Slider
1 Gru

Kolor jako znak towarowy. Czy przedsiębiorca może uzyskać monopol prawny na barwę?

Kiedy powiem „znak towarowy” pewnie pomyślisz o ochronie nazwy/logo firmy. Znakiem może być jednak każde oznaczenie, które nadaje się do odróżniania towarów lub usług. Firmy do promocji często używają określonych kolorów (patrz – Orange). Pytanie więc czy taki kolor można zmonopolizować? Czy da się go zarejestrować jako znak towarowy? Tak! Jest to jednak niezwykle trudne.

 

 

Na czym polega problem z rejestracją kolorów?

Pojęcie znaku towarowego jest szerokie. Ustawa Prawo własności przemysłowej mówi:

Art. 120. 1.

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa.

Katalog znaków towarowych jest więc otwarty.

Przedsiębiorcy najczęściej rejestrują:

firmową nazwę (słowny znak towarowy);
firmowe logo (słowno-graficzny znak towarowy).

Znany jest nawet przypadek zarejestrowania zapachu świeżo ściętej trawy dla piłek tenisowych. Należy to jednak traktować raczej jako ciekawostkę niż regułę, że zapach można chronić. Aby jakieś oznaczenie np. kolor, mogło być znakiem towarowym musi:

– dać się przedstawić graficznie, oraz
– nadawać się do odróżniania towarów/ usług.

Z graficznym przedstawieniem koloru sobie poradzono. Jak zobaczysz poniżej najczęściej jest to kwadrat/ prostokąt o jednolitej barwie. I urzędy to akceptują. Pomimo faktu, że taki kolor w obrocie gospodarczym występuje później w najróżniejszych kształtach.

Problem jest ze zdolnością odróżniającą kolorów. Przyjmuje się, że:

pojedynczy kolor nie nadaje się do odróżniania towarów/ usług.

Po prostu nie jest w stanie przekazywać informacji o pochodzeniu danego towaru/ usługi.

Ciekawy jestem czy się z tym zgodzisz.

 

Zagadka*:

Odgadnij do jakiej marki odnoszą się poniższe kolory. Są to autentycznie zarejestrowane znaki towarowe. Dla ułatwienia wskazuję o jakie towary/usługi chodzi:

1) czekolada;
2) usługi transportowe;
3) pokarm dla kotów.

Kolor jako znak towarowy

*Odpowiedź znajdziesz w dalszej części artykułu.

 

Pomyślisz pewnie, że sam sobie teraz zaprzeczam.

Na początku napisałem, że kolor może być znakiem towarowym. Później, że nie ma zdolności odróżniającej. Po czym pokazałem 3 kolory, które są znakami towarowymi.

Jak widzisz prawo jest kolorowe 🙂

Choć wydaje się to skomplikowane, zaraz Ci wszystko dokładnie wyjaśnię.

 

_______________________________________________________________________

Paweł-Tkaczyk-300x300O komentarz poprosiłem Pawła Tkaczyka.

Jak sam twierdzi – zarabia na życie opowiadaniem historii. Buduje silne marki – pracuje m.in. z Agorą, Grupą Allegro, wieloma mniejszymi firmami. Doradza startupom i innym przedsiębiorstwom – jako mentor np. podczas Startup Weekend czy Startup Fest. Dzieli się wiedzą – pisze blog o budowaniu marki, popełnił dwie książki: „Zakamarki marki” i „Grywalizacja”, prowadzi szkolenia z marketingu, brandingu, social media…

 

Charakterystyczny kolor jest jednym z najbardziej wartościowych elementów odróżniających markę. Po pierwsze chodzi o specyfikę percepcji:

kolor postrzegamy szybko, automatycznie, nie są wymagane praktycznie żadne „wyższe” czynności kognitywne do stworzenia skojarzenia z przedmiotem, marką, uczuciem.

Wybudowanie takiego skojarzenia przez logo (nawet najprostsze), nazwę firmy (znak słowno-graficzny) czy slogan wymaga więcej „pracy” po stronie naszego mózgu. A nie od dziś wiadomo, że

„nie każ mi myśleć”

to doskonała strategia budowania marki.

 

Druga rzecz, która czyni kolor tak atrakcyjnym kąskiem dla zawłaszczenia przez markę jest jego uniwersalność.

W brandingu istnieje pojęcie „key visual” czyli główny motyw graficzny, który pozwala na odróżnienie marki od innych nawet kiedy nie pokazujemy znaku graficznego, nazwy firmy, sloganu.

Key visual to charakterystyczne kolory (i kombinacje kolorów, jak te pokazane w artykule), kroje pisma, elementy ozdobne…

Projektowanie uniwersalnego key visuala jest trudne, bo nie wszędzie można pokazać znak, zmieścić slogan, umieścić grafiki… Tymczasem kolor jest cechą praktycznie każdego obiektu, niezależnie od jego kształtu i rozmiaru.

Firma, która stworzy skojarzenia z kolorem ma dużo łatwiej w tworzeniu key visuala.

_______________________________________________________________________

Kiedy kolor można zarejestrować jako znak towarowy?

95% przedsiębiorców nie ma co marzyć o rejestracji koloru jako znaku towarowego.

Już mówię dlaczego.

Okoliczność kiedy kolor da się jednak zarejestrować jest absolutnie wyjątkowa.

Ma to miejsce, kiedy znak nabywa tzw. wtórną zdolność odróżniającą.

Chodzi o sytuację, kiedy oznaczenie które początkowo nie nadaje się do odróżniania towarów/usług, w wyniku uzyskania dużej popularności zaczyna się konsumentom kojarzyć z określoną marką.

 

Przykład:

Kolor jako znak towarowy - ORANGE R-271601Orange Brand Services Ltd., chroni w Polsce taki oto kolor jako znak towarowy (R-271601). Oznacza nim usługi telefonii komórkowej.

Kiedy ta marka powstała, kolor pomarańczowy nie miał zdolności odróżniającej. Gdyby wtedy ubiegano się o jego ochronę Urząd Patentowy RP na pewno odmówiłby rejestracji.

Z wnioskiem wystąpiono jednak, kiedy marka zyskała już ogromną popularność. Intensywna promocja sprawiła, że kolor pomarańczowy nabył wtórną zdolność odróżniającą.

 

Ciekawostka:

Kolor jako znak towarowy - PLAY Z-369967P4 Sp. z o.o., próbowała zarejestrować taki oto kolor jako znak towarowy (Z-369967). Chodziło o barwę, charakterystyczną dla operatora telefonii komórkowej PLAY.

Urząd Patentowy RP wydał jednak decyzję o odmowie rejestracji. Wskazał na brak zdolności odróżniającej znaku. Sprawa przeszła przez wszystkie instancje i ostatecznie Naczelny Sąd Administracyjny utrzymał decyzję w mocy.

To właściwie pokazuje, że szansę na rejestrację koloru mają nawet nie firmy duże, ale bardzo duże.

 

To czy znak towarowy będący kolorem zostanie zarejestrowany zależy od decyzji eksperta. To on będzie badać zdolność odróżniającą takiego znaku.

Ekspert sprawdzi:

  1. Czy dana grupa konsumentów na podstawie koloru będzie w stanie zidentyfikować towary/ usługi jako pochodzące od konkretnego przedsiębiorcy.
  2. Czy rejestracja nie będzie powodować zagrożenia swobody konkurencji. Pod uwagę będzie więc brana ocena interesu publicznego. Czy monopolizacja koloru nie ograniczy w sposób nieuzasadniony możliwości wykorzystywania barw w promocji innych przedsiębiorców.
  3. Na jak dużą liczbę towarów/ usług zgłaszający chce uzyskać ochronę. Im jest ich więcej tym większe niebezpieczeństwo, że przyznanie ochrony nastąpi ze szkodą dla konkurentów z branży (patrz pkt. 2).
  4. Czy kolor nie jest rodzajowo związany z produktem, który ma oznaczać (np. kolor czerwony dla gaśnic).

 

Co ciekawe wskazuje się, że wtórna zdolność odróżniająca powinna dotyczyć jedynie odcieni kolorów podstawowych. Chodzi o wyeliminowanie sytuacji, kiedy poprzez rejestrację kolorów podstawowych nadmiernie ograniczy się rynek konkurencji z branży.

