Swoją drogą, dzięki takim sprawom po prostu uwielbiam swoją pracę 🙂
Czerwona kratka zarejestrowana jako znak towarowy
Robiąc poszukiwania znalazłem taki oto unijny znak towarowy:
Służy on do oznaczania m.in. przetworów, wyrobów cukierniczych i napojów owocowych.
Sprawa rozwiązana, dziękuję, można się rozejść…
No nie do końca.
Toczył się już spór o tego typu znak, a wnioski z niego są co najmniej interesujące.
Strategia prawnej ochrony kolorowych kratek
Właścicielem praw do powyższego znaku jest francuska firma Andros. To całkiem spore przedsiębiorstwo rodzinne, zajmujące się produkcją żywności.
Przeglądając rejestry zauważyłem, że wszelkimi sposobami stara się zmonopolizować charakterystyczną kratkę na słoikach. Poniżej przykłady skutecznie zarejestrowanych znaków francuskich i unijnych. Czerwona kratka jest osobno chroniona również w Polsce.
Tylko, że rejestracja znaku towarowego to jedno, a egzekwowanie praw to drugie.
Jeżeli będziesz chciał złapać szczura, ten najpewniej zacznie uciekać. Kiedy jednak zapędzisz go w róg, w ramach obrony zaatakuje Cię. I często tak samo robią firmy pozywane o naruszenie prawa do znaku towarowego.
Postępowanie o unieważnienie zielonej kratki
Taką strategię obrony wybrała firma, pozwana przez Androsa we Francji.
Argumenty wnoszącego o unieważnienie
W 2008 r. Gruppo Fini złożyła wniosek do EUIPO o unieważnienie znaku zielonej kratki, zarzucając mu:
- charakter opisowy;
- brak zdolności odróżniającej.
Wnioskodawca twierdził, iż znak towarowy składa się z tzw. kraty „Vichy/Gingham” i jest powszechnie znanym oznaczeniem umieszczanym na opakowaniach produktów żywnościowych.
Krata występuje m.in. w kolorystyce:
- biało-niebieskiej;
- biało-zielonej;
- biało-czerwonej
Taką kratę często można spotkać na nakrętkach szklanych słoików i odzwierciedla typowy wzór obrusu, który używany jest powszechnie od lat 70-tych. Krata Gingham należy więc do domeny publicznej i nikt nie powinien móc jej zmonopolizować.
Podniesiono również, iż pomiędzy znakiem towarowym w postaci kratki Vichy a artykułami spożywczymi istnieje silne powiązanie. Znak wskazuje na jakość oraz inne cechy towarów, a głównym jego przesłaniem jest „autentyczność i domowy charakter”.
Argumenty uprawnionego do znaku towarowego
Właściciel spornego znaku, naturalnie z tymi argumentami się nie zgodził.
Uzasadniał to tym, że zaskarżony znak nabył wtórną zdolność odróżniającą poprzez jego powszechne używanie na rynku europejskim.
Taką linię obrony przyjęto również przy obronie szachownicy Luis Vitton.
Pierwszy znak zawierający kratkę „Vichy” został zgłoszony już w 2000 r. W następnych latach kolejne znaki zostały zarejestrowane również przez urzędy krajowe. Jest to wg uprawnionego silny dowód na posiadanie przez znak charakteru odróżniającego.
Podnosił on również to, że jego znak towarowy jest rozpoznawany wśród właściwego kręgu konsumentów, którzy świadomie dokonują wyboru jego produktów oznaczanych przedmiotowym znakiem.
Dodał również, iż powołane przez przeciwnika dowody zawierają co prawda kratkę „Gingham”, ale służy ona do oznaczania innych artykułów spożywczych niż zaskarżony znak. Ponadto kratka w przedłożonych dowodach nie występuje w funkcji znaku towarowego, a jest elementem ozdobnym opakowań.
Decyzja Wydziału Unieważnień
EUIPO wydało decyzję o unieważnieniu spornego znaku w całości.
W swojej decyzji Wydział zaznaczył, że znaki, które weszły do języka potocznego lub są zwyczajowo używane w uczciwych i utrwalonych praktykach handlowych, pozbawione są zdolności odróżniającej. Nie spełniają więc podstawowej funkcji znaków towarowych (wskazania na źródło pochodzenia).
Dowody dostarczone przez wnoszącego o unieważnienie w sposób jednoznaczny potwierdzają, że kraciasty wzór jest powszechnie używany do oznaczania artykułów spożywczych.
Po pierwsze, próbki opakowań wskazują, iż wzór kratki jest licznie używany dla wielu artykułów spożywczych zarówno na obszarze Unii jak i poza nią.
Po drugie, przedstawiono obszerną listę znaków towarowych, które są identyczne lub bardzo podobne do kraciastego wzoru obrusu, określonego przez strony jako krata „Vichy” lub „Gingham”.
Jest to silny argument przemawiający za uznaniem, iż kraciasty wzór jest powszechnie kojarzony z produktami żywnościowymi.
Ponadto słoiki z kraciastymi nakrętkami, a także same nakrętki są powszechnie sprzedawane konkurencyjnym przedsiębiorstwom jako oddzielne towary. Z dowodów przedstawionych w sprawie wynika również, że wzór tzw. kraty „Gingham” lub „Vichy” był znany od wielu dziesięcioleci w powszechnie akceptowanych praktykach handlowych.
Urząd ponadto nie zgodził się z twierdzeniem jakoby zaskarżony znak towarowy nabył wtórną zdolność odróżniającą.
W wyroku zwrócono uwagę na fakt, że uzyskanie charakteru odróżniającego na skutek używania znaku musi zostać udowodnione w odniesieniu do całego terytorium, na którym znak był pozbawiony tego charakteru. Właściciel wspólnotowego znaku towarowego nie przedłożył na to jednak przekonujących dowodów.
Pierwsza Izba Odwoławcza w 2012 r. utrzymała w mocy decyzję o unieważnieniu znaku.
Czerwona kratka na nakrętce. Mój komentarz
Rejestrację tego typu znaków towarowych można by potraktować jako ciekawostkę, gdyby nie to, że ma ona bezpośredni wpływ na przedsiębiorców.
Sam w lokalnym markecie znalazłem wiele produktów z tymi motywami:
Co prawda znak towarowy przedstawiający zieloną kratę został unieważniony, ale nadal w mocy są pozostałe. Ich właściciel może je wykorzystywać do naciskania na konkurentów.
Jeżeli kogoś pozwie, musi się liczyć z tym, że jego znaki zostaną zaatakowane. Myślę, że w EUIPO jest duża szansa na unieważnienie pozostałych znaków.
Czy tak samo sprawę zinterpretowałby Urząd Patentowy RP?
Nie ma takiej pewności.
Przykładowo, wnoszący o unieważnienie znaku unijnego przegrał sprawę we francuskim sądzie pierwszej instancji, który uznał, że sporne znaki mają zdolność odróżniającą.
Być może z tego powodu, obecnie oferuje on swoje produkty z grafiką uzupełnioną o czerwoną kropkę i napisy na nakrętce.
Zobacz również:
- Jak dostosować znak towarowy do rejestracji?
- Naruszyłeś znak towarowy? Dowiedz się co może Ci za to grozić
- Kradzież nazwy firmy poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym
- 32 powody dlaczego warto chronić markę firmy jako znak towarowy
- Zastrzeżenie wzoru przemysłowego – ile to kosztuje?
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego? Wszystko, co musisz wiedzieć
- Jak zgłosić na Allegro nieuczciwego sprzedawcę?
- Zastrzeżenie firmowego logo jako wzoru przemysłowego. Wady i zalety takiej strategii
FAQ
Co to jest znak towarowy? Co można w tej formie zastrzec?
Znak towarowy to oznaczenie, które pozwala odróżnić produkty lub usługi jednego przedsiębiorcy od innych. Coca-Cola czy Pepsi to przykłady takich właśnie nazw. Dzięki temu świadomie podejmujesz decyzję co wybrać. Najczęściej zgłaszanymi znakami towarowymi są:
🟢 slogan firmowy,
🟢 nazwy i logo produktów,
🟢 etykiety produktów oraz
🟢 charakterystyczny wygląd produktów.
Zgłaszając swój znak towarowy, musisz mieć na uwadze, że niestety nie wszystko da się zastrzec. W rzeczywistości, 28% wniosków jest przez Urząd Patentowy odrzucane ❌. Aby uniknąć tych problemów zleć 👉 analizę prawną marki rzecznikowi patentowemu.
Dzięki temu dowiesz się:
👉 czy taką nazwę w ogóle można chronić;
👉 czy są kolizyjnie podobne znaki konkurencji;
👉 co w znaku zmienić aby legalnie obejść prawo.
Co grozi za naruszenie znaku towarowego?
Właściciel zarejestrowanego znaku towarowego posiada narzędzie o potężnej sile. Może dzięki niemu, bez udziału sądu, odciąć nieuczciwego konkurenta od klientów. W praktyce oznacza to:
🔴 usunięcie ofert naruszyciela z platform handlowych takich jak Allegro, Amazon, Olx czy Etsy;
🔴 zamknięcie konta firmowego na portalach społecznościowych, w tym Facebooku, Instagramie, YouTube czy TikToku;
🔴 usunięcie reklam Google Ads zawierających słowo objęte ochroną.
Oczywiście, istnieje również opcja pozwania takiej firmy, ale należy liczyć się z tym, że proces może trwać kilka lat. Lepiej jest więc odciąć konkurenta od klientów, co zwiększy szanse na szybkie zawarcie ugody. Rejestrując swoją markę, inwestujesz w jej formalną ochronę i w efekcie oszczędzasz pieniądze.
Włącz się do dyskusji
Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności.
Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.
Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@kancelarialech.pl. Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.