Rebranding – moda czy przemyślana decyzja?
Stworzenie dobrego logo dla laika wydawać się może czymś prostym. Patrząc na poczynania PZU można dojść do wniosku, że coś takiego jest w stanie zrobić pierwszy lepszy student ogłaszający się na allegro.
Stworzyć tak, ale czy wymyślić?
Zobacz również
Profesjonalne projektowanie firmowego logo wiąże się z dużym nakładem czasu i energii. Finalna wersja to wynik całego długiego procesu poznawania historii firmy, jej misji i wskazanych potrzeb. Specjaliści z tego zakresu to nie tylko osoby, które doskonale znają programy graficzne.
Tutaj potrzeba specjalistycznej wiedzy z zakresu identyfikacji wizualnej firmy.
Ale w czym problem?
Jeżeli zarejestrowałeś znak towarowy tylko w wersji słowno-graficznej to możesz mieć kłopoty. Faktycznie bowiem nowa wizualizacja Twojej marki nie jest chroniona w Urzędzie Patentowym! Wielu przedsiębiorców zapomina o tym fakcie i żyje w pełnym przekonaniu, że mają realną ochronę.
A to błąd!
Tylko znak towarowy słowny przy okazji rebrandingu chroni również jego nową wersję. Tam bowiem akcent ochronny położony jest na część fonetyczną znaku. Czyli jak łatwo zauważyć jest niezależny od szaty graficznej.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Jakie zagrożenia niesie rebranding logo?
Od razu Ci powiem, że jesteś w zdecydowanie lepszej sytuacji niż gdybyś ochrony w ogóle nie miał. Posiadasz zarejestrowany znak towarowy. Najważniejsze jest to, że nikt nie może teraz zgłosić znaku podobnego do Twojego! A jest to szalenie ważna kwestia.
Pamiętaj, że dopóki Twój stary znak towarowy jest w mocy nie musisz obawiać się, że dostaniesz list od „smutnych panów” z kancelarii prawnej z „prośbą” o zmianę nazwy.
Różowo jednak nie jest. Jeżeli nie działasz pod starym logo, to po 5 latach od rebrandingu każdy człowiek z ulicy może unieważnić taką ochronę. Właśnie podnosząc zarzut nieużywania. Grozi Ci więc spór przed Urzędem Patentowym. A w przypadku przegranej zwrot kosztów procesowych. Niemiła perspektywa prawda?
Jest również inne niebezpieczeństwo. Jeżeli Twój konkurent zauważy, że przy nowym znaku posługujesz się symbolem R w kółku – może sprawę zgłosić na policję. Charakterystyczna R-ka to symbol prawnie chroniony. Jeżeli używa się go niezgodnie z prawdą to grożą za to sankcje karne. Choć w tym wypadku zagrożenie raczej jest związane z przedstawieniem negatywnego wizerunku twojej firmy.
O czym musisz pamiętać chroniąc znak towarowy?
Jeżeli chodzi o rebranding, to nie pozostaje Ci nic innego jak zarejestrować nowy znak. To też dobry czas, aby zastanowić się co wybrać znak towarowy słowny czy słowno-graficzny. Może się bowiem okazać, że w obecnych realiach rynkowych lepiej będzie Cię chronić inna forma znaku towarowego.
Pamiętaj też, że przy nowym zgłoszeniu musisz wskazać klasy towarowe/usługowe w jakich działasz. Do już zgłoszonego znaku nie można wprowadzać żadnych zmian rozszerzających. Może się więc okazać, że to dla Ciebie jedyna w swoim rodzaju okazja na ponowne zastanowienie się zakresem działalności.
Poprzez rebranding dokonasz nie tylko „odświeżenia” marki, ale sama ochrona w Urzędzie Patentowym będzie lepiej odpowiadać Twoim dzisiejszym potrzebom.
Gdybyś się zastanawiał czy warto w ogóle swoją markę zastrzegać obejrzyj to nagranie:
Zobacz również:
- Co ma wpływ na czas rejestracji nazwy i logo?
- Kradzież nazwy firmy poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej? Tych 9 błędów unikaj!
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Narzędzie Ochrona Praw Marki na Facebooku
- Co oznacza TM przy logo?
- Jak zgłosić naruszenie prawa na Allegro? Usuń ofertę konkurenta!
- 33 powody dlaczego warto chronić markę firmy jako znak towarowy
Czy dobrze rozumiem, że jeśli moje (już zarejestrowane) logo ma grafikę „x” i jest koloru ciemnozielonego w ramce z tłem jasnozielonym a po rebrandingu używam logo o dokładnie tej samej grafice „x” tylko w kolorze grafitowym i bez ramki oraz tła, to nie mogę dodać do nowego logo „R” i muszę je zarejestrować ponownie? Będę wdzięczna za pomoc.
Pani Hanno.
Jeżeli nowe logo różni się kosmetycznie od starego to nie trzeba robić nowego zgłoszenia. Jeżeli jednak zmiany są poważne to nie ma innego wyjścia. Stary znak towarowy nie będzie chronił nowego logo.
Pozdrawiam