Slider
11 Lis

Główny argument za ochroną firmowego logo.

Przedsiębiorcy decydują się na zastrzeżenie nazwy z różnych powodów. Jedni świadectwo ochronne traktują jako świetne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją. Inni myślą tutaj raczej o korzyściach podatkowych. Osobiście uważam, że naczelnym argumentem, który przemawia za ochroną firmowego logo, powinno być bezpieczeństwo.

Główny argument za ochroną firmowego logo.

A gdyby zabroniono ci używania Twojego nazwiska?

Przyznasz, że jest to nawet ciężkie do wyobrażenia. Muszę Ci jednak powiedzieć, że w przypadku nazwy firmy, nie zdarza się to wcale tak rzadko. Może się więc okazać, że rozwijasz swoją działalność gospodarczą, nie zdając sobie sprawy z tego, że naruszasz cudzy zarejestrowany znak towarowy.

Najczęściej o tym fakcie możesz dowiedzieć się:

  1. Z listu wzywającego do zaprzestania naruszania znaku towarowego.
  2. Z wyniku badania zdolności rejestrowej znaku towarowego.

Jeżeli otrzymałeś pismo z kancelarii prawnej to sytuacja staje się poważna. Właściciel znaku towarowego wie już o twoim istnieniu. Podejmuje właśnie pierwsze kroki, aby egzekwować swoje prawa. Jeżeli nie dostosujesz się do żądań, może pójść z tą sprawą do sądu.

Drugi przypadek dotyczy przedsiębiorców, którzy prowadzą od lat swoje biznesy i pomyśleli nagle nad ochroną firmowego logo. Czasami jednak z badania, które przeprowadzamy wynika, że nie mają na to najmniejszych szans. Identyczna, bądź podobna nazwa, jest już przez kogoś zarejestrowana. Pewnym pocieszeniem jest jedynie fakt, że informację tę przekazuje im ich własny rzecznik patentowy.

Istnieje więc czas na reakcję.

 

Co się stanie jeżeli  pomyślisz nad ochroną firmowego logo?

Jest wiele powodów, dla których warto chronić swoją markę. Moim zdaniem, najważniejsze jest bezpieczeństwo, które daje ci rejestracja. Jeżeli bowiem Urząd Patentowy przyzna ci świadectwo ochronne, masz pewność że nie łamiesz niczyich praw. Oznacza to, że czas i pieniądze, które poświęcasz na rozwój swojego biznesu nie pójdą na marne.

A uwierz mi, zetknąłem się już z wieloma przedsiębiorcami, którzy musieli zmienić nazwy swoich firm. Czasami nawet po kilkunastu latach działalności. Dla nich to po prostu dramat. Muszą się rozstać z marką, którą rozwijali od dłuższego czasu. Marką, która jest rozpoznawalna wśród konsumentów. To zupełnie tak, jakbyś teraz musiał zmienić nazwisko. Wszystko trzeba budować od początku.

Pamiętaj, że to i tak lepsza sytuacja niż proces o naruszenie praw do cudzego znaku towarowego. W takim bowiem wypadku grożą ci dodatkowo poważne konsekwencje finansowe. Jeżeli właściciel praw wykaże, że opłata licencyjna za używanie jego znaku wynosi np. 1 tyś. zł miesięcznie, możesz mieć duże problemy. Nie tylko zostaniesz zmuszony do zmiany nazwy ale i do zapłacenia stosownego odszkodowania.

Myśląc zawczasu nad ochroną firmowego logo zabezpieczasz się przed tymi zagrożeniami. Dopóki twój zarejestrowany znak jest w mocy, nikt nie może zarzucić ci łamania prawa. Istnieje oczywiście możliwość unieważnienia twojego znaku, ale dzieje się to już na drodze spornej i nie jest wcale takie proste.

Co jednak najważniejsze – muszą istnieć ku temu solidne podstawy.

 

Fot. 1 – Stuck in CustomsCC BY-NC-SA

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Robert Ratajczak | Prawo Autorskie Listopad 12, 2013 o 07:50

Bezpieczeństwo jak najbardziej,
ale również bardzo ważne są finanse: rejestracja znaku, odczekanie, amortyzacja=oszczędności podatkowe. Bardzo skuteczne narzędzie optymalizacyjne 😉

Odpowiedz

Mikołaj Lech Listopad 15, 2013 o 11:49

Niewątpliwie powodów przemawiających za rejestracją jest sporo. Taka ochrona zazwyczaj kojarzy się z walką z nieuczciwa konkurencją podszywającą się pod naszą markę. To na pewno istna zaleta znaków towarowych, ale to co opisałem w artykule wg. mnie jest jeszcze istotniejsze. Zauważyłem zresztą, że świadomość przedsiębiorców się zwiększa i ci, którzy ochronę już posiadają, zaczynają wypytywać o możliwości podatkowe, które dają znaki.

Pozdrawiam Panie Robercie

Odpowiedz

Boguslaw Grudzień 6, 2013 o 09:51

Szanowni Panowie, zastrzeganie nazwy firmy jest bez sensu. Role Urzedu P. sprowadza sie do kasowania ,a powinna ich obchodzic ochrona znaku.Trzeba by powolac w firmie stanowisko ds ochrony znaku inaczej nie da sie tego opanowac.Pozatym jest to denerwujace,jak moj Partner z zagranicy ,znajdujac nazwe mojej firmy w internecie,dzwoni i okazuje sie,ze zadzwonil do producenta parasoli.Nic przeciwko parasolom,ale niechby sprobowal nazwac sie Mars,Bayer itp mimo iz Bayer nie produkuje parasoli,zalatwil by parasolnika w 5 minutach.Jak tu budowac marke?Po prostu brakuje centralnej bazy,z ktorej korzystalyby urzedy rejestrujace firme.Pozdrawiam B.M

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 6, 2013 o 11:06

Panie Bogusławie Urząd Patentowy jedynie rejestruje znaki towarowe to fakt. Egzekwowaniem prawa do tych znaków musi się zając już sam uprawniony. Jeżeli ktoś podszywa się pod używaną przez Pana markę to w dochodzeniu praw nikt Pana w tym nie wyręczy. Należy wystąpić przeciwko naruszycielowi na drogą sądową. A o naruszeniu może być mowa jeżeli pod taką samą/podobną nazwą dany podmiot oferuje identyczne/podobne towary lub usługi. Tak jak opisałem to w tym artykule, znak towarowy nie daje bezgranicznego monopolu na daną nazwę. Ogranicza się on jedynie do wskazanych branż.

Marki takie jak Mars lub Bayer to znaki towarowe renomowane. Z tego powodu ich ochrona obejmuje również branże w których nie działają. Tym min. różnią się od małych i średnich firm. Podam przykład. Jeżeli zacznę wprowadzać na rynek samochody oznaczone jako Coca Cola, to na pewno będą się sprzedawały lepiej niż bez takiego symbolu. Chodzi więc o to aby różne firmy nie korzystały z renomy dużych rozpoznawalnych znaków towarowych.

Wspomniał Pan, że urzędy rejestrujące firmy powinny same sprawdzać “dostępność nazwy”. Robią to jedynie w ograniczonym zakresie. Ciężar zadbania o legalność danego oznaczenia zrzucony jest na barki samego przedsiębiorcę. A czasami jest to bardzo skomplikowane. Naprawdę w tym zakresie trzeba mieć obszerną specjalistyczną wiedzę oraz doświadczenie.

Odpowiedz

Pozycjonowanie Bydgoszcz Grudzień 16, 2013 o 15:08

Dobrze Pan piszę, zgadzamy się z tym że rejestrując firmę nazwa powinna w obowiązku być sprawdzana w urzędzie patentowym.
Ale nie możemy się zgodzić z tym, że “zastrzeganie nazwy firmy jest bez sensu”. Uważamy, że każda dodatkowa ochrona marki działa na plus.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: