Spór Poczty Polskiej z InPost-em o PACZKOMATY

Tuż przed świętami pojawiła się informacja, o której nie było jakoś szczególnie głośno. A szkoda, bo sprawa jest bardzo ciekawa. Otóż Poczta Polska próbuje unieważnić znak towarowy „PACZKOMAT”. Gra toczy się o ogromne pieniądze. InPost swój sukces zawdzięcza bowiem w dużej mierze właśnie paczkomatom.

Poczta Polska chce używać określenia PACZKOMAT

InPost jest pionierem, jeżeli chodzi o wprowadzenie na polski rynek automatów do wydawania paczek. Obecnie jest ich ponad 1800. Ponoć w przyszłym roku ta liczba ma się zwiększyć do 2600 maszyn.

Dobry pomysł oraz skuteczny marketing doprowadziły do sukcesu. InPost robi na paczkomatach świetny biznes w Polsce i za granicą.

No i z tego tortu coś by chciała uszczknąć Poczta Polska.

Nie ma ograniczeń, aby wprowadzała własne automaty oparte na podobnym pomyśle. Poczta Polska chciałaby jednak móc nazywać je „paczkomatami”. Jest to określenie proste i wydaje się łatwe w reklamie i promocji. Niestety dla niej wyłączne prawo do posługiwania się tym określeniem ma InPost.

PACZKOMAT jest zarejestrowanym znakiem towarowym

Marka InPost, poprzez swoje spółki zależne ma zastrzeżonych szereg znaków towarowych. W tym ten, o który toczy się spór:

krajowy, słowny znak towarowy PACZKOMAT nr R-225679.

Prawo ochronne dotyczy następujących towarów i usług:

  • metalowe skrzynki, pojemniki i kontenery służące do sortowania, przechowywania i wydawania paczek i przesyłek
  • urządzenia automatyczne i ich części służące do sortowania i wydawania paczek i przesyłek, elektroniczne systemy powiadamiania
  • usługi w zakresie transportu, pakowania, przechowywania i dostarczania przesyłek i paczek do automatycznych urządzeń pocztowych

Dopóki to prawo jest w mocy nikt nie może się posługiwać określeniem identycznym ani podobnym. Poczta Polska zagrała ostro. Złożyła wniosek o unieważnienie tego znaku.

Przeglądając bazy znalazłem również informacje, że InPost chroni wygląd paczkomatów:

Paczkomat - wzór przemysłowy RCD-000959374-0001

Wzór wspólnotowy nr RCD-000959374-0001

… ale również we wrześniu zgłosił do ochrony taki oto znak towarowy:

POCZTOMAT - wspólnotowy znak towarowy - CTM-014653844

Wspólnotowy znak towarowy CTM-014653844

Kto wie czy nie jest to działanie asekuracyjne. Jeżeli Poczcie Polskiej udałoby się unieważnić znak towarowy PACZKOMAT InPost mógłby zacząć promować nową markę POCZTOMAT. Obserwujemy więc ciekawą taktykę dotyczącą własności intelektualnej.

Czy określenie PACZKOMAT to nazwa rodzajowa?

Nie znalazłem informacji na jakiej podstawie opiera się wniosek o unieważnienie tego znaku. Bardzo prawdopodobne jednak, że powołano się tutaj na brak dostatecznej zdolności odróżniającej znaku.

Chodzi o zarzut, że określenie PACZKOMAT nie może być znakiem towarowym ponieważ nie nadaje się do odróżniania towarów lub usług.

A wynika to z tego, że jest to nazwa rodzajowa. Czyli określenie, które bezpośrednio nazywa rodzaj towaru a nie odróżnia go spośród towarów podobnego typu.

Przykład:

Przed Urzędem Patentowym RP toczy się podobny spór o znak towarowy Ptasie Mleczko. Urząd musi w nim odpowiedzieć na pytanie czy określenie „ptasie mleczko” jest zwyczajową nazwą ciastka z pisanką (które produkują różne firmy) czy marką kojarzoną z Wedlem.

Co ciekawe ogromny sukces paczkomatów może się obrócić przeciwko nim.

Nawet jeżeli uznać, że w dacie zgłoszenia tego znaku (2009 r.) była to nazwa całkowicie fantazyjna, to w następstwie ogromnej popularności mogła się ona przekształcić w nazwę rodzajową. Ludzie mogą kojarzyć ten znak towarowy z rodzajem urządzenia do wydawania paczek a nie z marką inPost.

Takie ryzyko jest realne, ponieważ na rynku nie istniało wcześniej proste określenie na automaty do wydawania paczek. Ludzie w takich sytuacjach naturalnie nazywają je wykorzystując znak towarowy. Na początku mogło to nawet cieszyć marketingowców InPostu, ale na dłuższą metę taka sytuacja jest szkodliwa.

Dalsza część artykułu pod formularzem.

Historia zna wiele przykładów „degradacji znaków”

  • ksero (urządzenia do kopiowania marki Xerox);
  • walkman (przenośne urządzenie do słuchania muzyki);
  • polaroid (rodzaj aparatu fotograficznego).

Skutek tego jest taki, że powyższymi określeniami może posługiwać się każdy!

Myślę, że pewną analogię do PACZKOMATÓW znaleźć można w kredytach chwilówkach.

Kiedy określenie to pojawiło się na rynku pod koniec lat 90-tych było całkowicie fantazyjne. Osoba, która je wymyśliła miałaby wtedy realne szanse zarejestrować taki znak towarowy. Jednak dziś określenie to stało się nazwą rodzajową dla szybkich pożyczek na drobne kwoty (i wysoki procent).

Obecnie określenie „chwilówki” nie może być znakiem towarowym, bo nie nadaje się do odróżniania tego typu usług na rynku.

I potwierdza to praktyka Urzędu Patentowego RP, który rejestruje każdy tego typu znak towarowy. Pod warunkiem wszakże, że posiada szatę graficzną nadającą mu wystarczającej zdolności odróżniającej.

Znak towarowy - chwilówki R-240963
Znak towarowy R-270041
Znak towarowy - chwilówki R-263778
Znak towarowy R-263778
Znak towarowy - chwilówki R-270041
Znak towarowy R-270041

Czy znak towarowy PACZKOMAT stał się nazwą rodzajową?

Nie jestem w stanie jednoznacznie na to pytanie odpowiedzieć. Znalazłbym argumenty na rzecz jednej i drugiej strony. Decyzję w tej sprawie będzie podejmowało Kolegium Orzekające przy Urzędzie Patentowym. Sprawa z pewnością jest ciekawa.

Dam znać jak się skończyła.

[Artykuł zedytowano 21.06.2016 r.]

Rafał Brzoska poinformował, że Kolegium Orzekające przy Urzędzie Patentowy RP oddaliło właśnie wniosek Poczty Polskiej o unieważnienie znaku towarowego „PACZKOMAT”. Czyli nadal InPost ma wyłączne prawa do tej marki.

Tymczasem życzę Ci udanego sylwestra.
Ja spędzam go oczywiście w moich ukochanych górach 🙂

PS. Zachęcam Cię do obejrzenia nagrania o generycznych znakach towarowych. Warto.

Zobacz również:

Oceń ten artykuł
5/5 według czytelników bloga

Chcesz 700 EUR dofinansowania na ochronę marki?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych. Pomogę Ci uzyskać unijne dofinansowanie na ten cel.

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 2400 osób!

Zobacz również

Podobne wpisy

  1. Pomysł na biznes. 9 skutecznych sposobów na jego ochronę prawną

    Zauważyłem, że jest już trochę artykułów o tym jak chronić pomysł na biznes. Ich autorzy podchodzą jednak do tego tematu dość pobieżnie. Co prawda wskazują podstawy prawne, na które możesz się powołać, ale nie wchodzą w szczegóły. Tymczasem to czy będziesz w stanie skorzystać z danego prawa, zależy od samego pomysłu na biznes. Zaraz wszystko dokładnie Ci wytłumaczę.

  2. Czym zajmuje się rzecznik patentowy? Wywiad z Dorotą Rzążewską

    Z końcem 2018 r. minie dokładnie 100 lat istnienia zawodu rzecznika patentowego. Pomimo tak długiej historii, nadal niewiele osób wie czym zajmujemy się w swojej pracy. Liczę, że tym nagraniem uda mi się w w jakimś stopniu to zmienić.

  3. POM 011: Najczęstsze błędy przy wyborze nazwy firmy ®

    Jakie są najczęstsze błędy przy wyborze nazwy firmy? I nie chodzi mi o błędy marketingowe a prawne. Ja wymieniłbym tutaj dwa największe. W pierwszym przypadku przedsiębiorcy wybierają nazwy, które naruszają cudze już zarejestrowane znaki towarowe. W drugim, wchodzą w nazwy, których w ogóle nie da się zmonopolizować (tj. zarejestrować w Urzędzie Patentowym).

  4. POM 016: Jak zastrzec znak towarowy w Polsce. Wywiad z Edytą Demby-Siwek

    Posłuchaj mojej rozmowy z przedstawicielem polskiego Urzędu Patentowego. Pani Edyta Demby-Siwek jest dyrektorem Departamentu Znaków Towarowych. Stoi więc na czele ekspertów, którzy rozpatrują wnioski o rejestrację znaków towarowych w Polsce.

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 575 999 410