Slider
15 Mar

Specjalista od ochrony marki. W czym może Ci pomóc?

Na blogu już od dawna opisuję co musisz wiedzieć o ochronie marki. O co zadbać rozpoczynając działalność gospodarczą. Jakich błędów unikać. Dziś czas na „krótkie” podsumowanie. Wskażę Ci w czym może Ci pomóc rzecznik patentowy jako ten specjalista od ochrony marki. No właśnie. Dlaczego powinieneś skierować swoje kroki właśnie niego?

 

Czy lekarz rodzinny zrobi operację stawu?

Moja mama miała kilka miesięcy temu nieszczęśliwy wypadek.

Mocno się poturbowała i miała problemy z barkiem. Ogólnie paskudna sprawa. Konieczna była operacja. W przeciwnym razie groziło jej stałe ograniczenie ruchów ręką. Nie mogła jej podnieść wyżej niż do brody.

Co zrobiliśmy?

Zaczęliśmy szukać specjalisty od chirurgii stawowej. Jeżeli miała iść pod nóż to do najlepszego lekarza. Znaleźliśmy takiego w Poznaniu. Historia kończy się szczęśliwie. Operacja się udała a rehabilitacja przebiega pomyślnie. Nie mięliśmy żadnych wątpliwości, że postąpiliśmy właściwie.

Opowiedziałem Ci tą historię aby wskazać jak ważna jest specjalizacja.

My prawnicy jesteśmy jak lekarze. Naszymi klientami często są firmy. O błędach medycznych jest zazwyczaj głośno. Czy podobne błędy popełniają prawnicy? Oczywiście. Najczęściej jednak nie usłyszysz o nich w mediach

 

Prawników od lekarzy różni jedna zasadnicza rzecz.

Nie słyszałem aby chirurg zajmował się pediatrią. Ewentualnie neurolog chirurgią naczyniową. Część prawników nie przejmuje się jednak takimi ograniczeniami.

Zajmują się absolutnie wszystkim.

 

Dziś rozwód, jutro sprawa karna a pojutrze rejestracja znaku towarowego. To tak jakby moja mama poszła do lekarza rodzinnego a on zgodziłby się jej zrobić operację stawu. No bo czemu by nie? Ma przecież tytuł lekarza.

Niech cię nie zaślepi tytuł zawodowy. To, że ktoś jest adwokatem lub radcą prawnym nie znaczy, że zna się na każdej sprawie. Jeżeli źle wybierzesz zapłacisz prawnikowi te 2 tys. zł a on dopiero będzie się uczył na Twojej sprawie.

To chyba jeden z niewielu przypadków kiedy „uczniowi” płaci się za naukę.

Na rynku prawniczym jest ciasno i widzę, że takich sytuacji jest coraz więcej.

 

Specjalista od ochrony marki

Zlokalizowałem problem. Jakie widzę rozwiązanie?

Specjalizacja, specjalizacja i jeszcze raz specjalizacja.

Zobacz jakie to daje korzyści obu stronom.

Mamy adwokata specjalistę w rozwodach. Po 10 latach ma ogromną wiedzę i doświadczenie. Przez ten czas popełnił wszystkie możliwe błędy (lub widział błędy kolegów). Po prostu wie czego nie robić.  Co działa a co nie działa. Ma gotowy know how i sprawdzone (dopieszczone) wzory pism. Jest wstanie obsłużyć klienta szybciej i lepiej niż prawnik, który takie sprawy prowadzi rzadko.

Zyskuje prawnik bo:

1. Dostaje do prowadzenia sprawy w których czuje się mocny (komfort).
2. Jest w stanie szybciej obsłużyć klienta niż konkurencja.

Zyskuje klient bo:

1. Otrzymuje usługę wyższej jakości.
2. Usługa może być tańsza niż u konkurencji.

Mamy więc sytuację win-win.

Dwie strony zyskują.

Rzecznik patentowy to specjalista od ochrony marki.

Zawierając nowe znajomości zdarza mi się wspominać o pracy. Wiele osób pyta mnie wtedy czym w ogóle zajmuje się rzecznik patentowy. Kiedy mówię, że pomagam rejestrować znaki towarowe są zdziwieni. Jakoś przyjęło się, że sprawami prawnymi zajmują się ogólnie prawnicy.

Ludzie kojarzą zawód rzecznika patentowego z patentami albo wcale.

 

Na moim blogu staram się więc nieco edukować czytelników. To prawda, że rzecznik patentowy zajmuje się wynalazkami.

Jest to jednak jedynie część naszej codziennej pracy.

Tak się składa, że niemal każda firma posługuje się jakąś nazwą. Nie każda jest tak innowacyjna aby chronić wynalazek. Siłą rzeczy na co dzień najczęściej zajmujemy się znakami towarowymi. Po zarejestrowaniu 100, 500 czy 1000 znaków z pewnością można więc powiedzieć – tak, rzecznik patentowy to specjalista od ochrony marki.

To niejako przychodzi w następstwie praktyki. Rzecznik patentowy jest przygotowywany do niej na 3 letniej aplikacji. Przez ten czas jesteśmy uczeni wszelkich spraw związanych ze znakami towarowymi. Nasze praktyki obejmowały zajęcia w każdym departamencie Urzędu Patentowego RP. Widzieliśmy na żywo pracę tamtejszych ekspertów. Rozmawialiśmy z nimi, uczyliśmy się od nich. Inne praktyki odbywały się w sądach gdzie uczono nas jak skutecznie dochodzić roszczeń.

A jak to wygląda u adwokatów i radców prawnych?

Również mają 3 letnią aplikację.

W jej trakcie zdobywają bardzo ogólną wiedzę właściwie z każdej dziedziny prawa. Z racji ogromu materiały nie ma czasu na specjalizacje. Ta pojawia się u nich w następstwie praktyki zawodowej. Jedna osoba wybiera prawo pracy inna prawo rodzinne. Z tego co wiem, zajęcia z własności przemysłowej obejmują kilkanaście godzin wykładów. U nas są to 3 lata zajęć.

 

Co chcę przez to powiedzieć.

Jeżeli trafisz do kancelarii prawnej ściśle specjalizującej się w ochronie marki, to najprawdopodobniej zostaniesz dobrze obsłużony. Jest to jednak następstwo praktyki w danej dziedzinie, mozolnego pogłębiania wiedzy i doświadczenia.

Sam tytuł zawodowy niczego jednak nie gwarantuje.

 

Fot. 1 - Specjalista od ochrony marki

W czym Ci pomoże specjalista od ochrony marki?

Z rzecznikiem patentowym warto się  skonsultować na każdym etapie rozwoju marki. Szczególnie jeżeli jesteś dopiero na etapie jej wymyślania. Ustrzeżesz się dzięki temu przed wieloma błędami. Poniżej przedstawie Ci model idealny współpracy:

 

przedsiębiorca => specjalista od ochrony marki

 

1 – Będzie asystował przy narodzinach marki.

Jaka jest rola rzecznika patentowego przy tworzeniu marki? Dość istotna. Jeżeli masz do wyboru kilka nazw rzecznik patentowy jest w stanie wskazać Ci tą najlepszą z punktu widzenia prawa. Niektórych nazw w ogóle nie można chronić. Chodzi o określenia ogólnoinformacyjne. A uwierz mi wielu wiele firm popełnia ten błąd (jak choćby opisany przeze mnie PolskiBus). Zdarza się również, że dana nazwa jest już przez kogoś zastrzeżona. Wykonując badanie zdolności rejestrowej znaku szybko można taką nazwę zlokalizować.

Specjalista od ochrony marki doradzi Ci, które określenie od strony prawnej ma największą szansę na rejestrację w Urzędzie Patentowym. Razem z marketingowcem pozwoli to wybrać idealną nazwę. Z jednej strony będzie  atrakcyjna dla konsumentów z drugiej silna od strony prawnej.

2 – Zajmie się formalnościami przy rejestracji znaku towarowego.

Rzecznik patentowy może w Twoim imieniu przeprowadzić całą procedurę rejestracji znaku. Będzie trzymał rękę na pulsie. Co ważne, przygotowując wszelkie formalności pomoże wybrać najlepszą formę ochrony. Widząc gdzie mogą wystąpić przeszkody w rejestracji postara się je obejść. Pomoże Ci ocenić na jakie terytorium powinno być dokonane zgłoszenie oraz w jakiej formie. Ustali czy lepiej chronić firmową nazwę czy logo.

W przypadku jakichkolwiek problemów będzie korespondował z ekspertami w Twojej sprawie. Z przymrużeniem oka można powiedzieć, że będzie dla Ciebie „walczył” 🙂

Specjalista od ochrony marki - rzecznik patentowyDzięki uprzejmości Sylwucharysuje.pl

 

3 – Przypilnuje za Ciebie wszelkich terminów do wniesienia opłat.

W procesie rejestracji znaku towarowego kilkakrotnie należy dokonać płatności. Jeżeli przegapisz jakiś termin nie dostaniesz ochrony. Sama ochrona również jest ograniczona w czasie. Twa 10 lat. Urząd Patentowy nie przypomina o upływającym terminie na wniesienie opłaty.

W tym aspekcie WSA w wyroku z 9.11.2011 r., (VI SA/Wa 1748/10) zauważył, że:

[…] uprawniony winien nieprzerwanie czuwać nad prawidłowym i terminowym wypełnianiem ciążących na nim obowiązków, zwłaszcza będąc świadomym negatywnych konsekwencji ich zaniedbań. Uiszczanie corocznych opłat za ochronę wynalazku ma charakter cykliczny, zatem dopełnienie obowiązku ich uiszczania nie jest zdarzeniem wpadkowym i nieregularnym, lecz stałym i dającym się zaliczyć do zwykłych czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Jaka jest pewność, że po 10 latach będziesz pamiętał o przedłużeniu ochrony? Specjalista od ochrony marki w Twoim imieniu wszystkiego dopilnuje. Być może wydaje się to czynnością dość prostą, jednak jest szalenie ważna i odpowiedzialna. Wyobrażasz sobie, że wygasa ochrona znaku towarowego, który jest wart miliony?

4 -Będzie obserwował działania konkurencji.

Wiosną 2016 r. zmienia się w Polsce procedura rejestracji znaków towarowych. Szeroko opisałem wszystko w artykule pt.:

Sprzeciw do rejestracji znaku towarowego„.

Procedura będzie nie tylko szybsza ale i prostsza. Ma to jednak jeden zdecydowany minus. Będzie można zarejestrować każdy znak towarowy, chyba, że ktoś złoży sprzeciw. Jeżeli tego sprzeciwu nie będzie ochrona musi być przyznana.

Tym samym to na Ciebie ustawodawca przerzucił obowiązek kontrolowania co jest zgłaszane do ochrony. Specjalista od ochrony marki może Cię w tym wyręczyć. Systematycznie przeglądając rejestry szybko wyłapie działania konkurencji.

5 – Dochodzenie roszczeń od naruszycieli.

W zakresie własności przemysłowej (a więc i znaków towarowych) rzecznik patentowy ma przed sądami takie same uprawnienia jak radca prawny czy adwokat. Jeżeli ktoś naruszył twój znak towarowy rzecznik patentowy może być Twoim pełnomocnikiem w procesie.

6 – Bieżące konsultacje.

Na koniec coś co jest bardzo pomocne dla przedsiębiorców.

Prowadząc działalność gospodarczą prędzej czy później będziesz potrzebował fachowej porady prawnej. Jeżeli współpracujesz z rzecznikiem patentowym wystarczy krótki telefon by rozwiązać Twój problem. Często dostaję od klientów pytania:

– jak używać cudzy znak towarowy,
– co można sprowadzać z Chin,
– jak zabezpieczyć się przed nieuczciwą konkurencją.

