Slider
9 Lut

Jak legalnie używać cudzego znaku towarowego?

Często pytacie mnie jak legalnie używać cudzego znaku towarowego. Pokazuje to liczba komentarzy pod artykułem dotyczącym sprawy BMW. Dzisiejszy wpis będzie bardziej szczegółowo opisywał to zagadnienie. Postaram się również odpowiedzieć na nurtujące was pytanie. Czy na swojej stronie internetowej można umieścić logo obsłużonych  firm?

 

Co wolno właścicielowi znaku towarowego?

Rejestrując znak towarowy w urzędzie patentowym nabywa się prawo jego wyłącznego używania w sposób zarobkowy lub zawodowy. Takie prawo przyznawane jest na 10 lat, z możliwością przedłużenia ochrony na kolejne tego typu okresy.

Używanie znaku może polegać m.in. na

  1. umieszczaniu go na towarach objętych ochroną;
  2. wprowadzaniu takich towarów do obrotu (ich import/eksport);
  3. świadczeniu usług pod tym znakiem;
  4. umieszczaniu go na dokumentach firmowych;
  5. posługiwaniu się znakiem w celach reklamowych.

W przypadku złamania prawa do znaku, właściciel może wysunąć w kierunku naruszyciela szereg roszczeń. Można więc powiedzieć, że ma całkowitą władzę nad tym kto i jak się danym znakiem posługuje.

Są jednak sytuacje, w których możesz legalnie używać cudzego znaku towarowego.

A właściciel traci nad nim niemal całkowicie władzę.

Wyczerpanie prawa do znaku towarowego

Od czego zacząć?

Szukasz informacji o prawnej ochronie marki?

Zacznij lekturę od zestawienia najważniejszych artykułów o znakach towarowych.

Zauważ, że „władza absolutna” nad znakiem towarowym byłaby szkodliwa dla swobodnego obrotu towarami. Przykładowo gdybyś chciał sprzedać komuś batonika Snickers, musiałbyś wcześniej uzyskać na to zgodę właściciela znaku.

Abstrakcja prawda?

Na szczęście taka okoliczność została uregulowana przez ustawodawcę. Możesz legalnie używać cudzego znaku towarowego, jeżeli nastąpiło „wyczerpanie prawa„.

A ma ono miejsce gdy:

  • legalnie wprowadzono do obrotu towar ze znakiem towarowym;
  • doszło do faktycznego wydania towaru z danym znakiem;
  • towar został wprowadzony przez właściciela znaku (lub za jego zgodą).

 
Przykład:

Jeżeli kupiłem batonika Snickers, to mogę nim swobodnie dysponować. W celach reklamowych i informacyjnych mogę więc legalnie używać cudzego znaku towarowego. Tym samym informacja o batoniku może się pojawić na stronie www mojego sklepu, lub w drukowanych materiałach reklamowych.

 

1. Zasada terytorialności

Fot. 1 - Jak legalnie używać cudzego znaku towarowego?

Wyczerpanie prawa do znaku towarowego ma miejsce, jeżeli towary oznaczone tym znakiem wprowadzono do obrotu na obszarze EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego).

Jak widzisz na obrazku po prawej, obszar EOG obejmuje poza UE (z wyłączeniem Chorwacji) również Islandię, Norwegię oraz Liechtenstein.

Tym samym wprowadzenie na rynek towaru w którymkolwiek z tych krajów wiąże się z wyczerpaniem prawa do znaku towarowego.

A jest to bardzo istotna kwestia. Wiele firm organizuje bowiem swoją sprzedaż jedynie poprzez oficjalnych dyspozytorów.

 

Historia z własnego doświadczenia

Pomogłem niedawno przedsiębiorcy, który został pozwany właśnie przez taką  firmę. Prowadziła ona sprzedaż przez oficjalnych przedstawicieli, dyktując de facto cenę. Mój klient kupował ich towar w kraju (z obszaru EOG) gdzie cena  była najniższa i sprzedawał w Polsce.

Zarzucono mu bezprawne posługiwanie się cudzym znakiem towarowym w reklamie i na stronie www. Zarzut był absurdalny bo wszystko odbywało się całkowicie legalnie. W szczególności nikt nie był wprowadzany w błąd. Szczęśliwie udało się klienta wybronić, jednak kosztowało go to sporo nerwów.

 

Jak więc widzisz nie można wykorzystywać znaku towarowego do monopolizacji rynku.

 

2 – To właściciel znaku musi wprowadzić towar na rynek.

Wyczerpanie prawa do znaku następuje tylko jeżeli towar zostanie wprowadzony przez właściciela znaku towarowego. W praktyce najczęściej odbywa się to w poprzez sprzedaż danego towaru.

Przeniesienie prawa własności może nastąpić również poprzez zawarcie umowy zamiany lub darowizny danego towaru. O wyczerpaniu prawa do znaku nie można jednak mówić przy okazji dzierżawy czy leasingu towaru.

W szczególności nie będzie wyczerpaniem prawa kradzież towaru. Jak bowiem wskazałem powyżej, towar musi być wprowadzony na rynek za zgodą uprawnionego do znaku.

Jeżeli mamy do czynienia z koncernem, to wyczerpanie prawa nastąpi w chwili wprowadzenia towaru na rynek przez którąkolwiek spółkę córkę. To samo będzie można powiedzieć o przedsiębiorcy, który wprowadza dany towar na podstawie stosownej umowy licencyjnej.

