Spis treści
- • Powszechnie znane znaki towarowe nie występują często
- • Kiedy powstają powszechnie znane znaki towarowe?
- • 1 – Muszą być używane w funkcji znaku towarowego.
- • 2 – Muszą być znane powszechnie wśród potencjalnych odbiorców.
- • 3 – Nie ma konieczności wykazywania wysokich cech produktów.
- • Znaki powszechnie znane vs. renomowane
- • Powszechnie znane znaki towarowe. Podsumowanie.
Powszechnie znane znaki towarowe nie występują często
W znaczeniu prawnym (a nie potocznym), powszechnie znane znaki towarowe spotykane są dość rzadko. Jak napisałem we wstępie, są to znaki, które:
- nie są formalnie zarejestrowane w odpowiednim Urzędzie Patentowym oraz
- są znane przynajmniej połowie potencjalnych odbiorców.
Firmy, które posiadają marki, na których zarabiają krocie , szybko je rejestrują. I to najczęściej od razu w kilku odmianach.
Może jednak dojść do sytuacji, że dany przedsiębiorca intensywnie promuje swój znak towarowy w wielu krajach, ale nie chroni go na całym świecie.
Przykład:
Fizycznie pierwsze butelki Coca Coli do Polski trafiły w 1957 r. Już wtedy ta marka była u nas powszechnie znanym znakiem towarowym. Gdyby ten znak nie był zarejestrowany, właśnie dzięki tej popularności i tak korzystałby z ochrony prawnej.
Niemniej to tylko „gdybanie”. Jak sprawdziłem, Coca Cola od prawie 90 lat ma u nas chroniony taki oto znak:

Ciekawostka:
Niedawno w mediach pojawiła się informacja, że APPLE przegrał proces w Chinach o znak towarowy IPHONE. Azjatycka firma zarejestrowała ten znak w 2007 r. do oznaczania akcesoriów skórzanych.
Co istotne, Apple pierwszy model rewolucyjnych telefonów wprowadził dopiero w 2009 r.
Tym samym, w momencie kiedy chiński przedsiębiorca dokonywał zgłoszenia, IPHONE nie był ani powszechnie znanym znakiem towarowym, ani tym bardziej renomowanym znakiem towarowym.
Chińczyk łatwo się obronił i nadal produkuje takie oto towary:

Kiedy powstają powszechnie znane znaki towarowe?
Tak jak przy renomowanym znaku towarowym, tak i tu trzeba zadać sobie pytanie:
kiedy zwykły znak przekształca się w znak towarowy powszechnie znany?
Na pewno nie jest to proces szybki.
Powszechnie znane znaki towarowe muszą spełniać określone wymogi.
1 – Muszą być używane w funkcji znaku towarowego.
Takie oznaczenia muszą być używane w obrocie do oznaczania towarów lub usług.
Przykładowo, jeżeli ktoś ma bardzo popularnego bloga, pod którym jednak nic nie oferuje, to nie używa jego nazwy w funkcji znaku towarowego.
Tak by jednak było, gdyby przy blogu działał sklep np. z winami pod tą samą nazwą.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
2 – Muszą być znane powszechnie wśród potencjalnych odbiorców.
- Oznacza to znajomość wśród ponad 50% odbiorców. Jest to więc wyższe kryterium niż przy znakach renomowanych. Można więc powiedzieć, że trudniej udowodnić powszechną znajomość znaku niż jego renomę.
- Przy czym odbiorcami są osoby zainteresowane nabyciem towarów bądź usług oznaczonych tym znakiem.
W zależności od rodzaju towarów, liczba osób, która musi znać dany znak, może być różna. W przypadku marki mleka będzie to prawie każdy. Jednak przy marce ciągnika rolniczego, tą znajomość wystarczy wykazać wśród rolników.
- Powszechnie znane znaki towarowe muszą być znane na całym terytorium państwa lub na znacznej jego części.
3 – Nie ma konieczności wykazywania wysokich cech produktów.
Polskie orzecznictwo jako jeden z elementów wymaganych do uznania znaku za renomowany uznaje wysoką jakość towarów lub usług oznaczonych tym znakiem. Takiego wymogu nie muszą spełniać powszechnie znane znaki towarowe.
Co więcej, dany towar fizycznie nawet nie musi występować w naszym kraju.
Jeżeli w wyniku intensywnej reklamy dany znak byłby znany większości odbiorców w Polsce, to objęty byłby ochroną. W sporze APPLE-a, IPHONE nie był ani reklamowany, ani oferowany przed 2007 rokiem, więc tej powszechnej znajomości ani renomy nie udało się wykazać
Znaki powszechnie znane vs. renomowane
To, co różni powszechnie znane znaki towarowe od znaków renomowanych to:
zakres ochrony
Te pierwsze, chronione są bowiem jedynie w zakresie towarów i usług, do oznaczania których są używane. Znaki renomowane z kolei, chronione są również w zakresie towarów i usług niepodobnych.
Ich ochrona jest więc silniejsza (szersza).
Jest jednak prosty sposób, aby powszechnie znany znak towarowy przekształcić w znak renomowany. Wystarczy go zarejestrować. Wymóg rozpoznawalności przy znakach renomowanych jest niższy niż przy znakach powszechnie znanych. Dzięki takiej rejestracji będziemy mogli korzystać z podwyższonej ochrony prawnej.
Oczywiście również to nie jest takie proste.
W ewentualnym sporze, zawsze będziemy musieli udowodnić renomę lub powszechną znajomość naszego znaku.
Powszechnie znane znaki towarowe. Podsumowanie.
Za powszechnie znane znaki towarowe mogą być uznane znaki znane ponad 50% odbiorców.
- Tacy odbiorcy to osoby zainteresowane nabyciem danych towarów/usług.
- Znaki te muszą być używane na znacznym terytorium danego kraju.
- Znaki te muszą być używane w funkcji znaku towarowego (czyli do oznaczania towarów lub usług).
- Znaki te nie mogą być zarejestrowane w Urzędzie Patentowym.
Zobacz również:
- Co ma wpływ na czas rejestracji nazwy i logo?
- Naruszenie znaku towarowego na Facebooku
- Kradzież nazwy firmy poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym
- Wymyśliłem nazwę firmy. Czy mam do niej prawa autorskie?
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej? Tych 9 błędów unikaj!
- Opisowa nazwa firmy. Najczęstszy powód odmowy rejestracji
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Co oznacza TM przy logo?
Dzień dobry,
Czy mógłby Pan podać przykład znaku powszechnie znanego w Polsce? Trudno mi sobie wyobrazić to w praktyce
Faktycznie takich znaków nie ma za dużo.
Dla przedsiębiorcy, który ma dobrze rozwijającą się firmę koszt rejestracji jest praktycznie żaden. Ja jednak systematycznie spotykam się z przypadkami gdzie ktoś ma spore obroty i znaku nie chroni (bo uważa, że nie marto). Wiem np. o pewnej sieci restauracji, która ma punkty w całej Polsce a znaku nie chroni (nie mogę wymienić nazwy). Ciężko byłoby jednak powiedzieć czy jej rozpoznawalność jest tak duża aby korzystać z ochrony znaku powszechnie znanego.
Szczerze mówiąc w tej chwili nie przychodzi mi na myśl żadna marka.