Ile zapłacisz za zastrzeżenie nazwy?
Szerzej mówiłem o tym w ostatnich wpisach. Jeżeli interesuje Cię zastrzeżenie nazwy, musisz liczyć się z:
1) Opłatami urzędowymi
2) Opłatami za usługi rzecznika patentowego (jeżeli działasz przez pełnomocnika)
Ochrona przyznawana jest na 10 lat. Później, jeżeli chcesz utrzymać ją w mocy musisz opłacić kolejny okres ochronny. Teoretycznie więc Twoja ochrona może trwać wiecznie. Pod warunkiem oczywiście, że nie zapomnisz o jakimś terminie.
Przeświadczenie o tym, że zastrzeżenie nazwy jest drogie może wynikać z tego, że wszystkie opłaty należy uiścić jednorazowo. Płacisz więc raz na 10 lat. Nie ma żadnych opłat corocznych. Jeżeli korzystasz z usług rzecznika patentowego to również jego honorarium płaci się z góry.
Spójrz na opłaty z innej strony
Można na te koszty spojrzeć zupełnie inaczej. Jeżeli działasz przez pełnomocnika, to w standardowej sprawie koszt zastrzeżenia nazwy na Polskę nie powinien przekroczyć 3 tys. zł. Jeżeli tę kwotę podzielimy przez ilość lat czy miesięcy, to końcowa kwota nie będzie już tak straszyć.
- 3000 zł – koszt całkowity zastrzeżenia nazwy
- 300 zł – koszt roczny (po podzieleniu przez 10 lat)
- 25 zł – koszt miesięczny (po podzieleniu przez 12 miesięcy)
Przy zgłoszeniu na Unię Europejską koszty są większe i wraz z honorarium rzecznika patentowego mogą wynieść około 5500 zł. Co się jednak stanie, jeżeli jeżeli zrobimy podobną analizę jak wyżej?
- 5500 zł – koszt całkowity zastrzeżenia nazwy
- 550 zł – koszt roczny (po podzieleniu przez 10 lat)
- 46 zł – koszt miesięczny (po podzieleniu przez 12 miesięcy)
Zastrzeżenie nazwy na Unię to prawie dwukrotnie większy wydatek. Taka ochrona ma jednak niezaprzeczalną zaletę. Jednym zgłoszeniem obejmiesz ochroną 27 krajów. Jeżeli przyłączy się do nich Chorwacja, ochrona rozszerzy się i na ten kraj. Co to oznacza dla naszych kosztów miesięcznych?
1,70 zł – tyle statystycznie wyniesie koszt miesięczny za ochronę w jednym kraju UE
Oczywiście, to co zrobiłem to zabawa matematyczna.
Opłaty o których piszę, dotyczą jednak firm, a nie zwykłych obywateli. Firmy te często zatrudniają przynajmniej kilku pracowników. Ponoszą na nich stałe niemałe opłaty. Również osoby, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą płacą na ZUS ponad 1 tys. zł miesięcznie.
W tym kontekście procentowo koszty związane z ochroną znaku towarowego nie są aż tak dużym obciążeniem.
Skąd mit niebotycznych kosztach rejestracji?
Przeświadczenie o tym, że na ochronę logo stać tylko największe firmy wynika z faktu, że wszelkie opłaty trzeba uiszczać już na początku. Gdybyś musiał zapłacić abonament komórkowy na 10 lat do przodu, koszty wyszłyby ogromne. A jednak obecnie stawki za rozmowy telefoniczne są najniższe w historii.
Przedsiębiorcy często po prostu nie wiedzą czym są znaki towarowe i dlaczego warto je chronić. Dla wielu atrakcyjniejszą opcją będzie wydatek 120 zł miesięcznie na logo RZETELNEJ FIRMY, co ma cel jedynie marketingowy.
Ochrony znaku towarowego nie widać. Jeżeli więc przez 10 lat nikt nie będzie próbował zbliżyć się do twojej nazwy, możesz wręcz zapomnieć o tym, że ją zarejestrowałeś. Kiedy jednak pojawiają się problemy z nieuczciwą konkurencją, bardzo często właśnie to bagatelizowane świadectwo ochronne staje się skutecznym narzędziem prawnym. Zastrzeżenie nazwy w Urzędzie Patentowym ma więc niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa Twojej marki.
Zachęcam Cię również do obejrzenia tego nagrania:
Zobacz również:
- Strefa Marek Allegro. Wszystko co musisz o niej wiedzieć
- Naruszyłeś znak towarowy? Dowiedz się co może Ci za to grozić
- Ile trwa rejestracja znaku towarowego? Wszystko, co musisz wiedzieć
- Jak korzystać z klasyfikacji nicejskiej? Tych 9 błędów unikaj!
- Znak towarowy czy wzór przemysłowy? Co wybrać?
- Jakie są opłaty za zastrzeżenie znaku towarowego?
- Co daje rejestracja marki na Amazon? Korzyści o których nie wiedziałeś
- Jak fantazyjna powinna być grafika opisowego znaku towarowego?
Może nie chodzi tyle o koszty co Cel takiej ochrony… jakie są zagrożenia; jakieś prawdziwe przykłady kiedy brak patentu może Firmie zagrozić – oprócz tego że trzeba zmienić nazwę firmy