Slider
10 Kwi

Czy można użyć słowa bio, eko lub organic w nazwie firmy lub produktu?

Do zajęcia się tym tematem popchnęła mnie historia mojej klientki. Importowała ona herbatę z Chin, by sprzedawać ją pod własną marką. W nazwie użyła słowa wskazującego na ekologiczne pochodzenie herbaty. Po państwowej kontroli w firmie, dowiedziała się, że złamała prawo. Tak jest, kiedy wprowadza się na rynek towary z użyciem słów bio, eko lub organic, bez wymaganych certyfikatów.
 

 

Czy można użyć słowa bio, eko lub organic jeżeli zarejestrowało się swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym?

Moja klientka miała bardzo poważne plany w stosunku do swojej marki. Zanim zaczęła import herbaty do Polski, zastrzegła swój znak towarowy.

Dzięki temu była przekonana, że działa całkowicie legalnie. Kiedy na kontroli pojawił się przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Artykułów Rolno- Spożywczych pokazała mu wydane przez Urząd Patentowy RP ozdobne świadectwo ochronne.

Na urzędniku nie zrobiło to jednak wrażenia.

Rejestracja znaku nie uprawnia do użycia określeń typu bio, eko lub organic na produktach. Kobieta była całą sytuacją rozgoryczona. Zapłaciła za ochronę swojego znaku towarowego, a pomimo tego urzędnik mówi jej, że nie może się nim posługiwać.

Słowa bio, eko, organic na produkcie stymulują sprzedaż.

Czy można użyć słowa bio, eko lub organic w nazwie firmy lub produktu?Okazuje się, że przepisy dokładnie określają, kiedy można legalnie posługiwać się określeniami typu bio, eko, organic, czy innymi, które sugerują ekologiczne i naturalne właściwości produktów spożywczych.

Ich celem jest ochrona tych przedsiębiorców, którzy faktycznie podejmują wysiłek wytworzenia ekologicznej żywności. Chodzi również o niedopuszczenie do tego, aby konsumenci stracili zaufanie do ekologicznych oznaczeń znajdujących się na opakowaniach.

Obecnie zdrowy styl życia staje się modny.

Mając do wyboru dwa jogurty, ludzie chętniej wybiorą ten, który sugeruje ekologiczne pochodzenie. Przykładowo w Niemczech, ekologiczne produkty potrafią być nawet dwa razy droższe niż normalne.
 

No i właśnie z tych powodów przedsiębiorcy chętnie umieszczają na swoich produktach słowa bio, eko lub organic. To się po prostu opłaca.

Część z nich, nie zdaje sobie sprawy z tego, że takim zachowaniem łamią prawo.

Jest jednak grupa przedsiębiorców, którzy używając tych oznaczeń, dość cynicznie i z pełną premedytacją wprowadzają konsumentów w błąd.

Na to zjawisko mówi się: nierzetelny marketing ekologiczny.

Kiedy można użyć słowa bio, eko, organic w nazwie produktu?

Na terenie UE kwestię oznaczeń sugerujących ekologiczne pochodzenie produktów spożywczych reguluje Rozporządzenie nr 834/2007.

Mówi ono, że:

Produkt opatrzony jest terminem odnoszącym się do ekologicznej metody produkcji, jeżeli na opakowaniu czy materiałach reklamowych, znajdują się terminy sugerujące, że produkt został uzyskany zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.

 
Wśród przykładów takich oznaczeń wyraźnie wymieniono bio i eko, ale ich katalog jest otwarty. Czyli do tego typu oznaczeń mogą być zakwalifikowane informacje, że np. dany produkt jest:

  • „z ekologicznie czystych rejonów”;
  • „ze zdrowego serca Mazur”;
  • „z naturalnych źródeł”, czy
  • „z nietkniętych ostępów puszczy”.



Ciekawostka:

Rozporządzenie wyraźnie wskazuje, że oznaczenia typu bio, eko czy organic, nie mogą być używane w znakach towarowych,  jeżeli mogą wprowadzać konsumenta w błąd.

Rozporządzenie precyzuje, kiedy nie można używać określeń sugerujących ekologiczne właściwości produktów:

  • Po pierwsze, jeżeli w przetworzonej żywności co najmniej 95 % jej masy nie stanowią składniki ekologiczne.
  • Po drugie, jeżeli takie produkty zawierają organizmy zmodyfikowane genetycznie.
  • Ponadto, produkty ekologiczne muszą być wytwarzane bez sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin.

 

EUROLIŚĆ – symbol ekologicznej żywności.

W 2010 r. wprowadzono na terenie UE taki oto jako symbol żywności ekologicznej:

EUROLIŚĆ. Czy można użyć słowa bio, eko lub organic w nazwie firmy lub produktu?

Jest to tzw. “euroliść”, który stworzył niemiecki student wzornictwa przemysłowego. Ten znak producenci, przetwórcy czy importerzy mogą umieszczać na opakowaniach swoich produktów. Oczywiście pod warunkiem, że otrzymali certyfikat ekologiczny.

Do czasu wprowadzenia “euroliścia”, w Polsce obowiązywał taki oto znak “Rolnictwa ekologicznego”.

Czy można użyć słowa bio, eko lub organic w nazwie firmy lub produktu?No, ale obecnie to już historia.

Tak jak napisałem, aby legalnie móc oznaczać swoje produkty spożywcze określeniami bio, eko, organic, czy używać „euroliścia” należy uzyskać certyfikat ekologiczny odpowiedniej jednostki certyfikującej. Listę takich jednostek publikuje na swojej stronie Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Alternatywnie możesz je pobrać klikając tutaj.

Wnioskując o certyfikat musisz się liczyć z tym, że Twoje produkty zostaną szczegółowo przebadane. A jeżeli nie spełnią wymogów z rozporządzenia, certyfikatu nie otrzymasz.

Co grozi za bezprawne użycie oznaczeń bio, eko czy organic?

Jeżeli chodzi o konsekwencje bezprawnego posługiwania się określeniami typu bio, eko czy organic, to wskazane są one w polskiej ustawie o rolnictwie ekologicznym.

Mówi ona, że:

  • Podmiot, który wprowadza do obrotu tak oznaczone towary, podlega karze pieniężnej w wysokości do 200% korzyści majątkowej uzyskanej lub którą mógłby uzyskać za wprowadzone do obrotu produkty, nie niższej jednak niż 500 zł.
  • Taki podmiot będzie zmuszony również zmienić oznakowania swoich produktów na takie, które nie wprowadza w błąd. No i można tutaj wymienić kilka historii przymusowego rebrandingu. Wszystkie akurat dotyczą herbat:

– Marka BIO ACTIVE zmieniła nazwę na BIG ACTIVE.
– Marka EKOLAND na EKLAND.
– A marka BIO FIX na BIFIX. Choć nowe logo budzi pewne skojarzenia 🙂

  • Warto dodać, że podmiot który oznacza swoje produkty z naruszeniem prawa może być zmuszony do ich niezwłocznego wycofania z rynku na własny koszt.



Ogólnopolskie kontrole produktów spożywczych.

Na podstawie danych podanych przez UOKiK ,w ramach ogólnopolskiej kontroli, w 2015 r. przebadanych zostało 947 partii produktów ekologicznych. Niezgodne z prawem oznakowanie wykryto w 11% produktów.

Takie kontrole są więc realne i wszelkie nieprawidłowości są wyłapywane.

Bezprawne używanie określeń bio, eko lub organic może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji.

Osoby posługujące się określeniami sugerującymi ekologiczne właściwości produktów, mogą naruszać ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
 
Mówi ona, że:

Art. 10. 1.

Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.

Art. 16. 1.

Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:

1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;

Czy można użyć słowa bio, eko lub organic w nazwie firmy lub produktu?

Możesz mieć problem z rejestracją znaku towarowego.

Podmiot, który nie ma uprawnień do posługiwania się określeniami wskazującymi na ekologiczne pochodzenie produktu, może mieć problem z rejestracją znaku towarowego. Dokonując zgłoszenia ekspert może zażądać od Ciebie dowodu na to, że masz certyfikaty uprawniające Cię do korzystania z tego typu oznaczeń.

Ewentualnie konkurencja może się pokusić o unieważnienie Twojego znaku.

Ustawa Prawo własności przemysłowej mówi wyraźne:

Art. 1291

1. Nie udziela się prawa ochronnego na oznaczenie, które:

[…]
12) ze swojej istoty może wprowadzać odbiorców w błąd, w szczególności co do charakteru, jakości lub pochodzenia geograficznego towaru

Podsumowanie.

Wnioski z tego co ci właśnie powiedziałem są chyba oczywiste.

Powinieneś w sposób przemyślany oznaczać swoje produkty spożywcze. Jakiekolwiek sugerowanie ich ekologicznych właściwości, poprzez dodanie określeń bio, eko czy organic, prędzej czy później może być poddane kontroli.

Należy więc albo się do tego przygotować i uzyskać certyfikat albo pomyśleć nad innym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji.
 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 6 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Weronika Kwiecień 11, 2017 o 10:57

Ekoland zastosował taki sam myk i “o” zamienił w cytrynkę :).

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 11, 2017 o 11:26

Dziękuję Pani Weroniko za zwrócenie uwagi.
Poniżej wspomniane nowe logo:
Czy można użyć słowa bio, eko, organic w nazwie firmy lub produktu

Odpowiedz

Sebastian Kwiecień 14, 2017 o 21:15

Witam.

Czy powyzsze dotyczy takze kosmetykow?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 15, 2017 o 17:22

Dzień dobry Panie Sebastianie.
Co do samego rozporządzenia to dotyczy ono produktów spożywczych czyli nie kosmetyków. Natomiast takich ograniczeń nie ma ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Jeżeli więc Pana produkty będą oznaczone jako “bio”, “eko”, “organic”, a faktyczne będzie to czysta chemia, to takie oznaczenie może wprowadzać w błąd konsumentów.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Piotr Kwiecień 25, 2017 o 14:05

Panie Mikołaju,

Art. 131 PWP został uchylony. Mamy co prawda jego odpowiednik w nowej procedurze, ale na Pana miejscu poprawiłbym ten cytat, bo może… wprowadzać w błąd 😉

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 25, 2017 o 17:35

Faktycznie, dziękuję za zwrócenie uwagi.
Pracowałem na źródłach sprzed nowelizacji PWP i wskazałem stary przepis.
Poprawiłem już co trzeba.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: