Slider
19 Wrz

Powszechnie znane znaki towarowe. Czyli ochrona nawet bez formalnej rejestracji.

Powszechnie znane znaki towarowe, to znaki znane min. 50% konsumentów. W przeciwieństwie jednak do znaków renomowanych, nie są one zarejestrowane. Wykazując powszechną znajomość swojego znaku, możesz korzystać z ochrony prawnej równej znakom zarejestrowanym. Nie jest to jednak takie proste.

 

Powszechnie znane znaki towarowe nie występują często.

W znaczeniu prawnym (a nie potocznym), powszechnie znane znaki towarowe spotykane są dość rzadko. Jak napisałem we wstępie, są to znaki, które:

  • nie są formalnie zarejestrowane w odpowiednim Urzędzie Patentowym, oraz
  • są znane przynajmniej połowie potencjalnych odbiorców.

 

Firmy, które posiadają marki, na których zarabiają krocie , szybko je rejestrują.

I to najczęściej od razu w kilku odmianach.

Może jednak dośjć do sytuacji, że dany przedsiębiorca intensywnie promuje swój znak towarowy w wielu krajach, ale nie chroni go na całym świecie.

 

Przykład:

Fizycznie pierwsze butelki Coca Coli do Polski trafiły w 1957 r. Już wtedy ta marka była u nas powszechnie znanym znakiem towarowym. Gdyby ten znak nie był zarejestrowany, właśnie dzięki tej popularności i tak korzystałby z ochrony prawnej.

Niemniej to tylko „gdybanie”. Jak sprawdziłem, Coca Cola od prawie 90 lat ma u nas chroniony taki oto znak:

Powszechnie znane znaki towarowe - Coca ColaR-013871

Ciekawostka:

Niedawno w mediach pojawiła się informacja, że APPLE przegrał proces w Chinach o znak towarowy IPHONE. Azjatycka firma zarejestrowała ten znak w 2007 r. do oznaczania akcesoriów skórzanych.

Co istotne, Apple pierwszy model rewolucyjnych telefonów wprowadził dopiero w 2009 r.

Tym samym, w momencie kiedy chiński przedsiębiorca dokonywał zgłoszenia, IPHONE nie był ani powszechnie znanym znakiem towarowym, ani tym bardziej renomowanym znakiem towarowym.

 

Chińczyk łatwo się obronił i nadal produkuje takie oto towary:

Powszechnie znane znaki towarowe - IPHONE1

 

Kiedy powstają powszechnie znane znaki towarowe?

Tak jak przy renomowanym znaku towarowym, tak i tu trzeba zadać sobie pytanie:

kiedy zwykły znak przekształca się w znak towarowy powszechnie znany?

Na pewno nie jest to proces szybki.
 
Powszechnie znane znaki towarowe muszą spełniać określone wymogi.

1 – Muszą być używane w funkcji znaku towarowego.

Takie oznaczenia muszą być używane w obrocie do oznaczania towarów lub usług.

Przykładowo, jeżeli ktoś ma bardzo popularnego bloga, pod którym jednak nic nie oferuje, to nie używa jego nazwy w funkcji znaku towarowego.

Tak by jednak było, gdyby przy blogu działał sklep np. z winami pod tą samą nazwą.

 

2 – Muszą być znane powszechnie wśród potencjalnych odbiorców.

  • Oznacza to znajomość wśród ponad 50% odbiorców. Jest to więc wyższe kryterium niż przy znakach renomowanych. Można więc powiedzieć, że trudniej udowodnić powszechną znajomość znaku niż jego renomę.
  • Przy czym odbiorcami są osoby zainteresowane nabyciem towarów bądź usług oznaczonych tym znakiem.

W zależności od rodzaju towarów, liczba osób, która musi znać dany znak, może być różna. W przypadku marki mleka będzie to prawie każdy. Jednak przy marce ciągnika rolniczego, tą znajomość wystarczy wykazać wśród rolników.

  • Powszechnie znane znaki towarowe muszą być znane na całym terytorium państwa lub na znacznej jego części.

 

 3 – Nie ma konieczności wykazywania wysokich cech produktów.

Polskie orzecznictwo jako jeden z elementów wymaganych do uznania znaku za renomowany uznaje wysoką jakość towarów lub usług oznaczonych tym znakiem. Takiego wymogu nie muszą spełniać powszechnie znane znaki towarowe.

Co więcej, dany towar fizycznie nawet nie musi występować w naszym kraju.

Jeżeli w wyniku intensywnej reklamy dany znak byłby znany większości odbiorców w Polsce, to objęty byłby ochroną. W sporze ALLPE-a, IPHONE nie był ani reklamowany, ani oferowany przed 2007 rokiem, więc tej powszechnej znajomości ani renomy nie udało się wykazać

Znaki powszechnie znane VS. renomowane.

To, co różni powszechnie znane znaki towarowe od znaków renomowanych to:

zakres ochrony

 

Te pierwsze, chronione są bowiem jedynie w zakresie towarów i usług, do oznaczania których są używane. Znaki renomowane z kolei, chronione są również w zakresie towarów i usług niepodobnych.

 

Ich ochrona jest więc silniejsza (szersza).

 

Jest jednak prosty sposób aby powszechnie znany znak towarowy przekształcić w znak renomowany. Wystarczy go zarejestrować. Wymóg rozpoznawalności przy znakach renomowanych jest niższy niż przy znakach powszechnie znanych. Dzięki takiej rejestracji będziemy mogli korzystać z podwyższonej ochrony prawnej.

Oczywiście również to nie jest takie proste.

W ewentualnym sporze, zawsze będziemy musieli udowodnić renomę lub powszechną znajomość naszego znaku.

Podsumowując.

Za powszechnie znane znaki towarowe mogą być uznane znaki znane ponad 50% potencjalnych odbiorców.

  • Tacy odbiorcy to osoby zainteresowane nabyciem danych towarów/usług.
  • Znaki te muszą być używane na znacznym terytorium danego kraju.
  • Znaki te muszą być używane w funkcji znaku towarowego (czyli do oznaczania towarów lub usług).
  • Znaki te nie mogą być zarejestrowane w Urzędzie Patentowym.

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: