Slider
20 Cze

Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?

Dziś pochylam się nad problemem, który często sygnalizują mi moi klienci. Zlecili grafikowi lub agencji reklamowej stworzenie firmowego logo. Pytają więc jak sprawdzić czy takie logo nie jest plagiatem?  I czy ja jako prawnik mogę wydać opinię prawną, że dane logo nie narusza prawa. Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

 

Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?

Powiem prosto z mostu. Nie ma możliwości sprawdzenia czy twoje logo nie jest plagiatem. Więcej. Żaden rozsądny (nie przymierający głodem) prawnik nie przygotuje Ci opinii prawnej, w której napisze że Twoje logo nie łamie prawa

Już tłumaczę dlaczego.

Ten problem można analizować przez pryzmat:

  • praw autorskich, oraz
  • znaków towarowych

Prawo autorskie a splagiatowane logo.

Ochrona wynikająca z prawa autorskiego przyznawana jest z mocy ustawy. Czyli powstaje bez konieczności rejestracji  jak ma to miejsce w przypadku znaków towarowych.

Ustawa o pr. autorskim mówi w art. 1 ust. 3, że:

Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

Tym samym nawet wstępne projekty, które grafik wysyła Ci do akceptacji są chronione.

Aby móc odpowiedzieć na pytanie czy Twoje logo nie jest plagiatem należałoby porównać je ze wszystkimi grafikami, które zostały do tej pory stworzone… na świecie(!). Oto powód dla którego na tak zadane pytanie, żaden prawnik nie podejmie się udzielić odpowiedzi. Co innego porównanie Twojego logo z konkretnie wskazanymi grafikami.

 

Google przychodzi z pomocą (choć kuleje).

Istnieją darmowe narzędzia, które pozwalają robić wyszukiwania po grafice. Jedno z nich daje wyszukiwarka Google (link). Klikając na miniaturę aparatu możesz wgrać grafikę, która ma być wyszukiwana. Działa to podobnie jak przy wyszukiwaniach po zapytaniach słownych.

jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem

Problem w tym, że sprawdzanie to odbywa się jedynie w zakresie tego co zostało opublikowane w internecie. Same wyniki często pozostawiają również wiele do życzenia.

A jak sprawdzić co zostało opublikowane przed „czasami internetu”?

 

Przykład:

Identyczne logo jak Twoje opublikowano w latach 70 w czasopiśmie „Przyjaciółka”. Twój grafik przypadkiem na nie trafił i skopiował. Jeżeli skan tego czasopisma nie trafi do internetu Google nie będzie w stanie go znaleźć.

Wniosek:

Nie ma fizycznie możliwości sprawdzenia czy Twoje logo nie jest plagiatem. Nie oznacza to, że jesteś tutaj całkowicie bezbronny o czym piszę w dalszej części.

Znak towarowy a splagiatowane logo.

Możesz swoje firmowe logo chronić w urzędzie patentowym jako znak towarowy.

Przepisy wymagają aby Twój znak towarowy różnił się od znaków już zarejestrowanych. Nie może wywoływać niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd. O podobieństwie można mówić jedynie wtedy, kiedy znak służy od oznaczania podobnych towarów lub usług.

Przykład:

Jeżeli twoje logo służy do oznaczania cukierni, a ktoś identyczne logo wcześniej używał do oznaczania nawozów sztucznych– znaki towarowe nie zostaną uznane za kolizyjne.

 

Ustawa prawo własności przemysłowej mówi jednak w art. 1321 ust. 1 pkt 1, że:

[…] nie udziela się prawa ochronnego na znak towarowy:

1) którego używanie narusza prawa osobiste lub majątkowe osób trzecich […]

Takim prawem osoby trzeciej będzie prawo autorskie do logo. W powyższym przykładzie logo, które jest plagiatem wcześniejszego znaku – nie powinno być zarejestrowane. Narusza bowiem czyjeś prawo autorskie. Jeżeli jednak uda się je zastrzec, to jest to podstawa do unieważnienia znaku towarowego.

 

Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?

 

Poszukiwania w bazach urzędów patentowych.

Teoretycznie istnieje możliwość sprawdzenia czy twoje logo nie jest plagiatem znaku już zarejestrowanego. W praktyce jest to niemal niewykonalne.

Aby ocenić, czy twoje logo nie łamie prawa należałoby przejrzeć wszystkie znaki towarowe zgłoszone oraz zarejestrowane. I znów nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Co więcej, nie można się przy takim badaniu ograniczać jedynie do wybranej kategorii towarów czy usług.

Dopiero przebadanie znaków towarowych ze wszystkich krajów świata pozwoliłoby odpowiedzieć na pytanie czy Twoje logo nie jest plagiatem.

Poza tym poszukiwania znaków po ich wyglądzie są bardzo trudne. Dokonując zgłoszenia znaku jego szatę graficzną należy przedstawić w zgłoszeniu. Trzeba ją również opisać wg specjalnej klasyfikacji. W 32 klasach szereguje ona wszystkie elementy graficzne znaków towarowych jak np. figury geometryczne, kolory czy postacie ludzkie.

Jeżeli robiąc poszukiwanie zaznaczę kilka takich kategorii to zazwyczaj dostanę wyniki w postaci tysięcy znaków, które nawet nie są podobne do mojego.

To jak szukanie igły w stogu siana.

Zresztą pojawia się tutaj ten sam problem co przy prawach autorskich. Jeżeli ktoś takiego znaku towarowego nie zgłosił  do ochrony,  to w ogóle go w bazach nie będzie.

Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?Zabezpiecz się poprzez dobrą umowę z grafikiem.

Swoim klientom doradzam, aby zawsze podpisywali z twórcą umowę na przeniesienie praw autorskich majątkowych. Jeżeli tego nie zrobią, tak naprawdę otrzymują jedynie odbitkę – negatyw zostaje u twórcy. To on dysponuje pełnymi prawami do logo.

Po prostu toleruje jego używanie przez zamawiającego.

I właśnie w takiej umowie powinny się znaleźć zapisy o tym, że logo nie jest plagiatem. A jeżeli okaże się, że twórca kłamał, to poniesie pełną odpowiedzialność finansową za wyrządzenie szkody.

Ciekawostka:

Miałem już kilka przypadków, kiedy grafik po przeczytaniu przygotowanej przeze mnie umowy, dokonywał w logo zmian. Domyślam się, że obawiał się, że jego inspiracja cudzą twórczością była zbyt duża.

 

Zapytaj mnie o wycenę

Imię i nazwisko

Adres email

Treść wiadomości

+48 575 999 710

mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

To również pewna presja psychologiczna. Twórca ma bowiem świadomość, że poniesie konsekwencje w przypadku jakichkolwiek problemów prawnych wynikających z jego winy.

I to właściwie najlepszy sposób aby walczyć z takimi nieuczciwymi praktykami. Badanie rynku, które miałoby odpowiedzieć na pytanie czy logo nie jest plagiatem byłoby szalenie czasochłonne (i drogie).

Nie dawałoby zresztą oczekiwanej odpowiedzi.

To jedynie twórca wie jaka jest prawda.

Jako przedsiębiorca musisz przewidywać ewentualne problemy. Choć 99 na 100 grafików jest uczciwych, ten jeden może chcieć Cię oszukać.

 _________________________________

Jeżeli chciałbyś abym przygotował dla Ciebie taką umowę, skontaktuj się ze mną poprzez  formularz po prawej.

 

Więcej o samej umowie dowiesz się z poniższego nagrania:

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Aplikujący Czerwiec 22, 2016 o 17:52

Wydaje mi się, że jest taka różnorodność wszelkich treści w Internecie (i nie tylko), że każdy jakby się uparł i poszukał to coś by znalazł. Ale nie ma co popadać paranoje – tak jak jest napisane powyżej – odpowiedni tekst w umowie powinien zniechęcić twórcę do “zbyt odwzorowanej” inspiracji.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 23, 2016 o 08:27

Słuszna uwaga.
To akurat problem grafika.
Przy prostych sygnetach nawet nieświadomie może stworzyć coś podobnego.

Odpowiedz

iwona Październik 31, 2016 o 03:10

a więc idealną sytuacją jest taka , gdzie grafik \artysta jest jednocześnie osobą prowadzącą działalność i sam dla siebie wymyśla znak towarowy . Siebie w końcu nie oszuka .

Czy dla tego typu znaków mocą ustawy chronionych prawem autorskim jest przewidziany w EU i na świecie jakiś uniwersalny znak ? czyli nie R , ale jakiś inny ? jaki ?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Październik 31, 2016 o 08:37

Faktycznie idealnie by było gdyby każdy potrafił logo opracować sobie sam. Wtedy mamy mamy raczej pewność, że logo nie jest plagiatem. No chyba, że ktoś ma schizofrenię 🙂

Co do praw autorskich to takim uniwersalnym symbolem niczym ® przy znakach jest symbol ©. Jest to skrót od angielskiego słowa “copyright”. Więcej pisałem o tym tutaj.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: