Oto moja lista błędnych przekonań o znakach towarowych:
– 1 –
„Chcę zastrzec nazwę i logo firmy a nie znak towarowy”
Wielokrotnie dostaję maile, w których już w pierwszym zdaniu czytam, że kogoś nie interesuje ochrona znaku towarowego. Chce za to zastrzec nazwę i logo firmy.
Na pierwszy rzut oka to dość logiczne. Każdy przedsiębiorca działa na rynku pod jakąś nazwą. Jeżeli biznes dobrze mu się rozwija, to w którymś momencie postanawia ją chronić. Z tym, że znak towarowy wielu osobom kojarzy się z tylko towarami.
Przykład:
Ochroną można objąć markę batonika SNICKERS.
Tylko co do zasady znaki towarowe służą do oznaczania towarów lub usług. A jeżeli jesteś przedsiębiorcą, to na czym zarabiasz? Na oferowaniu towarów lub usług.
Nie ma trzeciej opcji 🙂
Weźmy na przykład markę BMW.
Tym znakiem towarowym oznacza się samochody, stąd jest on chroniony m.in. w klasach towarowych. Z drugiej strony mamy firmę ORANGE. Ona z kolei oferuje usługi telekomunikacyjne. Swój znak zabezpieczyła więc w klasach usługowych.
Chciałem Ci przez to pokazać, że jeżeli myślisz o zastrzeżeniu nazwy lub logo firmy, to robi się to poprzez rejestrację znaku towarowego. Dzięki takiej ochronie konkurent w Twojej branży nie będzie mógł posługiwać się podobnym oznaczeniem do Twojego.
A przecież dokładnie o to Ci chodzi, prawda?
– 2 –
„Wymyśliłem oryginalne słowo – chcę je zastrzec”
Z takimi tematami zgłaszają się do mnie osoby, które prowadzą blogi bądź fanpage’e na Facebooku. Stworzyły one oryginalne nazwy i zbudowały wokół nich społeczność. Najczęściej wtedy pojawia się ktoś, kto zaczyna posługiwać się podobnym określeniem.
W takim przypadku zawsze pytam czy taka nazwa używana jest komercyjnie. To znaczy, czy taka osoba na fanpage’u lub blogu zarabia. Jeżeli zrzesza jedynie pasjonatów jakiegoś tematu, to w świetle prawa… nie posługuje się znakiem towarowym.
Tak jak mówiłem, znak towarowy służy do oznaczania towarów lub usług w obrocie gospodarczym. Nie można działać komercyjnie nie prowadząc przynajmniej działalności gospodarczej.
Jeżeli jednak ktoś przy okazji bloga prowadzi np. sklep z winami, to jak najbardziej jego nazwa może być zastrzeżona. Podobnie jeżeli na fanpage’u taka osoba umieszcza komercyjne oferty swoich usług.
Czyli upraszczając – oryginalnego słowa nie zastrzega się dla samej zasady. Musi za tym stać konkretny pomysł na biznes. Pamiętaj również, że możesz zarejestrować znak towarowy dziś, ale ze swoją firmą wystartować za kilka lat.
– 3 –
„Nie oferuję towarów, więc znak towarowy mi nie potrzebny”
To błędne przekonanie mają przedsiębiorcy, którzy zarabiają na usługach. Nie sprzedają towarów, ale na przykład przekazują swoją wiedzę w postaci szkoleń. Kiedy słyszą o znakach towarowych odruchowo czują, że ich to nie dotyczy.
Prędzej myślą o znakach usługowych, ale czy takie istnieją?
Okazuje się, że tak.
Polskie przepisy wyraźnie wskazują na takie znaki.
Najprościej mówiąc, stawiają znak równości pomiędzy znakiem towarowym i usługowym. W praktyce przyjęło się jednak, że wszyscy mówią o znakach towarowych i to może być dla niektórych dezorientujące.
Pamiętaj więc, że nawet jeżeli świadczysz usługi to i tak rejestrujesz znak towarowy 🙂
– 4 –
„Chcę opatentować nazwę i logo firmy”
Tutaj nazewnictwo ponownie może wprowadzać w błąd.
Ludziom wydaje się, że skoro mamy Urząd Patentowy, przed którym pełnomocnikami są rzecznicy patentowi, to zajmuje się on tylko patentami. Stąd często słyszę, że komuś zależy na uzyskaniu patentu na logo. Formalnie patent można uzyskać na wynalazek, czyli rozwiązanie stricte techniczne.
Na znak towarowy można uzyskać prawo ochronne. A to będzie Cię uprawniać do używania przy nazwie bądź logo firmy symbolu ®.
Na siłę, maksymalnie upraszczając, można powiedzieć, że procedura uzyskiwania ochrony jest podobna w obu przypadkach. Należy złożyć wniosek do Urzędu Patentowego, uiścić opłaty urzędowe i jeżeli ekspert wyda korzystną dla Ciebie decyzję, to uzyskasz ozdobne świadectwo.
Czyli podsumowując, znaków towarowych się nie patentuje. Je się rejestruje.
– 5 –
„Chcę zastrzec słowo, aby nikt go nie używał”
Zdarza się, że zwracają się do mnie przedsiębiorcy z pytaniem jaki jest sens zastrzegania znaków towarowych skoro w wynikach Google pojawiają się firmy o takiej samej nazwie. Zawsze wtedy pytam czy to ich konkurencja. Najczęściej słyszę, że to zupełnie inna branża, ale zabierają im najlepsze pozycje w internecie.
Taka sytuacja może być irytująca, ale nie ma tu mowy o złamaniu prawa. Znaki towarowe rejestruje się po to, aby potencjalny konsument nie pomylił się co do źródła pochodzenia danego towaru lub usługi.
Przykład:
Pod marką FENIX są sprzedawane ciągniki rolnicze za 300 tys. EUR oraz jogurty za 2 zł. Jak myślisz jakie jest ryzyko, że rolnik, który szuka specjalistycznej maszyny, przez pomyłkę kupi jogurt? Zgodzisz się ze mną, że szanse na to są zerowe.
Oczywiście właściciel zarejestrowanego znaku towarowego ma na niego monopol prawny. Tylko, że ten monopol jest ograniczony do:
- terytorium – ochrona może obowiązywać na Polskę, Unię Europejską lub wybraną wiązkę krajów;
- czasu ochrony – 10 lat z możliwością przedłużenia na kolejne tego typu okresy, teoretycznie w nieskończoność;
- towarów i usług – to czego nie wskażesz w wykazie klas nie będzie chronione.
Ciekawostka:

W 2016 r. głośno było o pewnej demonstracji, której uczestnicy przynieśli na wiec flagi Solidarności. Przewodniczący związku następnego dnia odgrażał się, że pozwie organizatorów, ponieważ naruszyli ich zarejestrowany znak towarowy.
Tylko, że w świetle tego co już powiedziałem, nie może być mowy o złamaniu prawa. Osoba, która przyszła na wiec i machała flagą, zrobiła to całkowicie niekomercyjnie. Nikt więc na tym znaku nie zarabiał.
Podsumowanie najważniejszych informacji
- Znak towarowy służy do oznaczania towarów lub usług. A jako, że każda firma oferuje albo towary albo usługi, to jej markę chroni się właśnie poprzez rejestrację znaku towarowego.
- O znakach towarowych można mówić jedynie wtedy, kiedy dane oznaczenie zostało użyte w sposób komercyjny. Jeżeli na nim nie zarabiasz, to nie ma większego sensu jego ochrona.
- Znak towarowy chroni usługi, tak samo jak znak usługowy chroni towary. Te pojęcia można stosować zamiennie.
- Znaków się nie patentuje. Uzyskuje się na nie prawa ochronne.
- Ochrona znaków towarowych ogranicza się do terytorium, czasu i wskazanych w zgłoszeniu towarów lub usług.
Zobacz również:
- Dotacje na zgłoszenie znaku towarowego. Jak je otrzymać?
- Jakie są rodzaje znaków towarowych?
- Jak chronić nazwę firmy? 5 mitów, które mogą zniszczyć Twoją firmę!
- Czy każdy znak można zastrzec w Amazon Brand Registry?
- Czym są wzory przemysłowe? Jak je chronić od strony prawnej?
- Co to jest klasyfikacja nicejska?
- Program Współpraca w Ochronie Praw a podróbki na Allegro
- Zastrzeżenie wzoru przemysłowego – ile to kosztuje?
FAQ
Jakiego znaku towarowego nie da się zarejestrować?
Nie każde oznaczenie może zostać zarejestrowane jako znak towarowy ®️. Twoja nazwa powinna być na tyle wyróżniająca, aby przyciągnąć uwagę konsumentów✅. Nazwy które warunku nie spełniają nie nadają się do ochrony (np. słowo dentysta na usługi dentystyczne).
Na rejestrację nie masz co liczyć o ile Twoja nazwa:
? jest opisowa – wprost wskazuje co oferujesz np. Pyszne pączki ? dla cukierni;
? nie ma charakteru odróżniającego – są to określenia typu Super, Pro, Eco, Premium, Mega;
? zawiera element o wartości symbolicznej – np. symbol czerwonego krzyża albo Polski Walczącej.
Przed zgłoszeniem swojego znaku towarowego ✅ wykonaj prawną analizę swojej marki. Taka analiza pozwoli Ci uniknąć ryzyka, że konkurent oskarży Cię o naruszenie jego praw. A tak może się zdarzyć, jeżeli posługujesz się zbyt podobną nazwą.
Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego w Polsce i UE?
Rejestracja znaku towarowego to inwestycja w bezpieczeństwo. ? Ochrona nazwy i logo Twojej firmy jest jak ubezpieczenie na życie. Opłaty z tym związane są ponoszone co 10 lat. Możesz też skorzystać z unijnych dotacji. Jeśli chcesz chronić swoją markę tylko na terenie Polski, minimalna opłata to 890 PLN, a w przypadku UE – 850 EUR.
Wysokość opłat urzędowych zależy od:
? terytorium, na którym chcesz chronić swój znak (Polska, UE, wybrane kraje świata);
? zakresu ochrony (im więcej klas towarowych/usługowych, tym wyższe opłaty);
? formy znaku towarowego (w procedurze międzynarodowej zgłoszenie logo jest droższe);
? formy zgłoszenia (elektroniczna lub papierowa).
Jeśli rejestracja zostanie odrzucona, opłaty nie zostaną zwrócone. Dlatego warto dobrze się przygotować i przeprowadzić ? badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego przed jego zgłoszeniem.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.