Slider
27 Kwi

Kiedy rebranding jest zagrożeniem dla twojej firmy?

Rebranding to proces mający na celu zmianę postrzegania marki. Przejawia się to min. modyfikacją firmowego logo. Taka zmiana może być drastyczna (PZU) lub dość łagodna (logo Olsztyna). Nie wiem jednak czy wiesz, że rebranding w niektórych sytuacjach może być dla Ciebie poważnym zagrożeniem. Chroniony w Urzędzie Patentowym znak towarowy nie tylko nie zapewni ci wtedy spodziewanego bezpieczeństwa, ale i narazi na spore koszty!

Rebranding - PZUDrastyczny rebranding w wykonaniu PZU (nowe logo po prawej).

 

Rebranding - Olsztyn
Delikatny rebranding na przykładzie Olsztyna (nowe logo po prawej).
 

 

Rebranding – moda czy przemyślana decyzja?

Stworzenie dobrego logo dla laika wydawać się może czymś prostym. Patrząc na poczynania PZU można dojść do wniosku, że coś takiego jest w stanie zrobić pierwszy lepszy student ogłaszający się na allegro.

Stworzyć tak, ale czy wymyślić?

 

Profesjonalne projektowanie firmowego logo wiąże się z dużym nakładem czasu i energii. Finalna wersja to wynik całego długiego procesu poznawania historii firmy, jej misji i wskazanych potrzeb. Specjaliści z tego zakresu to nie tylko osoby, które doskonale znają programy graficzne.

Tutaj potrzeba specjalistycznej wiedzy z zakresu identyfikacji wizualnej firmy.

 

Ale w czym problem?

Jeżeli zarejestrowałeś znak towarowy tylko w wersji słowno- graficznej to możesz mieć kłopoty. Faktycznie bowiem nowa wizualizacja twojej marki nie jest chroniona w Urzędzie Patentowym! Wielu przedsiębiorców zapomina o tym fakcie i żyje w pełnym przekonaniu, że mają realną ochronę.

A to Błąd!

Tylko znak towarowy słowny przy okazji rebrandingu chroni również jego nową wersję. Tam bowiem akcent ochronny położony jest na część fonetyczną znaku. Czyli jak łatwo zauważyć jest niezależny od szaty graficznej.

Rebranding - Bank Pekao SA

Po prawej stronie nowe logo Banku Pekao

 

Zagrożenia

Od razu Ci powiem, że jesteś w zdecydowanie lepszej sytuacji niż gdybyś ochrony w ogóle nie miał. Posiadasz zarejestrowany znak towarowy. Najważniejsze jest to, że nikt nie może teraz zgłosić znaku podobnego do twojego! A jest to szalenie ważna kwestia. Pamiętaj, że dopóki twój stary znak towarowy jest w mocy nie musisz obawiać się, że dostaniesz list od “smutnych panów” z kancelarii prawnej z „prośbą” o zmianę nazwy.

Różowo jednak nie jest. Jeżeli nie działasz pod starym logo, to po 5 latach od rebrandingu każdy człowiek z ulicy może unieważnić ci taką ochronę. Właśnie podnosząc zarzut nieużywania. Grozi ci więc spór przed Urzędem Patentowym. A w przypadku przegranej zwrot kosztów procesowych. Niemiła perspektywa prawda?

 

Jest również inne niebezpieczeństwo. Jeżeli twój konkurent zauważy, że przy nowym znaku posługujesz się symbolem R w kółku– może sprawę zgłosić na policję. Charakterystyczna R-ka to symbol prawnie chroniony. Jeżeli używa się go niezgodnie z prawdą to grożą za to sankcje karne. Choć w tym wypadku zagrożenie raczej jest związane z przedstawieniem negatywnego wizerunku twojej firmy.

Znak towarowy - Getin Bank

Po prawej stronie nowe logo Getin Banku

 

O czym musisz pamiętać chroniąc znak towarowy

Jeżeli chodzi o rebranding, to nie pozostaje Ci nic innego jak zarejestrować nowy znak. To też dobry czas aby zastanowić się co wybrać znak towarowy słowny czy słowno- graficzny. Może się bowiem okazać, że w obecnych realiach rynkowych lepiej będzie cię chronić inna forma znaku towarowego.

Pamiętaj też, że przy nowym zgłoszeniu musisz wskazać klasy towarowe/ usługowe w jakich działasz. Do już zgłoszonego znaku nie można wprowadzać żadnych zmian rozszerzających. Może się więc okazać, że to dla Ciebie jedyna w swoim rodzaju okazja na ponowne zastanowienie się zakresem działalności.

Poprzez rebranding dokonasz nie tylko „odświeżenia” marki, ale sama ochrona w Urzędzie Patentowym będzie lepiej odpowiadać twoim dzisiejszym potrzebom.

 

W kontekście tego co napisałem powinno Cię zainteresować również to nagranie:

 

 

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Hanna Sierpień 16, 2016 o 11:05

Czy dobrze rozumiem, że jeśli moje (już zarejestrowane) logo ma grafikę “x” i jest koloru ciemnozielonego w ramce z tłem jasnozielonym a po rebrandingu używam logo o dokładnie tej samej grafice “x” tylko w kolorze grafitowym i bez ramki oraz tła, to nie mogę dodać do nowego logo “R” i muszę je zarejestrować ponownie? Będę wdzięczna za pomoc.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 16, 2016 o 13:50

Pani Hanno.
Jeżeli nowe logo różni się kosmetycznie od starego to nie trzeba robić nowego zgłoszenia. Jeżeli jednak zmiany są poważne to nie ma innego wyjścia. Stary znak towarowy nie będzie chronił nowego logo.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: