Co może być znakiem towarowym?
O tym czym może być znak towarowy na blogu już pisałem. Generalnie jednak polska ustawa Prawo Własności Przemysłowej dość szeroko definiuje czym jest znak towarowy.
Art. 120. 1.
Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżniania towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.
Innymi słowy każde oznaczenie, które spełnia powyższą definicję może być uznane za przestrzenny znak towarowy. W tym kontekście może nim być np. kształt danego przedmiotu. Często bowiem to co naprawdę odróżnia wybrane produkty na półce sklepowej jest właśnie barwny design.
>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
Przestrzenny znak towarowy – przykłady
Znasz kształt butelki po lewej? Z pewnością. To chyba najbardziej rozpoznawalny przestrzenny znak towarowy na świecie. Klasyczna butelka Coca-Coli. Ta renomowana marka, chroni więc nie tylko swoją nazwę, ale i opakowanie napoju.
Przestrzenny znak towarowy nazywany jest też czasami znakiem plastycznym, trójwymiarowym lub znakiem towarowym 3D. Takie oznaczenie może być odbierane zmysłem wzroku i dotyku. Często również jest połączone z elementami słownymi, graficznymi lub kolorami stosowanymi w odniesieniu do konkretnego kształtu.
W ramach tej szerokiej kategorii możemy wyróżnić:
a) Oznaczenia niezależne od towaru:
- szyldy
- postacie używane w reklamach
b) Kształty samych towarów:
- np. kształty batoników
c) Kształty opakowań niezdeterminowanych przez kształt samych towarów:
- pojemniki na płyny, proszki, granulaty
EUTM-011137759 | EUTM-011531381 |
EUTM010805158 | EUTM-018010051 |
d) Kształty części towarów lub opakowań:
- kształt nasadki wiecznego pióra
- kształt korka flakonu perfum
e) Kształty artykułów używanych przy świadczeniu usług:
- kształt sztućców
- wzór ubioru personelu
f) Kombinacje jednej z wymienionych wyżej form z elementami słownymi i graficznymi
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Ciekawostka:
Okazuje się, że w formie znaku towarowego można chronić niemal wszystko. Firmy podejmowały próby rejestrowania kolorów, dźwięków, gestów, wyglądu budynków (Pałac Kultury), a nawet zapachów czy smaków.
Przykładowo HBO zastrzegło taki oto znak ruchowy:
Chcesz więcej takich ciekawostek? W artykule o znakach niekonwencjonalnych znajdziesz listę ponad 100 takich szalonych rejestracji 🙂
Przestrzenny znak towarowy a jego zdolność rejestrowa
Jeżeli zgłosisz oznaczenie przestrzenne, Urząd Patentowy będzie badał jego zdolność rejestrową. Tak samo jak przy innych standardowych znakach towarowych. Oznaczenie takie będzie musiało więc spełniać wymogi definicji z art. 120 1. PrWłPrzem, a także spełniać przesłankę zdolności rejestracyjnej. Chodzi tutaj o posiadanie zdolności odróżniającej oraz nie występowaniu przeszkód rejestracyjnych.
Co jednak najważniejsze.
Urząd Patentowy nie udzieli Ci ochrony na oznaczenia, których kształt uwarunkowany jest wyłącznie jego naturą, niezbędną do uzyskania efektu technicznego. Upraszczając, zwykłe sześcienne, szare opakowanie produktu nie uzyska ochrony jako przestrzenny znak towarowy. Jeżeli jednak dodamy elementy, które wpłyną na odróżnialność danego oznaczenia decyzja pozytywna Urzędu Patentowego będzie bardziej prawdopodobna.
Opakowanie takie odróżniać może się:
a) Kształtem (innym od standardowego)
b) Kolorem
c) Elementami słownymi oraz graficznymi
d) Wszystkimi powyższymi elementami łącznie
Na blogu opisywałem już głośne spory związane ze znakami przestrzennymi. Tak było w przypadku klocka LEGO, złotego zajączka Lindt-a czy ostatnio Kostki Rubika.
To wszystko szalenie ciekawe sprawy.
Dlaczego warto zastrzec przestrzenny znak towarowy?
Znaki towarowe rejestruje się na 10 lat.
Po upływie tego terminu istnieje możliwość przedłużania ochrony na kolejne tego typu okresy ochronne. Oznacza to, że teoretycznie, jeżeli nie pominiesz jakiegoś terminu, rejestracja może trwać wiecznie. I faktycznie istnieją znaki towarowe, których prawo ochronne obowiązuje już od ponad 100 lat!
Jest to największy atut tej formy ochrony prawnej.
Istnieje możliwość zastrzeżenia wyglądu zewnętrznego produktu, opakowania jako wzoru przemysłowego. W takim jednak przypadku ochrona ograniczona jest do 25 lat. Po upływie tego okresu, każdy może swobodnie powielać dane rozwiązanie. Co ważne, wygasają wtedy również prawa autorskie. Chroniąc dane oznaczenie jako przestrzenny znak towarowy, takie problemy nie występują.
W kontekście innych „zaskakujących” znaków towarowych koniecznie zobacz to nagranie:
Zobacz również:
- Co daje rejestracja marki na Amazon? Korzyści o których nie wiedziałeś
- Jak fantazyjna powinna być grafika opisowego znaku towarowego?
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem
- Klasy towarowe w znaku towarowym
- Wulgaryzmy jako znaki towarowe – czyli słów kilka o dobrych obyczajach
- Kradzież nazwy firmy poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym
- Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną?
A jak to się ma do wzoru użytkowego albo przemysłowego?
Znakowi tow. przestrzennemu bliżej do wzoru przemysłowego niż użytkowego. Ten ostatni nazywany jest często “słabszym patentem” i ma charakter raczej techniczny.
Faktycznie jednak ochrona jako zn. tow. przestrzenny i wzór przemysłowy może się wydawać podobna. Różnice jednak występują. Występuje inna procedura zgłoszeniowa. Wzór przemysłowy musi być nowy (a przynajmniej nie może minąć 12 mieś. od jego ujawnienia). Znak tego warunku spełniać nie musi. Nie wszystko co może być wzorem przemysłowym uzyska ochronę jako znak towarowy. Przykładowo znak towarowy nie nadaje się do ochrony, jeżeli docelowy krąg odbiorców będzie go kojarzyć z towarem a nie z konkretnym przedsiębiorcą. Można tak jeszcze wymieniać i wymieniać.
Na pewno Panie Łukaszu pytanie, które Pan zadał jest ciekawe. Możliwe więc, że znajdę chwilę czasu aby się nad tym zagadnieniem pochylić i wrzucić wnioski na bloga.
Dziękuję za komentarz i pozdrawiam