 

Jak widzisz miało być „krótkie” podsumowanie, ale mi nie wyszło 🙂

Mimo wszystko mam nadzieję, że dzisiejszy wpis dał Ci dużo do myślenia. Sam bardzo mocno działam w swoim życiu wg. zasady specjalizacji. Często korzystam z usług zaprzyjaźnionych radców prawnych czy adwokatów w zakresie spraw w których są mistrzami. Po co mam się zastanawiać czy jakąś umowę napisałem poprawnie, kiedy tą pewność mogę sobie kupić. Po prostu zlecając konkretną usługę specjaliście.

 

Fot. 1Giacomo Carena via Foter.com / CC BY-ND
 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 10 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Mikołaj Marzec 15, 2016 o 09:04

Mikołaju,
jak zwykle 100% merytorycznego mięsa :)) Bardzo przyjemnie się to czyta. Będę podsyłał swoim klientom ten artykuł.

Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów, fajnych artykułów i filmów!

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 15, 2016 o 09:41

Dzięki.
Warto szerzyć przydatną wiedzę 🙂
Pozdrawiam

Odpowiedz

Ewa Fabian Marzec 15, 2016 o 09:48

Poleciłam na Twitterze, pełna zgoda z tymi tezami. Specjalizacja, specjalizacja i jeszcze raz specjalizacja!

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 15, 2016 o 11:52

Dziękuję 🙂
Niech ten artykuł idzie w świat.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Konrad Marzec 15, 2016 o 10:41

Specjalizacja jest kluczem do sukcesu. Istnieje także pojęcie hiperspecjalizcji, czyli bycia specem w bardzo wąskiej dziedzinie, np. ortopeda specjalizujący się w stawach łokciowych, rzecznik patentowy specjalizujący się w ochronie marek z branży FMCG. Sam widzę z własnego doświadczenia, że będąc specjalistą od tworzenia nazw sprawniej zdobywam klientów i realizują zlecenia, niż gdybym brał „wszystko co popadnie” z obszaru marketingu i reklamy.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 15, 2016 o 11:58

Dzięki za komentarz Konradzie. Przy rzecznikach patentowych lepiej to widać na tematach technicznych. Np. jeżeli rzecznik jest biotechnologiem i tego typu wynalazkami się zajmuje. Jeżeli tylko przebije się z tą informacja do przedsiębiorców z głodu nie umrze 🙂

Odpowiedz

Wojtek Marzec 16, 2016 o 09:19

Nic dodać, nic ująć. Magia specjalizacji. Obserwuję to również po sobie. Gdybym chciał zajmować się wszystkim, w tak młodym wieku nie miałbym szans na rynku. Ponieważ jednak wybrałem specjalizację, w ramach której zrozumienie technologii i Internetu jest bardzo ważne, jestem w stanie skutecznie konkurować z kancelariami.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 16, 2016 o 21:11

Czyli rezygnując z większości spraw a skupiając się na jednej ich kategorii wychodzi się na tym lepiej. Tylko oczywiście nie wystarczy powiedzieć jestem specjalistą od prawa rodzinnego tylko aktywnie w tym zakresie działać. Tak jak Ci Wojtku pisałem na Facebooku specjalizacja to dobry pomysł dla młodych prawników. Tylko wszystko trzeba robić z głową.

Odpowiedz

Patryk Marzec 21, 2016 o 17:03

Mam pytanie, czy dla mniejszych firm taka oferta jest także opłacalna? Mam na myśli firmę, która generuje maksymalnie 15 tysięcy zysku miesięcznie.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 22, 2016 o 10:11

Panie Patryku.
Nasi klienci są odbiciem gospodarki. 3/4 z nich to mali i średni przedsiębiorcy. Znaki towarowe wbrew pozorom nie rejestrują jedynie firmy duże. One zgłaszają całe ich rodziny. Za to mały przedsiębiorca rejestruje firmową nazwę lub logo po czym po 10 latach jedynie taką ochronę przedłuża. Odpowiadając na Pana pytanie, jeżeli tylko uważa Pan że ochrona własnej marki jest tego warta to rejestracja znaku towarowego, nawet z pomocą rzecznika patentowego nie stanowi ceny zaporowej. Jeżeli potrzebuje Pan więcej informacji to proszę do mnie napisać na mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: