Slider
26 Cze

Przestrzenny znak towarowy

Dzisiaj przybliżę Ci czym jest przestrzenny znak towarowy. Z pewnością zauważysz, że to niekonwencjonalne oznaczenie jest jedną z ciekawszych form znaku. Wiele osób wie, że firmowe logo można chronić w Urzędzie Patentowym. Mało kto jednak zdaje sobie sprawę z tego, że zarejestrować można i oznaczenia trójwymiarowe, np. kształt stacji benzynowej.

Przestrzenny znak towarowy ORLEN - 003342169

Co może być znakiem towarowym?

O tym czym może być znak towarowy na blogu już pisałem. Generalnie jednak polska ustawa Prawo Własności Przemysłowej dość szeroko definiuje czym jest znak towarowy.

Art. 120. 1.

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżniania towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że każde oznaczenie, które spełnia powyższą definicję może być uznane za przestrzenny znak towarowy. W tym kontekście może nim być np. kształt danego przedmiotu. Często bowiem to co naprawdę odróżnia wybrane produkty na półce sklepowej jest właśnie barwny design.

 

Przestrzenny znak towarowy – przykłady

Przestrzenny znak towarowy Coca Cola, R-43544Znasz kształt butelki po lewej? Z pewnością. To chyba najbardziej rozpoznawalny przestrzenny znak towarowy na świecie. Klasyczna butelka Coca- Coli. Ta renomowana marka, chroni więc nie tylko swoją nazwę ale i opakowanie napoju.

Przestrzenny znak towarowy nazywany jest też czasami znakiem plastycznym, trójwymiarowym lub znakiem towarowym 3D. Takie oznaczenie może być odbierane zmysłem wzroku i dotyku. Często również jest połączone z elementami słownymi, graficznymi lub kolorami stosowanymi w odniesieniu do konkretnego kształtu.

 

W ramach tej szerokiej kategorii możemy wyróżnić:

a) Oznaczenia niezależne od towaru:

  • szyldy
  • postacie używane w reklamach

Przestrzenny znak towarowy OBI nr 011136223

b) Kształty samych towarów:

  • np. kształty batoników

Przestrzenny znak towarowy nr 010924504

c) Kształty opakowań niezdeterminowanych przez kształt samych towarów:

  • pojemniki na płyny, proszki, granulaty

Przestrzenny znak towarowy PLATINUM 011137759Przestrzenny znak towarowy 011531381Przestrzenny znak towarowy 010805158


d) Kształty części towarów lub opakowań:

  • kształt nasadki wiecznego pióra
  • kształt korka flakonu perfum

010898146

e) Kształty artykułów używanych przy świadczeniu usług:

  • kształt sztućców
  • wzór ubioru personelu

f) Kombinacje jednej z wymienionych wyżej form z elementami słownymi i graficznymi

 

Przestrzenny znak towarowy a jego zdolność rejestrowa

Jeżeli zgłosisz oznaczenie przestrzenne, Urząd Patentowy będzie badał jego zdolność rejestrową. Tak samo jak przy innych  standardowych znakach towarowych. Oznaczenie takie będzie musiało więc spełniać wymogi definicji z art. 120 1. PrWłPrzem, a także spełniać przesłankę zdolności rejestracyjnej. Chodzi tutaj o posiadanie zdolności odróżniającej oraz nie występowaniu przeszkód rejestracyjnych.

 

Co jednak najważniejsze.

Urząd Patentowy nie udzieli Ci ochrony na oznaczenia, których kształt uwarunkowany jest wyłącznie jego naturą, niezbędną do uzyskania efektu technicznego. Upraszczając, zwykłe sześcienne, szare opakowanie produktu nie uzyska ochrony jako przestrzenny znak towarowy. Jeżeli jednak dodamy elementy, które wpłyną na odróżnialność danego oznaczenia decyzja pozytywna Urzędu Patentowego będzie bardziej prawdopodobna. Opakowanie takie odróżniać może się:

a) Kształtem (innym od standardowego)

b) Kolorem

c) Elementami słownymi oraz graficznymi

d) Wszystkimi powyższymi elementami łącznie

Na blogu opisywałem już głośne spory związane ze znakami przestrzennymi. Tak było w przypadku klocka LEGO, złotego zajączka Lindt-a czy ostatnio Kostki Rubika.

To wszystko szalenie ciekawe sprawy.

 

Dlaczego warto zastrzec przestrzenny znak towarowy?

Znaki towarowe rejestruje się na 10 lat.

Po upływie tego terminu istnieje możliwość przedłużania ochrony na kolejne tego typu okresy ochronne. Oznacza to, że teoretycznie jeżeli nie pominiesz jakiegoś terminu, rejestracja może trwać wiecznie. I faktycznie istnieją znaki towarowe, których prawo ochronne obowiązuje już od ponad 100 lat!

Jest to największy atut tej formy ochrony prawnej.

Istnieje możliwość zastrzeżenia wyglądu zewnętrznego produktu, opakowania jako wzoru przemysłowego. W takim jednak przypadku ochrona ograniczona jest do 25 lat. Po upływie tego okresu, każdy może swobodnie powielać dane rozwiązanie. Co ważne, wygasają wtedy również prawa autorskie. Chroniąc dane oznaczenie jako przestrzenny znak towarowy, takie problemy nie występują.



W kontekście innych “zaskakujących” znaków towarowych koniecznie zobacz to nagranie:
 

 

Zdjęcia 1-2Bazy OHIM
 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Łukasz Czerwiec 26, 2013 o 11:14

A jak to się ma do wzoru użytkowego albo przemysłowego?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 26, 2013 o 17:20

Znakowi tow. przestrzennemu bliżej do wzoru przemysłowego niż użytkowego. Ten ostatni nazywany jest często “słabszym patentem” i ma charakter raczej techniczny.

Faktycznie jednak ochrona jako zn. tow. przestrzenny i wzór przemysłowy może się wydawać podobna. Różnice jednak występują. Występuje inna procedura zgłoszeniowa. Wzór przemysłowy musi być nowy (a przynajmniej nie może minąć 12 mieś. od jego ujawnienia). Znak tego warunku spełniać nie musi. Nie wszystko co może być wzorem przemysłowym uzyska ochronę jako znak towarowy. Przykładowo znak towarowy nie nadaje się do ochrony, jeżeli docelowy krąg odbiorców będzie go kojarzyć z towarem a nie z konkretnym przedsiębiorcą. Można tak jeszcze wymieniać i wymieniać.

Na pewno Panie Łukaszu pytanie, które Pan zadał jest ciekawe. Możliwe więc, że znajdę chwilę czasu aby się nad tym zagadnieniem pochylić i wrzucić wnioski na bloga.

Dziękuję za komentarz i pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: