fbpx
Blog nagrodzony przez
Urząd Patentowy RP
Urząd Patentowy RP

Potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną:

Jako rzecznik patentowy, specjalizuję się w rejestrowaniu znaków towarowych dla przedsiębiorców.

ml-form-1-mobile
ebook

Podobał Ci się ten artykuł?

Pobierz darmowy eBook o ochronie marki
  • zawiera kluczowe informacje o ochronie marki
  • otrzymał wyróżnienie od Urzędu Patentowego
  • napisany jest prostym i zrozumiałym językiem
  • opisuje najczęstsze błędy przedsiębiorców
  • zawiera proste rady jak chronić swoją markę
  • pobrało go już ponad 1800 osób!

Tworzę także

Włącz się do dyskusji

Myślę, że sens jest i to duży. Monopolizacja koloru w danej branży wzmacnia jeszcze możliwość odróżnienia się od konkurencji. To z punktu widzenia zgłaszającego. Dla jego branży jest to bardzo szkodliwe i niebezpieczne. Nawet w rzeczników patentowych trwają dyskusje czy możliwość rejestrowania kolorów jest dobra. Bardzo mocno przecież ogranicza rynek.

Zadał Pan bardzo dobre pytanie o egzekwowania prawa wyłącznego do koloru. Może to temat na kolejne wpisy. Wiem, że był spór o kolor pomarańczowy dla szampana. W sporach to sądy będą określały jak daleko sięga ochrona koloru. Mogą interpretować ją szeroko (naruszeniem będzie użycie np. pomarańczowego o innym odcieniu) albo wąsko (tylko identyczny panton będzie łamał prawo). Pytanie jednak co w sytuacji kiedy ktoś użyje koloru w zestawieniu z innymi (np. w tęczy)? Każdy przypadek będzie badany indywidualnie.

To może generować wiele wiele problemów. I dla przedsiębiorców taka sytuacja jest niekorzystna bo chcąc działać na rynku muszą wiedzieć co im wolno a czego nie.

Pozdrawiam

Swego czasu T-mobile pozwało AIO Wireless o kolor… i wygrało. Kolory bardzo ciężko określić podobnymi a wyrok zakazał AIO używania konkretnego Pantona i podobnych mu…co też ciężko zinterpretować.

Dzięki za ciekawy przykład.
Znalazłem nawet artykuł o tym link. Moim zdaniem określenie gdzie przebiega granica koloru podobnego jest niemożliwa. Wątpliwości będzie rozstrzygał sąd. Pewnie w zależności od aktualnych trendów ochrona znaku będzie oceniana wąsko lub szeroko.
Pozdrawiam

Jak zawsze świetny wpis, a twoje wyniki bardzo mnie zaskoczyły bo nawet nie przypuszczałem, że niektóre z tych kolorów to znaki towarowe (znałem tylko Milkę, Orange i T-mobile). Wyrazy uznania za wygospodarowanie czasu na poszukiwania, bo na pewno kilka godzin trwały, a przecież bieżące sprawy trzeba robić 😉

Dzięki Mateusz. Temat mnie naprawdę pochłonął to mu poświęciłem sporo czasu. Osobiście zaskoczył mnie czarny papier toaletowy, baterie i karteczki samoprzylepne. Zobacz jakie prawo jest ciekawe 🙂

A to zestawienie kolorów jest chronione? Dysponujesz może jakimś numerem rejestracji? Jak bym się postarał to pewnie w końcu bym go znalazł, ale mam obecnie awersję do szukania kolorów w bazach 🙂 Za dużo nad tym siedziałem.

T-Mobile nie jest różowy! To jest kolor amarantowy (Magenta), czyli coś pomiędzy różowym a czerwonym. Często stosowany przy drukarkach atramentowych jako jeden z kolorów tuszu (CMYK).

W dodatku wkradł się błąd – UPS (firma transportowa) przeczytałeś jako UPC (m.in. TV kablowa, Internet).

Poza tym temat bardzo ciekawy i fajnie przedstawiony.

Z tym kolorem to zrobiłem to świadomie. Chodziło o mówienie prostym językiem. Jeżeli miałbym być wierny opisom znaków z rejestrów to byłoby to słabo zrozumiałe. Ja przykładowo gdybym usłyszał określenie „magenta” nie wiedziałbym o jaki kolor chodzi 🙂

A co do UPS i UPC. Przy cięciu nagrania siedzieliśmy nad materiałem kilka godzin i nie wyłapaliśmy tego błędu.
Cóż jak każdy popełniam błędy. Na przyszłość będę się bardziej pilnował.

Pozdrawiam

Za pewne uznasz, że się czepiam mało istotnych kwestii, dlatego mam nadzieję, że mój komentarz traktujesz z lekkim dystansem. Piszę to z sympatią i w dobrej wierze. 🙂

No i tak Twój komentarz potraktowałem.

Wiesz już na początku pisania założyłem sobie, że będę tłumaczył trudny język prawniczy na taki zrozumiały dla przeciętnego zjadacza chleba. Czasami ktoś mi zbytnie uproszczenia czy potoczny język, ale autentycznie jest 1 na 50 komentarzy. Tym samym nie mam najmniejszej wątpliwości, że idę dobrą drogą.

Dziękuję za komentarz i mam nadzieję, że będziesz tu od czasu do czasu zaglądać 🙂

Pozdrawiam

A w UPS nie jest też chroniona kombinacja kolorów– brąz i złoto w logo? Bo kolor to wiem, nawet jak kurierzy podpisują z nimi umowę, to auta są obklejane w autoryzowanych firmach.

Jeżeli przykładowo Kraft Foods zarejestrował sobie kolor fioletowy dla Milki, to rozumiem, że nie mogą go używać firmy z branży spożywczej? Czy jeżeli firma Samsung (inna branża) zmieniłaby kolor swojej galaktyki z granatowego na fioletowy to Kraft Foods może się przyczepić?

I drugie pytanie w jakim zakresie obowiązuje rejestracja? Produkuję tabliczkę czekolady i pakuję ją w fioletowe opakowanie (100% opakowania to fiolet) – domyślam się, że tu Kraft Foods chroniony jest rejestracją. A co jeśli opakowanie będzie zawierało ten odcień fioletu w 30% lub 50% swojej powierzchni?

Panie Jacku.
Kraft Foods ma ten znak chroniony w zakresie czekolady i wyrobów czekoladowych. I tylko w tym zakresie mają „monopol prawny”. Każdy może korzystać z identycznego koloru, ale dla innych towarów i usług. Polecam lekturę mojego artykułu: Czy rejestrując znak w Urzędzie Patentowym uzyskuję monopol na nazwę?

Jeżeli chodzi o Pana drugie pytanie. Wchodząc w identyczny kolor dla tych samych towarów będzie naruszenie. Ciężko jednak powiedzieć, czy posłużenie się podobnym kolorem, albo fragmentem tego koloru w większej kompozycji będzie uznane za naruszenie. Nie chciałbym być sędzią rozstrzygającym taką sprawę 🙂

Pozdrawiam

Trafiłam przypadkiem, mimo że nie jestem szczególnie zainteresowana tematem to przeczytałam artykuł i bardzo mi się spodobał. Pewnie nigdy bym się nad tym nawet nie zastanawiała, a tak mogę zabłysnąć jakąś fajną ciekawostką 🙂

PS. Czynności kognitywne, a nie kogintywne (od cognitive) – nie wiem czy to literówka, czy nieswiadomy bład, ale słowo jest mało znane dla ogółu, więc poprawiam, żeby się nie rozpowszechniało 😉

W jaki sposób określa się zastrzegany kolor? Weźmy np karteczki samoprzylepne, czy jest to żółty, czy podaje się jego dodatkowe cechy koloru (jasny), a może zastrzega się konkretny kolor CMYK/Pantone?
Samo określenie żółty jest pojęciem bardzo szerokim (dla grafika).

Jak zwykle kolejny ciekawy artykuł.

PS. Blog poleciłam moim koleżankom ze studiów. No i .. nie mogą się nadziwić skąd u mnie takie zafascynowanie przedmiotem 😉

Dzięki za polecenie.
Myślę, że ochrona marki zainteresowała by wiele osób, ale dopóki ktoś nie szuka czegoś na ten temat w internecie dopóty na mojego bloga nie trafi.
Pozdrawiam

Nigdy nie pomyślałabym, że tak zainteresuje mnie ta tematyka, ale Pan ma tak niesamowity dar pisania, że nie można przejść obok Pana bloga obojętnie. Dzięki Panu nauczyłam się zdecydowanie więcej niż na wykładach.?

Dzień dobry Pani Moniko.
Tak, też zauważyłem to zgłoszenie. Co więcej są aktualnie w okresie sprzeciwowym więc wygląda na to, ze udało im się wykazać wtórną zdolność odróżniającą.
Ciekawa sprawa 🙂

Napisz do mnie mikolaj@kancelarialech.pl Zadzwoń +48 796 694 315