fbpx

Mikołaj Lech

rzecznik patentowy

Prawnik, specjalizuje się w prawie własności przemysłowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawie autorskim.
[Więcej >>>]

zarejestruj znak towarowy
21 Mar

Jakie są rodzaje znaków towarowych?

Znaki towarowe można szeregować na wiele różnych sposobów. W tym artykule postaram się zrobić to w oparciu o ich naturę. Przykładowo, jeżeli chcesz chronić nazwę firmy, to jest to oznaczenie słowne. Ja na tę chwilę naliczyłem aż 17 rodzajów znaków towarowych. Niektóre wprawią Cię w osłupienie!

 

Co to jest znak towarowy?

Zacznijmy od podstaw. Ja zawsze tłumaczę klientom, że:

Znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które
pozwala odróżnić towar lub usługę jednego przedsiębiorcy
od podobnego towaru lub usługi innego przedsiębiorcy.

 
Przykład:

Rodzaje znaków towarowych.Załóżmy, że chcesz kupić swoje ulubione wino.

Jak je znajdziesz wśród innych tego typu trunków na półce?

Na pewno w pierwszej kolejności po nazwie. Alternatywnie rozpoznasz je po etykiecie. Tylko czy to wszystko?

Oczywiście nie.

Twoje wino może się odróżniać od innych kształtem butelki tak jak J.P. Chenet (IR-938149). Czyli na dobrą sprawę tę markę byłbyś w stanie wymacać nawet w ciemności 🙂

 

I teraz każdy z elementów, który pozwala Ci się odróżnić ze swoim towarem lub usługą na rynku, da się zastrzec w formie znaku towarowego. Dzięki temu konkurencja nie będzie mogła przybliżać się do oznaczeń, które działają na Twoich klientów jak magnes.

Chyba już rozumiesz, dlaczego można wyróżnić tak wiele kategorii znakowy towarowych. To bardzo szerokie pojęcie. Absolutnie nie ogranicza się tylko do nazwy i logo firmy.


Niekonwencjonalne i konwencjonalne znaki towarowe.

Co oznacza R w kółku?Jak za chwilę przeczytasz, tym znakiem może być niemal wszystko.

Od strony praktyczniej interesować Cię powinny tylko konwencjonalne znaki towarowe (klasyczne). Chodzi o znaki słowne, słowno-graficzne i graficzne. Grubo ponad 95% zgłoszeń dotyczy właśnie tych trzech kategorii znaków. Tylko, że to co rozpala ludzką wyobraźnię to ciekawostki i kontrowersje 🙂

To wszystko serwują nam znaki nietradycyjne (niekonwencjonalne).

Dlaczego? Dlatego, że jeżeli zgodzimy się na rejestrowanie znaków zapachowych czy smakowych, to wkraczamy już na grunt prawa patentowego. Po co chronić zniewalające perfumy patentem, skoro zapachowy znak towarowy może trwać wiecznie.

Ten problem szczegółowo omawiałem w artykule o znakach niekonwencjonalnych.

Wymieniłem ich tam ponad 100!

 

Rodzaje znaków towarowych konwencjonalnych i niekonwencjonalnych

 

1) Słowne znaki towarowe.

Ten rodzaj znaku towarowego zabezpiecza słowo bez szaty graficznej. Nie ma nawet większego znaczenia czy w zgłoszeniu znak napiszesz małymi, czy dużymi literami. Akcent ochrony położony jest na część fonetyczną.
 
Przykłady:

  • INTERIA (R-147094);
  • W.KRUK (R.203217);

 
W tej odmianie przedsiębiorcy często chronią nazwę firmy, produktu, usługi, a nawet uwaga – domenę internetową.

 

2) Słowno-graficzne znaki towarowe.

Najprościej mówiąc chodzi o logo, czyli słowo ubrane w fantazyjną szatę graficzną.

Tutaj co do zasady chroniony jest wygląd znaku, ale w określonych przypadkach również sama nazwa. Tak się stanie, jeżeli słowo zawarte w logo ma tzw. zdolność odróżniającą. Czyli nadawałoby się do ochrony również w odmianie słownej.
 
Przykłady:

Rodzaje znaków towarowych.
 

3) Graficzne znaki towarowe.

Znaki graficzne to sygnety, które są częścią firmowego logo lub grafiki/ rysunki, które występują w obrocie niezależnie. Kojarzysz może znaczek nadgryzionego jabłka? Jestem pewien, że tak, bo to obecnie najdroższa marka świata.

Co ciekawe APPLE agresywnie broni swoich praw do marki.
 
Przykłady:

Rodzaje znaków towarowych.

Powyższe trzy typy oznaczeń stanowią konwencjonlane znaki towarowe.
 

4) Przestrzenne znaki towarowe.

Wkraczamy już w znaki niekonwencjonalne.

W tej formie można zabezpieczyć charakterystyczny wygląd produktu. Aby to było jednak możliwe, jego kształt musi dość znacznie odbiegać od standardów. Zwykłej butelki wina nie zarejestrujesz, ale już taką z przekrzywioną szyjką – tak.
 
Przykłady:

Rodzaje znaków towarowych.
 

5) Wystrój sklepu jako znak towarowy.

Okazuje się, że wystrój sklepu można chronić w formie przestrzennego znaku towarowego. Pierwszy przykład od lewej to modelowy sklep APPLE.
 
Przykłady:

Odmiany znaków towarowych.
 

6) Słowno-graficzno-przestrzenne znaki towarowe.

To podkategoria znaków przestrzennych, która przedstawia bryły 3D z napisami. W tej formie najczęściej chroni się opakowania produktów wraz z etykietami.
 
Przykłady:

Odmiany znaków towarowych.
 

7) Wizerunek budynku jako znak towarowy.

Teraz zacznie się ciekawie 🙂

Wysiadając na dworcu centralnym w Warszawie, masz okazję popatrzeć na największy znak towarowy w Polsce. Tak, Pałac Kultury jest zarejestrowanym znakiem towarowym. To ważna informacja, gdybyś jego wizerunek chciał komercjalizować.

Trzeba mieć na to zgodę uprawnionego.
 
Przykłady:

Wizerunek budynku jako znka towarowy.
 

8) Kolor jako znak towarowy.

Interesującym rodzajem znaków towarowych są kolory. Takie oznaczenie może uzyskać ochronę tylko w wyjątkowych okolicznościach. Chodzi o sytuację, kiedy w następstwie ogromnej popularności ludzie zaczną kojarzyć markę po samym kolorze.

I tak pomarańczowy bez wątpienia kojarzy się z operatorem Orange.
 
Przykłady:

Rodzaje znaków towarowych.
 

9) Zestawienie kolorystyczne jako znak towarowy.

Na podobnej zasadzie rejestruje się znaki będące zestawieniem kilku kolorów.

Przeciętna firma nie ma co liczyć na taką ochronę. Jeżeli jednak takie oznaczenie zyska dużą rozpoznawalność, to można o to powalczyć. Co ciekawe pewne barwy ze swojej natury nie mogą być zastrzegane. Tak będzie, chociażby z kolorem białym dla mleka.
 
Przykłady:

Rodzaje znaków towarowych.
 

10) Pozycyjne znaki towarowe.

Ten rodzaj znaków towarowych przedstawia miejsce na produkcie, gdzie pojawia się dane oznaczenie. Taki znak często sam w sobie nie ma zdolności odróżniającej. Dopiero wskazanie na rysunku jego położenia  względem towaru (np. źdźbło trawy w butelce), pozwala mu pełnić funkcję znaku towarowego.
 
Przykłady:

Pozycyjne znaki towarowe.
 

11) Ruchome znaki towarowe.

Tą odmianą znaków towarowych chroni animację bez dźwięku.

Obecnie dzięki rozwojowi technologii stosunkowo łatwo takie znaki przedstawić w rejestrze. Do zgłoszenia należy dołączyć plik mp4. W przypadku znaków unijnych urząd opublikuje później takie nagranie w swojej bazie.
 
Przykłady:

EUTM-016147837

EUTM-017894400


 

12) Gest dłonią jako znak towarowy.

Ciekawą podkategorią znaków ruchowych są gesty.

Trudno je zarejestrować, bo nie oszukujmy się, zwykły ruch ręką słabo nadaje się do oznaczania towarów lub usług. Jednak dzięki intensywnej reklamie charakterystyczny ruch stykających się palców może się ludziom kojarzyć z batonikiem TWIX.
 
Przykłady:

EUTM-017902876

UK 00002657917

BX 0520574


 

13) Hologramy jako znaki towarowe.

Nie ma większych przeszkód, aby w formie znaków towarowych chronić hologramy. Ważne jedynie, aby precyzyjnie i jednoznacznie przedstawić je w rejestrze. W tym celu podobnie jak przy znakach ruchomych, należy do zgłoszenia załączyć nagranie.
 
Przykłady:

EUTM-017579491

EUTM-17993401


 

14) Multimedialne znaki towarowe.

Ten rodzaj znaków towarowych stanowi połączenie ruchu, grafiki i dźwięku.

Znaki multimedialne pozwalają chronić regularne nagrania wideo. Aby jednak takie oznaczenie mogło pełnić funkcję znaku towarowego, nie może być zbyt długie oraz rozbudowane. Prawo nie stawia tutaj czytelnych granic, więc wszystko jest finalnie oceniane przez eksperta rozpatrującego zgłoszenie.
 
Przykład:


EUTM-17279704

 

15) Deseń, faktura i pattern jako znak towarowy.

To są znaki towarowe, składające się z ciągu powtarzających się grafik. Tego typu oznaczenia zwykle przeznaczone są do oznaczania towarów takich jak tkaniny czy odzież.
 
Przykłady:

Odmiany znaków towarowych.
 

16) Dźwięk jako znak towarowy.

Rejestracja dźwięków nie budzi większych kontrowersji. Z jednej strony mogą one pełnić funkcję znaku towarowe, a z drugiej łatwo je przedstawić w rejestrze. Robi się to np. przez dołączenie do zgłoszenia zestawu nutowego lub pliku mp3.
 
Przykłady:

  • ryk lwa wytwórni MGM (US 1395550)

Rodzaje znaków towarowych - dźwiękowe.

 

  • kultowa czołówka Twentieth Century Fox (US 2000732)

Odmiany znaków towarowych - dźwiękowe.

 

17) Zapach jako znak towarowy.

Problem z rejestrowaniem zapachu nie polega na tym, że nie może on być znakiem towarowym. Może, ale zapachu nie da się przedstawić w rejestrze w sposób jasny i precyzyjny. Jak pokazałem powyżej, z grafiką, nagraniem dźwiękowym czy wideo łatwo możesz się zapoznać. Jak to jednak zrobić z zapachem?

Prawda jest taka, że dopóki technicznie nie będziemy w stanie udostępniać zapachu na odległość, rejestracja tego rodzaju znaków towarowych będzie niemożliwa. Przy czym dotyczy to Europy, bo są kraje takie jak USA, gdzie znaki zapachowe się zastrzega.
 
Przykłady:

Odmiany znaków towarowych - zapachowe.
 

18) Smak jako znak towarowy.

Na tę chwilę nie zastrzeżono żadnego znaku smakowego. Nie znaczy to oczywiście, że takie próby nie były podejmowane.

Po prostu urzędy za każdym razem odmawiały rejestracji.

Ochrona smaku w tej formie budzi uzasadnione kontrowersje. Gdyby było to możliwe, pierwsze zgłoszenie wyszłoby najpewniej od Coca Coli. Jak pewnie wiesz, ten koncern nie zdecydował się na opatentowanie swojego kultowego napoju. Argumentem było z pewnością to, że taka ochrona trwaby maksymalnie 20 lat.

Tymczasem sukcesywnie przedłużany znak towarowy może trwać wiecznie.
 
Przykłady:

Forma znaku towarowego - smak.
 

19) Dotyk jako znak towarowy.

Jeżeli chodzi o rodzaje znaków towarowych, to oznaczenia dotykowe są najrzadsze.

Właściwie musiałem sporo się naszukać, aby do tabelki wrzucić wszystkie 3 przykłady. Mimo wszystko wypada napisać, że jeżeli tylko dany znak ma zdolność odróżniającą, to urząd powinien go zarejestrować.
 
Przykłady:

Dotykowe znaki towarowe.

Trzeci znak opisany został w następujący sposób:

Znak składa się ze skóry owiniętej wokół środkowej powierzchni butelki wina. Jest to sensoryczny znak dotykowy.

 

Rodzaje znaków towarowych - podsumowanie:

  • Wszystkie rodzaje znaków towarowych łączy jedno – muszą nadawać się do odróżniania towarów i usług.
  • Aby taki znak dało się zarejestrować, należy go jasno i precyzyjnie przedstawić w rejestrze.
  • Obecna praktyka urzędów patentowych w Europie pokazuje, że na ochronę w tej formie nie ma co liczyć zapach czy smak.
    • Niewykluczone, że wraz z rozwojem techniki takie rejestracje staną się jednak możliwe.
  • Ponad 95% zgłoszeń obejmuje konwencjonalne znaki towarowe.





Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: