Slider
6 Mar

Co to są klasy towarowe w znaku towarowym?

Kiedy mówię klientom jaki jest koszt rejestracji znaku towarowego, zawsze wspominam, że wszystko zależy od ilości klas towarowych w zgłoszeniu. Od razu dostaję wtedy dodatkowe pytania: co to są klasy towarowe oraz ile należy ich wskazać. No i o tym właśnie przeczytasz w dzisiejszym artykule.

 

Rejestracja nie daje Ci monopolu absolutnego na nazwę.

I mówiłem o tym na blogu już kilkakrotnie. Jeżeli zarejestrujesz swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym, to faktycznie uzyskujesz na niego wyłączność. Tylko, że to prawo ochronne ograniczone jest do:

1. określonego terytorium (Polska, UE, lub wybrana wiązka krajów);
2. formy znaku (np. znak słowny lub słowno-graficzny);
3. czasu ochrony (10 lat, z możliwością przedłużenia na kolejne okresy).

W szczególności jednak taka ochrona ograniczona jest do:

4. wskazanych w zgłoszeniu towarów lub usług.

Jeżeli prowadzisz restaurację pod nazwą FENIX, to wskazujesz usługi restauracyjne. Dzięki temu inny przedsiębiorca, oferujący pod identyczną nazwą np. odżywkę do kwiatów, również będzie mógł swoją markę chronić. Klasy towarowe pozwalają łatwo ocenić, że akurat ten przedsiębiorca nie jest Twoim konkurentem.


Od klientów często słyszę, że chcieliby, aby ich nazwą firmy absolutnie nikt się nie posługiwał. Tłumaczę im wtedy, że nic nie tracą na tym, że ktoś z obcej branży posługuje się identycznym określeniem. Przecież osoba, która szuka  restauracji nie pomyli się i nie kupi odżywki do kwiatów. W ich interesie jest to, aby w ich branży nikt nie posługiwał się identyczną ani podobną nazwą. I to gwarantuje im właśnie rejestracja znaku.

Musisz wskazać jakie towary lub usługi oferujesz.

Z życia kancelarii:

Mi największe trudności sprawia precyzyjne opisanie usług związanych z nowymi technologiami.

Czasami kiedy rozmawiam na ten temat z informatykami to mam wrażenie, że mówimy różnymi językami 🙂

Zauważ, że język bywa nieprecyzyjny.

Gdyby dać tutaj każdemu pełną swobodę, to tą samą usługę  ludzie opisaliby na 10 różnych sposobów. Jedni bardziej precyzyjnie, drudzy mniej. Tymczasem w tym miejscu nie może być żadnej wątpliwości, jakie towary lub usługi przedsiębiorca chce objąć ochroną.

Historycznie kwestia tego jak opisywać te towary lub usługi stanowiła duży problem. Każdy kraj robił to po swojemu. Postanowiono temu zaradzić, tworząc w 1957 roku Międzynarodową Klasyfikację Towarów i Usług. Potocznie nazywana jest dzisiaj klasyfikacją nicejską.

Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług.

Co to są klasy towarowe w znaku towarowym?W aktualnej wersji zawiera 45 klas. Pierwsze 34 klasy to klasy towarowe, natomiast pozostałe 11 to klasy usługowe. W każdej klasie zgrupowane są podobne towary lub usługi.

Przykład:

klasa 1 – produkty chemiczne dla przemysłu
klasa 25 – odzież i obuwie
klasa 41 – usługi szkoleniowe.

Klasyfikację nicejską można porównać do polskiej klasyfikacji PKD. Ale jedynie jeżeli chodzi o funkcję jaką pełni, czyli szeregowania towarów lub usług. Przy tym myślę, że klasyfikacja nicejska jest bardziej przejrzysta.


Ciekawostka:

Powyższe klasy towarowe w teorii obejmują wszystkie towary i usługi obecne na rynku. A skoro zarabiać można na wszystkim, to znalazłem tam takie oto kwiatki:

– usługi przewidywania przyszłości;
– usługi ezoteryczne świadczone przez uzdrowicieli i wróżbiarzy;
– leczenie metodami niekonwencjonalnymi;
– budowa domów prefabrykowanych dla hipopotamów;
– łóżeczka dla ptaków;
– jaja ślimacze jadalne;
– ozdoby z drewna na środek stołu;
– usługi badania zjawisk paranormalnych;
– błoto do wcierania w piłki do gry w baseball i softball;
– naprawa misek klozetowych ze zintegrowanymi bidetowymi dyszami wodnymi
– maszyny do wypełniania czekoladek czekoladą;
– maszyny do suszenia kokonów;
– wycena drewna na pniu.

 

Klasy towarowe wpływają na opłaty urzędowe.

W artykule pt.: Koszt rejestracji znaku towarowego, opisałem wszystko dość szczegółowo. Im więcej klas towarowych wskażesz, tym więcej będzie Cię kosztowała rejestracja.

Co ważne, choć opłaty urzędowe zależą od ilości wskazanych klas, to dodatkowo należy precyzyjnie wskazać co z danej klasy Cię interesuje. Jest to o tyle istotne, że to czego nie wskażesz, nie będzie objęte ochroną. A w przypadku znaków towarowych prawo nie umożliwia rozszerzenia klasyfikacji np. po kilku latach. Jeżeli zapomnisz o jakimś istotnym towarze lub usłudze, musisz dokonać nowego zgłoszenia.


Z drugiej strony, niektórzy zaznaczają wszystko co się w danej klasie mieści. W końcu płaci się za klasy towarowe, a nie za to, co się w nich wskazało.

Znam przypadek przedsiębiorcy, który wśród setek usług wskazał:

– usługi budowania promów kosmicznych;
– usługi reklamowe czy
– usługi biura tłumaczeń.

Tylko, że takie kombinowanie może obrócić się przeciwko zgłaszającemu. Prawo wymaga, aby znak towarowy był używany w przeciągu ostatnich 5-ciu lat.

Gdyby ktoś był złośliwy, to mógłby usługa po usłudze wygaszać ochronę takiego znaku. A przedsiębiorca musiałby przedłożyć dowody na to, ile takich promów kosmicznych wybudował przez ostatnie lata.

Klasy towarowe ułatwiają badanie znaku towarowego.

Aktualnie klasyfikacją nicejską posługują się wszystkie cywilizowane państwa świata. To bardzo ułatwia międzynarodowe badanie zdolności rejestrowej znaku. Jeżeli przykładowo przeglądam bazy koreańskie, to od razu widzę, że nie ma kolizji ze znakiem mojego klienta. Klient działa w ramach usług z klasy 41, a znak koreański obejmuje klasę 1.

Co ciekawe klasy towarowe ewoluują. Klasyfikacja nicejska stara się nadążyć za zmieniającym się rynkiem. Szczególnie obecnie, kiedy postęp technologiczny jest gigantyczny. Przykładowo, w połowie lat 90-tych nie istniało coś takiego jak pozycjonowanie stron internetowych. Kiedy jednak firmy zaczęły świadczyć takie usługi, dodano je do klasyfikacji.

Podsumowanie.

Jeżeli chcesz zastrzec znak towarowy, to nie masz wyjścia, musisz wskazać nie tylko klasy towarowe, ale również co się w nich znajduje. To od dobrze przygotowanego wykazu towarów i usług zależy siła ochrony Twojego znaku towarowego.

Pełna klasyfikacja, jak przeczytałem, zawiera ponad 60 tysięcy terminów. Jeżeli chciałbyś skorzystać z mojej pomocy przy zredagowaniu takiego wykazu, to odezwij się do mnie na: mikolaj@lech.bydgoszcz.pl

 
Zachęcam Cię również do obejrzenia poniższego nagrania:

 

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się na subskrypcję. Powiadomię Cię o nowych artykułach.
Dodatkowo jako gratis otrzymasz mój eBook pt.:
„10 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ O OCHRONIE MARKI”


 

{ 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Jacek Rogala Marzec 6, 2017 o 15:09

A z innej beczki? O well-known trade marks? Chyba że juź było, to sorry. Jeśli nie – byłoby to moźe ciekawe tutaj?
Ukłony,

Odpowiedz

Mikołaj Lech Marzec 6, 2017 o 15:27

Panie Jacku pisałem o tym tutaj:
powszechnie znane znaki towarowe
renomowane znaki towarowe
Pozdrawiam

Odpowiedz

Jacek Rogala Marzec 6, 2017 o 20:45

Dziękuję i przepraszam za spamowanie, będę sumienniej przeszukiwał zasoby bloga!
Ukłony!

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Dziękuję, że chcesz skomentować mój artykuł. Jednak jeśli chcesz w ten sposób poprosić mnie o pomoc, skorzystaj z zakładki Kontakt.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: