Slider
5 Wrz

Renomowane znaki towarowe. Czyli duży może więcej!

Z pewnością kojarzysz takie renomowane znaki towarowe jak Apple, Coca Cola czy BMW. To najczęściej marki warte miliardy dolarów. A jest to następstwem wysokiej sprzedaży, intensywnej reklamy czy dobrej opinii wśród konsumentów. Jest w nich jeszcze coś szczególnego. Renomowane znaki towarowe korzystają z podwyższonej ochrony prawnej. Wszystko wyjaśniam w poniższym artykule.

 

Renomowane znaki towarowe. Dlaczego duży może więcej?

Renomowane znaki towarowe dysponują silniejszą ochroną niż znaki zwykłe.

Właściwie można powiedzieć, że każdy nowo zgłoszony znak jest znakiem zwykłym.

Miano renomowanego znaku towarowego uzyskuje dopiero w następstwie jego używania. I to tylko w szczególnych przypadkach.

Zgłaszając do ochrony zwykły znak towarowy, musisz wskazać do oznaczanie czego ma on służyć. Jeżeli prowadzisz restaurację, wskazujesz usługi restauracyjne. I w ramach tych usług uzyskujesz monopol prawny na to oznaczenie.

 

Tymczasem:

Renomowane znaki towarowe chronione są również w zakresie towarów lub usługi niepodobnych.

 

Przykład:

Chcę wprowadzić na rynek nowy model samochodu.

Jeżeli nazwę go Coca Cola, to dużo łatwiej znajdę na niego nabywców. Formalnie prawo ochronne na znak towarowy Coca Cola nie obejmuje samochodów. Mimo wszystko, powołując się na renomę tego znaku Coca Cola łatwo zakazałaby mi sprzedawania takich towarów.



Poniżej ordynarne przykłady naruszeń znaków renomowanych:

Renomowane znaki towarowe - przykłądy naruszeń.IE9 – Sun Care.
Zero skojarzeń z Internet Explorer 🙂

 

Renomowane znaki towarowe - przykłady naruszeń1aRybka SNICKERS w sosie pomidorowym.

 

"Renomowane<brWD40 – tylko dla prawdziwych mężczyzn.

 

I na koniec, coś z naszego polskiego podwórka:

Renomowane znaki towarowe - przykłady naruszeń3a

Jak rodzą się renomowane znaki towarowe?

Kluczowe pytanie to oczywiście: kiedy znak towarowy nabywa renomę?

Ewentualnie gdzie jest granica, po przekroczeniu której, zwykły znak towarowy, staje się renomowanym znakiem towarowym?

 

Przepisy nie definiują tego pojęcia.

Trzeba się posiłkować orzeczeniami sądów europejskich i polskich. Wskazały one szereg wymogów, które muszą być spełnione, aby wykazać renomę znaku.

 

1 – Renomowany znak towarowy musi być zarejestrowany.

Aby w ogóle myśleć o wzmocnionej ochronie znaku, ten musi być zarejestrowany w odpowiednim urzędzie patentowym. Jeżeli więc jakiś przedsiębiorca mówi, że jego znak towarowy jest renomowany, bo np. jest rozpoznawalny na rynku, a faktycznie go nie chroni, to o żadnej wzmocnionej ochronie nie może być mowy.

Taki znak może korzystać z ochrony jako znak powszechnie znany, ale o tym więcej powiem Ci w kolejnym artykule.

 

2 – Renomowany znak towarowy musi być znany znacznej części odbiorców.

W orzecznictwie unijnym dominuje tutaj kryterium ilościowe. Należy jednak pamiętać przy tej okazji o trzech rzeczach.

  • rozpoznawalność znaku bada się wśród jego odbiorców, czyli nabywców określonych towarów lub usług. To ważne, bo w niektórych przypadkach zdecydowanie zawęża to liczbę osób, które muszą znak kojarzyć.

Jeżeli mówimy o marce mleka, to ilość potencjalnych konsumentów jest ogromna. Jeżeli jednak znak służy do oznaczania maszyn rolniczych, grono odbiorców jest ograniczone właściwie do rolników.

  • znak powinien być rozpoznawalny przez odbiorców, ale na znacznym terytorium kraju. Wysoka znajomość danego znaku w Warszawie i okolicach nie wystarczy do uznania renomy.
  • Ta znaczna znajomość znaku wśród odbiorców nie jest dokładnie określona. Z pewnością jej stopień nie musi być wysoki (czyli ponad 50%).

 
Ciekawostka:

Opierając się jedynie na kryterium ilościowym, za renomowany znak towarowy można by uznać znak AMBER GOLD. Formalnie bowiem, jest to zarejestrowany unijny znak towarowy.

No i kto o nim nie słyszał 🙂

Renomowany znak towarowy - Amber GoldEUTM-010928513

 

3 – Ocena istotnych okoliczności sprawy.

Europejskie orzecznictwo wskazuje, że przy analizie czy znak towarowy jest renomowany, należy wziąć pod uwagę również takie kryteria jak:

– udział znaku w rynku
– wielkość nakładów na promocję
– intensywność, zasięg geograficzny używania znaku
– okres jego używania
– jakość oznaczonych towarów

 

4 – Ocena cech jakościowych.

W polskim orzecznictwie poza kryterium ilościowym, renomowane znaki towarowe muszą posiadać określone cechy jakościowe. Chodzi o:

– prestiż;
– siłę przyciągania;
– wartość reklamową, oraz
– przekonanie odbiorców o świetnych cechach towarów opatrzonych tym znakiem.

 

W tych okolicznościach, AMBER GOLD nie zostałby uznany za renomowany znak towarowy.

 

Wymóg spełnienia określonych cech jakościowych wzbudza wiele dyskusji. Zauważ, że część znaków niejako z definicji wykluczonych jest wtedy z renomy. Ciężko mówić o prestiżu czy sile przyciągania znaków przeznaczonych do oznaczania kremu na hemoroidy czy usług pogrzebowych.

 Renomowane znaki towarowe - zakres ochrony.

Przed czym chronią renomowane znaki towarowe?

1 – Ochrona przed pasożytnictwem.

Chodzi o sytuację, kiedy przedsiębiorca posługuje się oznaczeniem, które odbiorcy kojarzą z renomowanym znakiem towarowym. Na takie oznaczenie przenoszone są więc te pozytywne skojarzenia. A to zdecydowanie ułatwia sprzedaż.

Dochodzi więc do występowania nienależnych korzyści.

Te skojarzenia ze znakiem renomowanym sprawiają, że podmiot korzystający ze znaku nie musi ponosić nakładów na reklamę.

 
Ciekawostka:

Skojarzenie z renomowanym znakiem towarowym nie zawsze łatwo wykazać. W Polsce nadal zarejestrowany jest taki oto znak przeznaczony do oznaczania… m.in. okien i drzwi:

Renomowane znaki towarowe - ROLEX1R-107547

Podjęto nawet próbę jego unieważnienia, ale nieskuteczną 🙂

 

 2 – Ochrona przed rozwodnieniem znaku towarowego.

Chodzi o sytuację, gdy w wyniku występowania na rynku podobnych znaków, wcześniejszy znak towarowy nie kojarzy się w sposób natychmiastowy, z towarami dla których był zarejestrowany.

Świetnie ujął to nowojorski prawnik Frank Schechter:

Jeżeli dopuścimy restauracje marki Rolls-Royce, kawiarnie marki Rolls-Royce, spodnie marki Rolls-Royce i cukierki marki Rolls-Royce, to za 10 lat nie będzie już marki Rolls-Royce.

W tym konkretnym przykładzie ta renomowana marka samochodów zostałaby zdegradowana do pozycji zwykłego znaku towarowego.

 

3 – Ochrona przed degradacją renomy.

Chodzi o sytuację, kiedy towary, do oznaczania których służy znak przez osobę 3-cią, posiadają cechę, która może wywierać negatywny wpływ na wizerunek renomowanego znaku towarowego.

 

Przykład:Renomowane znaki towarowe - Chanel

Mamy znane wszystkim perfumy marki Chanel.

Na rynku jednak pojawia się marka Chanell do oznaczania… trutki na szczury.

Utrzymywanie się na rynku takich towarów, będzie negatywnie oddziaływać na atrakcyjność tego renomowanego znaku towarowego.

 

Podsumowując:

Za renomowane znaki towarowe mogą być uznane znaki znane znacznej części odbiorców.

  • Jeżeli jednak dotyczą towarów z jakiejś niszy, ilość tych odbiorców może być stosunkowo mała.
  • Zasięg terytorialny musi obejmować znaczną część danego kraju. Znów jednak nie musi to być całe terytorium.
  • Nie ma również określonej procentowo ilości odbiorców, którzy muszą kojarzyć taki znak. Tym samym rozpoznawalność poniżej 50% może wystarczyć do udowodnienia renomy.

Jak widzisz, renomowane znaki towarowe to nie tylko marki typu Coca Cola.

W określonych przypadkach, kiedy mamy niszowy rynek, znak który ten rynek zdominował może być uznany za renomowany. Oczywiście wykazanie tego to nie lada wyczyn, ale da się to zrobić.

A jeżeli to się uda, to marka może korzystać z rozszerzonej ochrony.

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Michał Wrzesień 5, 2016 o 12:39

Super. Wreszcie ktoś potrafił to w jasny i zrozumiały sposób wyjaśnić. Dziękuję 🙂
PS. Jestem zaskoczony, że za renomowaną markę może być uznana firma dużo mniejsza niż światowi giganci.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 5, 2016 o 19:52

Ponoć jasno daną kwestię jest w stanie wyjaśnić tylko ktoś kto to rozumie. Strasznie się cieszę, że mi się to udało 🙂
Tą renomę formalnie udowadnia się w trakcie procesu sądowego tak więc kto wie czy nie pojawią się jakieś ciekawe sprawy w przyszłości. Np. w zakresie renomy marki teleskopów. Krąg odbiorców zakładam będzie wąziutki 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Wrzesień 6, 2016 o 12:29

Kolejny świetny artykuł. Ja swój znak towarowy mam już zarejestrowany. Mam jednak jedno pytanie. Mianowicie jak określa się badaną grupę odbiorców? Czy jest to prawnie uregulowane i czy jest to warunek konieczny do uzyskania renomy znaku towarowego?

pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 6, 2016 o 12:55

Przy udowadnianiu renomy jest to warunek konieczny. Tym odbiorcą jest osoba, która jest lub może być zainteresowana skorzystaniem z usługi lub nabyciem towaru. Jest to oczywiście kwestia dyskusyjna, ale mniej więcej każdy jest sobie w stanie wyobrazić, że nabywcą samochodów nie jest dziecko ani 90 letni staruszek. Tak jak już pisałem w odpowiedzi dla Michała, wszystko rozstrzyga się w sądzie.

Odpowiedz

Mikołaj Wrzesień 6, 2016 o 13:14

Dziękuję za odpowiedź 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: