Slider
15 Mar

Monitorowanie znaków towarowych. Dlaczego obecnie jest tak ważne?

W Polsce obowiązują już nowe przepisy dot. rejestracji znaków towarowych. Przeszliśmy z procedury badawczej na procedurę sprzeciwową. Ustawodawca na Ciebie jako przedsiębiorcę przerzucił “obowiązek” pilnowania tego co jest zgłaszane do Urzędu Patentowego. O co właściwie chodzi? O monitorowanie znaków towarowych. Poniżej wszystko szczegółowo tłumaczę.

 

Możesz sprzeciwić się rejestracji znaku konkurenta.

Ciekawostka:

W latach 90-tych procedura rejestracji znaku towarowego trwała około 5-ciu lat.

Kiedy mówiłem moim klientom, że na rejestrację znaku towarowego poczekają około 12 miesięcy często byli zaskoczeni.

Pytali: dlaczego to tyle musi trwać?

Nowa procedura skraca wszystko do 6-ciu miesięcy. Nie ma jednak nic za darmo. W starej procedurze ekspert z UP odmawiał przyznania ochrony na znak podobny do tego już zarejestrowanego.

W nowej to Ty jako przedsiębiorca musisz:

1 – zauważyć, że ktoś zgłosił do ochrony podobny znak towarowy do Twojego;
2 – w przeciągu 3 miesięcy podjąć decyzję czy złożyć formalny sprzeciw.

 

Monitorowanie znaków towarowych staje się bardzo ważne. Jeżeli nie zauważysz zgłoszenia konkurenta, nawet identyczny jak Twój znak towarowy zostanie zastrzeżony.

W przypadku unijnych znaków towarowych tamtejszy Urząd powiadamia o takim zgłoszeniu właścicieli znaków wcześniejszych. Nasz Urząd Patentowy tego nie robi. Zobaczymy czy zmieni się to w przyszłości.

Sytuacja, kiedy konkurent zarejestruje identyczny bądź podobny znak towarowy do Twojego jest bardzo niekorzystna. Potencjalni klienci mogą być wprowadzani w błąd, a on zasłaniając się świadectwem ochronnym może mówić, że działa całkowicie legalnie.

 

Możesz spróbować taki znak unieważnić, ale wiąże się to z wejściem w postępowanie sporne. A to kosztuje czas i pieniądze. Jeżeli przeciwnik będzie się odwoływać całe postępowanie potrwa około 4 lat.

Co więcej jeżeli uważasz, że zarejestrowany znak towarowy narusza Twoje prawa, to z wnioskiem o jego unieważnienie możesz wystąpić tylko w przeciągu 5-ciu lat. Po tym czasie znak towarowy konkurenta będzie nie do ruszenia.
 

Jak więc widzisz w Twoim interesie jest w ogóle nie dopuścić do takiej rejestracji.

Właśnie dlatego powinieneś “trzymać rękę na pulsie”.

 

Monitorowanie znaków towarowych


Monitorowanie znaków towarowych – na czym polega?

Aby nie dopuścić do powyższej sytuacji musisz systematycznie sprawdzać jakie znaki towarowe są zgłaszane. Informacje te są jawne i dostępne za darmo na stronie naszego polskiego Urzędu Patentowego.

BUP - Monitorowanie znaków towarowych.Znajdziesz je w wydawanych co 2 tyg. BUP-ach, czyli  Biuletynach Urzędu Patentowego. Samodzielne, systematyczne monitorowanie znaków towarowych może być dość męczącym zadaniem.

Możesz jednak zlecić monitorowanie znaków towarowych rzecznikowi patentowemu.

W swojej pracy korzysta on ze specjalnego oprogramowania potrzebnego do poszukiwań znaków towarowych. Tym samym może Cię poinformować o ruchach konkurencji od razu po pojawieniu się informacji o nowym zgłoszeniu.

Ważne jest również coś innego.

Rzecznik patentowy dysponuje odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, które pozwala mu szybko dokonać analizy znalezionych znaków.

 

Unijne znaki towarowe również w procedurze sprzeciwowej.

O procedurze sprzeciwowej dużo mówi się w związku ze zmianami prawa w Polsce. Tymczasem taka sama procedura funkcjonuje już od wielu lat przy rejestracji unijnych znaków towarowych. Więcej, polskie przepisy zostały zharmonizowane z unijnymi.

Monitorowanie znaków towarowych powinno więc formalnie objąć również zgłoszenia dokonane do EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej).

 

Przykład:

Portugalski przedsiębiorca, który zgłosi w EUIPO identyczny znak towarowy jak Twój dostanie ochronę na całą UE. Od publikacji informacji o jego zgłoszeniu masz 3 miesiące na złożenie sprzeciwu. W przeciwnym wypadku pojawią się te same problemy co przy rejestracji w Polsce.


Problemy z oceną podobieństwa znaków towarowych.

Samo zlokalizowanie znaku o podobnej nazwie do Twojego to dopiero początek. Podejmując decyzję o złożeniu sprzeciwu szanse na wygraną powinny być wysokie. Warto działać jak wytrawny lis polityki – Leszek Miller. Pomijam jego poglądy polityczne.

O Leszku Millerze mówiło się, że:

Brał udział w wyborach tylko jeżeli wiedział, że w nich zwycięży.

 

Przy tej okazji pamiętaj, że nie jest istotne czy wg Ciebie znaki są podobne. Ważne jest jedynie to jak daną sytuację oceni Urząd Patentowy.

Pytanie na które powinieneś sobie odpowiedzieć jest takie:

Czy w świetle obowiązującego prawa zgłoszony do ochrony znak konkurenta jest na tyle podobny do Twojego, że może wprowadzać odbiorców w błąd.

Przepisy niewiele mówią o tym jak oceniać podobieństwo znaków. Z pomocą przychodzi polskie i unijne orzecznictwo. W ten sposób przez ostatnie 20 lat ukształtowały się zasady oceny podobieństwa znaków towarowych. A różnią się one dość mocno od tego co przeciętni ludzie uznają za podobne.


Przykład:

Sąd uznał, że oznaczenie Kajman jest podobne do znaku towarowego Lacosta.

Monitorowanie znaków towarowych.Z drugiej strony nie dopatrzył się podobieństwa pomiędzy poniższymi znakami:

Monitorowanie znaków towarowych.
 
Jak widzisz ocena podobieństwa znaków nie jest sprawą prostą.

Z tego właśnie powodu warto skorzystać z pomocy rzecznika patentowego. Dokonując analizy porównywanych znaków towarowych jest w stanie dobrze Ci doradzić.

  • Jeżeli uzna, że znaki są podobne będzie rekomendował Ci złożenie sprzeciwu.
  • Jeżeli uzna, że znaki nie są podobne, będzie Cię odwodził od tego pomysłu.

Monitorowanie znaków towarowych z jego pomocą pozwoli Ci odsiać z morza zgłoszeń te, które faktycznie stanowią kolizję.

I niczym Leszek Miller wejdziesz w spór pewny swojej wygranej 🙂


Monitorowanie znaków towarowych konkurencji.

Zapytaj mnie o wycenę

Imię i nazwisko

Adres email

Treść wiadomości

+48 575 999 710

mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

Monitorowanie znaków towarowych może polegać również na obserwowaniu co zgłasza Twoja konkurencja. Pozwoli Ci to poznać kierunki rozwoju wybranych przedsiębiorstw z Twojej branży.

Często firmy zanim wejdą z jakimś produktem na rynek zabezpieczają go od strony prawnej. Szczególnie dobrze widać to w przypadku gier komputerowych.

Zresztą takie monitorowanie może obejmować również:

patenty
wzory użytkowe
wzory przemysłowe

To taki legalny “wywiad gospodarczy“.

Jeżeli chcesz mogę zająć się dla Ciebie monitorowaniem znaku towarowego. Po prostu skontaktuj się ze mną przez formularz po prawej.

Działam całkowicie on line więc odległość nie jest problemem.


Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Krzysztof Aleksander Szura Maj 4, 2016 o 14:52

Macie, jako rzecznicy, jakieś specjalistyczne (dedykowane) programy do wyszukiwania znaków towarowych, czy głównie korzystacie z oficjalnych wyszukiwarek np. UPRP, EUIPO? 🙂
LEX nic podobnego nie oferuje ;p

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 5, 2016 o 07:54

LEX z tego co wiem na pewno nie ma takiej funkcjonalności. Jest na rynku szereg programów dedykowanych właśnie wyszukiwaniom znaków towarowych. Wystarczy trochę poszperać w internecie. Jedne są lepsze drugie gorsze. Z tym, że dostęp do nich nie jest tani więc opłaca się dopiero wtedy jeżeli takich badań robi się w miesiącu więcej.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: