Spis treści
- • Możliwość sprzeciwu do rejestracji znaku konkurenta
- • Urząd nie powiadomia o zgłoszeniu konkurenta
- • Łatwiej się sprzeciwić niż później znak unieważniać
- • Monitorowanie znaków towarowych – na czym polega?
- • Procedura sprzeciwowa również przy znakach unijnych
- • Ocena podobieństwa znaków towarowych – problemy
- • Monitorowanie znaków towarowych konkurencji
Możesz sprzeciwić się rejestracji znaku konkurenta
Ciekawostka
W latach 90-tych procedura rejestracji znaku towarowego trwała około 5-ciu lat.
Kiedy mówiłem moim klientom, że na rejestrację znaku towarowego poczekają około 12 miesięcy często byli zaskoczeni. Pytali: dlaczego to tyle musi trwać?
Nowa procedura skraca wszystko do 6-ciu miesięcy. Nie ma jednak nic za darmo. W starej procedurze ekspert z UP odmawiał przyznania ochrony na znak podobny do tego już zarejestrowanego.
W nowej to Ty jako przedsiębiorca musisz:
1 – zauważyć, że ktoś zgłosił do ochrony podobny znak towarowy do Twojego;
2 – w przeciągu 3 miesięcy podjąć decyzję czy złożyć formalny sprzeciw.
Urząd nie powiadomi Cię o zgłoszeniu konkurenta
Monitorowanie znaków towarowych staje się bardzo ważne. Jeżeli nie zauważysz zgłoszenia konkurenta, nawet identyczny jak Twój znak towarowy zostanie zastrzeżony. I ostatnio trafiłem dokładnie na taką sprawę.
Producent piwa Kozel w 2013 zastrzegł tę markę na Unię Europejską. Niestety nie monitorował znaków towarowych zgłaszanych do polskiego Urzędu Patentowego. Efekt jest taki, że przeoczył zgłoszenie konkurenta. Ten spokojnie przeszedł całą procedurę i otrzymał ochronę. Teraz toczy się spór o unieważnienie tego prawa.
W przypadku unijnych znaków towarowych EUIPO sam monitoruje nowe zgłoszenia. Jeżeli wpłynie coś podobnego, to powiadamia o tym właścicieli znaków unijnych. Polski Urząd Patentowy tego nie robi. Tylko dlatego komuś udała się taka rejestracja jak poniżej. A to wszystko pomimo tego, że toczył się spór gdzie ADIDAS wygrał z ADIDOGIEM.
Znalazłem również inny przykład z marką AUDI. Dodam, że znak z serduszkami służy do oznaczania m.in. pokrowców i dywaników samochodowych. Przypadek?
Zleć monitorowanie rzecznikowi patentowemu
Sytuacja, kiedy ktoś zarejestruje identyczny bądź podobny znak towarowy do Twojego jest bardzo niekorzystna. Potencjalni klienci mogą być wprowadzani w błąd, a on zasłaniając się świadectwem ochronnym może mówić, że działa legalnie. W tych okolicznościach monitorowanie znaków towarowych uchroni Cię przed sporami.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Łatwiej się sprzeciwić niż później znak unieważniać
Jeżeli ktoś zastrzeże Twój znak towarowy, to możesz próbować go unieważniać. Tyle, że to już regularny spór, który kosztuje czas i pieniądze. Jeżeli przeciwnik będzie się odwoływać całe postępowanie może potrwać wiele lat. W nagraniu poniżej opowiadam, że w sprawie naszego klienta na prawomocny wyrok czekaliśmy 7 lat!
Co więcej, jeżeli uważasz, że zarejestrowany znak towarowy narusza Twoje prawa, to z wnioskiem o jego unieważnienie możesz wystąpić tylko w przeciągu 5-ciu lat. Po tym czasie znak towarowy konkurenta będzie nie do ruszenia.
Monitorowanie znaków towarowych – na czym polega?
