W dzisiejszych niełatwych czasach, gdzie z każdej strony słychać o kryzysie, przedsiębiorcy realnie narażeni są na niewypłacalność.
Wierzyciele dysponując odpowiednim wyrokiem sądu, mogą stosunkowo szybko za pomocą komornika starać się spieniężyć majątek dłużnika. Przy ruchomościach i nieruchomościach sprawa jest oczywista. Organizowane są licytacje komornicze, na których można kupić budynki, pojazdy czy zajęte maszyny.
Co jednak z własnością przemysłową?
Czy można sprzedać coś czego nie widać?
Kodeks Postępowania Cywilnego dokładnie reguluje te kwestie:
Art. 910 1.
Dokonując zajęcia prawa z patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru zdobniczego, prawa z rejestracji znaku towarowego, prawa z rejestracji topografii układu scalonego, komornik przesyła do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wniosek o wpis informacji o zajęciu prawa do właściwego rejestru.
Bankructwo a znak towarowy
Okazuje się więc, że komornik może zająć prawo z rejestracji znaku towarowego, a następnie je sprzedać. Nie wiem czy wiesz, ale znaki towarowe mają realną ekonomicznie szacowaną wartość. Kwestia ich wyceny to długi i ciekawy temat, którym zajmę się dokładniej w przyszłości.
Faktem jest jednak, że w sytuacji kiedy grozi Ci bankructwo zarejestrowane znaki towarowe mogą realnie wpłynąć na zmniejszenie twojego zadłużenia!
Art. 910 4. § 1.
Do oszacowania zajętego prawa komornik powołuje biegłego.
Należy jednak tutaj pamiętać o często zapominanym przepisie z ustawy Prawo Własności Przemysłowej:
Art. 169
1. Prawo ochronne na znak towarowy wygasa również na skutek:
[…]
4) wykreślenia z właściwego rejestru podmiotu mającego osobowość prawną, któremu przysługiwało prawo ochronne na znak towarowy.
Oznacza to, że zanim to formalnie nastąpi, powinieneś przenieść prawo ochronne do takiego znaku na inny podmiot.
Ile może być warty znak towarowy?
Generalnie w dużej części wszystko zależy od obrotów firmy oraz od tego ile lat istnieje ona na rynku. Często jednak są to kwoty naprawdę duże, oscylujące od kilkudziesięciu tysięcy złotych do nawet kilku milionów (pomijam tutaj gigantów takich jak Coca Cola).
Wiele znaków towarowych ma ogromną wartość!
Bardzo często są też najcenniejszym aktywem przedsiębiorstwa. Teoretycznie znaki towarowe mogą być chronione wiecznie, pod warunkiem uiszczania opłaty za następujące po sobie dziesięcioletnie okresy ochrony.
Kojarzysz taką markę jak ROMET?
Bydgoski ROMET istniał przez pół wieku – do 1998 roku. Nie było osoby, która by wtedy nie słyszała o tym monopoliście w dziedzinie produkcji rowerów i motorowerów. Jako, że produkty tej firmy były całkiem dobre to i ROMET kojarzył się ludziom pozytywnie. Niestety nie poradził sobie w trudnych czasach kapitalizmu i ogłosił bankructwo.
W 2006 roku, prawa do marki przejęła firma Arkus & Romet Group. Dzięki temu produkty ROMETu ponownie zagościły w polskich sklepach. Nie wyobrażam sobie, aby inwestorowi udało się osiągnąć taką popularność i rozpoznawalność marki, gdyby zdecydował się na promocję innego znaku.
Czy tylko zarejestrowany znak towarowy można wycenić?
Z ekonomicznego punktu widzenia można oszacować wartość znaku, który nie jest zarejestrowany. Z punktu widzenia prawa powstają jednak liczne problemy. Nikt bowiem nie zdecyduje się na kupienie znaku, który nie jest chroniony w Urzędzie Patentowym.
Dlaczego?
Ponieważ tylko zarejestrowany znak towarowy daje realne prawo do korzystania z danej marki. Inaczej potencjalny kupiec nie ma pewności, że dane oznaczenie nie narusza czyichś praw.
Jeżeli więc jesteś przedsiębiorcą i nie chronisz swojego znaku towarowego, to ogłaszając bankructwo pozbawiasz się doskonałego narzędzia do zmniejszenia długu.
Jeżeli działasz na rynku od dłuższego czasu to z pewnością znajdzie się wielu chętnych na kupno Twojej marki. W końcu ma już ugruntowaną pozycję. Poświęciłeś wiele pieniędzy i czasu na wypromowanie swojej marki. W tej sytuacji będzie się po prostu opłacało kupić twój znak towarowy, zamiast wydawać takie same albo większe pieniądze na promocję czegoś nowego.
Sprzedaż rozpoznawalnego znaku Ci pomóc w wyraźnym zmniejszeniu długu. Przy czym koszt rejestracji znaku towarowego, w kontekście ewentualnych zysków w przypadku jego sprzedaży jest nieporównywalny.
Zobacz również:
- Co oznacza C w kółku?
- Jak sprawdzić czy nazwa firmy jest dostępna?
- Czy można zastrzec znak towarowy na osobę fizyczną?
- Co oznacza TM przy logo?
- Prawa autorski do logo firmy – 7 szkodliwych mitów
- Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy przez rzecznika patentowego?
- Co grozi za bezprawne używanie R w kółku?
- Jak sprawdzić czy logo jest plagiatem?
[…] Jeżeli jednak uzyskamy ochronę to może to nam pomóc chociażby w przypadku bankructwa (pisałem o tym tutaj). […]