To tyle, jeżeli chodzi o teorię.

Osobiście znalazłem zarejestrowany wspólnotowy znak towarowy będący kolorem czarnyn. Znak służy do oznaczania m.in. papieru toaletowego 🙂

Choć w sumie Wikipedia mówi, że czarny oznacza brak jakiegokolwiek koloru.

Kolor jako znak towarowy - RENOVA - CTM-004899233Nr prawa ochronnego – 004899233
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 14.02.2006
Właściciel – RENOVA-FÁBRICA DE PAPEL DO ALMONDA, S.A.

Kolor jako znak towarowy – przykłady rejestracji.

Uczciwie Ci powiem, że spędziłem wiele godzin na przeczesywaniu baz danych.

Wbrew pozorom do niektórych znaków nie było łatwo dotrzeć. W Polsce znaki będące kolorami klasyfikowane są jako znaki graficzne. Z drugiej strony widząc dany kolor nie łatwo było skojarzyć do oznaczania jakich towarów/ usług jest przeznaczony. Często również nazwa właściciela niewiele mówiła.

 

Same poszukiwania były dla mnie świetną zabawą.

Czułem się niczym archeolog 🙂

Przeglądałem artykuły w różnych językach (dzięki ci Google translator!). Czytałem fragmenty książek dot. znaków towarowych. Wiele razy byłem zaskoczony tym co udało mi się znaleźć. Okazało się bowiem, że na co dzień korzystałem z kilku znaków towarowych będących kolorami.

Całkowicie nieświadomie.

Jestem zadowolony z efektów poszukiwań.

Śmiało mogę powiedzieć, że w polskojęzycznym internecie nie znajdziesz drugiego tak obszernego zestawiania znaków towarowych będących kolorami.

A i tak wybrałem jedynie najbardziej rozpoznawalne marki.

1 – Czekolady MILKA.

Kolor jako znak towarowy - MILKA - IR-664464Nr prawa ochronnego – 644464
Urząd rejestrujący – WIPO
Data rejestracji – 29.09.1995
Właściciel – Kraft Foods Schweiz Holding GmbH

2 – Champagne  Veuve Clicquot Brut

Kolor jako znak towarowy - Champagne - CTM-000747949Nr prawa ochronnego – 000747949
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 12.02.1998
Właściciel – MHCS

3 – NIVEA

Kolor jako znak towarowy - NIVEA - DE-305710729Nr prawa ochronnego – 305710729
Urząd rejestrujący – Germany – DPMA
Data rejestracji – 30.11.2005
Właściciel – Beiersdorf AG

4 – T-Mobile

Kolor jako znak towarowy -T-Mobile - CTM-000212787Nr prawa ochronnego – 000212787
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 01.04.1996
Właściciel – Deutsche Telekom AG

5 – UPS

Kolor jako znak towarowy - UPS - 000962076Nr prawa ochronnego – 000962076
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 21.10.1998
Właściciel – United Parcel Service of America, Inc.

6 – vodafone – angielski operator sieci komórkowej

Kolor jako znak towarowy - vodafone - 304707Nr prawa ochronnego – 304707
Urząd rejestrujący – Czech Republic – IPOCZ
Data rejestracji – 12.10.2004
Właściciel – Vodafone Czech Republic a. s.

7 – OBI

Kolor jako znak towarowy - OBI - DE-302010036738Nr prawa ochronnego – 302010036738
Urząd rejestrujący – Germany – DPMA
Data rejestracji – 22.11.2012
Właściciel – OBI GmbH & Co. Deutschland KG

8 – Szwajcarskie scyzoryki

Kolor jako znak towarowy - scyzoryki - CTM-002087005Nr prawa ochronnego – 002087005
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 13.02.2001
Właściciel – MERKENBUREAU KNIJFF & PARTNERS B.V.

9 – Słowniki Langenscheidt

Kolor jako znak towarowy - słowniki - DE-39612858Nr prawa ochronnego – 39612858
Urząd rejestrujący – Germany – DPMA
Data rejestracji – 07.03.1996
Właściciel – Langenscheidt GmbH & Co. KG

10 – Niemiecka poczta

Kolor jako znak towarowy - Deutsche Post - DE-30470261Nr prawa ochronnego – 30470261
Urząd rejestrujący – Germany – DPMA
Data rejestracji – 16.05.2007
Właściciel – Deutsche Post AG

11 – Żółte karteczki samoprzylepne.

Kolor jako znak towarowy - karteczki samoprzylepne - CTM-002550457Nr prawa ochronnego – 002550457
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 25.01.2002
Właściciel – 3M Company

Zaskakujące, że w tym przypadku OHIM nie uznał tego koloru za funkcjonalny względem towaru, który oznacza. Jasno żółty kolor karteczek jest logiczny i wynika z ich przeznaczenia. Na jasnej powierzchni dobrze prezentują się notatki. Z kolei żółtawa barwa pozwala odróżniać się karteczkom na tle np. lodówki, tablicy czy białej kartki.

12 – Wypożyczalnia samochodów National.

Kolor jako znak towarowy - Wypożyczalnia samochodów - CTM-000747501Nr prawa ochronnego – 000747501
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 13.02.1998
Właściciel – PAGE WHITE & FARRER

13 – Kärcher.

Kolor jako znak towarowy - Karcher - DE-30525583Nr prawa ochronnego – 30525583
Urząd rejestrujący – Germany – DPMA
Data rejestracji – 29.04.2005
Właściciel – Alfred Kärcher GmbH & Co. KG

14 – Manz’sche Verlags – księgarnia i wydawnictwo prawnicze.

Kolor jako znak towarowy - wydawnictwo prawnicze - AU-178911Nr prawa ochronnego – 178911
Urząd rejestrujący – Austria – OPA
Data rejestracji – 24.09.1998
Właściciel – MANZ’SCHE VERLAGS- UND UNIVERSITÄTSBUCHHANDLUNG GMBH

15 – Tiffany & Co – biżuteria.

Kolor jako znak towarowy - Tiffany & Co - UK0002505742BNr prawa ochronnego – UK0002505742B
Urząd rejestrujący – United Kingdom – UKIPO
Data rejestracji – 22.12.2008
Właściciel – Tiffany and Company

16 – Whiskas – pokarm dla kotów.

Kolor jako znak towarowy - Whiscas - CTM-003793361

Nr prawa ochronnego – 003793361
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 19.04.2004
Właściciel – Mars Petcare UK

17 – CLAAS – maszyny rolnicze.

Kolor jako znak towarowy - CLAAS - CTM-011849791

Nr prawa ochronnego – 011849791
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 13.05.2013
Właściciel – CLAAS KGaA mbH

18 – Owens Corning – izolacyjne materiały budowlane.

Kolor jako znak towarowy - wełna-izolacyjna R-111548Nr prawa ochronnego – R-111548
Urząd rejestrujący – UPRP
Data rejestracji – 19.12.1995
Właściciel – Owens Corning Intellectual Capital, LLC

W ten oto ciekawy sposób firma Owens Corning zastrzegła różowy kolor swoich materiałów izolacyjnych. Jako, że mamy tutaj przedstawiony konkretny kształt bardziej można powiedzieć, że jest to znak przestrzenny. Niemniej w sytuacji, kiedy kształt jest funkcjonalny chroniony jest faktycznie kolor.

Nieprzypadkowo w promocji tych produktów uczestniczy kultowa Różowa Pantera. Firma Owens Corning na podstawie umowy licencyjnej płaci za tą przyjemność niemałą sumę pieniędzy.

Kompozycje kolorystyczne jako znaki towarowe.

Przeszukując bazy trafiłem na znaki będące zestawieniem dwóch kolorów.

Ich rejestracja wcale nie jest łatwiejsza niż jednego koloru. Właściwie tego typu znaki towarowe muszą spełniać te same wymogi co znaki będące pojedynczymi kolorami. Jak zaraz zobaczysz również i tu prawa do znaków posiadają bardzo rozpoznawalne firmy.

19 – Deere & Company – maszyny rolnicze.

Kolor jako znak towarowy - Deere & Company - CTM-000063289Nr prawa ochronnego – 000063289
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 01.04.1996
Właściciel – Deere & Company

19 – Red Bull.

Kolor jako znak towarowy - Red Bull - CTM-002534774Nr prawa ochronnego – 002534774
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 15.01.2002
Właściciel – Red Bull GmbH

20 – Baterie DURACELL.

Kolor jako znak towarowy - DURACELL - DE-300600828Nr prawa ochronnego – 300600828
Urząd rejestrujący – Germany – DPMA
Data rejestracji – 14.08.2000
Właściciel – Duracell Batteries BVBA

21 – CAT – maszyny budowlane.

Kolor jako znak towarowy - CAT - CTM-005541222

Nr prawa ochronnego – 005541222
Urząd rejestrujący – OHIM
Data rejestracji – 11.12.2006
Właściciel – Caterpillar Inc.

22 – STIHL – piły silnikowe.

Kolor jako znak towarowy - STIHL - DE-30771435

Nr prawa ochronnego – 30771435
Urząd rejestrujący – Germany – DPMA
Data rejestracji – 05.11.2007
Właściciel – Andreas Stihl AG & Co. KG

Kolor jako znak towarowy – przykłady niepowodzeń.

Kolor jako znak towarowy nie jest łatwo zarejestrować. Wskazane wyżej przypadki stanowią raczej wyjątki. Zgłaszający z kolei musieli się mocno wysilić aby udowodnić, że znaki mają dostateczną zdolność odróżniającą. Wskazałem już, że w przypadku operatora PLAY rejestracja koloru się nie udała. Są jednak i inne przykłady niepowodzeń.

Niektóre z nich mogą zaskakiwać.

1 – KODAK.

Kolor jako znak towarowy - KODAK - CTM-003525938Nr zgłoszenia – 003525938
Urząd rejestrujący – OHIM
Data zgłoszenia – 31.10.2003
Właściciel – Eastman Kodak Company

2 – SANTANDER (bank).

Kolor jako znak towarowy SANTANDER CTM-006728356Nr zgłoszenia – 006728356
Urząd rejestrujący – OHIM
Data zgłoszenia – 05.03.2008
Właściciel – BANCO SANTANDER, S.A.

3 – TNT (usługi pocztowe i kurierskie).

Kolor jako znak towarowy - TNT - CTM-001606565Nr zgłoszenia – 001606565
Urząd rejestrujący – OHIM
Data zgłoszenia – 12.04.2000
Właściciel – TNT HOLDINGS B.V.

4 – Firma Cukiernicza SOLIDARNOŚĆ.

Kolor jako znak towarowy - SOLIDARNOŚĆ - Z-206238Nr zgłoszenia – Z-206238
Urząd rejestrujący – Polska – UPRP
Data zgłoszenia – 18.08.1999
Właściciel – Firma Cukiernicza SOLIDARNOŚĆ-rok założenia 1952 Spółka z o. o.

5 – Kimberly-Clark (rękawice lateksowe).

Kolor jako znak towarowy - Kimberly - CTM-003243623Nr zgłoszenia – 003243623
Urząd rejestrujący – OHIM
Data zgłoszenia – 24.06.2003
Właściciel – Kimberly-Clark Worldwide, Inc.

6 – Gumy do żucia – Wrigley.

Kolor jako znak towarowy - gumy do żucia - CTM-000051607Nr zgłoszenia – 000051607
Urząd rejestrujący – OHIM
Data zgłoszenia – 01.04.1996
Właściciel – WM. WRIGLEY JR. COMPANY

7 – Vanish – preparat do usuwania plam.

Kolor jako znak towarowy - VANISH - CTM-005018023Nr zgłoszenia – 005018023
Urząd rejestrujący – OHIM
Data zgłoszenia – 12.04.2006
Właściciel – Reckitt Benckiser N.V.

8 – HILTI – producent narzędzi

Kolor jako znak towarowy - HILTI - IR-803195Nr – 803195
Urząd rejestrujący – WIPO
Data rejestracji – 12.02.2003
Właściciel – Hilti Aktiengesellschaft
Urząd Patentowy RP odmówił rejestracji tego znaku w Polsce.

9 – AQUATHERM – producent systemów rurowych z tworzyw sztucznych.

Kolor jako znak towarowy - aquatherm - IR-863506Nr – 863506
Urząd rejestrujący – WIPO
Data rejestracji – 17.05.2005
Właściciel – aquatherm GmbH
Urząd Patentowy RP odmówił rejestracji tego znaku w Polsce.

 

Urzędy odmawiające ochrony najczęściej powoływały się na barak dostatecznej zdolności odróżniającej koloru. A badane jest to na dzień dokonania zgłoszenia. Może się jednak okazać, że po kilku latach od nieudanej rejestracji marka tak dobrze się rozwinęła, że uzyskała wtórną zdolność odróżniającą. Oznacza to, że dokonując zgłoszenia ponownie miałaby większe szanse na rejestrację.

Jest więc nadzieja, że fioletowy kolor PLAY uda się jednak zarejestrować.

 

Podsumowanie:

  1. Można zarejestrować kolor jako znak towarowy, ale jest to bardzo trudne.
  2. Przeciętny przedsiębiorca raczej ma małe szanse na rejestrację koloru.
  3. Aby zarejestrować kolor jako znak towarowy musisz wykazać jego wtórną zdolność odróżniającą. Kolor musi być tak mocno rozpoznawalny na rynku, aby konsumenci kojarzyli go z Twoją marką.
  4. Rejestracja koloru jako znaku towarowego nie może być zagrożeniem dla swobody konkurencji.
  5. Nie rejestruje się kolorów podstawowych a jedynie ich odcienie.

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 29 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Kamil Bąk Grudzień 1, 2015 o 12:26

Nie ogarniam sensu rejestracji koloru. Czy wiadomo coś o jakichś pozwach za używanie danego koloru?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 1, 2015 o 12:45

Myślę, że sens jest i to duży. Monopolizacja koloru w danej branży wzmacnia jeszcze możliwość odróżnienia się od konkurencji. To z punktu widzenia zgłaszającego. Dla jego branży jest to bardzo szkodliwe i niebezpieczne. Nawet w rzeczników patentowych trwają dyskusje czy możliwość rejestrowania kolorów jest dobra. Bardzo mocno przecież ogranicza rynek.

Zadał Pan bardzo dobre pytanie o egzekwowania prawa wyłącznego do koloru. Może to temat na kolejne wpisy. Wiem, że był spór o kolor pomarańczowy dla szampana. W sporach to sądy będą określały jak daleko sięga ochrona koloru. Mogą interpretować ją szeroko (naruszeniem będzie użycie np. pomarańczowego o innym odcieniu) albo wąsko (tylko identyczny panton będzie łamał prawo). Pytanie jednak co w sytuacji kiedy ktoś użyje koloru w zestawieniu z innymi (np. w tęczy)? Każdy przypadek będzie badany indywidualnie.

To może generować wiele wiele problemów. I dla przedsiębiorców taka sytuacja jest niekorzystna bo chcąc działać na rynku muszą wiedzieć co im wolno a czego nie.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Adam Grudzień 3, 2015 o 17:53

Swego czasu T-mobile pozwało AIO Wireless o kolor… i wygrało. Kolory bardzo ciężko określić podobnymi a wyrok zakazał AIO używania konkretnego Pantona i podobnych mu…co też ciężko zinterpretować.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 18:58

Dzięki za ciekawy przykład.
Znalazłem nawet artykuł o tym link. Moim zdaniem określenie gdzie przebiega granica koloru podobnego jest niemożliwa. Wątpliwości będzie rozstrzygał sąd. Pewnie w zależności od aktualnych trendów ochrona znaku będzie oceniana wąsko lub szeroko.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mateusz Grudzień 1, 2015 o 16:19

Jak zawsze świetny wpis, a twoje wyniki bardzo mnie zaskoczyły bo nawet nie przypuszczałem, że niektóre z tych kolorów to znaki towarowe (znałem tylko Milkę, Orange i T-mobile). Wyrazy uznania za wygospodarowanie czasu na poszukiwania, bo na pewno kilka godzin trwały, a przecież bieżące sprawy trzeba robić 😉

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 1, 2015 o 16:37

Dzięki Mateusz. Temat mnie naprawdę pochłonął to mu poświęciłem sporo czasu. Osobiście zaskoczył mnie czarny papier toaletowy, baterie i karteczki samoprzylepne. Zobacz jakie prawo jest ciekawe 🙂

Odpowiedz

Anon Grudzień 2, 2015 o 18:54

Vodafone czeski? A nie angielski?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 2, 2015 o 22:46

Oczywiście angielski, wkradł się błąd. To rejestracja jest na Czechy.
Dzięki za zwrócenie uwagi.

