Kostka Rubika – kiedy znak towarowy jest lepszy od patentu

Kostka Rubika może być chroniona jako przestrzenny znak towarowy. Tak 25 listopada 2014 r. orzekł luksemburski Sąd. Ot ciekawostka dnia pomyślisz. Ten wyrok to jednak zła informacja dla wielu polskich przedsiębiorców. W tym przypadku znak towarowy może bowiem dać silniejszą ochronę nawet od patentu.

Kostka Rubika chroniona na całym świecie?

Postanowiłem sprawdzić komu obecnie przysługują prawa do Kostki Rubika. Na stronie internetowej www.rubiks.com znajduje się informacja, że:

Kostka Rubika w swojej trójwymiarowej formie a także każdy jej graficzny czy fotograficzny obraz w jakiejkolwiek konfiguracji, niezależnie od tego czy jest kolorowy czy też nie i niezależnie od tego czy zawiera w sobie RUBIK’S CUBE® nazwę lub logo podlega ochronie jako prawo własności intelektualnej na całym świecie.

Pojęcie własność intelektualna jest bardzo szerokie. Mieści w sobie i prawa autorskie i te wynikające z rejestracji znaków towarowych. Ochrona znaków zawsze jest ograniczona terytorialnie i czasowo.

I co zaraz przeczytasz Rubik’s Brand Ltd nie chroni ich wcale na całym świecie.

W dalszej części możemy przeczytać, że:

Rubik’s Brand Ltd administruje i kontroluje wszelkie międzynarodowe prawa własności intelektualnej związane z Kostką Rubika. Prawa autorskie należą do Ernő Rubik twórcy kostki Rubika, który przeniósł na Rubik’s Brand Ltd pełne i wyłączne prawo do licencji i administrowania.  Niektóre znaki towarowe zostały zarejestrowane przez Seven Towns Ltd w imieniu Rubik’s Brand Ltd.

Rejestracja w EUIPO

Informacje te są nieprecyzyjne.

Nie wiemy jakie elementy objęte są ochronę prawno autorską. Nie są również wskazane znaki towarowe czy wzory przemysłowe. Aby jednak komentować fakty należy je w pierwszej kolejności ustalić.

Kostka Rubika jest na różne sposoby chroniona w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Znalazłem aż 23 zarejestrowane znaki towarowe. Dodatkowo dwa przestrzenne znaki towarowe chronione są w trybie międzynarodowym na kilka wybranych krajów.

Poniżej przedstawiam część z nich:

1) Słowne znaki towarowe:

– RUBIK – EUTM-004170775
– RUBIK’S – EUTM-009408261
– RUBIK’S REVOLUTION – EUTM-005477666

2) Słowno- graficzne znaki towarowe:

– RUBIK’S – EUTM-004170858

Kostka Rubika CTM-004170858

– RIBIC’S – EUTM-009408246

Kostka Rubika CTM-009408246

3) znak towarowy będący kombinacją kolorów

– EUTM-005650817 (znak nie dostał ochrony)

Kostka Rubika CTM-005650817

4) znaki towarowe przestrzenne (trójwymiarowe)

– EUTM-000162784

Kostka Rubika CTM-000162784

(tego znaku dotyczył wspomniany na wstępie wyrok Sądu)

– EUTM-005696232

Kostka Rubika CTM-005696232

– EUTM-009976135

Kostka Rubika CTM-009976135

Dalsza część artykułu pod formularzem.

Kostka Rubika chroniona patentem

Kostka Rubika - patent

Mechanizm zawarty w Kostce Rubika swego czasu był chroniony licznymi patentami.

Jest to stosunkowo najsilniejsza forma ochrony. Dla właściciela praw ma jednak niezaprzeczalnie podstawową wadę:

jest ograniczona w czasie

Ochrona patentowa trwa maksymalnie 20 lat.

Poza tym jeżeli ktoś osiągnie ten sam skutek (obracanie się elementów kostki) jednak poprzez inne rozwiązanie techniczne, patent można legalnie obejść.

Kostka Rubika niczym klocek LEGO

Historia Kostki Rubika przypomina opisywaną już przeze mnie historię klocka LEGO. Jego konstrukcja też była chroniona poprzez szereg patentów. Kiedy każdy z nich wygasł, zwrócono się w stronę ochrony przestrzennego znaku towarowego.

Początkowo udało się go zarejestrować. Po kilka latach na wniosek jednego z konkurentów ochronę jednak unieważniono.

W tym kontekście zaskakujący wydaje się wyrok Sądu z 25 listopada 2014 r. w sprawie T- 450/09. Próbowano tam unieważnić wskazany wyżej przestrzenny znak towarowy. Analizę tego wyroku przedstawię niedługo. Warto jednak wskazać, że Sąd uznał iż znak ten:

– znacząco odbiega od zwyczajów branżowych dla układanek trójwymiarowych;

– posiada wystarczające cechy do uznania go za samoistnie odróżniający.

Ten wyrok może mieć poważne konsekwencje w branży kostek logicznych.

RUBIK’S BRAND egzekwuje swoje prawa

Jeszcze niedawno na serwisie Allegro wpisując frazę „Kostka Rubika” wyskakiwały nam kostki różnych producentów. Dziś konkurenci z branży do oznaczania swoich towarów zmuszeni są używać innych określeń.

Mamy więc kostki logiczne, zabawki logiczne czy kostki magiczne.

Takie działanie można jednak zrozumieć.

Do oznaczania gier  zarejestrowano w UE kilka słownych znaków towarowych zawierających w sobie słowo „RUBIK”.

Polscy przedsiębiorcy, choć niechętnie to jednak dostosowali się do nowych okoliczności. Niestety okazało się, że był to dla nich dopiero początek kłopotów. A o tym co może ich spotkać informowano już na stronie www.robiks.com:

Rubik’s Brand Ltd jest zdeterminowany, do tego aby powstrzymywać wszelkie nieautoryzowane przypadki korzystania z jego własności intelektualnej i będzie zapobiegał naruszaniu swych praw wszelkimi dostępnymi środkami prawnymi. Obejmuje to ściganie nieautoryzowanych kopii Kostek Rubika.

Takie nielegalne reprodukcje są często zajmowane i niszczone przez organy celne na całym świecie.

I do takich sytuacji faktycznie dochodzi.

Przedsiębiorcy, którzy sprzedają kostki logiczne są w trudnej sytuacji. Często ich obrona polega właśnie na próbie unieważnienia takiego przestrzennych znaku towarowego.

Wyrok luksemuburgskiego Sądu pokazuje, że może się to jednak okazać niemożliwe. Nawet jeżeli te znaki uda się w końcu unieważnić, to po kilkuletniej batalii sądowej podmioty sprzedające kostki logiczne mogą już nie istnieć. Mamy więc przykład tego jak znak towarowy okazuje się lepszy od patentu.

Nie ważne jaki mechanizm dana kostka ma w środku. Jeżeli będzie przypominała któryś ze znaków przestrzennych będzie naruszać prawo. Rubic’s Brand Ltd udało się więc to o co bezskutecznie walczyło LEGO.

Produkt przynoszący ogromne zyski, jego wygląd, został skutecznie objęty prawem ochronnym ze znaku towarowego. A to prawo, przedłużane sukcesywnie co 10 lat, teoretycznie może trwać wiecznie.

Co ciekawe w wyjątkowych sytuacjach znakiem towarowym może być czysty kolor:

Zobacz również:

Oceń ten artykuł
5/5 według czytelników bloga

Chcesz 700 EUR dofinansowania na ochronę marki?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych. Pomogę Ci uzyskać unijne dofinansowanie na ten cel.

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 2400 osób!

Zobacz również

Podobne wpisy

  1. Pomysł na biznes. 9 skutecznych sposobów na jego ochronę prawną

    Zauważyłem, że jest już trochę artykułów o tym jak chronić pomysł na biznes. Ich autorzy podchodzą jednak do tego tematu dość pobieżnie. Co prawda wskazują podstawy prawne, na które możesz się powołać, ale nie wchodzą w szczegóły. Tymczasem to czy będziesz w stanie skorzystać z danego prawa, zależy od samego pomysłu na biznes. Zaraz wszystko dokładnie Ci wytłumaczę.

  2. Trójwymiarowy znak towarowy Kostki Rubika unieważniony. Lepiej późno niż wcale

    10 lat musieliśmy czekać, aż Trybunał Sprawiedliwości UE unieważni szkodliwy, trójwymiarowy znak towarowy Kostki Rubika. Dla pobocznego obserwatora to może być „ciekawostka dnia”. Ja jednak byłem świadkiem tego, jak w oparciu o ten znak niszczono ludziom w Polsce biznesy. Jestem więc pewien, że po tym wyroku w wielu domach wystrzeliły korki od szampana.

  3. Spór o domenę internetową przed sądem. Wywiad z dr Ireneuszem Matusiakiem

    W dzisiejszym odcinku podcastu posłuchasz o tym jak wygląda spór o domenę internetową przed Sądem Polubownym ds. Domen Internetowych przy PIIT.

  4. Czym zajmuje się rzecznik patentowy? Wywiad z Dorotą Rzążewską

    Z końcem 2018 r. minie dokładnie 100 lat istnienia zawodu rzecznika patentowego. Pomimo tak długiej historii, nadal niewiele osób wie czym zajmujemy się w swojej pracy. Liczę, że tym nagraniem uda mi się w w jakimś stopniu to zmienić.

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 575 999 410