Aby nie dopuścić do powyższej sytuacji musisz systematycznie sprawdzać jakie znaki towarowe są zgłaszane. Informacje te są jawne i dostępne za darmo na stronie naszego polskiego Urzędu Patentowego.
Znajdziesz je w wydawanych co tydzień BUP-ach, czyli Biuletynach Urzędu Patentowego. Samodzielne, systematyczne monitorowanie znaków towarowych może być dość męczącym zadaniem.
Możesz jednak zlecić monitorowanie znaków towarowych rzecznikowi patentowemu.
W swojej pracy korzysta on ze specjalnego oprogramowania potrzebnego do poszukiwań znaków towarowych. Tym samym może Cię poinformować o ruchach konkurencji od razu po pojawieniu się informacji o nowym zgłoszeniu.
Ważne jest również coś innego.
Rzecznik patentowy dysponuje odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, które pozwala mu szybko dokonać analizy znalezionych znaków.
Znaki unijne również w procedurze sprzeciwowej
O procedurze sprzeciwowej dużo mówi się w związku ze zmianami prawa w Polsce.
Tymczasem taka sama procedura funkcjonuje już od wielu lat przy rejestracji unijnych znaków towarowych. Więcej, polskie przepisy zostały zharmonizowane z unijnymi.
Monitorowanie znaków towarowych powinno więc formalnie objąć również zgłoszenia dokonane do EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej). Chodzi o to, że zasięg terytorialny unijnych znaków towarowych obejmuje Polskę.
Przykład:
Portugalski przedsiębiorca, który zgłosi w EUIPO identyczny znak towarowy jak Twój dostanie ochronę na całą UE. Od publikacji informacji o jego zgłoszeniu masz 3 miesiące na złożenie sprzeciwu. W przeciwnym wypadku pojawią się te same problemy co przy rejestracji w Polsce.
Problemy z oceną podobieństwa znaków towarowych
Samo zlokalizowanie znaku o podobnej nazwie do Twojego to dopiero początek. Podejmując decyzję o złożeniu sprzeciwu szanse na wygraną powinny być wysokie. Warto działać jak wytrawny lis polityki – Leszek Miller. Pomijam jego poglądy polityczne.
O Leszku Millerze mówiło się, że:
Brał udział w wyborach tylko jeżeli wiedział, że w nich zwycięży.
Przy tej okazji pamiętaj, że nie jest istotne czy wg Ciebie znaki są podobne. Ważne jest jedynie to jak daną sytuację oceni Urząd Patentowy.
Pytanie na które powinieneś sobie odpowiedzieć jest takie:
Czy w świetle obowiązującego prawa zgłoszony do ochrony znak konkurenta jest na tyle podobny do Twojego, że może wprowadzać odbiorców w błąd.
Przepisy nie mówią jak oceniać podobieństwo znaków
Z pomocą przychodzi jednak polskie i unijne orzecznictwo.
W ten sposób przez ostatnie 20 lat ukształtowały się zasady oceny podobieństwa znaków towarowych. A różnią się one dość mocno od tego co przeciętni ludzie uznają za podobne.
Przykład:
Sąd uznał, że oznaczenie Kajman jest podobne do znaku towarowego Lacoste.
Z drugiej strony nie dopatrzył się podobieństwa pomiędzy poniższymi znakami:
Ocena podobieństwa znaków nie jest sprawą prostą
Z tego właśnie powodu warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego. Dokonując analizy porównywanych znaków towarowych jest w stanie dobrze Ci doradzić. Jeżeli uzna, że
- znaki są podobne będzie rekomendował Ci złożenie sprzeciwu.
- znaki nie są podobne, będzie Cię odwodził od tego pomysłu.
Monitorowanie znaków towarowych z jego pomocą pozwoli Ci odsiać z morza zgłoszeń te, które faktycznie stanowią kolizję. I niczym Leszek Miller wejdziesz w spór pewny wygranej.
Monitorowanie znaków towarowych konkurencji
Monitorowanie znaków towarowych może polegać również na obserwowaniu co zgłasza Twoja konkurencja. Pozwoli Ci to poznać kierunki rozwoju wybranych przedsiębiorstw z Twojej branży. Często firmy zanim wejdą z jakimś produktem na rynek zabezpieczają go od strony prawnej. Szczególnie dobrze widać to w przypadku gier komputerowych.
Zresztą takie monitorowanie może obejmować również:
To taki legalny wywiad gospodarczy. Jeżeli chcesz mogę zająć się dla Ciebie monitorowaniem znaku towarowego. Po prostu skontaktuj się ze mną przez formularz po prawej. Działam całkowicie on-line więc odległość nie jest problemem.
Zobacz również:
- Czy nazwę firmy można ukraść?
- Kim są trolle od znaków towarowych?
- Rejestracja marki na Amazon Brand Registry
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego?
- Chcę zastrzec nazwę i logo. Czy muszę zrobić 2 zgłoszenia?
- Klasyfikacja nicejska. 9 rad jak z niej korzystać
- Co to są klasy towarowe w znaku towarowym?
- Czy skuteczna rejestracja znaku towarowego legalizuje markę?
- Co lepiej zastrzec – nazwę czy logo?
FAQ
Jak sprawdzić dostępność znaku towarowego?
Rejestracja znaku towarowego ®️ to najskuteczniejszy sposób na prawną ochronę swojej marki. Tylko jak sprawdzić, czy nazwa, którą chcesz zastrzec, jest wolna?
? Możesz to zrobić przeszukując wyszukiwarki znaków towarowych ?. Nie skupiaj się tylko na nazwach identycznych. Ważne są także niewielkie różnice, które mogą zadecydować o tym, że klienci się pomylą.
? Aby uniknąć błędu warto zlecić taką analizę rzecznikowi patentowemu, Jeżeli zlokalizuje jakieś przeszkody, to pokaże Ci jak możesz je obejść. To ważne, bo nie chodzi tylko o rejestrację marki, ale też o wyeliminowanie ryzyka pozwu.
Zlecając badanie i zgłoszenie rzecznikowi patentowemu, dowiesz się również czy w Twoim przypadku lepiej zastrzegać nazwę czy logo. Każda z tych form ma swoje plusy i minusy.
Zastrzegłem nazwę firmy. Czy to gwarancja, że nie łamię prawa?
Nie. W procesie rejestracji znaku towarowego ®️ urzędnik nie weryfikuje, czy istnieją już zastrzeżone podobne nazwy. Czyli możesz zgłosić do ochrony nazwę, która już istnieje, jak np. Audi czy BMW. Tylko jeżeli ktoś złoży sprzeciw Twoje zgłoszenie zostanie ❌ odrzucone.
Dlatego, zanim zgłosisz swoją markę do ochrony, przeprowadź wcześniej ✅ pełną analizę prawną nazwy. W ten sposób unikniesz ryzyka utraty opłat urzędowych, gdy zgłoszenie zostanie odrzucone, a także konfliktów z prawowitym właścicielem marki.
? Prawo chroni znaki towarowe szeroko, więc nawet niewielka różnica w nazwie lub logo może być uznana za naruszenie prawa. Przykładem jest sytuacja, w której znaki COSIMO i COSIFLOOR uznano za podobne.
Pamiętaj, że spór może wiązać się z dużymi stratami, szczególnie gdy już zainwestowałeś w promocję marki.
Macie, jako rzecznicy, jakieś specjalistyczne (dedykowane) programy do wyszukiwania znaków towarowych, czy głównie korzystacie z oficjalnych wyszukiwarek np. UPRP, EUIPO? 🙂
LEX nic podobnego nie oferuje ;p
LEX z tego co wiem na pewno nie ma takiej funkcjonalności. Jest na rynku szereg programów dedykowanych właśnie wyszukiwaniom znaków towarowych. Wystarczy trochę poszperać w internecie. Jedne są lepsze drugie gorsze. Z tym, że dostęp do nich nie jest tani więc opłaca się dopiero wtedy jeżeli takich badań robi się w miesiącu więcej.