Analiza prawna marki – czym jest i po co się ją robi?
Aby znak towarowy dało się skutecznie zarejestrować musi on spełniać określone wymogi. Przykładowo, ochrony nie dostanie opisowy znak towarowy.
W większości przypadków analiza prawna marki polega na sprawdzeniu, czy nie występują jakieś kolizyjne znaki towarowe. Chodzi przy tym nie tylko o znaki identyczne, ale i podobne.
Choć w Polsce obowiązuje już procedura sprzeciwowa (ekspert przyzna ochronę nawet gdy znajdzie znaki kolizyjne), to konkurencja może złożyć skuteczny sprzeciw.
Analiza prawna marki to tzw. badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego.
Jeżeli szukasz specjalisty, który zrobi dla Ciebie takie badanie to udaj się do rzecznika patentowego. Jest to o tyle ważne, że aby wydać poprawną opinię co do szans na rejestrację znaku, konieczna jest nie tylko wiedza, ale i doświadczenie.
Jeżeli znajdziesz znak identyczny, to analiza prawna marki będzie prosta. Schody zaczynają się przy znakach podobnych. Nie ma jakiejś wyraźnej granicy, po przekroczeniu której można powiedzieć, że znaki są do siebie podobne na tyle, że dochodzi do naruszenia prawa.
Wszystko jest ocenne.
I tutaj bezcenne okazuje się doświadczenie rzecznika patentowego.
Po zarejestrowaniu kilkuset znaków, znam „zwyczaje” określonych urzędów. Wiem które znaki na pewno nie dostaną ochrony w EUIPO, a jakie mają na to szanse w Polsce.
To doświadczenie pozwala formułować określone wnioski i rekomendacje z badania. Jeżeli znajdę kolizje to zaproponuję takie dostosowanie znaku towarowego aby maksymalnie zmiękłszyć szanse na uzyskanie ochrony.
Pamiętaj, że nie jest ważne czy według Ciebie porównywane znaki towarowe są podobne. Liczy się jedynie, jak oceni to dany urząd rejestrujący znaki towarowe, albo gdy dojdzie do sporu – sąd.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Czy po analizie zyskasz 100% pewności, że znak zarejestrujesz?
Powiem wprost – nie.
Nawet jeżeli nie znalazłem żadnego znaku kolizyjnego, to nie mówię klientowi, że na pewno dostanie ochronę. Dlaczego?
Ponieważ może się zdarzyć, że ktoś identyczny znak zgłosił dosłownie 2 dni wcześniej.
I niestety, autentycznie miałem taką historię.
Informacje o takich zgłoszeniach urzędy publikują z opóźnieniem.
Tym samym, odpowiadając na pierwsze pytanie.
Zlecając analizę prawną marki, otrzymasz informację jakie masz szanse na ochronę. Jeżeli rzecznik patentowy zlokalizuje jakieś kolizje, to powie Ci również jak je obejść. Oczywiście jeżeli nie jest to przypadek beznadziejny.
Przykładowo możesz:
- dodać do znaku kolejne słowo;
- bardziej fantazyjną szatę graficzną, albo
- zrezygnować ze zgłoszenia znaku unijnego na rzecz znaku krajowego.
Bez takiego badania zgłaszałbyś wszystko w ciemno.
Czy po takiej analizie rejestracja znaku przebiega szybciej?
Formalnie nie, ale…
…może zapobiec przedłużeniu się postępowania.
Jeżeli dokonasz zgłoszenia znaku i ktoś złoży do niego sprzeciw, cała procedura przedłuży się o wiele miesięcy. Jeżeli Urząd Patentowy będzie miał wątpliwości co do tego, czy Twój znak np. w ogóle nadaje się do ochrony, dostaniesz pisemne uwagi od eksperta.
Wyjaśnianie tego potrwa kilka miesięcy.
Analiza prawna marki jest jak sonar na statku – lokalizuje miny.
Jeżeli wiesz gdzie się znajdują, możesz je ominąć i bez przeszkód dopłynąć do celu. Jeżeli na nie wpadniesz, podróż się opóźni, albo w ogóle Twoje zgłoszenie pójdzie na dno.
Na rynku znaków towarowych robi się coraz ciaśniej.
Rzadko zdarza mi się, aby analiza prawna marki nie wskazała żadnego znaku podobnego.
Mam wrażenie, że negatywny wynik daje:
– 1/3 analiz na Polskę i aż
– 1/2 analiz na Unię Europejską.
To oczywiście nie oznacza automatycznie, że nic się nie da zrobić. Muszę się jednak mocno nagimnastykować, aby taki znak towarowy zarejestrować.
Niekiedy zresztą jest to w ogóle niemożliwe.
Pół biedy, jeżeli klient dopiero planuje wejść z nowym znakiem na rynek. Istnieje wtedy możliwość dokonania pewnych zmian w marce. Kiedy jednak taki znak jest już na rynku od kilku lat – mam związane ręce.
Zobacz również:
- Badanie znaku towarowego płatne vs. darmowe
- Wymyśliłem nazwę firmy. Czy mam do niej prawa autorskie?
- Czy trolle od znaków towarowych działają w Polsce?
- Program Współpraca w Ochronie Praw a podróbki na Allegro
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?
- Co oznacza symbol TM przy logo?
- 33 powody dlaczego warto chronić markę firmy jako znak towarowy
- Kto może zarejestrować markę na Amazonie?
Interesujący wpis. Pozdrawiam serdecznie!
Kacprzak
Dziękuję.