fbpx

Mikołaj Lech

rzecznik patentowy

Prawnik, specjalizuje się w prawie własności przemysłowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawie autorskim.
[Więcej >>>]

zarejestruj znak towarowy
11 Mar

Uwaga! Kupisz domenę – sporo przepłacisz

Do twojej firmy dzwoni telefon. Osoba po drugiej stronie słuchawki składa propozycję nie do odrzucenia. Albo w przeciągu godziny zdecydujesz się na wykupienie szeregu domen mających w sobie nazwę twojej firmy albo zrobi to konkurencja. Oni jedynie uczciwie ciebie informują. No i dają prawo pierwokupu. Jest to klasyczny “szantaż domenowy

 

Nie chciałbym w tym miejscu wskazywać bezpośrednio palcem na firmy, które żyją z takiego procederu. Jeżeli jednak chcesz usłyszeć jedną z rozmów o których tutaj wspominam, sugeruję wpisać frazy „konkurencja chce kupić domeny” w jednym z najpopularniejszych portali z amatorskimi filmami 🙂

Problem szantażu dostarczycieli domen internetowych stał się na tyle poważny, że zajęli się nim dziennikarze INTERWENCJI. Zachęcam do zapoznania się z odcinkiem „Kupili domeny, dziś żałują” autorstwa Pani Sylwii Kozłowskiej-Sierpińskiej.

 

INTERWENCJA - Uwaga! Kupisz domenę – sporo przepłacisz

No dobrze, ale jak w takiej sytuacji reagować? Wyjścia są przynajmniej trzy:

 

1. Kupujesz zaproponowane domeny (nie polecam)

Czy już możesz czuć się bezpiecznie? Jeżeli mam firmę JACEK i AGATKA i działam pod domeną jacekiagatka.pl to kupienie nawet dziesięciu nowych z innym rozszerzeniami nie rozwiązuje problemu. W każdej chwili ktoś może wykupić domeny z myślnikami (jacek-i-agatka.pl), albo ze zmienionym szykiem słów (agatkaijacek.pl). Zabezpieczanie się poprzez kupno podobnych domen internetowych jest nieskuteczne! Dodatkowo w “ofercie nie do odrzucenia” kosztują zwykle powyżej 200 zł za sztukę.

 

2. Ignorujesz ofertę

Jestem pewien, że w zdecydowanej większości spraw nie ma żadnej konkurencji. Przemiła pani z telefonu kłamie nam w żywe „uszy”.

To wszystko jednak nie zmienia faktu, że sytuacja podkupienia podobnej domeny jest możliwa. Sam znam przypadek gdzie bardzo obrotny przedsiębiorca jest na pierwszy miejscu w wynikach internetowej wyszukiwarki. Od razu jednak pod nim wyskakuje łudząco podobna domena konkurencji. Groźba pomyłki jest więc realna.

 

3. Zgłaszasz nazwę firmy jako znak towarowy

Znak towarowy chroniony w Urzędzie Patentowym daje realne narzędzie prawne do walki z nieuczciwą konkurencją. W jaki sposób? Jeżeli uzyskasz ochronę na znak towarowy, to nikt nie ma prawa używać oznaczenia identycznego bądź nawet podobnego do twojego. A przy znaku słownym porównuje się właśnie płaszczyznę fonetyczną.

 

Wykorzystywanie więc przykładowego znaku JACEK i AGATKA w bliźniaczych domenach internetowych jest naruszeniem mojego prawa. Oczywiście pod warunkiem, że oferowane na nich towary bądź usługi są tego samego rodzaju. Domeny internetowe są również traktowane jako oznaczenie przedsiębiorców dlatego na postawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie mogą wprowadzać w błąd.

 

Spory dotyczące domen internetowych są w Polsce rozpatrywane przed Sądem Polubownym ds. Domen Internetowych przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji, Sądem Arbitrażowym przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie, a tajże przed sądem powszechnym. Jeżeli w grę wchodzi ochrona na wspólnotowy znak towarowy spory rozpatrywane są przez Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych.

Jeżeli dochodzi już do sporu podmiot, który może się wylegitymować świadectwem ochronnym na znak towarowy bardzo często stoi na zdecydowanie mocniejszej pozycji.  Również sam NASK w swoim regulaminie posiada zapisy mówiące o możliwości wypowiedzenia umowy Abonamentowi, który łamie prawo.

Polecam również lekturę następujących artykułów:

Uwaga na koniec

Rozwiązanie z punktu 3 nie zadziała, jeżeli używasz domeny, która nie ma fantazyjnej firmowej nazwy. Chodzi np. o frazy:

  • prawnik-warszawa.pl
  • tanie-kominki.pl
  • nieruchomosci.pl

Są to nazwy ogólnoinformacyjne tak więc nie uzyska się na nie ochrony w formie znaku towarowego słownego. W każdym innym przypadku warto jednak zastanowić się nad rejestracją swojej firmowej nazwy w Urzędzie Patentowym.

 

W kontekście ochrony przed “szantażem domenowym” obejrzyj to nagranie:



 
 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

{ 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Rafał Chmielewski | e-Marketing Prawniczy Marzec 11, 2013 o 21:33

Tak, stręczycielstwo domenowe to dość powszechny temat. Mój znajomy padł ofiarą tego procederu. Niestety nękany zdecydował się na wykup domen…

Pozdrawiam Panie Mikołaju!
Rafał

Odpowiedz

Mikołaj Lech | Zanki Towarowe Blog Marzec 11, 2013 o 23:52

Osoby składające tego typu oferty bazują na ludzkiej niewiedzy i strachu. Stąd bardzo ważne jest aby o takich zagrożeniach nie tylko mówić, ale i wskazywać konkretne rozwiązania.

Właśnie dzięki temu udało mi się naszego klienta uchronić przed wyrzucenia pieniędzy w błoto. Jakieś 2 tygodnie po naszej rozmowie na temat “szantażu domenowego” dostał telefon w tej strawie. Kiedy wspomniał, że ma chroniony znak słowny pani z rozbrajającą szczerością powiedziała, że w żadnych rejestrach tego nie znalazła. Bazy Urzędu Patentowego są jednak jawne więc prawdopodobnie kłamała. Choć jeżeli się zastanowić to raczej obstawiałbym że nie miała pojęcia o czym ten człowiek do niej mówi.

Odpowiedz

Lech Marzec 14, 2013 o 20:23

Co śmieszniejsze, oferowane do “sprzedaży” domeny często nawet nie są zarejestrowane przez dzwoniącą firmę.

Odpowiedz

Agencja Interaktywna Marzec 27, 2013 o 18:07

Bardzo dobry artykuł. Miałem kilku klientów, którzy w tej sprawie dzwonili do nas o jakąś radę. Ci co zadzwonili potrafili myśleć, ale znam też takich którzy od razu kupowali.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 27, 2013 o 00:21

Dlatego wydaje mi się, że zarówno kancelarie jak i np. agencje reklamowe, interaktywne powinny o takich zagrożeniach informować swoich klientów. Lepiej zapobiegać niż leczyć.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

{ 1 trackback }

Poprzedni wpis:

Następny wpis: