Przyznam Ci się, że mam sentyment do corocznych zbiórek WOŚP-u.
Sam jeszcze jako uczeń liceum dwukrotnie byłem ich wolontariuszem. Chodzenie z puszką, to było ciekawe doświadczenie, które pamiętam do dzisiaj. No, a jak szybko liczę, minęło od tego czasu już ponad 10 lat. Miałem poczucie, że bezinteresownie komuś pomagałem. Nie powiem bardzo rozwijające doświadczenie.
Akcje Jerzego Owsiaka oceniane są różnie. Według mnie czegokolwiek by o WOŚP-ie nie mówić, to niepodważalne są dwie rzeczy:
1) co roku jednoczy społeczeństwo polskie w słusznej sprawie;
2) do szpitali trafia sprzęt ratujący dzieciom życie .
I chociażby z tego powodu uważam, że warto wspierać takie inicjatywy.
WOŚP to najsilniejsza marka w Polsce!
Według Raportu Brand Asset Valuator z 2013 roku, Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy, to najsilniejsza marka w Polsce.
W raporcie wskazano cechy wizerunkowe tej marki. Mowa jest tam o jej wyjątkowości, odpowiedzialności społecznej oraz odwadze. Jest to marka zrodzona z empatii, która sprawia, że chcemy się z nią identyfikować.
Od strony ekonomicznej jej wartość jest więc ogromna.
Sławna marka w Urzędzie Patentowym RP
Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy powstała 2 marca 1993 roku. Okazuje się jednak, że kilka dni wcześniej, bo 26 lutego 1993 r. do polskiego urzędu patentowego zgłoszono taki oto znak towarowy:
Wskazano, że ma on oznaczać:
usługi reklamowe, rozrywkowe oraz m.in. działalność artystyczną.
W porównaniu z dzisiejszą działalnością był to więc dość wąski zakres ochrony. Niemniej założyciele fundacji w 1993 r. zapewne nie spodziewali się do jakich rozmiarów urośnie cała akcja.
Ciekawostka:
Po 10 latach ochrona na ten znak towarowy wygasła. Domyślam się więc, że fundacja padła ofiarą tego samego zaniedbania co wielu przedsiębiorców. Nikt nie sprawował opieki prawnej nad marką. W 2003 r. najzwyczajniej w świecie zapomniano o przedłużeniu prawa ochronnego.
Zreflektowano się dopiero 27 lipca 2005 r. zgłaszając znak po lekkim liftingu:

Wykaz towarów i usług był już tutaj dużo bardziej obszerny.
Poza usługami reklamowymi i organizowaniem koncertów wyraźnie wskazano zbiórkę funduszy na cele dobroczynne. Poza tym ochrona objęte zostały różnego rodzaju gadżety jak znaczki pocztowe, długopisy, kubki czy T-shirty.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Jerzy Owsiak rejestruje swoje popularne hasła!
Przeszukując bazy Urzędu Patentowego RP byłem zaskoczony tym odkryciem.
Na blogu pisałem już, że slogan reklamowy można chronić jako znak towarowy. Jest to jednak nieco trudniejsze zadanie niż przy rejestracji np. nazwy firmy. Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy dysponuje prawem wyłącznym m.in. do następujących słownych znaków towarowych:
Miłość. Przyjaźń. Muzyka. (R-176954);
Gramy bo lubimy (R-193382);
sie ma (R-193384);
Rockendrollowa jazda bez trzymanki (R-193385);
Oj, będzie się działo (R-227841).
Jest i chyba najpopularniejsze hasło WOŚP-u:
Gramy do końca świata i jeden dzień dłużej (R-193383).
Szukając dalej znalazłem i inne ciekawe znaki towarowe:
SIE KRĘCI (R-121481);
RÓBTA CO CHCETA (R-097010);
PRZYSTANEK WOODSTOCK FESTIWAL (R-115159).
Zostały one jednak zarejestrowane nie na fundację WOŚP, a na rzecz przedsiębiorstwa Lidi Niedźwiedzkiej-Owsiak „Mrówka Cała”. Ochrony dwóch ostatnich znaków nie przedłużono.
Znaki towarowe jako dodatkowe źródło dochodu
Rejestracja niektórych znaków może zaskakiwać.
Jest to jednak zdecydowanie dobre posunięcie. Logo WOŚP-u jak i znane wielu osobom hasła Jerzego Owsiaka kojarzą się pozytywnie.
Firmy i celebryci często chcąc ocieplić swój wizerunek wspierają całą imprezę.
Fundacja może tym samym zarabiać na umowach licencyjnych.
A pamiętaj, że działa ona cały rok, a nie tylko z okazji styczniowego finału. Jeżeli więc dana firma chce ogrzać się przy pozytywnie odbieranym symbolu WOŚP-u może to zrobić. Wystarczy, że podpisze z fundacją stosowną umowę.
Jest to więc kolejne źródło jej dochodu.
WOŚP. Podsumowanie
Odnoszę wrażenie, że początkowo słabo dbano o kwestie prawnej ochrony marki.
Fundacja na poważnie zaczęła dbać o swoją własność intelektualną dopiero od 2003 r. Wtedy to już poprzez rzecznika patentowego zarejestrowała szereg znaków towarowych.
No i efekt tego możemy obserwować dzisiaj. Profesjonalny pełnomocnik „trzymał rękę na pulsie” i przedłużył ochronę wszystkich znaków w 2013 r.
Mnie zastanawia tylko jedno.
Dlaczego do tej pory nie zarejestrowano skrótu „WOŚP”?
Media przecież powszechnie posługują się tym określeniem.
Niemniej trzeba powiedzieć, że fundacja całkiem dobrze zabezpiecza swoje prawa.
Zobacz również:
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej? Tych 9 błędów unikaj!
- Znak towarowy czy wzór przemysłowy? Co wybrać?
- Jakie są opłaty za zastrzeżenie znaku towarowego?
- Co daje rejestracja marki na Amazon? Korzyści o których nie wiedziałeś
- Jak fantazyjna powinna być grafika opisowego znaku towarowego?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Co oznacza symbol TM przy logo?
- Allegro usunęło moją ofertę. Co zrobić, aby ją szybko przywrócić?
Rewelacyjny artykuł Panie Mikołaju. Na czasie!
Dziękuję 🙂
Faktycznie zdążyłem.
Pozdrawiam