Przedmiot postępowania
Sygn. akt XXII GWzt 6/08
- Powód, firma BMW, podnosił, że pozwany używa unijnych znaków towarowych BMW z sposób naruszający jego prawa
- Pozwany w swojej nazwie przedsiębiorstwa używał m.in. słów „Serwis BMW” pomimo tego, że od 2004 r. nie był już autoryzowanym dealerem tej marki. Podobnie reklamował się na swojej stronie internetowej.
- Dodatkowo w sąsiedztwie swojego zakładu umieścił tablicę informacyjną, na której prawie połowę powierzchni zajmowało Logo BMW.
Wyrok
- Sąd uznał, że pozwany naruszył znak towarowy BMW.
- Zakazał pozwanemu używania słowno-graficznego znaku towarowego BMW w celu informacyjnym oraz reklamowym.
- Zakazał pozwanemu używania słownego znaku BMW w sposób niezgodny z uczciwymi praktykami w handlu. W szczególności w sposób mogący wywołać u klientów przekonanie o istnieniu związków gospodarczych pomiędzy stronami.
- Zakazał pozwanemu prowadzenia działalności gospodarczej z użyciem sformułowań „Serwis BMW”.
Otrzymałeś pismo z kancelarii prawnej BMW? Odezwij się do mnie. W ramach porady prawnej powiem, co powinieneś zrobić, aby sprawa nie trafiła do sądu.
Podsumowanie uzasadnienia
- Można posługiwać się cudzym znakiem towarowym, jeżeli jest to konieczne dla wskazania przeznaczenia towarów lub usług. Używanie takiego znaku musi być jednak zgodne z uczciwymi praktykami w przemyśle i handlu.
- Używanie znaku zgodne z uczciwymi praktykami jest wtedy, kiedy przedsiębiorca np. umieszcza na swojej stronie internetowej informację handlową: „Sprzedajemy samochody marki: BMW, FORD, FIAT”. Umieszczanie na stronie internetowej dużego dominującego słowno-graficznego znaku BMW będzie już przekroczeniem tego prawa, ponieważ może wprowadzać w błąd.
Użycie znaku jest niezgodne z uczciwymi praktykami, jeżeli:
1) może sprawiać wrażenie istnienia powiązań gospodarczych między osobą trzecią a właścicielem znaku towarowego;
2) narusza wartość znaku poprzez osiąganie nieuzasadnionych korzyści wynikających z jego charakteru odróżniającego albo renomy albo
3) prowadzi do dyskredytacji lub oczerniania znaku.
O naruszeniu prawa można już mówić, kiedy wystąpi prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd.
Ocena tego należeć będzie każdorazowo do Sądu, który odniesie ją do okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.
3 sposoby na legalne używanie cudzego znaku – podcast
Na temat tego jak legalnie używać cudzego znaku towarowego nagrałem osobny odcinek podcastu. Odtwarzając go na swoim telefonie możesz słuchać tej audycji gdziekolwiek jesteś. To idealne rozwiązanie, jeżeli cierpisz na deficyt czasu.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | YouTube
Zobacz również:
- Czy do Urzędu Patentowego można zgłosić pomysł na biznes?
- Jak zgłosić naruszenie prawa na Allegro? Usuń ofertę konkurenta!
- Co daje rejestracja marki na Amazon? Korzyści o których nie wiedziałeś
- Jak fantazyjna powinna być grafika opisowego znaku towarowego?
- Jak wygląda zastrzeżenie nazwy firmy w Polsce?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
- Wymyśliłem nazwę firmy. Czy mam do niej prawa autorskie?
FAQ
Czy znak towarowy musi być zarejestrowany, aby chroniło go prawo?
Aby uzyskać najsilniejszą ochronę dla znaku towarowego, konieczne jest jego zarejestrowanie. Jednak, jeśli nie zarejestrowałeś jeszcze nazwy lub logo, istnieje ostatnia szansa na ochronę swoich praw.
? Firmy, które korzystają z danego oznaczenia jako pierwsze, w minimalnym stopniu są chronione przez darmowe przepisy.
? Jeśli prowadzisz działalność bardzo lokalnie, na przykład warzywniak lub zakład krawiecki, niezastrzeżony znak towarowy może być wystarczający.
Rejestrując swoją markę:
✅ zyskujesz pewność, że nikt nie skradnie Twojego znaku (rejestrując go na siebie),
✅ możesz usuwać nieuczciwą konkurencję, na przykład na Allegro,
✅ masz prawo do używania symbolu ®️.
Pamiętaj, że „Pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej” ❤️, dlatego warto jak najszybciej zarejestrować swoją markę.
Przed dokonaniem zgłoszenia koniecznie wykonaj analizę prawną swojego znaku towarowego. Nie wiesz, co to jest? Przeczytaj artykuł na ten temat.
Czy każda nazwa i logo jest chronione przez prawo autorskie?
Nie, nie każda nazwa i logo jest chroniona przez prawo autorskie ❌. Aby dane dzieło mogło być uznane za chronione prawem autorskim, musi mieć indywidualny charakter i być wystarczająco oryginalne.
? Proste grafiki lub pojedyncze słowa są zbyt mało oryginalne. Potwierdzają to wyroki polskich sądów, które uznały, że nazwy takie jak „Alibabki”, „Polak Potrafi”, „Kombii” czy „Jogi” nie podlegają ochronie praw autorskich.
? Aby uzyskać pewne prawa do swojej marki, najlepszym sposobem jest ✅ zarejestrowanie jej jako znaku towarowego. W ten sposób otrzymasz świadectwo ochronne, które potwierdzi wyłączne prawo do korzystania z danej nazwy lub logo.
Trzeba jednak pamiętać, że nie każda nazwa może być zastrzeżona jako znak towarowy. Dlatego, przed dokonaniem zgłoszenia, warto skonsultować się z rzecznikiem patentowym i ✅ zlecić wykonanie analizy prawnej marki.
W wielu miejscach sieci, najczęściej przy usługach lub produktach komercyjnych spotyka się pasek graficzny opisany jako „Z naszego produktu korzystają:” , na którym to widać logo różnych dużych firm typu „IBM” (dość często), a czasem tylko nazwy tych firm. Czy to jest zgodne z prawem, aby publikować takie informacje i prezentować nazwy lub logo?
Sam mam również wielu klientów, którzy używają moich produktów/usług i fajnie było by móc się na to powołać na stronie WWW. Czy mógłbym dowiedzieć się na jakiej podstawie można zamieszczać takie rzeczy? Z artykułu wynika, że nie można, ale mimo to wciąż natrafiam na strony, gdzie takie informacje są zawarte i co ciekawe, najczęściej są to strony amerykańskie.
Od razu przestrzegam przed sugerowaniem się wszystkim co robią inni. Zwróciłbym raczej uwagę czy robią tak kancelarie prawne. Z mojego doświadczenia wynika, że umieszczają one listę firm, które z nimi współpracowały. Wszystko pisane zwykłą czcionką, ewentualnie drukowanymi literami. Wynika to z tego, że takie wykorzystywanie cudzego znaku towarowego wymaga zgody uprawnionego.
Właściciel znaku musi mieć wpływ na to jak jest on prezentowany. Nie każdy życzy sobie aby jego logo widniało obok logo DUREX. Z tego powodu warto na wykorzystanie cudzego znaku na swojej stronie uzyskać pisemną zgodę.
Podejrzewam, że sporo z tych firm takiej zgody nie posiada a właściciele znaków nie wiedzą o ich wykorzystaniu albo nie mają nic przeciwko. Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli niepisana zgoda między przedsiębiorcami się skończy to wykorzystanie znaku bez zgody uprawnionego może nastręczyć wielu problemów.
Pozdrawiam