Spis treści
- • Rejestracja marki na Amazon. Co daje? Podcast
- • O co chodzi z tymi znakami towarowymi?
- • Co to jest Amazon Brand Registry?
- • Jak korzystać z programu Amazon Brand Registry?
- • Co daje rejestracja marki na Amazon Brand Registry?
- • 1# – Możesz przejąć Buy Box
- • 2# – Zyskasz pełną kontrolę nad stronami swoich produktów
- • 3# – Możesz ustawić unikalny adres URL dla swojej marki
- • 4# – Masz dostęp do zaawansowanego edytora treści
- • 5# – Amazon zachęci kupujących do wystawienia Ci opinii
- • 6# – Zyskujesz dostęp do wyjątkowych formatów reklam
- • 7# – Ochrona marki przed nieuczciwą konkurencją
- • 8# – Otrzymujesz silne narzędzie do wyszukiwania naruszeń
- • 9# – Grupa do analizy zgłoszeń o naruszeniu prawa
- • 10# – Ochrona przed nieuprawnionym wprowadzeniem towaru do obrotu
- • Czy każdy znak można zastrzec w Amazon Brand Registry?
- • Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?
- • Ile trwa rejestracja znaku towarowego?
- • Jak zastrzec markę w Amazon Brand Registry?
- • Rejestracja marki na Amazon. Podsumowanie
Rejestracja marki na Amazon. Co daje? Podcast
Dla Twojej wygody ten artykuł przygotowałem również formie podcastu. Dzięki temu możesz go odsłuchać na telefonie np. jadąc samochodem czy w drodze do sklepu. To duże ułatwienie dla osób, które nie mają czasu na czytanie artykułu.
>> Pobierz odcinek „Rejestracja marki na Amazon”
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube
O co chodzi z tymi znakami towarowymi?
Często powtarzam, że znakiem towarowym jest każde oznaczenie, które pozwala wyróżnić Twój towar lub usługę na rynku. W praktyce najczęściej jest to nazwa lub logo.
Zauważ jednak, że nie wszystko posiada taką zdolność odróżniającą. Jeżeli dentysta wywiesi szyld „gabinet stomatologiczny”, to nie jest to znak towarowy, a zwykła informacja o rodzaju świadczonych usług. Co innego szyld z fantazyjnym napisem „Pan Ząbek”. Oznacza to, że pewnych nazw nie da się zastrzec w urzędzie patentowym.
Ciekawostka:
W wyjątkowych przypadkach znakiem towarowym może być kolor, gest ręką, dźwięk, prezentacja multimedialna a nawet zapach, smak czy dotyk. Ponad 100 takich przykładów znajdziesz w artykule o znakach niekonwencjonalnych.
Dla Amazon znaczenie mają jedynie znaki, które służą do oznaczania produktów. Co więcej muszą to być znaki zarejestrowane w odpowiednim urzędzie patentowym. Jeżeli więc działasz pod jakąś marką, ale jej formalnie nie chronisz, to nie będziesz mógł skorzystać z programu Amazon Brand Registry.
Co to jest Amazon Brand Registry?
Amazon Brand Registry stworzono z myślą o właścicielach marek. Jest to program, który zapewnia posiadaczom zarejestrowanych znaków towarowych ochronę przed działaniem nieuczciwej konkurencji, ale nie tylko.
Mało kto o tym wie, ale uczestnicy tego programu dostają też profity sprzedażowe. Amazon udostępnia im narzędzia dające ogromną przewagę nad uczciwą konkurencją. Nie wchodząc jeszcze w tym miejscu w szczegóły będziesz mógł wpłynąć na wyższą widoczność swoich ofert oraz konwersję zakupową.
Brzmi interesująco? Myślę, że tak 🙂
Jak skorzystać z programu Amazon Brand Registry?
Najprościej mówiąc musisz zrobić dwie rzeczy:
- (najpierw) skutecznie zarejestruj swój znak towarowy w urzędzie patentowym,
- (później) zastrzeż ten znak towarowy w programie Amazona.
Punkt numer 2 jest zwykłą formalnością. Tego samego nie można jednak powiedzieć o rejestracji znaku towarowego. To czynność typowo prawna. Przepisy wskazują bezwzględne i względne przeszkody rejestracji. Jeżeli wystąpią w przypadku Twojej marki, ochrony możesz w ogóle nie dostać.
Jak zminimalizować ryzyko odmowy?
Skorzystaj z pomocy profesjonalisty. W kwestiach prawnej ochrony marki jest nim rzecznik patentowy. Rzecznik patentowy zacznie od badania zdolności rejestrowej Twojego znaku. Polega to zlokalizowaniu ewentualnych zagrożeń. A pamiętaj, że przeszkodą będą nie tylko znaki identyczne, ale i podobne.
Zresztą nie chodzi tutaj tylko o rejestrację.
Jeżeli w mocy jest kolizyjny znak to oznacza, że łamiesz prawo. W każdej chwili możesz więc zostać sądownie zmuszony do zmiany nazwy pod którą działasz. Wiedząc o takim niebezpieczeństwie możesz dostosować swój znak towarowy do rejestracji. Czyli tak go zmodyfikować, aby obejść prawo i ochronę finalnie uzyskać.
UWAGA!
Możesz obniżyć opłaty urzędowe za rejestrację marki aż o 75% dzięki dotacjom z UE. Program skierowany jest do firm z sektora MŚP, a jego górna granica wynosi 1000 EUR. W zeszłym roku 100% złożonych przeze mnie wniosków zakończyło się przyznaniem grantu. Chętnie pomogę Ci uzyskać taką dotację. Po prostu napisz do mnie przez formularz.
Dalsza część artykułu pod formularzem.
Co daje rejestracja marki na Amazon Brand Registry?
Amazon wielokrotnie był krytykowany za to, że niedostatecznie chroni właścicieli marek przed przypadkami łamania prawa. Co ciekawe nie chodzi jedynie o oferty jawnych podróbek. Naruszeniem prawa będzie sprzedaż oryginalnego produktu, ale w kraju na który nie był on przeznaczony.
Więcej przeczytasz o tym w artykule o wyczerpaniu prawa do znaku towarowego.
Obecnie Amazon obdarza szczególnymi względami właścicieli zarejestrowanych znaków. Z jednej strony daje im przywileje pozwalające na lepsze eksponowanie ich oferty, a z drugiej przyznaje skuteczne narzędzia do walki z nieuczciwą konkurencją. Tych korzyści z przystąpienia do programu Amazon Brand Registry naliczyłem aż dziesięć.
– 1 –
Możesz przejąć Buy Box
Buy Box to pole na stronie ze szczegółami produktu, gdzie klienci rozpoczynają proces zakupowy. Jeżeli ten sam produkt oferuje wielu sprzedawców to konkurują oni ze sobą o Buy Box. Amazon finalnie wybiera z tego grona jednego „zwycięzcę”.
Nieprzypadkowo użyłem słowo zwycięzca. Ze statystyk udostępnionych przez Amazon wynika, że około 90% zakupów odbywa się właśnie przez to pole.
O tym komu przypadnie Buy Box decyduje algorytm. Tutaj Amazon działa podobnie jak Google, które jedne strony internetowe pokazuje wyżej od drugich. Na obu platformach nikt do końca nie wie co ma wpływ na działanie algorytmu.
W przypadku Amazonie istotnymi czynnikami na pewno jest cena towaru i szybkość jego dostawy. W kilku miejscach wyczytałem jednak, że uczestnictwo w Amazon Brand Registry pomaga przejąć Buy Box. To ma sens, ponieważ uczestnicy tego programu cieszą się większym zaufaniem platformy.
Pamiętaj jednak, że rejestracja marki może pomóc, ale niczego jeszcze nie gwarantuje. Jeżeli masz wyraźnie najwyższą cenę produktu, fatalne opinie od kupujących i długi okres dostawy, to najpewniej nie wygrasz wyścigu o Buy Box-a.
– 2 –
Zyskujesz pełną kontrolę nad stronami swoich produktów
To ty decydujesz o:
- tytule oferty;
- szczegółowym opisie produktu;
- zdjęciach produktu.
Musisz mieć świadomość, że jeżeli ktoś kupił produkt z Twoim znakiem towarowym to może go dalej odsprzedawać. Taka osoba nie będzie mogła jednak stworzyć własnej oferty.
Amazon pozwoli jej za to podpiąć się pod listing, na którego wygląd Ty masz wpływ.
– 3 –
Możesz ustawić unikalny adres URL dla swojej marki
Przykładowo: amazon.com/znak-towarowy.
– 4 –
Otrzymujesz dostęp do zaawansowanego edytora treści
Od dawna wiadomo, że ludzie kupują oczami. Atrakcyjna wizualnie oferta poprawia sprzedaż. Amazon udostępnia właścicielom marek program Enhanced Brand Content, który umożliwia tworzenie ofert za pomocą urozmaiconej graficznie treści. Jeżeli umiejętnie z tego skorzystasz to poprawisz swoją konwersję.
Przykładowo możesz wykorzystać:
- film obok zdjęć produktów
- infografiki w treści oferty
– 5 –
Amazon zachęci kupujących do wystawiania Ci opinii
Opinie o sklepie są wyrażane w gwiazdkach (od 1 do 5). Ten parametr ma realny wpływ na widoczność oferty. Jeżeli zastrzegłeś swoją markę w Amazon Brand Registry to zostaniesz objęty programem Early Reviewer. Polega on na zachęcaniu kupujących do zostawienia opinii o transakcji w zamian za kartę podarunkową w wysokości 1-3$.
Oczywiście nie masz gwarancji, że opinie zawsze będą pozytywne 🙂
Swoją drogą jeżeli działasz na Amazonie to powinien Cię zainteresować wywiad jaki udzieliłem dla kanału amzELITE. Przez 1,5 godziny opowiadam tam jak Amazon podchodzi do znaków towarowych i wzorów wspólnotowych. Dowiesz się jakich błędów unikać.
– 6 –
Zyskujesz dostęp do wyjątkowych formatów reklam
Tylko uczestnicy programu Amazon Brand Registry mają dostęp do nagłówkowych reklam (Headline Search Ads). Są to reklamy, które pokazują się nad kategoriami produktów. W poniższym przykładzie po wpisaniu ogólnej frazy „toy”, w pierwszym wierszu pojawiają się reklamy zabawek Minecraft.
– 7 –
Ochrona marki przed nieuczciwą konkurencją
Fakt, że zarejestrowałeś swój znak towarowy nie oznacza, że konkurencja nie posłuży się identyczną lub podobną nazwą. Do takich przypadków dochodzi często na Amazonie i poza nim. Chroniąc jednak swoją markę w urzędzie patentowym stosunkowo łatwo z taką nieuczciwą konkurencją sobie poradzisz.
Świadectwo rejestracji znaku towarowego wskazuje:
- kto jest właścicielem praw do marki (Ty);
- na jakim terytorium;
- w zakresie jakich towarów i usług;
- co podlega ochronie – nazwa czy logo.
Amazon udostępnia narzędzia dzięki którym możesz zgłosić przypadek naruszenia Twoich praw. A to, że one Ci w ogóle przysługują łatwo udowodnisz przedstawiając właśnie świadectwo rejestracji.
Sytuacja staje się dużo bardziej skomplikowana i niepewna jeżeli swojej marki nie chronisz.
Szczegółowo tłumaczę to w poniższym nagraniu.
– 8 –
Otrzymujesz silne narzędzie do wyszukiwania naruszeń
Środowisko Amazon to gigantyczne ilości treści. Dość wspomnieć, że obecnie znajdują się tam oferty około 400 milionów produktów. W gąszczu tych informacji niełatwo trafić na przypadki naruszenia prawa. Marki często dowiadywały się o tym dopiero jak klient chciał naprawić podróbkę w ramach gwarancji.
Najnowsze narzędzia umożliwia wyszukiwanie naruszeń po:
- nazwie produktu;
- numerze produktu (tzw. ASIN);
- nazwie marki;
- słowach kluczowych;
- adresie URL;
- zdjęciach.
Sprzedawcy mogą teraz zgłosić naruszenie bezpośrednio z pulpitu rejestracyjnego swojej marki. To duże ułatwienie bo wcześniej ta funkcja była mocno ukryta.
– 9 –
Grupa do analizy zgłoszeń o naruszeniu prawa
Amazon oferuje dedykowany zespół, który możliwie szybko będzie rozpatrywał zgłoszenia przypadków naruszenie praw własności intelektualnej. Ponoć liczy on obecnie około 300 osób a same skargi załatwiane są średnio w mniej niż 4 godziny.
– 10 –
Ochrona przed nieuprawnionym wprowadzeniem towaru do obrotu
Amazon działa na skalę globalną, ale znak towarowy chroniony jest na wybrane państwa i regiony. Marki mają często odmienną politykę cenową dla konkretnych krajów. Różnić może się również jakość i wykonanie produktów. Z tego powodu właściciele znaków mogą nie być zainteresowani tym aby ich towary krążyły po całym świecie.
Prawo do pewnego stopnia wiąże im tutaj ręce.
Przykładowo towar kupiony w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego można dalej na tym terytorium sprzedawać. Jeżeli jednak ktoś kupił dany produkt w USA i chce wprowadzić do obrotu w Polsce to złamie prawo. Choć produkt będzie oryginalny to prawo potraktuje go jak podróbkę.
Jeżeli wyłapiemy taki przypadek naruszenia to ciężar wyjaśnień spada na potencjonalnego naruszyciela. Swoją niewinność może udowodnić np. pokazując dokumenty zakupowe. Właściciel marki poza zgłoszeniem naruszenia nie musi gromadzić żadnych dowodów.
Czy każdy znak można zastrzec w Amazon Brand Registry?
Okazuje się, że nie. Trzeba tutaj spełnić wymogi dotyczące:
- statusu zgłoszenia;
- terytorium ochrony oraz
- formy znaku.
1) Status zgłoszenia
Do 2017 r. wystarczyło przedłożyć dowód zgłoszenia znaku do rejestracji, aby zastrzec swoją markę w Amazon. Tylko, że z wielu powodów takie zgłoszenie mogło upaść. Obecnie program Amazon Brand Registry wymaga przedłożenia numeru rejestracji, który znajduje się na świadectwie rejestracji.
2) Terytorium ochrony
Niestety, ale znaki towarowe zarejestrowane w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie nie kwalifikują się do tego programu. Musisz zastrzec swoją markę jako unijny znak towarowy w EUIPO. Dobrą informacją jest to, że taka ochrona obejmie wtedy wszystkie 28 krajów UE (czyli również Polskę). Jest też zła. Takie zgłoszenie jest obarczone dużo większym ryzykiem otrzymania sprzeciwu.
Poza EUIPO, Amazon honoruje znaki towarowe zarejestrowane w urzędach patentowych następujących krajów: USA, Brazylia, Kanada, Meksyk, Australia, Indie, Japonia, Francja, Niemicy, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie a od niedawna również Polska.
3) Forma znaku
Program Amazon Brand Registry akceptuje znaki zarejestrowane w formie słownej oraz słowno – graficznej. Ja osobiście polecam tą pierwszą odmianę bo gwarantuje wyłączność na samą nazwę. Może się bowiem zdarzyć tak, że ktoś ubierze nazwę opisową (np. VIP MEBLE) w fantazyjną grafikę i zgłosi ją do rejestracji.
Urząd patentowy najpewniej ochronę przyzna, ale pojawia się wtedy wątpliwość co właściwie jest przedmiotem ochrony – nazwa czy logo?
Być może aby uniknąć tych problemów, Amazon wskazał, że honoruje znaki słowno-graficzne ale o stosunkowo prostej grafice.
Przykładem niech będą poniższe znaki.
Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?
Koszty z którymi musisz się liczyć są dwojakiego rodzaju:
- za zgłoszenie i rejestrację (opłaty urzędowe);
- honorarium rzecznika patentowego (jeżeli korzystasz z jego pomocy).
Wysokość opłat urzędowych uzależniona jest od:
- terytorium żądanej ochrony (Polska, UE lub wybrane kraje świata);
- ilości wskazanych klas towarowych lub usługowych;
- tego czy zgłaszasz nazwę czy logo (dotyczy procedury międzynarodowej).
Zgłaszając unijny znak towarowy musisz się liczyć z następującymi opłatami:
- 850 EUR – opłata za zgłoszenie i rejestrację w jednej klasie;
- 50 EUR – opłata za drugą klasę;
- 150 EUR – opłata za każdą kolejną klasę.
O kosztach rejestracji na Polskę i świat opowiadam w poniższym nagraniu.
Ile trwa rejestracja znaku towarowego?
Wybierając „szybką ścieżkę” proces rejestracji znaku unijnego może się zakończyć już w 4 miesiące. W praktyce zazwyczaj zajmuje to około 6 miesięcy. Całe postępowanie przedłuży się nawet do 18 miesięcy, jeżeli ktoś złoży sprzeciw do Twojego zgłoszenia.
A może to zrobić właściciel podobnego znaku z każdego z 27 krajów UE.
Musisz wiedzieć, że EUIPO powiadomi o Twoim zgłoszeniu właścicieli podobnych znaków unijnych. Ci będą mieli później 3 miesiące na decyzję o złożeniu sprzeciwu.
Pamiętaj też, że jeżeli ktoś zarzuca Ci naruszenie znaku towarowego to rozwiązaniem nie jest szybkie zgłoszenie znaku do Urzędu Patentowego. To nic Ci nie da a dodatkowo wpędzi w kolejne kłopoty. Takie prawo można bowiem w przeciągu 5 lat unieważnić. W sytuacjach spornych skonsultuj się z rzecznikiem patentowym.
Jak zastrzec markę w Amazon Brand Registry?
Cały proces szczegółowo został opisany tutaj. Ja może jedynie skrótowo wskażę, że wszystko odbywa się w takich pięciu krokach.
Krok 1 – Zaloguj się do odpowiednich kont.
Na początek musisz posiadać konto w Amazon Seller Central, czyli powinieneś mieć status sprzedającego. Następnie zaloguj się na podstronie Amazon Brand Registry.
Krok 2 – Wypełnij dane znaku towarowego
W formularzu, który zobaczysz uzupełnij:
– numer rejestrowy Twojego znaku towarowego;
– informację o urzędzie patentowym, który przyznał Ci ochronę;
– nazwę znaku towarowego.
Krok 3 – Prześlij zdjęcia produktu.
Elementarnym wymogiem programu Amazon jest to, aby towary przez Ciebie sprzedawane były oznaczone marką, którą chcesz zastrzec. W przeciwnym razie Twoje zgłoszenie w Amazon Brand Registry zostanie odrzucone.
Na tym etapie zostaniesz też poproszony o załączenie przedstawienia graficznego produktu oraz opakowania, na których umieszczony jest Twój znak towarowy. Jeżeli zastrzegłeś znak słowno-graficzny to do formularza musisz załączyć również logo.
Krok 4 – Uzupełnij informacje o zasięgu działalności.
W dalszej części musisz wskazać:
- do oznaczania jakich towarów służy Twój znak towarowy;
- na terytorium jakich państw produkujesz oraz dystrybuujesz swoje towary.
Krok 5 – Weryfikacja zgłoszenia przez specjalny kod.
Na tym etapie Amazon będzie potrzebował od 2 do 10 dni na sprawdzenie szczegółów zgłoszenia. W tym czasie na adres mailowy reprezentującego Cie rzecznika patentowego zostanie wysłany kod. Poniżej wiadomość, którą otrzymaliśmy w sprawie naszego Klienta:
Zaloguj się teraz do Amazon Seller Central, kliknij w „view your case log”, wpisz nr sprawy i kliknij „go”. Później wciśnij przycisk „reply”, wklej kod i wyślij wiadomość. Teraz proces rejestracyjny powinien zakończyć się w 1-2 dni.
Rejestracji marki na Amazon – podsumowanie
Zastrzeżenie marki w programie Amazon Brand Registry pozwala:
- uzyskać profity sprzedażowe;
- skutecznie chronić swoją markę.
Aby skorzystać z tego programu musisz:
- posiadać zarejestrowany znak towarowy w odpowiednim urzędzie;
- zastrzec ten znak towarowy w Amazonie.
Zobacz również:
- Kto może złożyć sprzeciw wobec znaku towarowego?
- Wymyśliłem nazwę firmy. Czy mam do niej prawa autorskie?
- Jak zgłosić naruszenie prawa na Allegro? Usuń ofertę konkurenta!
- Międzynarodowa klasyfikacja towarów i usług – tych błędów unikaj
- Czy nazwę i logo firmy trzeba zastrzegać?
- Jak odzyskać domenę internetową? Szantaż domenowy
- Jak wygląda profesjonalne badanie znaku towarowego?
- Ile trwa zastrzeganie nazwy firmy?
FAQ
Co daje silniejszą ochronę – zastrzeżenie nazwy czy logo?
To zależy finalnie od tego jak konkurencja postanowi się do Ciebie przybliżyć. Każda z tych form ma swoje wady i zalety, dlatego dla pełnej ochrony najlepiej zarejestrować obie formy.
Jeśli jednak musisz wybrać jedną z opcji, uważam, że 👉 rejestracja nazwy firmy ma więcej korzyści. Dlaczego? Przede wszystkim:
🟢 Otrzymasz oficjalne potwierdzenie, że masz monopol na samą nazwę. A to oznacza, że nie jest ona określeniem opisowym.
🟢 Zabezpieczysz każdy adres domeny internetowej zawierający Twój znak towarowy. Unikasz tak rejestrowania 20 czy 30 odmian.
🟢 Nie musisz ponownie zgłaszać swojego znaku towarowego w przypadku zmiany logo, ponieważ nazwa pozostaje niezmieniona.
Zanim zgłosisz swój znak towarowy, wykonaj 🔎 prawną analizę marki. Dzięki niej dowiesz się, czy nie istnieją już podobne lub identyczne znaki, które mogą Cię zablokować.
Jakie korzyści przynosi firmie rejestracja znaku towarowego?
Nie ma lepszego sposobu na ochronę nazwy i logo jak rejestracja znaku towarowego ®️ w Urzędzie Patentowym. Taką strategię stosują międzynarodowe korporacje. Firmy z sektora MŚP mogą to zastosować na polskim rynku.
🟢 Dzięki takiej rejestracji masz pewność, że jesteś właścicielem swojej marki. Potwierdza to świadectwo ochronne, które jest niczym akt notarialny.
🔴 Eliminujesz ryzyka kradzieży marki. To popularny proceder wykorzystywany przez trolle patentowe. Lokalizują firmy, które swoich marek nie chronią i zastrzegają je na siebie. Później grożą pozwem, jeżeli nie zgodzą się odkupić tych praw.
🟢 Ograniczasz liczbę sporów. Informacja o tym, że markę chronisz znajdzie się w rejestrze Urzędu Patentowego. Każdy łatwo może to sprawdzić. Dzięki temu konkurencja wybiera nazwy bardziej różniące się od Twojej.
Super poradnik 😉
Dziękuję