Odpowiedz

Efilon Grudzień 2, 2015 o 23:22

Ja bym jeszcze dodał połączenie żółtego i czarnego u nikona.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 00:29

A to zestawienie kolorów jest chronione? Dysponujesz może jakimś numerem rejestracji? Jak bym się postarał to pewnie w końcu bym go znalazł, ale mam obecnie awersję do szukania kolorów w bazach 🙂 Za dużo nad tym siedziałem.

Odpowiedz

Mat Grudzień 3, 2015 o 01:04

T-Mobile nie jest różowy! To jest kolor amarantowy (Magenta), czyli coś pomiędzy różowym a czerwonym. Często stosowany przy drukarkach atramentowych jako jeden z kolorów tuszu (CMYK).

W dodatku wkradł się błąd – UPS (firma transportowa) przeczytałeś jako UPC (m.in. TV kablowa, Internet).

Poza tym temat bardzo ciekawy i fajnie przedstawiony.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 01:30

Z tym kolorem to zrobiłem to świadomie. Chodziło o mówienie prostym językiem. Jeżeli miałbym być wierny opisom znaków z rejestrów to byłoby to słabo zrozumiałe. Ja przykładowo gdybym usłyszał określenie „magenta” nie wiedziałbym o jaki kolor chodzi 🙂

A co do UPS i UPC. Przy cięciu nagrania siedzieliśmy nad materiałem kilka godzin i nie wyłapaliśmy tego błędu.
Cóż jak każdy popełniam błędy. Na przyszłość będę się bardziej pilnował.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mat Grudzień 3, 2015 o 03:01

Za pewne uznasz, że się czepiam mało istotnych kwestii, dlatego mam nadzieję, że mój komentarz traktujesz z lekkim dystansem. Piszę to z sympatią i w dobrej wierze. 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 08:00

No i tak Twój komentarz potraktowałem.

Wiesz już na początku pisania założyłem sobie, że będę tłumaczył trudny język prawniczy na taki zrozumiały dla przeciętnego zjadacza chleba. Czasami ktoś mi zbytnie uproszczenia czy potoczny język, ale autentycznie jest 1 na 50 komentarzy. Tym samym nie mam najmniejszej wątpliwości, że idę dobrą drogą.

Dziękuję za komentarz i mam nadzieję, że będziesz tu od czasu do czasu zaglądać 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Kuba Grudzień 3, 2015 o 19:14

A w UPS nie jest też chroniona kombinacja kolorów- brąz i złoto w logo? Bo kolor to wiem, nawet jak kurierzy podpisują z nimi umowę, to auta są obklejane w autoryzowanych firmach.

Jacek Grudzień 3, 2015 o 12:14

Jeżeli przykładowo Kraft Foods zarejestrował sobie kolor fioletowy dla Milki, to rozumiem, że nie mogą go używać firmy z branży spożywczej? Czy jeżeli firma Samsung (inna branża) zmieniłaby kolor swojej galaktyki z granatowego na fioletowy to Kraft Foods może się przyczepić?

I drugie pytanie w jakim zakresie obowiązuje rejestracja? Produkuję tabliczkę czekolady i pakuję ją w fioletowe opakowanie (100% opakowania to fiolet) – domyślam się, że tu Kraft Foods chroniony jest rejestracją. A co jeśli opakowanie będzie zawierało ten odcień fioletu w 30% lub 50% swojej powierzchni?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 13:06

Panie Jacku.
Kraft Foods ma ten znak chroniony w zakresie czekolady i wyrobów czekoladowych. I tylko w tym zakresie mają „monopol prawny”. Każdy może korzystać z identycznego koloru, ale dla innych towarów i usług. Polecam lekturę mojego artykułu: Czy rejestrując znak w Urzędzie Patentowym uzyskuję monopol na nazwę?

