Slider
29 Gru

Spór Poczty Polskiej z InPost-em o PACZKOMATY.

Tuż przed świętami pojawiła się informacja, o której nie było jakoś szczególnie głośno. A szkoda bo sprawa jest bardzo ciekawa. Otóż Poczta Polska próbuje unieważnić znak towarowy “PACZKOMAT”. Gra toczy się o ogromne pieniądze. InPost swój sukces zawdzięcza bowiem w dużej mierze właśnie paczkomatom.

 

 

Poczta Polska chce używać określenia PACZKOMAT

InPost jest pionierem jeżeli chodzi o wprowadzenie na polski rynek automatów do wydawania paczek. Obecnie jest ich ponad 1800. Ponoć w przyszłym roku ta liczba ma się zwiększyć do 2600 maszyn.

 

Ich działanie jest banalnie proste:

A co jeżeli adresat będzie zwlekał z odbiorem paczki?

Paczka sama mu o tym przypomni takim oto smsem:

Hej! Paczucha z tej strony. Pisze z Paczkomatu. Ogólnie nie narzekam, ale wiesz jak to mówią wszędzie dobrze, ale domu najlepiej . Prośba: przyjdź już po mnie.

Dobry pomysł oraz skuteczny marketing doprowadziły do sukcesu. InPost robi na paczkomatach świetny biznes w Polsce i za granicą.

No i z tego tortu coś by chciała uszczknąć Poczta Polska.

 

Nie ma ograniczeń, aby wprowadzała własne automaty oparte na podobnym pomyśle. Poczta Polska chciałaby jednak móc nazywać je “paczkomatami”. Jest to określenie proste i wydaje się łatwe w reklamie i promocji. Niestety dla niej wyłączne prawo do posługiwania się tym określeniem ma InPost.

 

PACZKOMAT jest zarejestrowanym znakiem towarowym.

Marka InPost, poprzez swoje spółki zależne ma zastrzeżonych szereg znaków towarowych. W tym ten o który toczy się spór:

krajowy, słowny znak towarowy PACZKOMAT nr R-225679

 

Prawo ochronne dotyczy następujących towarów i usług:

  • metalowe skrzynki, pojemniki i kontenery służące do sortowania, przechowywania i wydawania paczek i przesyłek
  • urządzenia automatyczne i ich części służące do sortowania i wydawania paczek i przesyłek, elektroniczne systemy powiadamiania
  • usługi w zakresie transportu, pakowania, przechowywania i dostarczania przesyłek i paczek do automatycznych urządzeń pocztowych

Dopóki to prawo jest w mocy nikt nie może się posługiwać kreśleniem identycznym ani podobnym. Poczta Polska zagrała ostro. Złożyła wniosek o unieważnienie tego znaku.

 

Przeglądając bazy znalazłem również informacje, że InPost chroni wygląd paczkomatów:

Paczkomat - wzór przemysłowy RCD-000959374-0001Wzór wspólnotowy nr RCD-000959374-0001

 

… ale również we wrześniu zgłosił do ochrony taki oto znak towarowy:

POCZTOMAT - wspólnotowy znak towarowy - CTM-014653844Wspólnotowy znak towarowy CTM-014653844

 

Kto wie czy nie jest to działanie asekuracyjne. Jeżeli Poczcie Polskiej udałoby się unieważnić znak towarowy PACZKOMAT InPost mógłby zacząć promować nową markę POCZTOMAT. Obserwujemy więc ciekawą taktykę dotyczącą własności intelektualnej.

Czy określenie PACZKOMAT to nazwa rodzajowa?

Nie znalazłem informacji na jakiej podstawie opiera się wniosek o unieważnienie tego znaku. Bardzo prawdopodobne jednak, że powołano się tutaj na brak dostatecznej zdolności odróżniającej znaku.

Chodzi o zarzut, że określenie PACZKOMAT nie może być znakiem towarowym ponieważ nie nadaje się do odróżniania towarów lub usług.

A wynika to z tego, że jest to nazwa rodzajowa. Czyli określenie, które bezpośrednio nazywa rodzaj towaru a nie odróżnia go spośród towarów podobnego typu.

Przykład:

Przed Urzędem Patentowym RP toczy się podobny spór o znak towarowy Ptasie Mleczko. Urząd musi w nim odpowiedzieć na pytanie czy określenie “ptasie mleczko” jest zwyczajową nazwą ciastka z pisanką (które produkują różne firmy) czy marką kojarzoną z Wedlem.

 

Co ciekawe ogromny sukces paczkomatów może się obrócić przeciwko nim.

Nawet jeżeli uznać, że w dacie zgłoszenia tego znaku (2009 r.) była to nazwa całkowicie fantazyjna, to w następstwie ogromnej popularności mogła się ona przekształcić w nazwę rodzajową. Ludzie mogą kojarzyć ten znak towarowy z rodzajem urządzenia do wydawania paczek a nie z marką inPost.

Takie ryzyko jest realne, ponieważ na rynku nie istniało wcześniej proste określenie na automaty do wydawania paczek. Ludzie w takich sytuacjach naturalnie nazywają je wykorzystując znak towarowy. Na początku mogło to nawet cieszyć marketingowców InPostu, ale na dłuższą metę taka sytuacja jest szkodliwa.

Historia zna wiele przykładów “degradacji znaków”:

ksero (urządzenia do kopiowania marki Xerox);
walkman (przenośne urządzenie do słuchania muzyki);
polaroid (rodzaj aparatu fotograficznego).

Skutek tego jest taki, że powyższymi określeniami może posługiwać się każdy!

 

Myślę, że pewną analogię do PACZKOMATÓW znaleźć można w kredytach chwilówkach.

Kiedy określenie to pojawiło się na rynku pod koniec lat 90-tych było całkowicie fantazyjne. Osoba, która je wymyśliła miałaby wtedy realne szanse zarejestrować taki znak towarowy. Jednak dziś określenie to stało się nazwą rodzajową dla szybkich pożyczek na drobne kwoty (i wysoki procent).

Obecnie określenie “chwilówki” nie może być znakiem towarowym bo nie nadaje się do odróżniania tego typu usług na rynku.

I potwierdza to praktyka Urzędu Patentowego RP, który rejestruje każdy tego typu znak towarowy. Pod warunkiem wszakże, że posiada szatę graficzną nadającą mu wystarczającej zdolności odróżniającej.

 

Znak towarowy - chwilówki R-240963Znak towarowy R-270041

Znak towarowy - chwilówki R-263778Znak towarowy R-263778

Znak towarowy - chwilówki R-270041Znak towarowy R-270041

 

Czy znak towarowy PACZKOMAT stał się nazwą rodzajową?

Nie jestem w stanie jednoznacznie na to pytanie odpowiedzieć. Znalazłbym argumenty na rzecz jednej i drugiej strony. Decyzję w tej sprawie będzie podejmowało Kolegium Orzekające przy Urzędzie Patentowym. Sprawa z pewnością jest ciekawa.

Dam znać jak się skończyła.

[Artykuł zedytowano 21.06.2016 r.]

Rafał Brzoska poinformował, że Kolegium Orzekające przy Urzędzie Patentowy RP oddaliło właśnie wniosek Poczty Polskiej o unieważnienie znaku towarowego “PACZKOMAT”. Czyli nadal InPost ma wyłączne prawa do tej marki.

 

Tymczasem życzę Ci udanego sylwestra.
Ja spędzam go oczywiście w moich ukochanych górach 🙂

 

PS. Zachęcam Cię do obejrzenia nagrania o generycznych znakach towarowych. Warto.


 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

{ 9 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Gość Styczeń 4, 2016 o 12:04

No tak, Poczta Polska zauważyła sukces Paczkomatów i próbuje ugrać kawałek rynku, którego sami nie stworzyli. Gdyby chcieli konkurować z łatwością wymyśliliby dobrą nazwę dla swoich paczkomatów. Jednak z tego postępowania widać, że nie interesuje ich konkurowanie ale wysadzenie konkurencji z siodła. Tak oto znowu wygra silniejszy a nie lepszy…

Odpowiedz

Inteligenciuch Czerwiec 30, 2016 o 12:05

Inpost też nie jest autorem sukcesu paczkomatów. Takie urządzenia były już dawno używane w Niemczech i potocznie były one nazywane paczkomatami (na wzór parkomatów) na długo przed tym jak powstała firma Inpost. Rozumiem że Inpost zaczerpnął nazwę “paczkomat” z języka potocznego, ale zastrzeżenie tej nazwy to działanie porównywalne z tym, jakby jakaś firma motoryzacyjna zastrzegła sobie nazwę “samochód”.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 30, 2016 o 13:07

Zgadza się InPost nie jest autorem pomysłu na urządzenia. Chodzi jednak o nazwę tych urządzeń. Może nie jest to sytuacja tak jaskrawa jak w przypadku określenia “samochód”, ale wszystko jest na granicy. Jestem pewien, że sprawa trafi wyżej i przejdzie przez wszystkie instancje więc sam jestem ciekawy jak ostatecznie się skończy.

Odpowiedz

Ryszard Styczeń 19, 2016 o 20:38

No to widzę jeden problem. Konstrukcja paczkomatu nie jest konstrukcją InPostu, a austriackiej firmy KEBA https://en.wikipedia.org/wiki/KEBA . Identyczne konstrukcje stosuje DHL https://en.wikipedia.org/wiki/Packstation, poczta duńska i paru innych operatorów. Konstrukcje firmy KEBA w barwach DHL i poczty duńskiej widziałem na własne oczy. Na zdjęciu 9 pokazano paczkomat DHL stojący na dworcu kolejowym w Kolonii http://r-kobus.eu/?q=pl/node/105 . Dlatego nie rozumiem jak InPost może zastrzec sobie wygląd paczkomatu. Może sobie zastrzec nazwę usługi, wzory malowania ….

Odpowiedz

Mikołaj Lech Styczeń 21, 2016 o 12:56

Panie Ryszardzie ochrona wzorów przemysłowych następuje w trybie rejestrowym. Nikt nie sprawdza tego czy wzór jest nowy oraz czy posiada indywidualny charakter. Tym samym jeżeli jest tak jak Pan mówi to wzór Inpostu można unieważnić. Niemniej proszę pamiętać, że przez wzory przemysłowe/ wspólnotowe chroni się jedynie design a nie zasadę działania. Wskazał Pan przykłady urządzeń, które mają podobną zasadę działania ale różnią się wygądem.

Odpowiedz

Ryszard Styczeń 21, 2016 o 13:31

Panie Mikołaju, nie znam dokładnie zgłoszenia InPostu. Możliwe, że zastrzeżenie obejmuje jedynie wzór dachu na paczkomatem, który to faktycznie został dodany przez InPost. Oprócz konstrukcji firmy KEBA znane mi są jeszcze inne rozwiązania, znacznie się różniące, ale też przeznaczone do doręczania paczek bez obecności adresata.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Styczeń 21, 2016 o 13:52

Panie Ryszardzie dokonałem właśnie odkrycia dzięki Panu.

Podsyłam link do wzoru Inpostu (link). Chciałem właśnie sprawdzić co oni dokładnie chronią, czy cały automat czy jakąś część.

Okazuje się, że swój wzór umieścili w kategorii “paczkomaty”. Wystarczy zaznaczyć tłumaczenie wersji angielskiej na polską. To pokazuje, że sam OHIM posiada taką kategorię wzorów i określenie “paczkomat” wykorzystywane jest tam jako nazwa rodzajowa.

Jeżeli czyta to pełnomocnik Poczty Polskiej to ma kolejny argument na poparcie swojego wniosku 🙂

Odpowiedz

Inteligenciuch Czerwiec 30, 2016 o 12:09

Patrząc na ten wzór z wniosku, można pokusić się o stwierdzenie że nawet starsze automaty do wydawania paczek postawione przez Inpost nie będą mogły być nazywane paczkomatami bo nie posiadają daszku a więc są odmienne od zarjeestrowanego wzoru. Strzał w kolano.

Mikołaj Lech Czerwiec 30, 2016 o 13:09

To nie tak. Znak towarowy “paczkomat” tej jedno. Wzór wspólnotowy w postaci wyglądu paczkomatu to drugie. Obecnie Inpost może posługiwać się znakiem “paczkomat” w stosunku do każdego urządzenia do wydawania listów. Bez względu na jego wygląd.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: