Slider
10 Sty

Jak jest chroniona marka WOŚP?

WOŚP, czyli Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy, jutro gra już po raz 23. Pomyślałem, że to dobra okazja, aby przyjrzeć się tej marce od strony prawnej. Tak bardzo rozpoznawalna marka jest przecież niezwykle cenna. Czy Jerzy Owsiak należycie zadbał o jej ochronę?

 

Przyznam Ci się, że mam sentyment do corocznych zbiórek WOŚP-u.

Sam jeszcze jako uczeń liceum dwukrotnie byłem ich wolontariuszem. Chodzenie z puszką, to było ciekawe doświadczenie, które pamiętam do dzisiaj. No a jak szybko liczę, minęło od tego czasu już ponad 10 lat. Miałem poczucie, że bezinteresownie komuś pomagałem. Nie powiem bardzo rozwijające doświadczenie.

Akcje Jerzego Owsiaka oceniane są różnie. Według mnie czegokolwiek by o WOŚP-ie nie mówić to niepodważalne są dwie rzeczy:

1) co roku jednoczy społeczeństwo polskie w słusznej sprawie;
2) do szpitali trafia sprzęt ratujący dzieciom życie .

I chociażby z tego powodu uważam, że warto wspierać takie inicjatywy.

 

WOŚP to najsilniejsza marka w Polsce!

Według Raportu Brand Asset Valuator z 2013 roku, Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy, to najsilniejsza marka w Polsce.

Fot. 1 - KONDYCJA MAREK W POLSCE Brand AssetTM Valuator 2013 Warszawa

W raporcie wskazano cechy wizerunkowe tej marki. Mowa jest tam o jej wyjątkowości, odpowiedzialności społecznej oraz odwadze. Jest to marka zrodzona z empatii, która sprawia, że chcemy się z nią identyfikować.

Od strony ekonomicznej jej wartość jest więc ogromna.

 

Sławna marka w Urzędzie Patentowym RP

Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy powstała 2 marca 1993 roku. Okazuje się jednak, że kilka dni wcześniej bo 26 lutego 1993 r. do polskiego urzędu patentowego zgłoszono taki oto znak towarowy:

Fot. 2 - WOŚP - znak towarowyR-089810

Wskazano, że ma on oznaczać:

usługi reklamowe, rozrywkowe oraz m.in. działalność artystyczną.

W porównaniu z dzisiejszą działalnością był to więc dość wąski zakres ochrony. Niemniej założyciele fundacji w 1993 r. zapewne nie spodziewali się do jakich rozmiarów urośnie cała akcja.

 

Ciekawostka:

Po 10 latach ochrona na ten znak towarowy wygasła. Domyślam się więc, że fundacja padła ofiarą tego samego zaniedbania co wielu przedsiębiorców. Nikt nie sprawował opieki prawnej nad marką. W 2003 r. najzwyczajniej w świecie zapomniano o przedłużeniu prawa ochronnego.

Zreflektowano się dopiero 27 lipca 2005 r. zgłaszając znak po lekkim liftingu:

Fot. 3 - Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy - znak towarowyR.193380

 

Wykaz towarów i usług był już tutaj dużo bardziej obszerny.

Poza usługami reklamowymi i organizowaniem koncertów wyraźnie wskazano zbiórkę funduszy na cele dobroczynne. Poza tym ochrona objęte zostały różnego rodzaju gadżety jak znaczki pocztowe, długopisy, kubki czy t-shirty.


Jerzy Owsiak rejestruje swoje popularne hasła!

Przeszukując bazy Urzędu Patentowego RP byłem zaskoczony tym odkryciem.

Na blogu pisałem już, że slogan reklamowy można chronić jako znak towarowy. Jest to jednak nieco trudniejsze zadanie niż przy rejestracji np. nazwy firmy. Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy dysponuje prawem wyłącznym m.in. do następujących słownych znaków towarowych:

Miłość. Przyjaźń. Muzyka. (R-176954);
Gramy bo lubimy (R-193382);
sie ma (R-193384);
Rockendrollowa jazda bez trzymanki (R-193385);
Oj, będzie się działo (R-227841).

Jest i chyba najpopularniejsze hasło WOŚP-u:

Gramy do końca świata i jeden dzień dłużej (R-193383).

Szukając dalej znalazłem i inne ciekawe znaki towarowe:

SIE KRĘCI (R-121481);
RÓBTA CO CHCETA (R-097010);
PRZYSTANEK WOODSTOCK FESTIWAL (R-115159).

Zostały one jednak zarejestrowane nie na fundację WOŚP a na rzecz przedsiębiorstwa Lidi Niedźwiedzkiej-Owsiak “Mrówka Cała”. Ochrony dwóch ostatnich znaków nie przedłużono.

 

Znaki towarowe jako dodatkowe źródło dochodu.

Rejestracja niektórych znaków może zaskakiwać.

Jest to jednak zdecydowanie dobre posunięcie. Logo WOŚP-u jak i znane wielu osobom hasła Jerzego Owsiaka kojarzą się pozytywnie.

Firmy i celebryci często chcąc ocieplić swój wizerunek wspierają całą imprezę.

 

Fundacja może tym samym zarabiać na umowach licencyjnych.

A pamiętaj, że działa ona cały rok a nie tylko z okazji styczniowego finału. Jeżeli więc dana firma chce ogrzać się przy pozytywnie odbieranym symbolu WOŚP-u może to zrobić. Wystarczy, że  podpisze z fundacją stosowną umowę.

Jest to więc kolejne źródło jej dochodu.

 

Podsumowując

Odnoszę wrażenie, że początkowo słabo dbano o kwestie prawnej ochrony marki.

Fundacja na poważnie zaczęła dbać o swoją własność intelektualną dopiero od 2003 r. Wtedy to już poprzez rzecznika patentowego zarejestrowała szereg znaków towarowych.

No i efekt tego możemy obserwować dzisiaj. Profesjonalny pełnomocnik “trzymał rękę na pulsie” i przedłużył ochronę wszystkich znaków w 2013 r.

Mnie zastanawia tylko jedno.

Dlaczego do tej pory nie zarejestrowano skrótu “WOŚP”?

Media przecież powszechnie posługują się tym określeniem.

Niemniej trzeba powiedzieć, że fundacja całkiem dobrze zabezpiecza swoje prawa.

 

Fot. 1 – Źródło
Fot. 2 Baza UPRP
Fot. 3 Baza UPRP

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 7 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Marcel Styczeń 10, 2015 o 19:11

Rewelacyjny artykuł Panie Mikołaju. Na czasie!

Odpowiedz

Mikołaj Lech Styczeń 10, 2015 o 20:58

Dziękuję 🙂

Faktycznie zdążyłem.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Paweł Styczeń 10, 2015 o 21:17

Trochę niejasno napisane, które te hasła wygasły i tak z ciekawości sobie sprawdziłem 3 ostatnie w bazie UP – i “SIE KRĘCI” jest jeszcze w mocy
Nazwa znaku SIE KRĘCI
Data wygaśnięcia 2017-02-24

Odpowiedz

Mikołaj Lech Styczeń 10, 2015 o 21:31

Dziękuję za komentarz.
Sprawdziłem jeszcze raz i ma Pan rację.
Znak “SIE KRĘCI” jest w mocy.
Już poprawiam błąd.

Odpowiedz

Mateusz Styczeń 11, 2015 o 17:36

WOŚP zrobiło sobie już renomę, pora teraz żeby rozwinąć się jeszcze prężnej i wprowadzić pewne rewolucje, może by tak pójść dalej i brnąć za granicę, przecież nie tylko mamy w
Polsce potrzebujących, a na pewno pozwoliłby taki ruch na uzyskanie większych dochodów. Ciekawe jak będzie dzisiaj, czyżby nowy rekord?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Styczeń 11, 2015 o 18:27

Panie Mateuszu słyszałem, że na Ukrainie jest podobna akcja.

Za Wikipedią:

“W 2006 roku na Ukrainie powstała fundacja charytatywna Serce do serca która jest wzorowana na WOŚP. Jej założycielką jest Oksana Wasyłenko. W czasie finałów, które są organizowane w maju podobnie jak podczas WOŚP prowadzone są zbiórki pieniędzy do puszek, koncerty i happeningi oraz rozdawane są czerwone serduszka.”

Jeżeli będzie rekord to jest w tym i mój symboliczny wkład 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mateusz Styczeń 22, 2015 o 11:10

No to widać u nich postępy 🙂 sprawa stawała się coraz bardziej profesjonalna, miała coraz większą skalę więc i o znaki towarowe zaczęli bardziej dbać 🙂 pozdrawiam, świetny artykuł!

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: