faktycznie nim jest.

Przez kilka lat będziesz żył w niepewności o wynik.

26. Jak chronić własność intelektualną w firmie.

Na początku rozwoju firmy ludzie skupiają się na fundamentalnych kwestiach.

Tzn. co zrobić aby firma utrzymała się na rynku i przynosiła dochody. W późniejszym etapie przedsiębiorcy zaczynają myśleć o ochronie tego co przynosi im zyski. W tym artykule wskazuję co poza znakami towarowymi możesz chronić w urzędzie patentowym. Przy okazji polecam Ci również inne wpisy o tej tematyce

Życie uczy, że nieszczęścia przydarzają się innym

oraz

Zdrada pracownika – jak się przed nią bronić?

27. Jak odzyskać domenę internetową?

Jak odzyskać domenę internetową Szantaż domenowyWiedziałeś, że znak towarowy chroni również firmową domenę internetową?

Dobrze to wiedzieć w kontekście popularnego ostatnio piractwa domenowego. Chodzi o tzw. Cybersquatting czyli szantaż domenowy. Ktoś rejestruje domenę wykorzystującą Twoją nazwę firmy i proponuje Ci jej odkupienie.

Oczywiście za horrendalnie wysoką kwotę.

W artykule wskazuję jak możesz z tego typu szantażem walczyć. A także co zrobić aby odzyskać domenę internetową.

 28. Jak znak towarowy pomaga w przypadku bankructwa.

Rozpoczynając działalność gospodarczą ludzie skupiają się na celu, który chcą osiągnąć. Nikt z założenia nie przyjmuje, że jego firma może zbankrutować. Czasami jednak, nawet po wielu latach działalności tak się może stać. Nieoczekiwanie w takim przypadku znak towarowy może okazać się bardzo pomocny.

Chodzi o to, że ma on określoną ekonomiczną wartość.

W niektórych przypadkach większą cała własność materialna firmy. Wielu firmom bardziej będzie się opłacało kupić dobrze rozpoznawalną markę niż tworzenie od zera własnej.

29. Znak towarowy a prawo autorskie.

Znak towarowy a prawo autorskieZadam Ci kolejne niewygodne pytanie:

Czy grafik, który stworzył Twoje firmowe logo przekazał Ci do niego autorskie prawa majątkowe?

Tzn. nie miał takiego obowiązku. To jednak w Twoim interesie jest podpisanie takiej umowy. W przeciwnym razie nawet jeżeli się z nim rozliczyłeś on wciąż jest właścicielem logo.

Zaskoczony?

Takie jest prawo.

Na szczęście dopóki z grafikiem jest zgoda można jeszcze nadrobić to zaniedbanie. Jeżeli zgody nie ma to istnieje niebezpieczeństwo, że grafik unieważni Twój znak towarowy na podstawie prawa autorskiego.

30. Ptasie Mleczko – historia walki o znak towarowy.

Ten artykuł zyskał ogromną popularność. Co więcej został nawet przedrukowany w papierowym wydaniu Gazety Wyborczej. Opisuję w nim historię Ptasiego Mleczka Wedla, ale od strony prawnej. Jest bardzo ciekawa i pełna zwrotów akcji 🙂

Na dzień dzisiejszy Wedlowi udało się w końcu zarejestrować słowny znak towarowy “Ptasie Mleczko” niemniej konkurencja od razu złożyła wniosek o jego unieważnienie.

Ta historia jest więc pisana na naszych oczach.

31. Umowa licencyjna na znak towarowy.

umowa licencyjna na znak towarowyZnaki towarowe rejestruje się nie tylko do ochrony swoich interesów. W artykule wskazuję, że na znaku towarowym możesz zarabiać. Jeżeli stworzysz silną rozpoznawalną markę wiele osób będzie chciało działać pod “Twoim parasolem”. Tym samym możesz zacząć udzielać franczyzy, której częścią będzie zgoda na używanie znaku towarowego.

Licencja na znak towarowy może Ci również pomóc uniknąć podwójnego opodatkowania w spółce.

Sposobów jest jeszcze wiele.

32. Jak podobny musi być znak tow. aby naruszał prawo?

Wielu osobom wydaje się, że lekka modyfikacja nazwy pozwala obejść prawo.

W końcu znaki towarowe nie są już wtedy identyczne. Dzięki takiej filozofii mamy na giełdach buty marki: Adldas, Adonis czy Ribok. W artykule tłumaczę, że takie podejście jest naiwne i nadal mamy do czynienia z naruszeniem prawa. Co więcej opisuję trzy płaszczyzny na których bada się podobieństwo oznaczeń.

Może być tak, że choć nazwa jest różna, to logo jest na tyle podobne, że może wprowadzać w błąd.

33. Czym jest sprzeciw do rejestracji znaku towarowego?

Sprzeciw do rejestracji znaku towarowegoWiosną 2016 r. wchodzą w Polsce przepisy, które całkowicie zmieniają zasady rejestrowania znaków towarowych. Od teraz wszystko będzie się opierało na sprzeciwie.

Teoretycznie ochronę może uzyskać każdy znak towarowy – chyba, że ty jako właściciel znaki wcześniejszego sprzeciwisz się temu.

A co jeżeli przegapisz takie zgłoszenie?

Nowa procedura ma być szybsza i prostsza. Niestety zobowiązuje przedsiębiorców do śledzenia nowo zgłoszonych znaków towarowych.

34. Jak legalnie korzystać ze zdjęć i opisów produktów od producenta?

Prowadzisz sklep internetowy lub handlujesz na allegro?

Do przedstawiania swojego asortymentu potrzebujesz zdjęć i opisów produktów. Najlepiej najwyższej jakości. No i tutaj z pomocą przychodzi producent. W artykule odpowiadam na pytanie czy możesz z jego materiałów korzystać. Już Ci jednak mówię, że w większości przypadków – nie!

Na końcu znajdziesz proste instrukcje jak możesz działać całkowicie legalnie.

35. Czy można uzyskać monopol prawny na kolor?

monopol prawny na kolorOto mój najpopularniejszy artykuł na blogu.

Odpowiadam w nim na pytanie czy firma może zarejestrować kolor jako znak towarowy. Teoretycznie nie, ale są wyjątki. Tych wyjątków znalazłem około 30-tu.

Będziesz całkowicie zaskoczony jakie kolory z twojego otoczenia są aktualnie chronione prawem.

 36. Opisowe (ogólnoinformacyjne) znaki towarowe.

To jeden z moich najważniejszych artykułów.

Powinieneś go przeczytać jeżeli jesteś na etapie wymyślania marki dla swojej firmy. Wielu przedsiębiorców chce aby ich nazwa wskazywała od razu na ich branżę. To może być korzystne marketingowo. Problem w tym, że jeżeli będzie to robić wprost, takiej marki nie da się zmonopolizować. Z prawnego punktu widzenia jest to poważny błąd. Błąd, który dobitnie zrozumiesz kiedy konkurencja legalnie będzie używała nazwy, którą promujesz.

Jest jednak sposób na to, aby Twoja marka komunikowała to co chcesz a jednocześnie można ją było zarejestrować w Urzędzie Patentowym.

 37. Jak sprawdzić czy firmowe logo nie jest plagiatem?

Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatemKolejny artykuł, który jako przedsiębiorca koniecznie musisz przeczytać.

Jeżeli zlecasz agencji reklamowej lub grafikowi stworzenie logo to jaką masz pewność, że nie dostaniesz plagiatu? Nierzetelny grafik nie przyzna Ci się do tego. Możesz próbować przeszukiwać rynek w poszukiwaniu czegoś podobnego. Będę jednak szczery.

Jest to jednak niesamowicie pracochłonne zadanie. Nie da Ci poza tym oczekiwanej odpowiedzi czy twoje logo nie jest plagiatem. Na szczęście nie jesteś tutaj na straconej pozycji. Wskazuję sposób dzięki któremu zminimalizujesz ryzyko otrzymania plagiatu.

38. Uważaj na firmy rejestrujące znaki towarowe.

W internecie obecnie masa firm reklamuje usługi rejestrowania znaków towarowych. Wysyłają masowo maile, korzystają z reklam Google AdWord. Ich strony zawierają doskonałe zdjęcia stockowe i perswazyjne opisy. To jednak tylko pozory.

Trafiło do mnie kilku klientów poszkodowanych przez takie firmy. To zmobilizowało mnie do tego aby im się przyjrzeć. Co się okazało? To nie kancelarie patentowe ani prawne. Takie usługi świadczą firmy, o których nic nie wiadomo, albo agencje reklamowe. Znalazłem nawet reklamy detektywów(!).

W tym artykule przeczytasz z jakimi zagrożeniami wiąże się korzystanie z usług anonimowych pseudo doradców.

39. Kto jest właścicielem Twojej firmowej domeny internetowej?

Czy na pewno jesteś właścicielem swojej firmowej domeny internetowejJako przedsiębiorca zapewne nie masz wiele wolnego czasu. Delegujesz zadania pracownikom lub firmom zewnętrznym. Pytanie jednak czy zadbałeś o to aby firmowa domena internetowa była zarejestrowana na Ciebie?

W tym artykule wskazuję jak to sprawdzić.

Pamiętaj!

Sytuacja kiedy nie jesteś abonentem domeny jest bardzo niebezpieczna. Nie odczujesz tego dopóki między wami jest zgoda. Kiedy jednak dojdzie do konfliktu abonent domeny może kilkoma kliknięciami wyłączyć twoją stronę firmową. Dochodzenie roszczeń w sądzie potrwa wiele miesięcy.

Jak to się mówi:

Lepiej zapobiegać niż leczyć.

40 – Czy musisz mieć firmę aby zastrzec znak towarowy?

Wiele osób zanim założy działalność gospodarczą podejmuje przygotowania do biznesu. Robi badania rynku, szuka inwestorów lub wspólników. To właśnie na tym etapie rodzą się pomysły na markę firmy. Naturalnie pojawia się więc pytanie, czy już teraz, tak prewencyjnie, można zastrzec na siebie znak towarowy.

W tym artykule odpowiadam, że technicznie jest to możliwe. Ważne jednak, aby przy tym pamiętać o kilku kwestiach. Wyliczam również jakie korzyści ma rejestracja znaku towarowego na osobę fizyczną.

41 – Czy można używać cudzego znaku w reklamach AdWords?

Bardzo ważny artykuł, z którego wnioski mogą Cię zaskoczyć. Okazuje się bowiem, że w świetle prawa można używać cudzego znaku towarowego w reklamach AdWords. W 2010 i 2011 r. zapadły przełomowe wyroki Trybunały Sprawiedliwości UE gdzie jednoznacznie wskazano, że jeżeli tylko reklama nie wprowadza w błąd, takie zachowanie stanowi element normalnej i zdrowej konkurencji.

42 – Jak zablokować swój znak towarowy w reklamie tekstowej AdWords?

Kontynuacja poprzedniego artykułu, w którym omawiałem “niewidzialne” użycie znaku towarowego. Tutaj zajmuje się użyciem widzialnym w reklamie tekstowej AdWords. Sprawa wygląda o tyle ciekawie, że od strony prawnej, jeżeli tylko nie wprowadzasz w błąd konsumentów, możesz się znakiem konkurencji posługiwać.

Tylko, ze Google daje właścicielom zarejestrowanych znaków wyjątkowe narzędzie. Dzięki niemu możesz zrobić blokadę reklam AdWords z wykorzystaniem Twojego znaku towarowego. Konkurencji aby reklamować się z wykorzystaniem takiego słowa będą musieli uzyskać Twoją zgodę.

43 – Co to są klasy towarowe w znaku towarowym?

Od ilości klas towarowych, które wskażemy w zgłoszeniu zależy wysokość opłat urzędowych.

Znak towarowy nie chroni samej nazwy. Ta nazwa nierozerwalnie związana jest z towarami lub usługami. A te znajdują się właśnie w klasach towarowych. W artykule dowiesz się dlaczego tak ważne jest wybranie prawidłowego wykazu. oraz czym jest klasyfikacja nicejska.

44 – Jak zmienić nazwę firmy?

Niestety systematycznie stykam się z przedsiębiorcami, którzy dość bezrefleksyjnie wybrali nazwy dla swoich firm. Po przeprowadzeniu analizy prawnej znajdowałem kolizyjne znaki towarowe. Wnioski były więc jednoznaczne. Aby uniknąć kosztownego w skutkach sporu mój klient musi zmienić nazwę firmy.

To jak to się robi opisałem w tym artykule. Formalności, których musisz dopełnić zależą od tego czy prowadzisz działalność gospodarczą czy spółkę. Trochę ich jest, ale starałem się wszystko maksymalnie czytelnie rozpisać.

Co najważniejsze – wszelkie zmiany w rejestrach są całkowicie darmowe.

 

Naturalnie lista będzie nadal rozwijana 🙂

 

Interesuje Cię prawna ochrona marki?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Krzysztof Luty 12, 2017 o 14:57

Dzień Dobry,

Jaki jest koszt badania zdolności rejestrowej znaku towarowego, jak długo ono trwa i czy można to “załatwić” onnline.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Luty 13, 2017 o 11:13

Dzień dobry Panie Krzysztofie.
Dokładną wycenę wysłałem Panu na maila. Tutaj napiszę jedynie, że na nasz pisemne wnioski z badania trzeba poczekać tak 10-14 dni. Oczywiście wszelkie formalności załatwiamy on-line. Sprawozdanie otrzymuje Pan w wersji drukowanej pocztą, oraz jeżeli Pan chce w formacie PDF mailem.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.