 

3 – Wyczerpanie prawa dotyczy konkretnego egzemplarza towaru.

Fot. 2 - Jak legalnie używać cudzego znaku towarowego?Oceniając to czy do wyczerpania prawa doszło, należy określić gdzie i przez kogo dany towar został wprowadzony. Nie można mówić o wyczerpaniu prawa jeżeli towar jeszcze nie trafił na rynek bądź trafił, ale poza obszarem EOG.

To szczególnie ważne w przypadku importu towarów z „dalekiej zagranicy”.

Producent Fanty, który sprzedaje ją np. w Japonii może nie być zainteresowany tym, aby trafiała ona na europejski rynek.

Tym samym osoba, która nabyła ten napój wprowadzony na rynek poza obszarem EOG, może mieć problem z tym, aby legalnie używać cudzego znaku towarowego.

Granice wyczerpania prawa do znaku towarowego.

Co do zasady jeżeli właściciel wprowadzi na rynek towar opatrzony znakiem towarowym, traci nad nim władzę. Czasami uprawniony do znaku może jednak sprzeciwić się dalszej dystrybucji towarów. Chodzi o sytuacje, kiedy po wprowadzeniu towaru na rynek zmieni się lub pogorszy jego stan. Ewentualnie znak towarowy używany jest w sposób zagrażający jego renomie.

 

Przykład:

Kupiłem całą partie Snickersów, które razem z kontenerem wpadły do morza. Nie dość, że wyglądają tragicznie, to najprawdopodobniej są szkodliwe. Teraz chcę je sprzedawać. Właściciel znaku Snickers może sprzeciwić się temu, abym w reklamie posługiwał się tym znakiem towarowym.

 

Naruszenie renomy znaku towarowego

Dokładnie tego dotyczył opisany już na blogu spór w sprawie BMW. Nie można używać cudzego znaku towarowego w sposób, który wywoła nieprawdziwe przekonanie odbiorców, że pomiędzy właścicielem znaku a osobą trzecią istnieją powiązania gospodarcze. Niedopuszczalne jest aby taki odbiorca uznał, że osobę trzeci łączą ją z właścicielem znaku szczególne więzy handlowe (np. jest oficjalnym dystrybutorem).

 

Wracając jednak do pytania z początku artykułu.

Fot. 3 - Jak legalnie używać cudzego znaku towarowego?

Co z logo obcych firm na Twojej stronie internetowej?

Znów wszystko zależy od konkretnej sytuacji.

Potrzebujesz porady?

Ten artykuł jest bardzo popularny.

Dostaję sporo zapytań w waszych indywidualnych sprawach.

Odpowiedzi zawsze wymagają ode mnie poświęcenia czasu na analizę konkretnego przypadku. Niestety nie mam  go tyle co kiedyś.

Nadal chętnie Ci pomogę, jednak już w ramach oficjalnej

porady on line

Jeżeli np. prowadzisz sklep internetowy z danym towarem to wolno ci legalnie używać cudzego znaku towarowego. Bylebyś nie przesadzał z jego eksponowaniem.

Jeżeli natomiast są to firmy, które obsłużyłeś – byłbym bardzo ostrożny. Takie działanie może zagrażać ich renomie. Oczywiście możesz się bronić, że umieściłeś je w celu informacyjnym.

Prawda jest jednak taka, że mogłeś zrobić to bez posługiwania się znakami słowno- graficznymi. Można więc powiedzieć, że umieściłeś je na swojej stronie aby się uwiarygodnić w oczach potencjalnych klientów.

No bo skoro zaufały Ci firmy takie jak… to na pewno jesteś rzetelny.

 

Nie da się więc ukryć, że ogrzewasz się przy renomie znanych marek.

Dla bezpieczeństwa zadbałbym o pisemną zgodę na posługiwanie tymi znakami. Faktycznie bowiem obecnie właściciele tych znaków nie mają nad nimi żadnej władzy.

Może przecież dojść do sytuacji, że ich logo pojawi się w towarzystwie innego o wątpliwej renomie. Niech to będzie logo magazynu erotycznego lub firmy typu Amber Gold. W takim wypadku narażasz się na dotkliwe konsekwencje.

A niektóre marki bardzo agresywnie egzekwują swoje prawa (Apple, Ferrari).

I na zakończenie pamiętaj. To, że wszyscy tak robią nie znaczy, że jest to bezpieczne.
 

PS.: Jeżeli jesteś przedsiębiorcą koniecznie obejrzyj to nagranie:

Fot. 1 – Źródło
Fot. 2 – kalleboo / CC BY
Fot. 3 – captcreate / CC BY-NC-SA

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

baner-pod

Mikołaj Lech

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:
+48 575 999 710,
mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

{ 82 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Wojciech Rudzki | spolkacywilna.info Luty 9, 2015 o 13:55

Jak zwykle fajny materiał 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Luty 9, 2015 o 14:03

Dzięki

Odpowiedz

Sneakersbox Luty 10, 2015 o 18:14

Mam pytanie na temat umieszczania znaku towarowego firmy Nike na własnym produkcie. Mam zamiar od zera produkować szafki na buty takie jak na stronie którą podałem, jednak bez logo nie będą one tak pożądane jak z nim. Co zrobić by móc je legalnie w świetle prawa sprzedać zainteresowanym?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Luty 12, 2015 o 07:36

Sprawa jest prosta. Należy podpisać z taką firmą umowę licencyjną na wykorzystywanie znaku towarowego. Robienie tego samowolnie będzie złamaniem prawa.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Anna Luty 25, 2015 o 22:46

Dzięki ogromne za tę wiedzę! Niewzykle przydatne, a telefon do prawnika o tej porze mógłby być dość kłopotliwy 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 4, 2015 o 19:27

Telefon tak, ale maila można do mnie śmiało pisać 🙂 Zresztą często wieczorami piszę więc można trafić akurat na moment kiedy jestem przy komputerze.

Odpowiedz

Mateusz Marzec 25, 2015 o 12:38

Mam takie pytanie. Prowadzę bloga o grafice komputerowej, chciałbym publikować posty w których opisuję logotypy, np. że są ładnie wykonane, zgodnie z trendami itd. Mogę publikować takie logotypy czy będzie to naruszanie praw? Analogicznie, czy mogę opisywać logotypy które moim zdaniem są źle wykonane i lekko je skrytykować.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 12, 2015 o 08:03

Moim zdaniem można to robić.
Nie używa Pan w takiej analizie znaku towarowego w charakterze znaku towarowego.
Tzn. do odróżniania towarów lub usług a jedynie do analizy.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Artur Kwiecień 12, 2015 o 10:29

Mam pytanie na temat umieszczania znaku towarowego . Istnieje pewna firma X , która produkuje i sprzedaje swoje produkty . Czy jeśli kupię domenę o nazwie cośtam .pl i chciałbym umieścić na niej
opisy tych produktów ze galerią zdjęć – dodam, że będzie to tylko strona informacyjna o tych produktach, nie będę prowadził sprzedaży tych produktów to muszę mieć zgodę na wykorzystanie ich znaków towarowych?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 25, 2015 o 09:41

Dzień dobry

Uważam, że legalne będzie posługiwanie się znakiem słownym. Aby przekazać informacje o produkcie nie jest niezbędne posługiwanie się znakiem towarowym słowno- graficznym. Rozumiem, że dla oglądającego, logo obok produktu jest „miłe dla oka” i przyciąga jego uwagę. Z prawnego punktu widzenia należałoby mieć jednak na to zgodę.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Kamil Kwiecień 13, 2015 o 13:46

Dziękuję za solidne opracowanie tematu. Jest jednak jedna kwestia, która nie została poruszona w tym artykule. Otóż sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku opisywanej historii z BMW, jednak chciałbym wykorzystać logo marki aut w swoim sklepie internetowym (jako część własnego logo), które zostało już kilkukrotnie odświeżone- obowiązywało w latach 60-90. Czy wykorzystanie takiego znaku również podlega sankcjom, czy może właściciel tego znaku stracił prawo do własnego użytkowania?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 16, 2015 o 01:48

Dzień dobry Panie Kamilu

Cóż myślę, że mimo wszystko mogą nadal obowiązywać prawa autorskie do takiego logo. Dodatkowo zarejestrowane znaki towarowe bardziej współczesne pewnie nadal są podobne do tego z lat 60. Ja bym jednak na Pana miejscu tworzył coś własnego i unikał tego typu zabiegów. Na dłuższą metę wyjdzie to Panu na dobre – stworzy Pan własną oryginalną markę.

Pozdrawiam

Odpowiedz

ewa Kwiecień 30, 2015 o 05:12

Witam mam pytanie, jeśli współpracowałam z kilkoma stacjami tv czy mogę na stronie umieścić ich loga obok siebie, bez pytania o ich zgodę? pozdrawiam serdecznie, Ewa

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 3, 2015 o 09:13

Moim zdaniem nie. Do przekazania informacji o współpracy wystarczy Pani wyrażenie tego w formie słownej. Posługiwanie się logo jest dla Pani reklamą i powinna być na to zgoda.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Tomasz Kwiecień 30, 2015 o 21:52

Dzień dobry

A jak wygląda w takim razie sprawa umieszczania nazw firm i ich produktów (np. Windows i Microsoft lub np. Adobe i Acrobat) np. w dokumentacji? Nie chodzi mi o znaki słowno-graficzne tylko o słowne. Często gdzieś na ostatnich stronach widać drobnym drukiem wpisy typu: „Microsoft i Windows® to znaki towarowe Microsoft Corporation w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach”. Taki wpis wystarczy, by móc używać w swojej pracy frazy „Windows” lub „Microsoft”?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 3, 2015 o 09:11

Dzień dobry
Używanie tych znaków w takiej formie jak Pan opisał jest dla mnie używaniem w celu informacyjnym. Oczywiście pytanie co znajduje się w samej dokumentacji i dlaczego takie napisy mają się tam znaleźć. Jeżeli jest to zgodne z uczciwymi praktykami rynkowymi to takie działanie jest legalne.

Odpowiedz

Dawid Styczeń 7, 2016 o 11:42

A czy w takiej sytuacji wystarczy napisanie Microsoft, Windows, czy musi być dodany znaczek ®?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Styczeń 8, 2016 o 17:22

Jeżeli z opisu wynika, że znak użyty jest w kontekście informacyjnym to nie trzeba R-ki umieszczać.

Odpowiedz

Tomasz Maj 3, 2015 o 10:32

Dzień dobry
Na swoim blogu posługuje się Pan często terminem „uczciwe praktyki rynkowe”. Czy Planuje Pan (lub może już gdzieś jest?) osobny wpis poświęcony temu tematowi – tzn. jak Pan rozumie znaczenie tej frazy?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 12, 2015 o 07:59

Dzień dobry
To bardzo szerokie pojęcie. Wspominam o nim w różnych artykułach. Często wskazuję, że dane zachowanie jest zgodne z takimi praktykami a inne nie. Ostatnio ten temat poruszałem w przypadku złej wiary zgłaszającego znak. Nie planuję szerzej skupiać się na tą chwilę na tym zagadnieniu.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Tomek Maj 8, 2015 o 07:40

Dzień Dobry,
czy będąc brokerem kredytowym na ulotkach można umieścić loga Banków? np. współpracujemy z i wskazać, które mamy w ofercie?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 12, 2015 o 07:40

Moim zdaniem w wersji słownej może Pan takie informacje umieszczać.
Jeżeli chodzi o logo należy mieć zgodę.

Odpowiedz

Dawid Maj 11, 2015 o 14:09

Witam,

Czy w przypadku, kiedy świadczymy usługi używając sprzętu danej marki możemy na stronie internetowej umieszczać logo producenta tego sprzętu?

Chcielibyśmy podnieść wiarygodność naszych usług stosując tylko porządne produkty zaufanych producentów.

Dziękuję za pomoc 🙂

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 12, 2015 o 07:42

Odpowiem tak samo jak Panu Tomkowi
W wersji słownej może Pan takie informacje umieszczać.
Posługując się logo trzeba mieć na to zgodę. Sam Pan zresztą w swoim poście wskazuje, że posługiwanie się tymi znakami miałoby inny cel niż informacyjny. Chodzi o zbudowanie wizerunku profesjonalnej firmy w oparciu o inne bardziej rozpoznawalne znaki towarowe.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Tomasz Maj 12, 2015 o 08:27

Dzień dobry
Odpowiadając na komentarze, często Pan podkreśla, że umieszczając czyjeś logo, trzeba mieć na to zgodę, często pisemną. Czy owa „zgoda” wyrażona w mejlu – wyczerpuje znamiona zgody pisemnej? Czy jednak nie – i wersja papierowa „zgody” (opieczętowana i podpisana), jest dopiero zgodą pisemną?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 12, 2015 o 08:41

Myślę, że podstawową kwestią nad którą należy się zastanowić to kto takiej zgody powinien i może udzielić. Co z tego, że dostanie Pan nawet podpisaną zgodę z działu marketingu jeżeli taki szeregowy pracownik nie jest władny do podejmowania takich decyzji. Obawiam się, że przy dużych rozpoznawalnych markach ciężko będzie z tak błahą rzeczą jak zgoda na wykorzystanie logo dotrzeć do osób decyzyjnych. Przy małych firmach nawet krótka rozmowa z szefem nie jest problemem.
Choć formalnie zgoda na wykorzystywanie logo jest wymagana, to jeżeli dane logo będzie używane rozsądnie i ze smakiem jest mała szansa, że ktoś będzie z tego tytułu robił nam problemy.
Mamy więc z jednej strony prawo a z drugiej praktykę 🙂
Jednak to Pan jako przedsiębiorca musi ocenić czy chce podjąć takie ryzyko.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Asia Maj 26, 2015 o 11:10

Witam
Mam pytanie odnośnie udzielenia licencji na używanie zastrzeżonego loga firmy-w jaki sposób i na podstawie czego oszacować jego wartość do umowy licencyjnej z firmą powiązaną

Odpowiedz

Mikołaj Lech Maj 29, 2015 o 07:59

Dzień dobry
Tutaj nie ma żadnych żelaznych zasad. Można ustalić stała miesięczną opłatę za posługiwanie się znakiem. Można określić jaki % zysku licencjobiorca Pani odda. Czasami przedsiębiorcy umawiają się, że licencjobiorca może korzystać ze znaku, ale wszelkie komponenty/ produkty kupuje tylko u licencjodawcy. Bardzo ważna przy tym jest dobrze napisana umowa licencyjna, która te wszystkie rzeczy będzie regulować.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Daria Czerwiec 21, 2015 o 21:27

Witam,
A ja mam pytanie odnośnie możliwości wykorzystania znaku towarowego np. na okładce książki? Czy byłoby dopuszczalne zrobienia zdjęcia np. batonikowi Snickers i zamieszczenie takiego zdjęcia na okładce książki, która dotyczyłaby właśnie Snickersa (np. książka o fenomenie firmy produkującej batony Snickers). Czysto teoretycznie mamy chyba w takim przypadku do czynienia z wyczerpaniem prawa do znaku towarowego, bo zakładam że kupuję legalnie batonik, robię mu sama zdjęcie i zamieszczam na okładce mojej książki, którą zamierzam wprowadzać do obrotu (sprzedawać).
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 23, 2015 o 17:33

Dzień dobry
Ja bym tutaj zgodził się z tym, że jest to użycie znaku w celu informacyjnym. W końcu książka opisuje fenomen snickersa. W kontekście prawa autorskiego byłoby to prawo cytatu.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Sławek Lipiec 3, 2015 o 09:28

Witam.
Mam taki problem z logiem. Kupuję towary IKEA i odsprzedaję je dalej (przez internet i stacjonarnie). Chcę na ulotkach i banerze umieścić logo IKEA w informacji „oferujemy artykuły marki (i tutaj dać logo)”. Logo nie będzie przesadnie eksponowane, na pewno będzie dużo mniejsze od loga mojej firmy umieszczonego na ulotce. Na pewno umieszczenie logo IKEA pomoże w sprzedaży. W sumie działam też w interesie IKEA bo im więcej sprzedam ich towarów tym więcej zarobią.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 12, 2015 o 17:04

Panie Sławku odradzam posługiwanie się logo IKEA. Znam przypadek kiedy kancelaria prawna tej formy żądała usunięcia swojego znaku ze strony przedsiębiorcy, który zajmował się tym co Pan. W wersji słownej swobodnie może Pan działać. Znaku słowno- graficznego może Pan używać tylko za zgodą właściciela praw.
Pozdrawiam

[edycja z dnia 25.07.2015]
Za bardzo uprościłem swoją wypowiedź. Jeżeli kupił Pan meble marki IKEA to może Pan je odsprzedawać dalej posługując się logo IKEA. Byle przesadnie go nie eksponować. Powyższy przypadek, do którego się odniosłem dotyczył przedsiębiorcy, który posługiwał się logo IKEA a fizycznie mebli nie posiadał. Oferował jedynie transport zamówionych mebli do miast gdzie tego sklepu nie ma.

Odpowiedz

Ania Lipiec 21, 2015 o 20:27

Witam,
Panie Mikołaju podsumowując cały wpis proszę o potwierdzenie: znaku towarowego można używać na swojej stronie internetowej w celu dalszej odsprzedaży, a na zamieszczanie logo firmy np. IKEA potrzebna jest już jej zgoda (mogę jej używać tylko w wersji słownej czyli po prostu IKEA)?
Pozdrawiam
Ania

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 25, 2015 o 12:00

Pani Aniu zadała mi Pani pytanie po którym zrozumiałem, że niedokładnie opisałem przypadek IKEA. Proszę spojrzeć na mój zedytowany komentarz powyżej.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Tymon Lipiec 22, 2015 o 08:06

Witam a co w przypadku gdy zajmuje się instalacją telewizji satelitarnych i chciałbym na swojej reklamie umieścić logo CP NC+ i ORANGE?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 23, 2015 o 12:02

Czyli świadczy Pan usługi a nie wprowadza towary. Znów w wersji słownej może się Pan tymi znakami swobodnie posługiwać. Jeżeli chciałby Pan korzystać z logo to radzę nie eksponować tego zbytnio i dla bezpieczeństwa dodać informację, że nie jest Pan związany z tymi firmami.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Krzysztof Lipiec 27, 2015 o 16:17

Witam.
Ja z kolei mam takie pytanie. Czy mogę użyć znaku marki np. BMW lub Jack Daniel`s na koszulce.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Lipiec 28, 2015 o 12:22

Dzień dobry
Choć wszyscy tak robią, to odpowiedź jest prosta – nie można.
Niewątpliwie korzysta Pan wtedy z renomy rozpoznawalnych marek.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mateusz Sierpień 7, 2015 o 14:16

Mam taką sytuację: sprzedaję produkty pewnego, znanego w branży producenta, ale nie mam z nim podpisanej umowy dealerskiej. Produkty kupuję oczywiście legalnie od firmy, która posiada z producentem umowę (to czy ta firma ma zgodę na dalszą odsprzedaż innym firmom- sprzedawcom, nie wnikam, zwłaszcza, że przecież takie umowy dealerskie objęte są zazwyczaj tajemnicą, a poza tym jeśli od roku dealer mi sprzedaje ten produkt, to domniemuję, że ma na to zgodę)

1. Czy mogę na stronie WWW umieścić logo tego producenta (produkt został legalnie kupiony na FV)?
2. Czy te logo mogę skopiować ze strony WWW producenta, bez pytania go o zgodę?
3. Czy w celu informacyjnym mogę wykorzystać zdjęcia danego produktu ze strony producenta?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 8, 2015 o 08:34

Panie Mateuszu oto odpowiedzi:

Ad. 1 – Nie – do celów informacyjnych wystarczy posługiwanie się znakiem słownym.
Ad. 2 – Skopiować wolno, ale wykorzystać już nie.
Ad. 3 – Nie – należy zrobić własne zdjęcia.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Michal Sierpień 10, 2015 o 14:01

Witam, czy legalnie moge importowac z Azji do Polski produkty firmy Dell (bez widzy tej firmy), płacąc wszystkie podatki i sprzedawać je w Polsce? Czy narusze w ten sposób znak towarowy marki Dell i moge miec z tego powodu kłopoty?
Pozdrawiam
Michał

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 11, 2015 o 08:37

Pani Michale wyraźnie napisałem w artykule, że jeżeli towar kupił Pan poza EOG to nie może się Pan później posługiwać znakiem towarowym.
Sądzę, że sprzedaż komputera bez informacji o producencie będzie problematyczna.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Michal Sierpień 10, 2015 o 16:18

Drugie pytanie, jesli kupie azjatycki towar w Polsce sprowadzony przez inna firme (nie Dell ani zaden jego oficjalny dystrybutor) (nie wiem czy za zgoda Della czy nie) i bede go sprzedawał w Polsce.
Czy narusze w ten sposób znak towarowy marki Dell i moge miec z tego powodu kłopoty?
Pozdrawiam
Michał

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 11, 2015 o 08:46

Jeżeli ktoś nielegalnie (bez zgody producenta) sprowadził towar z poza EOG do Polski to Pan kupując go nadal nie może posługiwać się tym znakiem towarowym.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Katarzyna Sierpień 27, 2015 o 15:31

Witam Pana,

Mam problem z następującym zagadnieniem – przedsiębiorca prowadzi stronę internetową, gdzie informuje, że jeśli wpisze się swój numer telefonu to można wygrać produkty rozpoznawalnej marki kosmetycznej i pokazane jest logo (rozpoznawalne na całym świecie) i nazwa tej marki. Niestety ta zabawa polega na tym, że wpisanie numer telefonu powoduje przysyłanie przez organizatora konkursu płatnych smsów. Czy taki przedsiębiorca może posługiwać się oznaczeniem/znakiem marki kosmetycznej? czy można powołać się na przepisu ustawy o ochronie konkurencji czy własności przemysłowej? Z góry dziękuję za pomoc

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 28, 2015 o 11:51

Moim zdaniem nie. Poprzez wykorzystanie logo rozpoznawalnej firmy niejako się uwiarygadnia.

Odpowiedz

Artur Sierpień 28, 2015 o 09:00

Witam,
kupuję oryginalne części samochodowe producentów europejskich od ich dystrybutorów w Polsce (nie są to serwisy ASO) tylko prywatne hurtownie które które importują towar. Czy mogę jako firma odsprzedawać ten towar przedstawiając go na zdjęciach wraz z oryginalnym jego opakowaniem na którym widoczne są znaki słowno towarowe danego producenta ?

Z poważaniem
Artur

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 3, 2015 o 11:47

Jeżeli towary zostały legalnie wprowadzone na rynek przez producenta lub za jego zgodą (a z Pana opis na to wskazuje) to tak. Proszę jednak pamiętać, że opis i zdjęcia powinien Pan zrobić własne.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Grzegorz Sierpień 31, 2015 o 23:11

Witam, mam pytanie jeżeli chciałbym robić nadruki na koszulkach lub haftować na ręcznikach nazwy takie jak: mercedes , fiat, opel to złamałbym prawo?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 1, 2015 o 11:41

Bez zgody właściciela znaku nie wolno tego robić.

Odpowiedz

Michał Październik 2, 2015 o 16:30

Witam,
Mam kilka pytań.
Zajmuję się sprzedażą używanych części samochodowych do marek Ferrari, Maserati, Lamborghini.
1. Czy mogę np. założyć sklep internetowy na domenie np. ferrariczesci.pl ?
2. Czy mogę na budynku mojej firmy umieścić loga tych marek? (doszły mnie słuchy że na budynku z zewnątrz nie, a w budynku w środku tak)- chciałem potwierdzić tą informację.
3. Czy mogę na stronie internetowej umieścić loga tych firm wg. mnie celu informacyjnym tzn. (Na stronie głównej wyświetlają się 3 loga, i klikając na każe z powyższych logo przekierowuje na sklep z częściami do danej marki)?
4. Czy na portalu aukcyjnym w graficznym szablonie aukcji mogę umieścić loga tych marek, informując, że posiadam do nich części?
Pozdrawiam.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Październik 3, 2015 o 16:23

Panie Michale
Jeżeli chce Pan skorzystać z mojej pomocy proszę do mnie napisać poprzez zakładkę Kontakt.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Rafal Listopad 9, 2015 o 22:40

Witam Panie Mikołaju..

Bardzo dobry artykuł.
Czy mógł by Pan rozwinąć bardzie temat. Co jeśli w nazwie swojej firmy mam wykorzystana nazwę już istniejącej firm. Firm ,które zajmują się tą samą branża lub inną? Jest to dosyć popularna nazwa w całej Europie. Moje nazwa rożni się tylko czcionka na banerze. Czy jest to dozwolone w świetle prawa europejskiego? Czy mogą być z tego jakieś konsekwencje?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Listopad 10, 2015 o 07:49

Panie Rafale.
Ciężko mi na takim poziomie ogólności odpowiedzieć na to pytanie. Jeżeli tą nazwą wspólna jest określenie ogólnoinformacyjne to jest Pan bezpieczny. Jeżeli jednak jest to jednak fantazyjna nazwa, którą jakiś przedsiębiorca zarejestrował jako znak towarowy na terenie całej UE to czym prędzej powinien Pan z niej zejść. Grożą Panu bowiem określone sankcje. To czy taka sytuacja występuje zależy oczywiście od konkretnego przypadku. Jeżeli chciałby Pan abym się temu przyjrzał to proszę się do mnie odezwać przez zakładkę kontakt.

Odpowiedz

Anna Listopad 26, 2015 o 09:01

Witam,

prowadzę gospodarstwo rolne z rasowym bydłem mięsnym. Odkryłam, że jedna z restauracji z Polsce używa logo mojego gospodarstwa do celów reklamowych – twierdzi, że jej mięso pochodzi własnie z mojego gospodarstwa. Jednak nie może to być prawdą, ponieważ nasze zwierzęta sprzedajemy jedynie za granicę. Nawet jeśli mięso wraca w jakiejś formie do kraju, to my jako producent jesteśmy już nie do wyśledzenia. Oznacza to, że ktoś z restauracji wszedł na naszą stronę internetową i ściągnął logo, a teraz używa go bez naszej zgody. Dodam, że znak nie został zastrzeżony, ale używamy go na fb, stronie www i materiałach drukowanych. Co możemy zrobić w tej sytuacji?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Listopad 27, 2015 o 07:44

Uważam, że można w tej sprawie coś zrobić. Proszę wejść na zakładkę „kontakt” i się do mnie odezwać.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Darius Salamon von Danzig Marzec 18, 2016 o 15:04

W Kodeksie Cywilnym natknąłem się kiedyś na sformułowanie, które brzmiało w swoim sensie
” Działanie bez zezwolenia w czyimś interesie jest dozwolone…”

Jeśli więc używałbym logo czy znaku zastrzeżonego no. coca cola niejako dla promocji w/w firmy, albo zrobiłbym stronę z DOBRYMI firmami… / by potem zarabiać na kolejnych, które zechcą być umieszczone na stronie, albo po to by zwiększyć wizyty na mojej stronie… Niby działam na ich korzyść umieszczając je w internecie i reklamując ich znaki, towary, działalność…

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 19, 2016 o 10:50

…ale w którymś momencie zaczyna Pan oszukiwać klientów i traci na tym marka producenta. Nie może być sytuacji, że właściciel znaku towarowego nie ma nad nią kontroli (poza wskazanymi wyjątkami). Tutaj sprawa jest oczywista.

Odpowiedz

Tomek Marzec 20, 2016 o 22:41

Witam,

pytanie, czy jeśli prowadzę szkolenia z nazwy oprogramowania, a nazwa ta jest zastrzeżonym znakiem towarowym to mogę wykorzystywać nazwę do reklamy? Np. „Korzystasz z oprogramowania A ? Weź udział w szkoleniu które pozwoli Ci zwiększyć sprzedaż!” Czy tak mógłby wyglądać nagłówek reklamy graficznej?

Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 20, 2016 o 10:14

Moim zdaniem, jeżeli tylko nie posłuży się Pan logo to jest to zwykła informacja handlowa. Takie działania są więc legalne.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Marzec 25, 2016 o 12:45

Witam,
prowadzę sklep internetowy. Mam w ofercie towar największych producentów zagranicznych z branży. Na stronie sklepu umieściłem małe loga tych producentów a po kliknięciu na te ikony link odsyłający bezpośrednio do strony danego producenta. Dodam że nie mam podpisanych umów z tymi firmami a towar biorę legalnie na fakturę vat z innego sklepu który daje mi bardzo dobrą cenę. Dodam, że to znana marka sklepów w całej Polsce. Sytuacja taka jest dla mnie lepsza ponieważ nie muszę inwestować w miejsce magazynowe, pracowników czy wewnętrzny transport. Gdybym posiadał sklep stacjonarny oczywiście takie umowy podpisałbym. Na stronie sklepu bardzo promuje w/w producentów, podkreślam ich profesjonalizm i jakość wykonania. Czy w takiej sytuacji mogę posługiwać sie ich logami i przekierować na ich strony w celu zapoznania się klienta ze szczegółami danej kolekcji czy informacjami o danej firmie, metodach produkcji itd? czy mogę wykorzystać zdjęcia zamieszczone na stronie producenta?

Z góry dziękuje za odp.
Pozdrawiam
Karol

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 27, 2016 o 10:06

Pana pytanie kwalifikuje się już na poradę prawną.
Jeżeli jest Pan nią zainteresowany proszę o kontakt.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Arek Czerwiec 29, 2016 o 11:36

Witam, mam pytanie dotyczące filmu „Znak towarowy a prawo autorskie”. Jak sytuacja wygląda w przypadku, gdy grafik jest na stałe zatrudniony w firmie i stworzenie loga było jednym z jego zadań podczas pracy codziennej ?

Gdzieś przeczytałem/usłyszałem, że w tym przypadku efekt pracy którą wykonał podczas „8 godzin” jest przypisywana pracodawcy. Czyli np. pracownik ( załóżmy programista ) nie może podczas pracy pisać kodu swojego prywatnego programu ( pomijając kwestie etyczne ), ponieważ pracodawca mógłby mieć roszczenia, że aplikacja powstaje w jego firmie i staje się własnością firmy, a nie własnością programisty.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Czerwiec 30, 2016 o 08:32

Panie Arku po części ma Pan rację.
Jeżeli dana osoba jest zatrudniona w firmie np. na stanowisku grafika to prawa autorskie majątkowe należą do pracodawcy. Jednak wydaje mi się możemy mówić o tym jedynie w stosunku do zadań, które pracodawca wyznacza. Jeżeli grafik rysuje coś „na boku” w sprawie która nie ma nic związanego z jego zadaniami w firmie to pracodawca nie ma do tego praw.

Odpowiedz

Arek Czerwiec 30, 2016 o 20:37

Dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam. Doceniam Pana wkład w budowę tej strony 🙂

Odpowiedz

Piotr Sierpień 19, 2016 o 23:00

Zgłaszam się do pana z zapytaniem.
Czy wydając lokalną gazetę z programem tv muszę posiadać pozwolenie właściciela stacji na umieszczenie jego loga w kolumnie z programem telewizyjnym na dany dzień.

Przykład:
LOGO TVN
6:00 Pogoda
6:15 Serwis inf.
7:25 …
itd

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 20, 2016 o 18:01

Panie Piotrze w artykule napisałem, że w indywidualnych sprawach proszę się ze mną kontaktować na adres: mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Pozdrawiam

Odpowiedz

Maskotek Sierpień 22, 2016 o 18:08

Witam, zajmuję się sprzedażą maskotek z logo np. Minionków. Towary kupuję od przedsiębiorcy, który importuje je z Azji. Czy dalsza sprzedaż takich towarów jest legalna?

Odpowiedz

Mikołaj Lech Sierpień 29, 2016 o 13:47

Tak jak napisałem w treści artykułu. W indywidualnych sprawach proszę się kontaktować ze mną poprzez e-mail: mikolaj@lech.bydgoszcz.pl. Ewentualnie telefonicznie.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Bogdan Wrzesień 7, 2016 o 15:21

Dzień dobry,

Proszę o informację, czy można się posłużyć znakiem towarowym innego podmiotu wymieniając ten znak towarowy w składzie własnego produktu. Chodzi o sytuacje, gdy towar objęty znakiem towarowym innego podmiotu stanowi jeden z lub jedyny składnik wytwarzanego nowego towaru

Odpowiedz

Mikołaj Lech Wrzesień 7, 2016 o 15:44

Dzień dobry.
W indywidualnych sprawach proszę się kontaktować ze mną poprzez e-mail: mikolaj@lech.bydgoszcz.pl.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Tobiasz Listopad 18, 2016 o 09:00

Może przecież dojść do sytuacji, że ich logo pojawi się w towarzystwie innego o wątpliwej renomie. Niech to będzie logo magazynu erotycznego lub firmy typu Amber Gold. W takim wypadku narażasz się na dotkliwe konsekwencje.

Faktyczne np. Playboy byłby niezadowolony.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Listopad 19, 2016 o 07:19

Ja bym jednak wolał, aby logo mojej kancelarii nie występowało obok symboli firm, które kojarzą się z oszustwami. Ktoś mógłby pomyśleć, że byłem częścią tej układanki.

Odpowiedz

Marcin Grudzień 13, 2016 o 01:23

Witam, Trafiłem na Pana stronę przypadkiem szukając informacji o wykorzystaniu znaków.

1. Z artykuły wynika, że jako fotograf robiąc zdjęcia produktów czy do katalogu dla firmy YZXC nie mogę na swojej stronie umieścić ich loga ?

przykładowo: Współpracowałem z: (tutaj loga firm)

2. Czy bezpieczniej po prostu wymienić firmy z nazwy słownie ?

Pozdrawiam Serdecznie

2.

Odpowiedz

Mikołaj Lech Grudzień 14, 2016 o 07:01

Bezpiecznie wymienić jedynie nazwy słowne.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Paweł Luty 6, 2017 o 16:14

Witam,

Sprzedaje na Amazon.de produkty.
Chce stworzyć ulotki do kolportażu w Niemczech i czy mogę użyć logo Amazon na ulotce.
W taki sposób Kupuj wygodnie na amazon.de i obok logo Amazon?
Dzięki

Odpowiedz

Mikołaj Lech Luty 9, 2017 o 08:37

Panie Pawle, takich informacji udzielam w ramach odpłatnej telefonicznej porady prawnej. Jeżeli jest Pan taką usługą zainteresowany, to proszę o kontakt na mikolaj@lech.bydgoszcz.pl
Pozdrawiam

Odpowiedz

Paweł Marzec 14, 2017 o 15:29

Witam,
co jeśli produkty importowane są przez importera w innym kraju należącego do Unii Europejskiej i ja od takiego importera/hurtowni produkty zakupię?
I co jeśli produkt istnieje na rynku Europejskim ale w nieco innym opakowaniu i gramaturze ale o tej samej nazwie? Czy kosmetyczne różnice wykluczają ten produkt z obrotu w danym obszarze?

Pozdrawiam
Paweł

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 14, 2017 o 18:04

Dzień dobry Panie Pawle.

Zadał Pan bardzo szczegółowe pytanie, które kwalifikuje się już na odpłatną telefoniczną poradę prawną.
Jeżeli jest Pan nią zainteresowany proszę o kontakt na: mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

Pozdrawiam

Odpowiedz

Karol Kwiecień 1, 2017 o 11:32

Witam,

Panie Mikołaju, a jak wygląda sprawa z używaniem cudzego znaku towarego w konkursach?

To znaczy, organizuję konkurs na swojej stronie / blogu, w którym do wygrania jest danej marki telefon. Konkurs ma określonego organizatora, regulamin i zasady udziału oraz wygranej. Zwycięzca oczywiście nagrodę otrzyma. Czy w tym wypadku mogę użyć znaku towarowego, np. Apple w celu poinformowania jaki przedmiot jest przedmiotem konkursu?

Warto dodatkowo umieścić adnotację, iż nie jestem w żaden sposób powiązany z właścicilem marki / znaku towarowego, a jego użycie służy jedynie do poinformowania co do przedmiotu konkursu?

Z poważaniem

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 4, 2017 o 15:43

Dzień dobry Panie Karolu.

Moim zdaniem można taki znak używać, ale należy to robić bardzo ostrożnie. Szczególnie jeżeli chodzi o produkty marki APPLE. Zwykłą informacja, najlepiej słowna może się tam znaleźć. Należy jednak uważać, aby nie eksponować tych znaków towarowych tak, że powstanie wrażenie jakichś związków z marką. Unikałbym posługiwania się logo.

Oczywiści zastrzeżenie, o którym Pan pisze również powinno się tam znaleźć.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Mikołaj Lech Kwiecień 5, 2017 o 14:00

____ INFORMACJA DLA CZYTELNIKÓW____

Ten artykuł jest bardzo popularny.

Dostaję sporo zapytań w waszych indywidualnych sprawach. Są to tak na prawdę prośby o porady prawne. Odpowiedzi zawsze wymagały ode mnie poświęcenia czasu na analizę konkretnego przypadku. Niestety nie mam go tyle co kiedyś.

Jeżeli chcesz abym pomógł Ci w Twojej sprawie skontaktuj się ze mną. Chciałbym jednak abyś wiedział, że będzie to w ramach oficjalnej

porady on line

Pozdrawiam
Mikołaj Lech

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: