fbpx
Blog nagrodzony przez
Urząd Patentowy RP
Urząd Patentowy RP

Unijny znak towarowy powinien Cię zainteresować, jeżeli działasz w więcej niż jednym państwie UE. Jednym zgłoszeniem swoją firmową markę możesz chronić we wszystkich 27 krajach UE. To rozwiązanie oszczędzi Ci czas i pieniądze. Poza szeregiem plusów unijny znak towarowy ma moim zdaniem jeden duży minus…

Unijny znak towarowy, czyli co?

Abyś zrozumiał czym jest unijny znak towarowy opowiem Ci czym w ogóle jest znak towarowy. Spokojnie, pominę tutaj cytowanie definicji ustawowej. Swoim Klientom zawsze tłumaczę, że znakiem towarowym…

…jest oznaczenie, które musi dać się przedstawić w formie graficznej, a które nadaje się do odróżniania towarów i usług jednego przedsiębiorcy od takich samych towarów i usług innego przedsiębiorcy.

W praktyce znakiem towarowym jest najczęściej:

  • nazwa firmy np.: ORLEN;
  • firmowe logo np.:
Wspólnotowy znak towarowy "Biedronka" - CTM-004407243
EUTM-004407243
  • firmowy symbol np.:
Wspólnotowy znak towarowy - "APPLE" - CTM-001135409
EUTM-001135409

Dzięki tym oznaczeniom konsumenci mogą odróżnić towary/usługi powyższych firm od innych firm z branży. Przy czym rejestrując unijny znak towarowy nie uzyskujesz monopolu absolutnego na nazwę. Dokonując zgłoszenia musisz wskazać do oznaczania jakich towarów i usług Twój znak będzie używany.

I to w tym zakresie uzyskujesz ochronę.

Unijny znak towarowy od znaku krajowego różni się właściwie jedynie zasięgiem terytorialnym ochrony. Obejmuje ona wszystkie 27 krajów UE. Od wejścia Polski do Unii w 2004 r. dotyczy również naszego kraju.

Czasami przedsiębiorcom wydaje się, że unijny znak jest lepszy (ma silniejszą ochronę) niż znak krajowy.

Nie jest to prawdą! Choć znaki krajowe i unijne zastrzega się w innych procedurach to „ich siła” jest taka sama.

Unijny znak towarowy rejestruje się w Hiszpanii

Unijne znaki towarowe rejestruje się w EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) w Alicante w Hiszpanii. Możesz spróbować zrobić to samodzielnie lub skorzystać z pomocy rzecznika patentowego.

Unijny znak towarowy

Jeżeli uda Ci się przejść pomyślnie całą procedurę uzyskujesz 10-letnie prawo ochronne. Tym samym każda osoba, która będzie posługiwała się podobnym oznaczeniem naruszy Twój znak towarowy. Pod warunkiem oczywiście, że będzie oferowała podobne towary i usługi co Twoje.

Chodzi tutaj bowiem o wyeliminowanie niebezpieczeństwa pomyłki u konsumentów.

Przykładowo, jeżeli oferuję usługi prawne pod nazwa „MIKPOL” nie jest dla mnie konkurencją piekarnia o takiej nazwie. Oboje możemy legalnie posługiwać się takim samym określeniem.

Co więcej, oboje możemy takie znaki towarowe zarejestrować.

Z jakimi opłatami wiąże się rejestracja znaku?

Na blogu pisałem już ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy. Jeżeli chodzi o unijny znak towarowy opłaty wyglądają następująco:

  • 850 EUR – opłata podstawowa za jedną klasę
  • 50 EUR – opłata za drugą klasę towarów i usług
  • 150 EUR – opłata za każdą kolejną klasę.


Z kosztami rejestracji znaku krajowego i międzynarodowego zapoznasz się tutaj:

Pytanie czy to dużo czy mało?

Po przeliczeniu na złotówki otrzymujemy 3990 zł (850 EUR).

Wydaje się dużo.

Pamiętaj jednak, że ochronę prawną otrzymujesz na 10 lat.

Statystycznie daje Ci to więc:

3990 zł / 10 lat,
399 zł / rok,
– około 33 zł / miesiąc,
– około 1 zł / miesiąc – za 1 kraj.

Przyznasz, że z tej perspektywy koszty nie wydają się już na tak wysokie?

Dalsza część artykułu pod formularzem.

Unijny znak towarowy. Dlaczego warto go chronić?

1. Zyskujesz skuteczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją

Jeżeli zaczniesz odnosić sukces na rynku, nagle wiele firm będzie się chciało do Ciebie przybliżyć. Nagle ich nazwy „zupełnym przypadkiem” staną się podobne do Twojej. Często będzie to różnica jednej literki. Podszywanie się może również polegać na wykorzystaniu zbliżonej szaty graficznej. Powołując się na swój zarejestrowany znak towarowy możesz zmusić takie firmy do zaprzestania nieuczciwych praktyk.

2. Stajesz się realnym właścicielem swojej marki

Czasami przedsiębiorcy dostają tzw. wezwania do zaprzestania naruszania znaku towarowego. Co się okazuje. Przez kilka lat działali na rynku wykorzystując nazwę, którą zarejestrowano już jako znak towarowy.

Świadectwo ochronne - znak towarowy

Nieświadomie od początku łamali więc prawo.

Zadaj sobie teraz pytanie, czy wybierając nazwę dla swojej firmy sprawdziłeś wcześniej czy nie narusza ona cudzego znaku towarowego.

Rejestrując znak towarowy otrzymujesz świadectwo ochronne. Jest to niejako urzędowe poświadczenie, że jesteś właścicielem swojej marki. Tym samym nikt nie może zabronić Ci posługiwania się nią.

Jak zawsze tak i tutaj są pewne wyjątki.

3. Zyskujesz możliwość zarabiania na licencjonowaniu znaku towarowego

Rejestracja unijnego znaku towarowego przydaje Ci się szczególnie jeżeli działasz międzynarodowo. Możesz podpisać umowę licencyjną na jego wykorzystywanie z dystrybutorem w innym kraju. To łatwy sposób zarabiania na znaku towarowym. Ma również atut opisany przeze mnie w następnym punkcie.

4. Zyskujesz narzędzie do kontrolowania swoich zagranicznych dystrybutorów

Dystrybutor w obcym kraju może zarejestrować Twój znak towarowy na siebie.

To teoretycznie możliwe i w praktyce dość często się zdarza. Mało tego. Właściciele takich firm często uważają, że mają do tego pełne prawo. W końcu wkładają swój czas i pieniądze w promocję Twoich towarów. Próbują więc w ten sposób wzmocnić swoja pozycję biznesową. Jeżeli wasze drogi się rozejdą dystrybutor może zablokować sprzedaż Twoich towarów w swoim kraju.

odkręcanie tego na drodze sądowej może trwać latami.

Zawczasu rejestrując swój znak towarowy eliminujesz to zagrożenie.

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

O tym dlaczego warto zastrzec znak towarowy opowiadam w moim podcaście. Jeżeli nie wiesz, podcast to audycja dźwiękowa, którą możesz odsłuchać np. na telefonie.

Ten odcinek podsumowuje moje 10-cio letnie doświadczenia w kancelarii patentowej. Jeżeli zastanawiasz się czy taka podwyższona ochrona jest Ci potrzebna, posłuchaj historii firm, które o swoje marki musiały walczyć w sądzie.

>> Pobierz odcinek | Zobacz wszystkie odcinki
>> Odsłuchaj na: Apple Podcast | Spotify | Google Podcast | YouTube

Unijny znak towarowy. Podsumowanie

Ochrona unijnego znaku choć ma wiele atutów nie jest zwykłą formalnością. Unijny znak towarowy musi spełniać szereg wymogów, aby mógł być zarejestrowany. Jednym z ważniejszych jest ten, aby odróżniał się dostatecznie od znaków już zarejestrowanych. Szerzej pisałem o tym w artykule pt.: Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego.

W tym miejscu chciałbym Ci wskazać największe plusy i minusy jego ochrony.

TRZY PLUSY unijnego znaku towarowego

  1. Szybka rejestracja. Po około 4-5-ciu miesiącach od zgłoszenia.
  2. Jedno zgłoszenie – ochrona w 27 krajach (jest to dużo tańsze rozwiązanie niż rejestracja w każdy kraju osobno).
  3. Egzekwowanie prawa następuje w wyspecjalizowanych sądach.

Takie sądy znajdują się w każdym kraju UE. W Polsce jest to Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych. W takich sądach orzekają sędziowie, którzy mają wybitną wiedzę o znakach towarowych. Wyroki są więc przewidywalne.

JEDEN MINUS unijnego znaku towarowego

  1. Wpłacając 850 EUR nie masz pewności, że ochrona zostanie Ci przyznana.

Zgłaszając unijny znak towarowy musisz od razu uiścić opłatą urzędową. Może się jednak okazać, że będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Tak się stanie jeżeli ekspert z EUIPO uzna, że Twój znak nie kwalifikuje się do ochrony. Ewentualnie właściciel innego znaku towarowego skutecznie sprzeciwi się rejestracji.

W obu przypadkach bezpowrotnie stracisz swoje pieniądze!

Dużo lepiej wygląda to w procedurze polskiej. Tutaj ryzykujesz tylko 450 zł. Jeżeli otrzymasz decyzję o odmowie rejestracji, nie płacisz za 10-cio letni okres ochronny. Ryzykujesz więc dużo mniejsze pieniądze.

 

Zobacz również:

Oceń ten artykuł
5/5 według czytelników bloga

Chcesz 1000 EUR dofinansowania na ochronę marki?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych. Pomogę Ci uzyskać unijne dofinansowanie na ten cel.

zastrzezenie-nazwy-firmy-kancelaria-lech-q
ebook-o-ochronie-marki

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 1800 osób!

Zobacz również

Włącz się do dyskusji

Widać, że jest Pan prawdziwym ekspertem w swojej dziedzinie. Ja również w swojej pracy mam do czynienia z taką tematyką dlatego cieszę się, że jest taki blog jak Pański.

Rzeczy, o których Pan pisze są bardzo ważne i bardzo przydatne. Wielokrotnie spotykałam ludzi, którzy odnieśli sukces w danej branży i za jakiś czas inne firmy miały łudząco podobne logo, nazwy, strony internetowe i całą resztę. Przypadek? Nie sądzę 😉

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 575 999 410