Jeżeli chodzi o Pana drugie pytanie. Wchodząc w identyczny kolor dla tych samych towarów będzie naruszenie. Ciężko jednak powiedzieć, czy posłużenie się podobnym kolorem, albo fragmentem tego koloru w większej kompozycji będzie uznane za naruszenie. Nie chciałbym być sędzią rozstrzygającym taką sprawę 🙂

Pozdrawiam

Odpowiedz

Julia Grudzień 3, 2015 o 12:42

Trafiłam przypadkiem, mimo że nie jestem szczególnie zainteresowana tematem to przeczytałam artykuł i bardzo mi się spodobał. Pewnie nigdy bym się nad tym nawet nie zastanawiała, a tak mogę zabłysnąć jakąś fajną ciekawostką 🙂

PS. Czynności kognitywne, a nie kogintywne (od cognitive) – nie wiem czy to literówka, czy nieswiadomy bład, ale słowo jest mało znane dla ogółu, więc poprawiam, żeby się nie rozpowszechniało 😉

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 13:15

Pani Julio

Cieszę się, że artykuł się Pani spodobał. Faktycznie jest pełen ciekawostek. Jeżeli nie ma Pani dość czytania o znakach towarowych to polecam mój nieco kontrowersyjny wpis: Wulgaryzmy jako znaki towarowe.

Myślę, że to zwykła literówka u Pawła. Już poprawione 🙂
Pozdrawiam

Odpowiedz

Klod Grudzień 3, 2015 o 12:55

Pytanko – a jak to wygląda od strony międzynarodowej? Jeśli zarejestruję kolor np. w Niemczech, to gdzie mam na niego wyłączność?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 12:57

Tylko w Niemczech. Właśnie dlatego wskazywałem wszędzie urząd rejestracji. Właściwie są tu wszystkie rodzaje znaków: krajowe, wspólnotowe i międzynarodowe.
Pozdrawiam

Odpowiedz

KS Grudzień 3, 2015 o 13:25

W jaki sposób określa się zastrzegany kolor? Weźmy np karteczki samoprzylepne, czy jest to żółty, czy podaje się jego dodatkowe cechy koloru (jasny), a może zastrzega się konkretny kolor CMYK/Pantone?
Samo określenie żółty jest pojęciem bardzo szerokim (dla grafika).

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 3, 2015 o 19:05

Najczęściej poza określeniem słowny np: jasno-żółty wskazuje się określony panton.

Odpowiedz

Mateusz Redlin Grudzień 5, 2015 o 18:38

Co do czarnego (+ biel i odcienie szarości): jest to barwa niekolorowa 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 5, 2015 o 18:47

Panie Mateuszu

No właśnie doczytałem, że czarny oznacza brak jakiegokolwiek koloru 🙂
Swoją droga ciekawego określenia Pan użył „barwa niekolorowa”.

Pozdrawiam

Odpowiedz

KarolinaK. Grudzień 6, 2015 o 23:18

Jak zwykle kolejny ciekawy artykuł.

PS. Blog poleciłam moim koleżankom ze studiów. No i .. nie mogą się nadziwić skąd u mnie takie zafascynowanie przedmiotem 😉

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 7, 2015 o 08:40

Dzięki za polecenie.
Myślę, że ochrona marki zainteresowała by wiele osób, ale dopóki ktoś nie szuka czegoś na ten temat w internecie dopóty na mojego bloga nie trafi.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Milena Grudzień 9, 2015 o 16:22

Nigdy nie pomyślałabym, że tak zainteresuje mnie ta tematyka, ale Pan ma tak niesamowity dar pisania, że nie można przejść obok Pana bloga obojętnie. Dzięki Panu nauczyłam się zdecydowanie więcej niż na wykładach.?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 9, 2015 o 18:28

Bardzo miło mi to słyszeć Pani Mileno. Myślę, że na blogu znajdzie Pani również inne bardzo ciekawe wpisy. Zachęcam od rozpoczęcia lektury wpisu „od czego zacząć„.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: