Znaku towarowego należy używać

Być może Cię zaskoczę, ale zarejestrowanego znaku towarowego należy używać. Jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku, Twoje prawo ochronne może ulec wygaśnięciu. Stracisz więc nie tylko czas (na świadectwo ochronne czeka się kilkanaście miesięcy), ale i pieniądze. Co ciekawe, z takiego kształtu przepisów powinieneś się raczej cieszyć. Już Ci tłumaczę dlaczego…

Czy aby na pewno duży może więcej?

Wyobraź sobie firmę, która osiąga kolosalne zyski. Rękoma i nogami pragnie utrzymać się na szczycie. I posiada na to środki. Gdyby nie istniała zasada, że znaku towarowego należy używać, konkurenci z branży mieliby spore kłopoty. Taki nasz monopolista, mógłby przykładowo zarejestrować w Urzędzie Patentowym nazwy, którymi posługują się owi przedsiębiorcy.

Mógłby również podążyć w innym kierunku. Chwytliwe określenie zarejestrowałby na wszystkie możliwe towary i usługi. Miałby więc ochronę od nawozów sztucznych po usługi doradztwa finansowego. I mógłby tak postąpić z wszystkimi potencjalnie atrakcyjnymi nazwami. Szerzej przeczytasz o tym tutaj.

Każda z tych opcji tak naprawdę byłaby ze szkodą dla normalnego obrotu gospodarczego. Widziałem już wiele przykładów nieuczciwej konkurencji. Gwarantuję więc Ci, że firmy o agresywnej polityce, skwapliwie skorzystałyby z takiej oto luki prawnej.

Znaku towarowego należy używać w okresie 5 lat

Polska ustawa Prawo Własności Przemysłowej mówi:

Art. 169.1.

Prawo ochronne na znak towarowy wygasa na skutek:

1) nieużywania zarejestrowanego znaku towarowego w sposób rzeczywisty dla towarów objętych prawem ochronnym w przeciągu nieprzerwanego okresu pięciu lat, po dniu wydania decyzji o udzieleniu prawa ochronnego, chyba, że istnieją ważne powody jego nieużywania.

Każda osoba, która ma w tym interes prawny, może zawnioskować o wygaszenie danego znaku towarowego. Wszystko dzieje się w procedurze spornej przed Urzędem Patentowym. Co ciekawe, to jeden z niewielu przykładów, gdzie wnioskodawca nie musi wskazywać dowodów na poparcie swoich twierdzeń. W tym przypadku to właściciel znaku towarowego musi przedstawić wiarygodne dowody na jego używanie.

A z tym nierzadko jest właśnie problem.

Często unieważnieniu ulega nie tyle cały znak towarowy, a jedynie jego fragment. Tak się dzieje jeżeli przedsiębiorca nierozważnie wybierze do ochrony branże, w które nigdy nie wejdzie. Przykładowo wskazał w ramach klasy 25 odzież i obuwie.

Butów jednak przez 5 lat nie wyprodukował ani jednej pary.

Apple traci swój kultowy slogan reklamowy

wygaszenie znaku towarowego

Problem nieużywania znaku towarowego może uderzyć również w duże firmy. Ostatnio głośno było o tym, że Apple przegrało spór przed EUIPO. Konkurent wygasił ochronę ich znaku towarowego „Think Different”.

Firma Jobsa nie była w stanie wykazać komercyjnego używania tego hasła więc straciła do niego prawa.

Wygaszenie znaku towarowego. Jak wygląda praktyka?

Jest naprawdę różnie. Polecam Ci zajrzeć do mojego artykułu o znaku towarowym, który zgłosił do ochrony sam Urząd Patentowy. Opłaty urzędowe jednak skutecznie hamują fantazję wielu firm. Za każdą wskazaną klasę towarową trzeba bowiem wnieść określoną kwotę.

Przedsiębiorca, który widzi jak od wpisania kilku cyferek na formularzu rośnie końcowa suma za ochronę, sam szybko się ogranicza 🙂

W trakcie swojej pracy zawodowej miałem okazję widzieć również i prawdziwe perełki. Pewna firma skutecznie zarejestrowała znak towarowy w kilkunastu klasach. Mogłem tam przeczytać, że ochrona obejmuje m.in. promy kosmiczne, bankomaty oraz naukę języków obcych. Jeżeli ktoś byłby złośliwy, mógłby próbować unieważniać po kolei każdy z takich towarów.

Dlaczego Orlen otworzył jedną stację CPN?

W 2018 roku w Warszawie jedna ze stacji benzynowych przeszła rebranding. Ku zaskoczeniu wielu osób pojawił się znany z ubiegłej epoki CPN.

Prasa zaczęła komentować, że Orlen poszedł w markę retro, że teraz planują wskrzesić markę. Markę, która dla starszego pokolenia Polaków jest niemal synonimem stacji benzynowej. Wartość reklamowa tego brandu nadal jest więc ogromna.

Minęło jednak kilka lat i na całą Polskę mamy tylko jeden CPN. To jest dla mnie potwierdzeniem, że celem nie była chęć reaktywowania kultowej marki… a obrona przed utratą do niej praw. Orlen otworzył tę stację, aby nikt nie mógł wygasić ochrony znaku towarowego CPN.

Obecnie modne są resentymenty. Na rynek wrócił Romet, Pewex czy klapki Kubota. Istniało realne niebezpieczeństwo, że ktoś mógłby chcieć sięgnąć po CPN. Teraz to niemożliwe, bo w razie sporu koncern łatwo wykaże, że ta marka nadal jest w użyciu.

I to jest rozwiązanie całej zagadki. Chodzi po prostu o pieniądze 🙂

Rosyjskie trolle patentowe szantażują zachodnie marki.

Po tym jak Putin zaatakował Ukrainę w 2022 roku, wiele zachodnich marek wycofało się z Rosji. Czyli od strony formalnej na tym terenie przestały używać swoich znaków.

Tutaj obowiązek używania wynosi tylko 3 lata. Efekt?

Rosyjskie trolle patentowe zaczęły je szantażować w 2025 r. Zaoferowały odkupienie zastrzeżonych znaków pod groźbą ich wygaszenia. Wielu polskich rzeczników patentowych dostało takie „oferty nie do odrzucenia”.

Wskazywanie całej klasy jest ryzykowne

Zdarza się, że w naszej kancelarii nie mamy łatwego zadania. Klienci chcieliby bowiem mieć maksymalną ochronę. Szybko jednak zapominają, że znaku towarowego należy używać. Jeżeli więc dopiero myślisz o zastrzeżeniu swojej nazwy, to zawczasu dobrze zastanów się nad zakresem ochrony. Jeżeli wskażesz ją zbyt szeroką, mogą cię po kilku latach spotkać problemy.

Z drugiej strony czasami jeszcze większym zagrożeniem, jest nie wskazanie branż, które przynoszą wyraźnie duże dochody. Po dokonaniu zgłoszenia nie będziesz już miał możliwości niczego dodać.

W tym wszystkim należy więc znaleźć „złoty środek”. I tutaj bardzo przydaje się doświadczenie rzecznika patentowego, którego rady bywają bardzo pomocne.

Polecam Ci również obejrzenie poniższego, bardzo ważnego nagrania:

Zobacz również:

Oceń ten artykuł
5/5 według czytelników bloga

Chcesz 700 EUR dofinansowania na ochronę marki?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych. Pomogę Ci uzyskać unijne dofinansowanie na ten cel.

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 2400 osób!

Zobacz również

Podobne wpisy

  1. Dlaczego warto chronić markę firmy

    34 powody dlaczego warto chronić markę firmy poprzez rejestrację znaku towarowego

    Często spotykam się z pytaniami, dlaczego warto zastrzec markę firmy, skoro bez tego i tak jest chroniona przez prawo. To oczywiście prawda, ale niepełna. Chodzi o to, że poziom tej ochrony jest minimalny. Za to spory oparte o niezarejestrowane znaki towarowe są trudne i bardziej nieprzewidywalne. Poniżej, aż w 34 punktach, opisuję co zyskujesz rejestrując swój znak towarowy. Obecnie możesz ubiegać się o 700 EUR dotacji na takie zgłoszenie!

  2. Kupię/sprzedam znak towarowy. Ogłoszenia

    Czasami dostaję pytania o to jak kupić/sprzedać znak towarowy. Właściwie to nawet nie chodzi o to „jak to zrobić”, a „gdzie znaleźć kupca”. Postanowiłem więc założyć wątek na blogu, gdzie możesz dodać swoją ofertę. Jeżeli planujesz kupić lub sprzedać nazwę i logo firmy, to obejrzyj poniższe nagranie.

  3. Czym zajmuje się rzecznik patentowy? Wywiad z Dorotą Rzążewską

    Z końcem 2018 r. minie dokładnie 100 lat istnienia zawodu rzecznika patentowego. Pomimo tak długiej historii, nadal niewiele osób wie czym zajmujemy się w swojej pracy. Liczę, że tym nagraniem uda mi się w w jakimś stopniu to zmienić.

  4. POM 016: Jak zastrzec znak towarowy w Polsce. Wywiad z Edytą Demby-Siwek

    Posłuchaj mojej rozmowy z przedstawicielem polskiego Urzędu Patentowego. Pani Edyta Demby-Siwek jest dyrektorem Departamentu Znaków Towarowych. Stoi więc na czele ekspertów, którzy rozpatrują wnioski o rejestrację znaków towarowych w Polsce.

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 575 999 410