– 1 –
Zapach świeżo ściętej trawy
Na terenie Unii Europejskiej udało się zarejestrować jeden zapachowy znak towarowy.
Chodzi o zapach świeżo ściętej trawy do oznaczania…

…piłek tenisowych.
Do tej pory ten znak był prawdziwym ewenementem ponieważ urzędy uznawały, że zapachu nie da się graficznie przedstawić. Co zaskakujące w tym przypadku wystarczył napis:

Od tego czasu nie udało się w Unii zarejestrować żadnego znaku zapachowego.
Powód? Zapachu nie da się w sposób jasny i czytelny przedstawić graficznie.
Co ciekawe, może się to zaraz zmienić.
Nowe przepisy dotyczące znaków towarowych powoli odchodzą od wymogu graficznego przedstawienia znaku.
– 2, 3 –
Wygląd stacji benzynowej
W Polsce zarejestrowany jest aktualnie taki oto znak towarowy:

Okazuje się więc, że to oznaczenie może pełnić funkcje wskazywania na pochodzenie określonych towarów.
I myślę, że można się z tym zgodzić.
Jeżeli jedziesz samochodem i z daleka widzisz stację benzynowa w charakterystycznych zielonych lub czerwonych barwach:

to od razu wiesz, że zbliżasz się do stacji BP lub ORLEN.
– 4, 5, 6, 7 –
Kolor „per se”
Wiele kontrowersji budzi rejestrowanie kolorów jako znaki towarowe. Pojawiają się głosy, że taka monopolizacja rynku przez jeden podmiot źle wpływa wolność gospodarczą.
Kolory nie jest łatwo zarejestrować i mogą sobie na to pozwolić jedynie bardzo rozpoznawalne marki. Najczęściej podaje się tutaj przykład koloru lila

dla czekolad Milka
oraz koloru pomarańczowego dla firmy ORANGE.

do oznaczania usług telefonii komórkowej.
Ja jednak znalazłem coś lepszego.
Autentycznie zarejestrowany kolor czarny

do oznaczania m.in. papieru toaletowego.
Poza tym jest również kolor jasno żółty

do oznaczania karteczek samoprzylepnych.
No i właśnie ten ostatni znak towarowy mocno mnie zaskoczył.
Kolor nie powinien być zarejestrowany jeżeli spełnia określoną funkcję techniczną. Np. kolor czerwony dla gaśnic. Karteczki samoprzylepne nie powinny być białe, bo znikną na tle lodówki. Z kolei gdyby były ciemne, napisy byłyby nieczytelne. Kolor jasno żółty wydaje się być idealny.
Pytanie więc, czy nie pełni on funkcji technicznej?
– 8 –
Hologram
Do absolutnych rzadkości należą przypadki zarejestrowania jako znaku towarowego hologramu. W Polsce udało się zastrzec taki oto znak towarowy:

do oznaczania m.in. kaset magnetofonowych
Dalsza część artykułu pod formularzem.
– 9 –
Wygląd Kostki Rubika
Do niedawna zarejestrowany, był moim zdaniem bardzo szkodliwy znak, przedstawiający wygląd kostki Rubika. O konsekwencjach przyznania ochrony na ten znak pisałem w artykule pt.: Kostka Rubika – kiedy znak towarowy jest lepszy od patentu. Na szczęście 10.11.2016 r. Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok, w którym unieważnił ochronę tego znaku.

do oznaczania puzzli 3D
Dlaczego ochrona tego trójwymiarowego znaku towarowego była szkodliwa? Ponieważ w praktyce dawała lepsze możliwości walki z konkurencją niż patent. Patent trwa maksymalnie 20 lat, a prawo ochronne na znak towarowy, sukcesywnie przedłużane , może trwać wiecznie.
Technologicznie, konkurencyjne kostki do gier logicznych zdecydowanie różniły się od „kostek Rubika”. Nie mogły jednak uciec od swojego wyglądu. A ten chroniony był(!) przez powyższy znak towarowy.
I Rubik egzekwował przysługujące mu prawa.
– 10 –
Klocek oraz ludzik LEGO jako znak towarowy
W kontekście powyższego warto wspomnieć, że kiedyś przez chwile chroniony był w Unii Europejskiej również znak przedstawiający klocek LEGO:

Po latach udało się go jednak unieważnić.
Zarejestrowany jest również charakterystyczny ludzik LEGO:

do oznaczania m.in. gier.
Konkurencja również próbowała ten znak unieważnić, ale jak na razie to się nie udało.
– 11 –
Wygląd sklepu APPLE
Kolejnym, dla wielu zaskakującym znakiem towarowym jest wystrój sklepu APPLE:

do oznaczania usług sprzedaży sprzętu elektronicznego.
Okazuje się, że salony tej firmy mają zawsze ujednolicony wygląd. Jest na tyle charakterystyczny, że postanowiono go chronić. Nie było to wcale proste, ale ostatecznie udało się wykazać, że to oznaczenie może być znakiem towarowym.
– 12 –
Czerwone podeszwy butów
Wracając jeszcze na chwilę do kolorów.
Z pewnością każda kobieta wie jaki projektant rozpropagował buty z czerwoną podeszwą. Christian Louboutin postanowił więc chronić ten swój znak rozpoznawczy. Czerwona podeszwa została zarejestrowana jako unijny znak towarowy.

do oznaczania obuwia na wysokich obcasach.
Konkurencja oczywiście próbowała ten znak unieważnić, ale jak widać nadal jest w mocy.
– 13, 14, 15, 16 –
Slogany reklamowe
Kolejną ciekawą kategorią znaków towarowych są slogany reklamowe.
Problem z ich rejestracją polega na tym, że często są określeniami ogólnoinformacyjnymi. W kilku słowach wskazują do oznaczania czego służą. Aby więc slogan mógł być zarejestrowany jako znak towarowy, musi mieć dostateczne elementy fantazyjne.
Mi szczególnie spodobało się kilka sloganów:
TWOJA WĄTROBA JEST W TWOICH RĘKACH
do oznaczania m.in. produktów farmaceutycznych
(R-263408)
MIŁOŚĆ OD PIERWSZEGO NAWOŻENIA
do oznaczania m.in. preparatów do użyźniania gleby
(R-224757)
Jeżeli oglądałeś trylogię filmów KAC VEGAS, to miej świadomość, że znakiem towarowym jest powiedzenie:
WHAT HAPPENS IN VEGAS STAYS IN VEGAS
do oznaczania imprez rozrywkowych
(US-3773529)
Podobnie zresztą jak zapowiedź konferansjera bokserskiego Michaela Buffera:
LET’S GET READY TO RUMBLE
do oznaczania m.in. odzieży
(US-75033678)
Na koniec zostawiłem najbardziej kontrowersyjne znaki towarowe.
W świetle prawa, nie rejestruje się znaków towarowych sprzecznych z porządkiem publicznym lub dobrymi obyczajami. Do takiej kategorii z pewnością należą wulgaryzmy. Problem w tym, że to, co kogo obraża jest kwestią indywidualną. Okazuje się, że Europa zachodnia jest dużo bardziej liberalna niż Polska.
Znaki wulgarne i naruszające dobre obyczaje
– 17 –
Do naszego Urzędu Patentowego zgłoszono do ochrony napój energetyczny:

ale ekspert był czujny i odmówił jego rejestracji 🙂
Powszechnie wiadomo, że jest to skrót od pewnego wulgarnego określenia policji. Kwestią drugorzędną jest to, czy napis ten występuje z błędem ortograficznym czy nie.
Jednak inny ekspert nie wykazał się na tyle czujnością i zarejestrował taki oto znak towarowy:

Nie wchodząc szczegóły, oznacza on właściwie to samo co skrót HWDP.
– 18 –
W Wielkiej Brytanii zarejestrowano z kolei taki oto sympatycznie wyglądający znak towarowy:

Jeżeli zastanawiasz się do oznaczania czego służy to już odpowiadam.

Do tekturowych toalet przenośnych.
To się nazywa kreatywność! 🙂
– 19, 20 –
W Polsce niedawno głośno było o tym, że Urząd Patentowy odmówił rejestracji dla znaku „Pożar w burdelu”. Ponoć ten znak naruszał dobre obyczaje. No to co powiesz na to, że na terenie Unii Europejskiej udało się zarejestrować takie oto znaki towarowe:

do oznaczania odzieży ze skóry

do oznaczania przyborów kuchennych
– 21 –
Najlepsze zostawiłem jednak na koniec 🙂
Taki oto znak towarowy został skutecznie zarejestrowany na rzecz Davida Guetty:

do oznaczania imprez i zabaw rozrywkowych.
Nie mam wątpliwości, że w Polsce nie udałoby się go zarejestrować, ale na zachodzie taka perełka przeszła 🙂
I to już ostatni znak, który chciałem Ci dzisiaj pokazać. Kto wie, może w przyszłości zrobię kolejne zestawienie. Zaskakujących rejestracji jest cała masa.
Zobacz również:
- Co oznacza TM przy logo?
- Narzędzie Ochrona Praw Marki na Facebooku
- Allegro usunęło moją ofertę. Jak ją szybko przywrócić?
- Dlaczego warto chronić markę firmy jako znak towarowy
- Co grozi za bezprawne używanie R w kółku?
- Jak sprawdzić czy logo nie jest plagiatem?
- Co daje zastrzeżenie znaku towarowego?
- Sprzeciw do rejestracji znaku towarowego
A to ciekawe, ten blog jeszcze nie jeden raz zaskoczy mnie swoimi wpisami. Pozdrawiam autora i życzę samych sukcesów.
Dziękuję Panie Tomaszu. A czytał Pan wpis o wulgaryzmach jako znakach towarowych?