Spis treści
- • Rejestracja nazwiska jako znaku towarowego
- • 1) zmysłowa postrzegalność znaku towarowego
- • 2) jednolitość oznaczenia
- • 3) samodzielność oznaczenia względem towaru
- • 4) wymóg graficznego przedstawienia
- • Czy można zastrzec nazwisko jako znak towarowy?
- • Nazwisko jako znak towarowy – praktyka
- • Przykłady znaków towarowych będących nazwiskami
- • Ograniczenia przy dochodzeniu roszczeń
Rejestracja nazwiska jako znaku towarowego
Generalnie przyjmuje się, że znaki towarowe służą do odróżniania towarów jednego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorcy. Ponadto, aby Urząd Patentowy zarejestrował Twoją nazwę jako znak towarowy, musi ona posiadać łącznie następujące cechy:
1) zmysłowa postrzegalność znaku towarowego
Chodzi o oznaczenia, które są dostrzegalne za pomocą trzech z pięciu zmysłów (wzroku, słuchu, dotyku). Teoretycznie znakami towarowymi mogą być również oznaczenia angażujące takie zmysły jak smak czy węch. Warunek jest jednak taki, że muszą dać się graficznie przedstawić, a w tych przypadkach to problem.
2) jednolitość oznaczenia
Oznaczenie musi być czytelne, wyraziste i komunikatywne. Zaprzeczenie tych cech następuje, jeżeli w znaku towarowym zechcemy zawrzeć zbyt dużo różnych treści.
3) samodzielność oznaczenia względem towaru
Potencjalny nabywca towaru powinien mieć możliwość (przynajmniej pojęciową) oddzielenia danego znaku towarowego od samego towaru. Towar sam w sobie nie może więc być znakiem towarowym.
4) wymóg graficznego przedstawienia
W praktyce np. znak słowny przedstawia się w formie wyrazów, znak graficzny w formie reprodukcji graficznej, a znak dźwiękowy w formie zapisu nutowego.
Teoretycznie więc każde oznaczenie, które spełnia powyższe wymogi (również nazwisko) może zostać zarejestrowane w Urzędzie Patentowym w formie znaku towarowego.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Czy można zastrzec nazwisko jako znak towarowy?
Polska ustawa Prawo własności przemysłowej nie wymienia wprost nazwiska żyjącej osoby fizycznej jako możliwego do ochrony w formie znaku towarowego. Przedstawiony tam jednak katalog dopuszczalnych oznaczeń jest otwarty.
Oznacza to, że co do zasady nazwisko posiada wystarczającą zdolność odróżniającą, aby pełnić rolę znaku towarowego.
Oczywiście pod pewnymi warunkami.
Co ciekawe przyjmuje się, że nazwiska mają zdolność odróżniającą niezależnie od częstotliwości ich występowania. Okazuje się więc, że nawet najbardziej popularne nazwiska mogą zostać zarejestrowane jako znaki towarowe!
A potwierdza to szeroko sądowe orzecznictwo.
Nazwisko jako znak towarowy – praktyka
W praktyce imię czy nazwisko bada się na podstawie takich samych kryteriów jak w przypadku innych rodzajów znaków towarowych. Charakter odróżniający ocenia się biorąc pod uwagę:
a) towary/usługi dla których występuje się o rejestrację
Może się okazać, że dane nazwisko absolutnie nie nadaje się do oznaczania wybranych towarów. Np. nie da się zarejestrować jako znaku towarowego nazwiska „Fiat” dla usług związanych z prowadzeniem salonu samochodowego.
b) sposób postrzegania danego oznaczenia przez określony krąg odbiorców towarów
Tutaj może się pojawić problem ze stwierdzeniem iż dane oznaczenie dostatecznie się odróżnia. Właściwy krąg odbiorców może bowiem różnie odbierać dane oznaczenie składające się z nazwiska bądź imienia i nazwiska. W takich sprawa więc co do zasady każde oznaczenie bada się indywidualnie.
Przykłady znaków towarowych będących nazwiskami
- Janet Jackson – CTM 383299
- Zinedine Zidane – CTM 2152007
- Diana, Proncess of Wales – CTM 630566
- Niemen – R-242245 (choć to raczej pseudonim artystyczny)
- RYSZARD KAPUŚCIŃSKI – R-258746
- Marek Grechuta – R-221031
- RONDA ROUSEY – USA 86088735 (wybitna zawodniczka mieszanych sztuk walk)
- ROBBIE WILLIAMS – CTM-000927723
- Michael Schumacher – IR-672166
- LIONEL MESSI – CTM-006353131
- ROGER FEDERER – CTM-003209756
- SYLVESTER STALLONE – CTM-002580595
- TIGER WOODS – CTM-000504704
- Stachursky – R-167484 (znów pseudonim artystyczny)
- Leonardo DiCaprio – CTM-001001718
- Violetta Villas – R-274541 (pseudonim artystyczny)
- KALINA JĘDRUSIK – R-227727
Ograniczenia przy dochodzeniu roszczeń
Jeżeli uda nam się zarejestrować nazwisko jako znak towarowy to przy egzekwowaniu swoich praw napotkać możemy na pewne ograniczenia. Nie będziemy bowiem mogli zakazać osobie trzeciej używania jego nazwiska.
Pod warunkiem jednak, że osoba ta będą go używać zgodnie z uczciwymi praktykami w handlu i przemyśle.
Jeżeli jednak na rynku pojawi się podmiot, który z premedytacją przybliża do naszego zarejestrowanego znaku towarowego mamy w ręku skuteczne narzędzie prawne do działania.
Warunek jest jeden.
Nieuczciwy konkurent nie może posiadać takiego samego nazwiska jak zarejestrowany przez nas znak towarowy.
Zobacz również:
- Kradzież nazwy firmy poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym
- Czy można zarejestrować znak towarowy na osobę fizyczną?
- Klasy towarowe w znaku towarowym
- Co oznacza R w kółku przy logo?
- Strefa Marek Allegro. Wszystko co musisz o niej wiedzieć
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego?
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej? Tych 9 błędów unikaj!
- Co daje zastrzeżenie znaku towarowego?
Witam !
Czy to oznacza, że każde nazwisko może być znakiem towarowym? Nawet takie jak np. „Szybki”, „Smaczny”, „Najlepszy”? Nie ma żadnych ograniczeń?
Bardzo dobre pytanie.
Osobiście wydaje mi się, że nie. Jest zasada, że znak towarowy nie może wskazywać na towar lub usługę. Z samego założenia rejestruje się je w celu odróżniania towarów/ usług od siebie. Zarejestrowanie więc znaków „smaczny” czy „najlepszy” np. dla ciast jest więc moim zdaniem mało prawdopodobne. Gdyby tak się bowiem stało, nikt nie mógłby posługiwać się słowami „najlepszy tort” bo pierwszy jego człon byłby zarejestrowanym znakiem towarowym 🙂
Pozdrawiam