Spis treści
- • Renomowane znaki towarowe. Dlaczego duży może więcej?
- • Jak rodzą się renomowane znaki towarowe?
- • 1 – Renomowany znak towarowy musi być zarejestrowany.
- • 2 – Renomowany znak towarowy musi być znany znacznej części odbiorców.
- • 3 – Ocena istotnych okoliczności sprawy.
- • 4 – Ocena cech jakościowych.
- • Przed czym chronią renomowane znaki towarowe?
- • 1 – Ochrona przed pasożytnictwem.
- • 2 – Ochrona przed rozwodnieniem znaku towarowego.
- • 3 – Ochrona przed degradacją renomy.
- • Renomowane znaki towarowe. Podsumowanie
Renomowane znaki towarowe. Dlaczego duży może więcej?
Renomowane znaki towarowe dysponują silniejszą ochroną niż znaki zwykłe.
Właściwie można powiedzieć, że każdy nowo zgłoszony znak jest znakiem zwykłym.
Miano renomowanego znaku towarowego uzyskuje dopiero w następstwie jego używania. I to tylko w szczególnych przypadkach.
Zgłaszając do ochrony zwykły znak towarowy, musisz wskazać do oznaczanie czego ma on służyć. Jeżeli prowadzisz restaurację, wskazujesz usługi restauracyjne. I w ramach tych usług uzyskujesz monopol prawny na to oznaczenie.
Tymczasem:
Renomowane znaki towarowe chronione są również w zakresie towarów lub usług niepodobnych.
Przykład:
Chcę wprowadzić na rynek nowy model samochodu.
Jeżeli nazwę go Coca Cola, to dużo łatwiej znajdę na niego nabywców. Formalnie prawo ochronne na znak towarowy Coca Cola nie obejmuje samochodów. Mimo wszystko, powołując się na renomę tego znaku Coca Cola łatwo zakazałaby mi sprzedawania takich towarów.
Poniżej ordynarne przykłady naruszeń znaków renomowanych:
IE9 – Sun Care.
Zero skojarzeń z Internet Explorer 🙂
Rybka SNICKERS w sosie pomidorowym.
WD40 – tylko dla prawdziwych mężczyzn.
Jak rodzą się renomowane znaki towarowe?
Kluczowe pytanie to oczywiście: kiedy znak towarowy nabywa renomę?
Ewentualnie gdzie jest granica, po przekroczeniu której, zwykły znak towarowy, staje się renomowanym znakiem towarowym?
Przepisy nie definiują tego pojęcia.
Trzeba się posiłkować orzeczeniami sądów europejskich i polskich. Wskazały one szereg wymogów, które muszą być spełnione, aby wykazać renomę znaku.
1 – Renomowany znak towarowy musi być zarejestrowany.
Aby w ogóle myśleć o wzmocnionej ochronie znaku, ten musi być zarejestrowany w odpowiednim urzędzie patentowym. Jeżeli więc jakiś przedsiębiorca mówi, że jego znak towarowy jest renomowany, bo np. jest rozpoznawalny na rynku, a faktycznie go nie chroni, to o żadnej wzmocnionej ochronie nie może być mowy.
Taki znak może korzystać z ochrony jako znak powszechnie znany, ale o tym więcej powiem Ci w kolejnym artykule.
2 – Renomowany znak towarowy musi być znany znacznej części odbiorców.
W orzecznictwie unijnym dominuje tutaj kryterium ilościowe. Należy jednak pamiętać przy tej okazji o trzech rzeczach.
- rozpoznawalność znaku bada się wśród jego odbiorców, czyli nabywców określonych towarów lub usług. To ważne, bo w niektórych przypadkach zdecydowanie zawęża to liczbę osób, które muszą znak kojarzyć.
Jeżeli mówimy o marce mleka, to ilość potencjalnych konsumentów jest ogromna. Jeżeli jednak znak służy do oznaczania maszyn rolniczych, grono odbiorców jest ograniczone właściwie do rolników.
- znak powinien być rozpoznawalny przez odbiorców, ale na znacznym terytorium kraju. Wysoka znajomość danego znaku w Warszawie i okolicach nie wystarczy do uznania renomy.
- Ta znaczna znajomość znaku wśród odbiorców nie jest dokładnie określona. Z pewnością jej stopień nie musi być wysoki (czyli ponad 50%).
Ciekawostka:
Opierając się jedynie na kryterium ilościowym, za renomowany znak towarowy można by uznać znak AMBER GOLD. Formalnie bowiem, jest to zarejestrowany unijny znak towarowy.
No i kto o nim nie słyszał 🙂
3 – Ocena istotnych okoliczności sprawy.
Europejskie orzecznictwo wskazuje, że przy analizie czy znak towarowy jest renomowany, należy wziąć pod uwagę również takie kryteria jak:
– udział znaku w rynku
– wielkość nakładów na promocję
– intensywność, zasięg geograficzny używania znaku
– okres jego używania
– jakość oznaczonych towarów
4 – Ocena cech jakościowych.
W polskim orzecznictwie poza kryterium ilościowym, renomowane znaki towarowe muszą posiadać określone cechy jakościowe. Chodzi o:
– prestiż;
– siłę przyciągania;
– wartość reklamową oraz
– przekonanie odbiorców o świetnych cechach towarów opatrzonych tym znakiem.
W tych okolicznościach, AMBER GOLD nie zostałby uznany za renomowany znak towarowy.
Wymóg spełnienia określonych cech jakościowych wzbudza wiele dyskusji. Zauważ, że część znaków niejako z definicji wykluczonych jest wtedy z renomy. Ciężko mówić o prestiżu czy sile przyciągania znaków przeznaczonych do oznaczania kremu na hemoroidy czy usług pogrzebowych.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Przed czym chronią renomowane znaki towarowe?
1 – Ochrona przed pasożytnictwem.
Chodzi o sytuację, kiedy przedsiębiorca posługuje się oznaczeniem, które odbiorcy kojarzą z renomowanym znakiem towarowym. Na takie oznaczenie przenoszone są więc te pozytywne skojarzenia. A to zdecydowanie ułatwia sprzedaż.
Dochodzi więc do występowania nienależnych korzyści.
Te skojarzenia ze znakiem renomowanym sprawiają, że podmiot korzystający ze znaku nie musi ponosić nakładów na reklamę.
Ciekawostki:
Skojarzenie z renomowanym znakiem towarowym nie zawsze łatwo wykazać. W Polsce nadal zarejestrowany jest taki oto znak przeznaczony do oznaczania… m.in. okien i drzwi:
Podjęto nawet próbę jego unieważnienia, ale nieskuteczną .
PUMA VS PUMA-SYSTEM
Stosunkowo niedawno finał miała sprawa (T-71/20) sprzeciwu do rejestracji unijnego znaku towarowego PUMA-SYSTEM. Oczywiście zablokować zgłoszenie próbowała PUMA. Nie wchodząc w szczegóły, nie udało jej się to w stosunku do towarów takich jak: maszyny do obróbki drewna i metalu oraz odpowiednie oprogramowanie i usługi do tego.
Sąd UE w uzasadnieniu napisał, że okoliczność, że zgłoszony znak towarowy i wcześniejszy znak towarowy są podobne oraz że wcześniejszy znak cieszy renomą, nie może automatycznie wystarczać do stwierdzenia związku między tymi znakami.
Parodia renomowanego znaku towarowego
Wniosek:
- Ochrona znaków renomowanych jest bardzo silna, ale ma jednak swoje granice.
2 – Ochrona przed rozwodnieniem znaku towarowego.
Chodzi o sytuację, gdy w wyniku występowania na rynku podobnych znaków, wcześniejszy znak towarowy nie kojarzy się w sposób natychmiastowy, z towarami dla których był zarejestrowany. Świetnie ujął to nowojorski prawnik Frank Schechter:
Jeżeli dopuścimy restauracje marki Rolls-Royce, kawiarnie marki Rolls-Royce, spodnie marki Rolls-Royce i cukierki marki Rolls-Royce, to za 10 lat nie będzie już marki Rolls-Royce.
W tym konkretnym przykładzie ta renomowana marka samochodów zostałaby zdegradowana do pozycji zwykłego znaku towarowego. W 2023 roku miał zresztą swój finał spór o znak towarowy GC Google CAR. Ktoś próbował zastrzec takie określenie dla „Pojazdów” z klasy 12. Co oczywiste Google wniosło wobec tego zgłoszenia sprzeciw.
Trybunał Sprawiedliwości UE (T-568/21) uznał, że pomimo tego, że Google swoją markę ma chronioną na coś innego, to cieszy się ona tak dużą renomą, że może skutecznie zablokować tę rejestrację. Bez cienia wątpliwości „konkurent” swoją nazwą czerpałby nienależne korzyści z wywoływanych skojarzeń.
Co oczywiste, tak samo należy oceniać poniższy przypadek 🙂
3 – Ochrona przed degradacją renomy.
Chodzi o sytuację, kiedy towary, do oznaczania których służy znak przez osobę 3-cią, posiadają cechę, która może wywierać negatywny wpływ na wizerunek renomowanego znaku towarowego.
Przykład:
Mamy znane wszystkim perfumy marki Chanel.
Na rynku jednak pojawia się marka Chanell do oznaczania… trutki na szczury.
Utrzymywanie się na rynku takich towarów, będzie negatywnie oddziaływać na atrakcyjność tego renomowanego znaku towarowego.
Renomowane znaki towarowe. Podsumowanie
Za renomowane znaki towarowe mogą być uznane znaki znane znacznej części odbiorców.
- Jeżeli jednak dotyczą towarów z jakiejś niszy, ilość tych odbiorców może być stosunkowo mała.
- Zasięg terytorialny musi obejmować znaczną część danego kraju. Znów jednak nie musi to być całe terytorium.
- Nie ma również określonej procentowo ilości odbiorców, którzy muszą kojarzyć taki znak. Tym samym rozpoznawalność poniżej 50% może wystarczyć do udowodnienia renomy.
Jak widzisz, renomowane znaki towarowe to nie tylko marki typu Coca Cola.
W określonych przypadkach, kiedy mamy niszowy rynek, znak który ten rynek zdominował może być uznany za renomowany. Oczywiście wykazanie tego to nie lada wyczyn, ale da się to zrobić.
A jeżeli to się uda, to marka może korzystać z rozszerzonej ochrony.
Zobacz również:
- Wymyśliłem nazwę firmy. Czy mam do niej prawa autorskie?
- Czy trolle od znaków towarowych działają w Polsce?
- Program Współpraca w Ochronie Praw a podróbki na Allegro
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?
- Co oznacza symbol TM przy logo?
- 33 powody dlaczego warto chronić markę firmy jako znak towarowy
- Kto może zarejestrować markę na Amazonie?
- Opisowa nazwa firmy. Najczęstszy powód odmowy rejestracji
FAQ
Co nie może być znakiem towarowym? Jakich nazw nie sa się zastrzec?
Zastrzeżenie znaku towarowego nie jest zwykłą formalnością. Urząd Patentowy weryfikuje czy nie występują bezwzględne przeszkody rejestracji. Jeżeli je znajdzie – odmawia ochrony. Możesz takich nieprzyjemności uniknąć robiąc 👉 pełną analizę prawną marki.
Najczęściej występujące przeszkody rejestracji to:
❌ Opisowość nazwy – przykładowo dentysta nie uzyska ochrony na nazwę „bezbolesne borowanie”.
❌ Rodzajowość nazwy – nie da się zastrzec pojęć, które się już spopularyzowały jak „czarna siekiera” dla kawy.
❌ Niedystynktywność nazwy – chodzi o słowa, które nie wskazują na konkretny towar lub usługę, ale cały rynek ich używa. Przykładowo „okazje”, „extra” czy „super”.
Poza tym konkurencja może Ci zgłoszenie zablokować, jeżeli Twój znak towarowy będzie zbyt podobny do ich. Pamiętaj, że kolizją nie są tylko nazwy identyczne. Liczy się to czy przeciętny klient może się pomylić.
Podrabianie znaków towarowych. Co za to może grozić?
🔴 To mit, że wystarczy 30% różnic w nazwie aby obejść prawo. Kosmetyczne zmiany nie eliminują ryzyka pomyłki. Takie wnioski płyną z wyroków sądów.
Przykład: Za kolizyjnie podobne uznano nazwy COSIMO oraz COSIFLOOR.
🟢 Właściciel zastrzeżonego znaku towarowego zawsze stoi na silniejszej pozycji. Ma w ręku świadectwo ochronne, które jest niczym akt notarialny. Ten certyfikat niemal hipnotyzuje ludzi przez co może on osiągać zaskakująco dużo, nie wykorzystując do tego sądu.
👉 Może Ci usunąć ofertę z Allegro czy Amazona wysyłając do platformy mailową skargę + skan świadectwa.
👉 Może zablokować ci konto firmowe na Facebooku, Instagramie czy YouTube.
👉 Jest w stanie siłowo odebrać Ci domenę.
Jeżeli jesteś atakowany przez taką osobę, skonsultuj się z rzecznikiem patentowym. Istnieje 5 sposobów na obronę. Dowiesz się, czy można je zastosować do Twojej sprawy.
Super. Wreszcie ktoś potrafił to w jasny i zrozumiały sposób wyjaśnić. Dziękuję 🙂
PS. Jestem zaskoczony, że za renomowaną markę może być uznana firma dużo mniejsza niż światowi giganci.
Pozdrawiam
Ponoć jasno daną kwestię jest w stanie wyjaśnić tylko ktoś kto to rozumie. Strasznie się cieszę, że mi się to udało 🙂
Tą renomę formalnie udowadnia się w trakcie procesu sądowego tak więc kto wie czy nie pojawią się jakieś ciekawe sprawy w przyszłości. Np. w zakresie renomy marki teleskopów. Krąg odbiorców zakładam będzie wąziutki 🙂