Slider
29 Maj

Izabela Makosz – Czy jesteś właścicielem logo swojej firmy? Wywiad dla Time for Business TV

Izabela Makosz gościła mnie u siebie po raz drugi.

Jeżeli jeszcze tego nie wiesz, stworzyła ona pierwszą w Polsce telewizję internetową:

Time for Business TV

Izabela Makosz - Time for Business TVZachęcam Cię do śledzenia jej kanału na Youtube.

Dzieli się tam na prawdę wartościowymi informacjami.

Izabelę Makosz poznałem osobiście i muszę powiedzieć, że to niezwykle życzliwa i otwarta osoba. Co ważne – est aktywnym przedsiębiorcą z krwi i kości. Wie z jakimi problemami borykają się przedsiębiorcy, ponieważ po prostu jest jednym z nich.

Wypowiada się więc jako praktyk a nie teoretyk.

Będąc u niej za pierwszym razem, opowiadałem o znakach towarowych. Zalecałem osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą sprawdzenie dostępności wybranej przez siebie nazwy.

Zaniedbanie tego może prowadzić do wielu problemów w przyszłości.

Z całym wywiadem możesz zapoznać się tutaj.

Poniżej za to świeżutkie nagranie dosłownie z wczoraj 🙂

 
 

Interesuje Cię prawna ochrona marki?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


Mikołaj Lech

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

{ 7 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Grzegorz Czerwiec 4, 2014 o 11:36

Polecam obejrzeć ten materiał wszystkim – nie tylko twórcom i przedsiębiorcom.

Odpowiedz

Agnieszka Lipiec 16, 2014 o 15:18

Witam, brakuje informacji co w przypadku praw autorskich grafika zatrudnionego na etacie (kojarzę, że autorskie prawa majątkowe osoby zatrudnionej na etat przechodzą z automatu na pracodawcę, a autor nie może wykazywać tych prac w swoim portfolio bez zgodny pracodawcy).

Druga sprawa czy agencja wykonująca logo oraz inne materiały przy współpracy z podwykonawcami zewnętrznymi (umowa o dzieło), ma obowiązek przedstawiania autora tych prac w umowie z Klientem, tym samym zdradzania swoich podwykonawców? Prosiłabym o wypowiedź Pana Prawnika.

Poza tym, gratuluję bloga 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 16, 2014 o 15:52

Witam Pani Agnieszko

Dziękuję za ciepłe słowa o moim blogu 🙂

Co do nagrania, to ograniczenia czasowe pozwoliły jedynie zaznaczyć najważniejsze kwestie.

Odpowiadając jednak na Pani pytania. Prawa autorskie majątkowe (nie osobiste!) przechodzą z pracownika na firmę jedynie w określonym przypadku. Chodzi o to aby np. grafik był zatrudniony na stanowisku z którym wiąże się wykonywanie konkretnych usług (np. projektowanie logo). Dobrze aby w umowie o pracę był określony zakres obowiązków. Jeżeli więc sprzątaczka, która hobbystycznie rysuje w Photoshopie, na prośbę szefa zrobi jakąś grafikę, to prawa do tego utworu automatycznie nie przechodzą na firmę.

W drugiej sprawie jeżeli podwykonawca przekazał prawa autorskie majątkowe do utworu agencji, to może ona dalej nimi swobodnie dysponować (np. sprzedając je klientowi). Jeżeli jednak twórca takich praw nie przekazał, to klient agencji, aby nabyć te prawa musi z nim bezpośrednio podpisać umowę.

Niby sprawa oczywista, ale widziałem już sytuacje kiedy agencja przekazywała prawa, których formalnie nie posiadała.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Agnieszka Lipiec 16, 2014 o 16:09

Witam Panie Mikołaju,
serdecznie dziękuję za błyskawiczną odpowiedź :-). Zauważam, że nadal w środowisku reklamowym, marketingowym i artystycznym brakuje podstawowej świadomości prawa i ochrony praw autorskich.

Nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie (jeśli mogę), jeśli zakres obowiązków nie został ustalony, a pracownik był zatrudniony na etacie na stanowisku marketing menedżera (twórcze prace to np: grafika, copywriting), czy może publicznie pokazywać swoje portfolio zdobyte pracując na etacie u danego pracodawcy bez jego oficjalnej zgody?

Serdecznie pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 16, 2014 o 16:23

Witam

Z tą świadomością bywa różnie to fakt.

A sprawa publikowania swoich prac w portfolio jest ciekawa. Okazuje się, że nawet kiedy prawa autorskie majątkowe do utworu przekażemy (lub przejdą na firmę) nadal korzystać możemy z praw autorskich osobistych. Nikt nie może Pani zabronić informowania, że jest Pani autorką danego dzieła. Oczywiście podpisując osobną umowę można przekazać wykonywanie tych praw innej osobie pod groźbą kary umownej.Jest to właśnie przypadek kiedy za umieszczenie grafiki w swoim portfolio grożą negatywne konsekwencje.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Agnieszka Lipiec 17, 2014 o 11:51

Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Myślę, że będę częstym bywalcem Pana bloga 🙂

Mikołaj Lech Lipiec 17, 2014 o 12:03

Miło mi to słyszeć 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: