Slider
14 Wrz

Czy symbol ® przy firmowym logo, wpływa na wiarygodność przedsiębiorcy?

No właśnie, czy posiadając R-kę przy swoim znaku firmowym, zyskujesz coś więcej niż ochronę prawną? Do przemyślenia tej kwestii zachęciła mnie już kolejna nachalna reklama w mojej skrzynce mailowej. “Przystąp do programu X”, “uzyskaj specjalny certyfikat”. Klienci będą do ciebie walić drzwiami i oknami...

 

R w kółkuPozyskiwanie klienta ma wiele wspólnego z flirtem w życiu typowego człowieka. Jeżeli będziesz krzyczeć w około, że świadczysz najlepsze, najbardziej profesjonalne  usługi, najprawdopodobniej nikt nie potraktuje tego poważnie. Co innego, jeżeli to otoczenie biznesowe wyraża się o tobie w samych superlatywach. Jak jednak tego dokonać? Budowanie dobrej opinii to przecież proces, który trwa latami.

Na same polecenia nie masz praktycznie żadnego wpływu…

 

Kup sobie dobrą opinię!

Zacząłem przeszukiwać internet. Już po chwili znalazłem ogromną liczbę różnego rodzaju certyfikatów dla przedsiębiorców. Mamy więc programy:

  • rzetelny przedsiębiorca;
  • rzetelna firma;
  • zaufana firma;
  • solidna firma;
  • dynamiczna firma;
  • wiarygodna firma;
  • firma przyjazna klientowi;
  • fachowe usługi;

Istnieje nawet Polska Grupa Certyfikująca 🙂

Co zrobić aby otrzymać któryś z powyższych certyfikatów? Należy spełnić “wysokie wymagania” określone w stosownym regulaminie. Za wszystkimi takimi zaświadczeniami stoją jednak firmy prywatne. Różnią się od siebie właściwie tylko stopniem rozpoznawalności danego certyfikatu. Przedsiębiorca traci prawo posługiwania się danym oznaczeniem jak tylko przestanie uiszczać stosowną opłatę miesięczną.

Czy jest to złe? Ani trochę!

Jest popyt – jest podaż. Nikt nikogo nie oszukuje i wszyscy są szczęśliwi. Warto jednak pamiętać, że każde z tych oznaczeń stosunkowo łatwo uzyskać. Każda firma, która nie widnieje w rejestrach jako dłużnik, bądź nie jest uwikłana w jakąś aferę- powinna się zakwalifikować. Sito selekcji nie może być zbyt duże, bo uderzałoby to bezpośrednio w dochody takich firm.

 

A co z R-ką przy firmowym logo?

Mam świadomość, że wszystkie tego typu programy opierają się o zasadę “płać za certyfikat”. W związku z tym, ich wartość jest dla mnie niewielka. Oczywiście, jeżeli klientów zachęca to do skorzystania z twojej oferty, legitymowanie się nimi ma sens. Dla mnie jednak prawdziwym symbolem wiarygodności przedsiębiorcy jest właśnie R-ka przy logo. A oto dlaczego:

  1. Wiele firm nielegalnie posługuje się tym znakiem próbując podnieść swój prestiż.
  2. Patrząc na statystyki bloga, jest sporo zapytań co tak na prawdę ten symbol oznacza.
  3. R-ka jest znakiem chronionym prawem. Nie ma nic wspólnego z czyjąś prywatną działalnością gospodarczą.
  4. Uzyskanie R-ki wymaga spełnienia szeregu wymogów prawnych. Nie wystarczy zapłacić za ochronę.
  5. Ochrona przyznawana po ponad 12 miesiącach.

Firmy zgłaszają swoje znaki do Urzędu Patentowego dla zabezpieczenia swoich interesów. Często dobra opinia, budowana latami marka, to ich najcenniejszy kapitał.  Choć formalnie zarejestrowanie nazwy nie ma nic wspólnego z wiarygodnością, to jednak według mnie subkomunikuje bardzo wiele informacji.

Widać np., że taka firma myśli na 10 lat w przód. Planuje istnieć na rynku! Sam poznałem kilka osób, które założyły działalność gospodarczą tylko dla dofinansowania unijnego lub z urzędu pracy. Żadna z nich nie istniała nawet miesiąca dłużej ponad czas wymagany do nie oddawania subwencji.

Czy taki przedsiębiorca pomyśli o ochronie? Na pewno nie!

 

“To co przychodzi trudniej jest bardziej doceniane”.Świadectwo ochronne - znak towarowy

Te słowa doskonale opisują moje podejście do ochrony w Urzędzie Patentowym. Czasami procedury są zagmatwane i długotrwałe. Kiedy jednak zdobędzie się upragnione świadectwo, to na prawdę jest się czym chwalić. I firmy faktycznie to robią. Wiele z nich zamiast certyfikatów wiarygodności, na swoich stronach umieszcza świadectwa ochronne opatrzone naszym polskim orłem.

Taki przedsiębiorca pokazuje tym samym, że dba o swoją własność przemysłową, jest innowacyjny. Klient może mieć więc pewność, że ma do czynienia z poważnym partnerem biznesowym. Jeżeli dodatkowo posiada któryś z powyższych certyfikatów, to widać, że dobrze dba również o swój PR. I chyba tylko o to z tymi wszystkimi  magicznymi certyfikatami chodzi.



Zobacz również moje nagranie o świadectwie ochronnym znaku towarowego:
 
 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 410,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Mikołaj Lech

Latest posts by Mikołaj Lech (see all)

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Nikola Wrzesień 14, 2013 o 18:26

Myślę, że przyciąga to klientów, bo dużo osób właśnie na istnienie takich szczegółów zwraca uwagę. Nie jest czasem ważne to czy proponowane usługi są dobre jakościowo, tylko to, czy firma ma przy nazwie R. Trochę głupie zachowanie, ale cóż, czasem tak jest. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 14, 2013 o 20:15

Na pewno mnogość tego typu certyfikatów odpowiada na zapotrzebowanie rynku. Samo zapotrzebowanie pojawiło się bo klienci patrzą na takie rzeczy. Rozmawiałem jednak o tym z wieloma przedsiębiorcami i oni sami wiedzą, że takie oznaczenia można dostać w kilka dni. Tak więc o żadnej renomie czy elitarności nie ma mowy. No ale skoro zachęca to klientów to uczestniczą w tych programach.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Kaja Luty 26, 2015 o 08:10

Myślę, że jest to pewien sposób na zwiększenie wiarygodności swojej marki. Jest to ważne szczególnie na samym początku działalności, gdy dopiero musimy zdobyć renomę, ale mimo wszystko najlepszą reklamą są zadowoleni klienci.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 4, 2015 o 19:26

Dla mnie informacja, że firma chroni swój znak towarowy oznacza, że myśli perspektywicznie o swoim istnieniu. Jest to więc dla niej plus w moich oczach. Choć na punkcie znaków towarowych mam pewne zboczenie zawodowe 🙂 Z drugiej strony faktycznie widzę, że symbol ten traktowany jest bardzo pozytywnie. Przedsiębiorcy pytają mnie co mają zrobić aby móc posługiwać się taką R-ką.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Patentowa LECH Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Patentowa LECH z siedzibą w Bydgoszczy.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: