Chcesz chronić nazwę i logo? Musisz się zdecydować.
Co do zasady rejestrując znak towarowy w Urzędzie Patentowym należy wybrać jedną z jego form. A takich form jest całkiem sporo. W praktyce jednak przedsiębiorcy mają dylemat pomiędzy dwoma.
Możesz zdecydować się na ochronę logo (znak słowno- graficzny) lub samej nazwy (znak słowny). Każda z tych form ma swoje plusy i minusy, choć ja twierdzę, że bardziej praktyczna jest ochrona w wersji słownej. Niemniej próbowałem już odpowiedzieć na pytanie, która forma może być dla Ciebie korzystniejsza.
Wszystko rozłożyłem na czynniki pierwsze w artykule:
Plusy i minusy ochrony nazwy i logo firmy
– podcast –
Dla Twojej wygody przygotowałem podcast, w którym tłumaczę wady oraz zalety ochrony nazwy i logo firmy. Odtwarzając go na swoim telefonie możesz słuchać tej audycji gdziekolwiek jesteś. To idealne rozwiązanie, jeżeli cierpisz na deficyt czasu.
>> Pobierz odcinek
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Czy chroniąc logo zabezpieczam również nazwę?
Jest to kolejne pytanie jakie słyszę po moich wyjaśnieniach, że należy zdecydować się na którąś z form. Pytanie bardzo dobre.
Niestety nie ma tutaj prostego wyjaśnienia.
Odpowiem więc jak typowy prawnik:„To zależy”
Od czego? Od tego, czy nazwa, z której stworzone jest logo to określenie fantazyjne.
Nie chodzi tutaj o to, aby było to słowo, które wcześniej nie istniało, jak np. „budimex”. Chodzi o to, aby słowo lub słowa tworzące logo nie wskazywały jednoznacznie na towar/ usługę, którą mają oznaczać.
Pewnych określeń nie można zmonopolizować. Zauważ, że gdyby dało się zastrzec nazwę „chleb” do oznaczania pieczywa, to sparaliżowałoby to branżę piekarniczą.
I właśnie z tego powodu Urząd Patentowy odmawia rejestracji na oznaczenia ogólnoinformacyjne. Jeżeli zastanawiasz się czy Twoja marka nie należy do tej kategorii, koniecznie przeczytaj artykuł: Opisowe znaki towarowe – poważny problem wielu firmy.
Przykłady, kiedy logo zabezpiecza również nazwę?
Przykład 1:

W polskim Urzędzie Patentowym pod nr R.132137, zarejestrowany jestsłowno graficzny znak towarowy „DOBRA WODA”. Ochrona obejmuje napoje bezalkoholowe.
Czy uprawniony ma wyłączność na słowa „dobra woda”?
Zdecydowanie nie!
Jest to bowiem przypadek, gdzie znak wskazuje na towar, który ma oznaczać. Chroniona jest więc jedynie jego grafika.
Przykład 2:

W polskim Urzędzie Patentowym pod nr R.284083, zarejestrowany jest słowno graficzny znak towarowy „PLAY”.
Ochrona obejmuje min. telefonię komórkową.
Czy uprawniony może zakazać posługiwania się określeniem „PLAY” nawet jeżeli jego szata graficzna jest zupełnie inna?
Tak!
Pod warunkiem jednak, że tym określeniem będą oznaczane usługi związane z telefonią komórkową.
Czasami ciężko określić czy logo firmy chroni nazwę.
Jak widzisz nie da się łatwo odpowiedzieć na tytułowe pytanie. Wszystko zależy od konkretnego przypadku.
Często jest to balansowanie na granicy. Możesz mieć wątpliwości czy Twój znak jest już ogólnoinformacyjny, czy raczej należy do oznaczeń sugerujących (jak np. nazwa PIEKUŚ dla piekarni).
Problem widać szczególnie jeżeli znak składa się ze słów z języka obcego (np. języka angielskiego). Jeżeli uzna się, że jest ogólnoinformacyjny, to pomimo zastrzeżenia logo, nie będziesz mógł zakazać innemu podmiotowi posługiwania się fonetycznie podobnym określeniem.
Zauważyłem, że wiele osób wszystko zbytnio upraszcza. Rejestrując logo firmy możemy zabezpieczyć również jej nazwę, ale nie jest tak zawsze. Na ten temat piszę również w artykule: 5 błędnych przekonań o znakach towarowych.
Nie ryzykuj: chroń nazwę i logo firmy.
Najlepszym wyjściem w takiej sytuacji jest ochrona obu form znaku. Zarówno płaszczyzny słownej jak i graficznej.
To jednak wiąże się z koniecznością dokonania oddzielnych zgłoszeń, a więc i wszelkie opłaty urzędowe trzeba uiścić podwójnie. Pojawia się również ryzyko, że ekspert z Urzędu Patentowego może nie przyznać ochrony na znak słowny.
Żeby było jeszcze ciekawiej to musisz wiedzieć, że na przestrzeni lat Urzędy Patentowe zmieniają praktykę w zakresie uznawania jaki znak jest opisowy (a więc niezdolny do rejestracji). Bardzo restrykcyjnie podchodzi do tego EUIPO. Krążą słuchy, że podobnie ma niedługo orzekać również polski Urząd.
Oznacza to, że dzisiaj taki znak jak „dobra woda” nie miałby szans na ochronę.
Jeżeli myślisz o zastrzeżeniu nazwy i logo firmy, to skontaktuj się ze mną. Jako rzecznik patentowy zajmę się dla Ciebie wszelkimi formalnościami.
Dlaczego warto zastrzec markę firmy w Urzędzie Patentowym?
O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w poniższym podcaście.
Stanowi on podsumowanie moich 10-cio letnich doświadczeń zawodowych. Aż w 22 punktach omawiam co zyskasz zgłaszając markę firmy. Jeżeli zastanawiasz się czy taka podwyższona ochrona jest Ci potrzebna – ten materiał Ci pomoże.
>> Pobierz odcinek
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Ciekawostka na koniec.
Znaki towarowe są dużo bardziej fascynujące niże Ci się wydaje. To prawda, że firmy rejestrują najczęściej swoje nazwy lub logo. Teoretycznie jednak tym znakiem towarowym może być niemal wszystko. Podejmowano już próby zastrzegania kolorów, wyglądu budynków, nagrań wideo a nawet zapachów czy smaków.
Przykładowo (i to nie żart) udało się zastrzec taki gest ręką:

Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
Czytając niniejszy wpis nasunęło mi się pewne pytanie, mianowicie został zarejestrowany znak towarowy, sprawdziłem na stronie UP i prawo ochronne do tego znaku wygasło w 2008r. Moje pytanie czy mam możliwość przejęcia tego znaku towarowego – poprzedni własciciel nie opłacił kolejnego okresu ochronnego.
Jeżeli jest to znak towarowy słowno- graficzny to proszę pamiętać, że pomimo wygaśnięcia ochrony wciąż obowiązują prawa autorskie do projektu graficznego. Tak więc odradzałbym wejście w identyczne logo. Przyjmuje się jednak, że pojedyncze słowo nie może być uznane za utwór w świetle prawa autorskiego. Stąd jeżeli już to lepiej myśleć o wejściu w znak słowny. Oczywiście generalizuję i znów każdą sprawę wygasłego znaku należy rozłożyć na czynniki pierwsze sprawdzając czy nie obowiązują tutaj i inne prawa.
Pozdrawiam